Gå til innhold

Klær og utstyr til skolestart

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre jenter, 7,5 og ei i 1Klasse. Hva mååå de ha nytt syns dere , hva er liksom et must. De har sekker, matasker,drikkeflasker og pennal. Men må alt være nytt? Husker jo selv hvor stas det var være my fra topp til tå men jeg har ikke råd til alle og det knuser hjertet mitt😭

Anonymkode: 21561...f9d

AnonymBruker
Skrevet

Hva mer er det du mener de trenger, da? Vi kjøper ikke annet enn det de trenger. Jeg ble litt småsjokkert da det nylig var en tråd her inne hvor det tydeligvis var mange som kjøpte nye klær til skolestart hvert år, helt uavhengig av om det faktisk var behov for det eller ei. 

Arving er helt greit, brukt også, altså, det er veldig normalt.. 

Anonymkode: b908e...a42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt må ikke være nytt til hvert skoleår nei. Mine får et par nye antrekk(hvis det trengs) og kanskje litt skrivesaker før skolestart. Men sekk og pennal må de har i flere år.

Matboks og flasker har de flere av, men får ikke nytt bare fordi det er skolestart.

Anonymkode: 3653f...72e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva mer er det du mener de trenger, da? Vi kjøper ikke annet enn det de trenger. Jeg ble litt småsjokkert da det nylig var en tråd her inne hvor det tydeligvis var mange som kjøpte nye klær til skolestart hvert år, helt uavhengig av om det faktisk var behov for det eller ei. 

Arving er helt greit, brukt også, altså, det er veldig normalt.. 

Anonymkode: b908e...a42

Vel jeh kjenner bare så på presset da. Jeh ser jo at minste treng mest da hun har vært hjemme med meg, og det sier de eldste de forstår . Både sekker og pennal for de eldste er brukt fra i fjor med litt nytt innhold, matboksen og flasker fikk de nå nytt pga utslitt etter i fjor . Jeg er veldig bevisst på å bruke opp igjen har kjøpt mye brukte klær på Finn feks men ja det er presset. Får alle alt nytt liksom?

AnonymBruker
Skrevet

Alle får ikke alt nytt. :) Kjøper ettersom de trenger.

Anonymkode: d97ff...0de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, jeg spurte min 8-åring om det er noe han ønsker seg eller behøver til skolestart. Han skulle tenke på det. Kommer 10 min senere og spør om han kan få nye tusjer. De gamle hadde tørka ut...

Kjøper ikke noe med mindre det trengs. 

(Og ja, han fikk selvsagt nye tusjer)

Anonymkode: c1e33...cee

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er masse salg rundtomkring

Min får nytt tøy , nye gråblyanter, viskelær ,blyantspisser.

Må nok ha innesko og gymsko også

Anonymkode: 0fceb...8a2

AnonymBruker
Skrevet

Kjøper ikke noe særlig nytt. 
klær har dei fra før.

blir kun nye støvler og inne sko som blir kjøpt her 😊

Anonymkode: 275a3...d63

AnonymBruker
Skrevet

Her får de nytt "av alt" (sekk, pennal, matboks, drikkeflaske, skrivesaker, perm) i 1, 5, 8 og 1vgs. Skrivesaker får de nytt av hvert år og nødvendige klær og sko kjøper vi alltid før skolestart :)

Anonymkode: c458b...a15

• Liker 4
Gjest Trynefaktor
Skrevet

I år fikk skolebarna nye matbokser, blyanter,gymtøy og bukser og t-skjorter. Og vi må kjøpe nytt bokbind 😂

En arver sekk etter et søsken. Slang den i vaskemaskinen, den ser ny og fin ut. 

Barnehagebarnet har ikke vokst noe særlig og trenger ikke noe nytt nå

AnonymBruker
Skrevet

Min har ytret ønske om ny sekk, men det tror jeg ikke vi kommer til å kjøpe da fjorårets fortsatt fungerer. Jeg kommer likevel ikke til å bli slik mine foreldre var, at man må gå gjennom hele grunnskolen med samme sekk grunnet økonomi. Vi har god råd, og kjøper gjerne nytt (når det er behov for det).

Jeg tenker at det absolutt ikke er nødvendig å kjøpe alt nytt. Ville prioritert klær, og da genser/overdel, da det gjerne er det man ser "mest" (føler jeg). Og om de har pennal, ville jeg ikke kjøpt nytt av det, men kanskje kjøpt noen kule viskelær/penn med ulike farger i en penn (det er unødvendig, men gøy) etc. 

Anonymkode: 7eef5...248

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har tre jenter, 7,5 og ei i 1Klasse. Hva mååå de ha nytt syns dere , hva er liksom et must. De har sekker, matasker,drikkeflasker og pennal. Men må alt være nytt? Husker jo selv hvor stas det var være my fra topp til tå men jeg har ikke råd til alle og det knuser hjertet mitt😭

Ingenting må være nytt. Det er vanvittigt. 

Eldste har hatt samme sekk i 6,5 år. (Trenger kanskje snart en større pga. høyde). 

Pennal - er visst på nr. 2. Trengte et større på et tidspunkt. 

Drikkeflaske - 0,5L pantflaske eller typ sykkel-drikkeflaske fått gratis som reklame.

Matboks - gjenbruker typ Carte d'Or isboks.

Tøj, sko, blyanter, osv - ved behov.

Bor i rik kommune. Helt normalt. 

Anonymkode: c53bd...cd4

• Liker 1
Skrevet

Våre får ny sekk i 1. 4. og 8. Ellers får de nye klær, skrivesaker, matboks, flasker o.l. ved behov og ikke til noen bestemt tid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting må være nytt. Det er vanvittigt. 

Eldste har hatt samme sekk i 6,5 år. (Trenger kanskje snart en større pga. høyde). 

Pennal - er visst på nr. 2. Trengte et større på et tidspunkt. 

Drikkeflaske - 0,5L pantflaske eller typ sykkel-drikkeflaske fått gratis som reklame.

Matboks - gjenbruker typ Carte d'Or isboks.

Tøj, sko, blyanter, osv - ved behov.

Bor i rik kommune. Helt normalt. 

Høres veldig rart ut, må jo ha kjøpt for stor sekk i 1. Klasse da

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres veldig rart ut, må jo ha kjøpt for stor sekk i 1. Klasse da

Nei, hadde sekk fra barnehagen ved skolestart. Fikk ny sekk etter ca. 1,5 år. (Bergans XO 25L). 

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her får de nytt "av alt" (sekk, pennal, matboks, drikkeflaske, skrivesaker, perm) i 1, 5, 8 og 1vgs. Skrivesaker får de nytt av hvert år og nødvendige klær og sko kjøper vi alltid før skolestart :)

Så du kjøper ny sekk til barna hvert eneste år? Er jo virkelig ikke miljøvennlig. Kjenner ingen andre som gjør det.

Anonymkode: e9d8f...122

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gitt opp det der "nytt til skolestart". Ungene bryr seg ikke. August er ikke en måned vi kjøper særlig tøy.

Sesongmessig så kjøper jeg det nytt tøy de trenger i april/mai (olabukser, hettegensere, t-skjorter, shorts, sko, sandaler, tynn jakke) og sept/okt (ullklær for høst/vinter). Ellers kjøper jeg utetøy etter behov, og gjerne på salg sesongen før. I august har de da alt de trenger av klær og sko, det er bare at det ikke er klisse nytt. Så jeg kan strekke meg til en ny genser f.eks. I år kjøpte jeg en del nye gensere i juni, så da vil jo de oppleves nye ved skolestart. De har genserne til de er for små, 2-3 år. Bytter noe jevnt, vi har aldri fullt garderobeskifte.

Av skoleutstyr så kjøper jeg nye tusjer/fargeblyanter/blyanter/viskelær og fyller opp pennalene de har, så de er freshe til skolestart. Matbokser og drikkeflasker har vi masse av. Sekk har de fra ifjor, passer fortsatt. 

Anonymkode: e5172...0a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du kjøper ny sekk til barna hvert eneste år? Er jo virkelig ikke miljøvennlig. Kjenner ingen andre som gjør det.

1., 5., 8., 1vgs er da ikke hvert år?

4 ganger det. Oppstart småtrinn, mellomtrinn, ungdomsskole og vgs. 

Anonymkode: e5172...0a8

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh nei det gjør hun ikke

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøper du nye sekker til alle hvert år? 

Anonymkode: c742e...b6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...