AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #1 Skrevet 3. august 2020 Har barn som akkurat har startet i ny barnehage. Har fått velkomstbrev hvor det stod praktiske opplysninger og i tillegg hvem som skulle være barnets primærkontakt. Etter å ha vært der i knappe to timer i dag så har kanskje barnet og primærkontakten utvekslet 4-5 setninger med hverandre. Det var andre voksne på avdelingen som pratet med barnet, men ingen av de som var «dedikert» til å starte en jobb med å få en god og trygg relasjon med barnet. Er dette rart? Eller er det vanlig at det oppnevnes en kontaktperson bare på papiret...? Anonymkode: 94601...b13
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #2 Skrevet 3. august 2020 I barnehagen der jeg jobber har primærkontakten/kontaktpersonen ansvar for tilvenning av «sine barn». Når jeg har et barn på tilvenning så har det barnet hovedfokuset mitt. Jeg snakker med barnet og foreldrene, jobber med å skape en relasjon med barnet. Det du beskriver høres rart ut. Spør dem hvordan de tenker tilvenningen, og hva som en primærkontakten sine oppgaver. Anonymkode: 87507...759 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #3 Skrevet 3. august 2020 Nei, det er vanlig at barnet har 1 person (hos oss har det 2 primærkontakter, en hoved og en som nr 2) som det forholder seg til i starten. Men så hender det innimellom at barnet får en veldig god tilknytning til en av de ansatte som ikke er primærkontakten, og det er såklart helt greit. Da er barnet med den personen. Anonymkode: 06f10...dfc 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #4 Skrevet 3. august 2020 Dette er utrolig mye vanligere i norske barnehager enn folk tror. Har førstehåndserfaring med mange bhg, og det har vært likt i alle. Det er akkurat som om barnehagestart er foreldres første møte med virkeligheten: altså at de får erfare barnehagenes policy: ditt barn er ikke viktigere enn andres barn. Man kan derfor (desverre) ikke forvente spesiell tilpasset innkjøring, men må selv som foreldre hjelpe barnet inn i lek og i miljøet. Ikke lett. Anonymkode: fb130...27c 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #5 Skrevet 3. august 2020 Mitt barn hadde hele seks primærkontakter fra hun startet i barnehagen i januar, til korona kom. Anonymkode: 0000f...e3f
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #6 Skrevet 3. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er utrolig mye vanligere i norske barnehager enn folk tror. Har førstehåndserfaring med mange bhg, og det har vært likt i alle. Det er akkurat som om barnehagestart er foreldres første møte med virkeligheten: altså at de får erfare barnehagenes policy: ditt barn er ikke viktigere enn andres barn. Man kan derfor (desverre) ikke forvente spesiell tilpasset innkjøring, men må selv som foreldre hjelpe barnet inn i lek og i miljøet. Ikke lett. Anonymkode: fb130...27c Så trist å lese. Jeg har jobbet i samme barnehage i 13 år, og hos oss er det iallfall ikke slik. Hvert barn er gull verdt og vi skal da gjøre alt vi kan for at alle skal få en god oppstart i barnehagen! Anonymkode: 87507...759 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #7 Skrevet 3. august 2020 Men hvordan reagerer barnet på det? Jeg tenker at så lenge barnet virker førnøyd og trygg, går det fint... Anonymkode: 549f0...397
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #8 Skrevet 3. august 2020 På en småbarnsavdeling er det ofte 3 voksne og ni barn. Hvis barnet kun har en voksen å knytte seg til vil det være vanskelig ved levering og henting. Vi opplevde at de fleste foreldrene begynte tidlig på jobb, slik at det var tidligvakten som måtte ta i mot de nye barna om morgenen. Foreldrene mente at primærkontakt måtte ta i mot deres barn om morgenen. De ble forbanna når det var andre ansatte som tok i mot. Det er umulig at alle tre har tidligvakt. Vi måtte derfor slutte med primærkontakt, og det har funket helt fint. Anonymkode: 367b6...f13 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #9 Skrevet 3. august 2020 52 minutter siden, AnonymBruker said: Mitt barn hadde hele seks primærkontakter fra hun startet i barnehagen i januar, til korona kom. Anonymkode: 0000f...e3f Det husker jeg du fortalte om. Går det bedre nå? Til ts, min erfaring er at gode barnehager gir en god start med dedikert kontakt, mens de mindre gode ikke er så flinke til det. Merket godt forskjell i samme barnehage, med to ulike barn etter skifte av styrer. Anonymkode: 86a49...710
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #10 Skrevet 3. august 2020 Høres rart ut. Her har primærkontakten hatt full fokus på barna under tilvenning. Kommunikasjon, trøst, bleieskift, legging osv. Så mine to har blitt veldig knyttet til denne personen i begynnelsen. Nå begynner tredjemann i bhg neste uke og skal ha samme primærkontakt som søskene. Regner med det blir samme gode tilknytningen der også. Anonymkode: 710ac...b23
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #11 Skrevet 3. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det husker jeg du fortalte om. Går det bedre nå? Til ts, min erfaring er at gode barnehager gir en god start med dedikert kontakt, mens de mindre gode ikke er så flinke til det. Merket godt forskjell i samme barnehage, med to ulike barn etter skifte av styrer. Anonymkode: 86a49...710 Ja, etter jeg sa ifra har hun hatt samme kontakt. Nå som hele avdelingen er sammen går det fint om kontakten er borte en dag også. Så nå går det veldig bra. Hadde første dag etter ferien i dag, og hun løp mot henne for å gi en kos da vi kom. Kjempekoselig Synes starten var litt dum, men glad de tok tak i det når jeg tok det opp. Anonymkode: 0000f...e3f
QBee Skrevet 3. august 2020 #12 Skrevet 3. august 2020 Nå har jeg hatt barn i BHG i over 10 år, og jeg må innrømme at jeg ikke vet helt hva det å være primærkontakt egentlig innebærer? Foreldresamtaler har vi hatt med pedagogisk leder, annen info har kommet fra hvem som helst på barnets avdeling. Hvem de har knyttet seg mest til da de var bittesmå og trengte en «trygg havn» blant de voksne har de selv valgt og det har ikke vært primærkontakten faktisk noen av gangene (har tre barn). Men det har gått fint det, de har fått omsorgen de trengte og hatt det trygt og godt i BHG. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #13 Skrevet 3. august 2020 38 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, etter jeg sa ifra har hun hatt samme kontakt. Nå som hele avdelingen er sammen går det fint om kontakten er borte en dag også. Så nå går det veldig bra. Hadde første dag etter ferien i dag, og hun løp mot henne for å gi en kos da vi kom. Kjempekoselig Synes starten var litt dum, men glad de tok tak i det når jeg tok det opp. Anonymkode: 0000f...e3f Så bra. Nå ble jeg glad på deres vegne Anonymkode: 86a49...710
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #14 Skrevet 3. august 2020 8 minutter siden, QBee skrev: Nå har jeg hatt barn i BHG i over 10 år, og jeg må innrømme at jeg ikke vet helt hva det å være primærkontakt egentlig innebærer? Foreldresamtaler har vi hatt med pedagogisk leder, annen info har kommet fra hvem som helst på barnets avdeling. Hvem de har knyttet seg mest til da de var bittesmå og trengte en «trygg havn» blant de voksne har de selv valgt og det har ikke vært primærkontakten faktisk noen av gangene (har tre barn). Men det har gått fint det, de har fått omsorgen de trengte og hatt det trygt og godt i BHG. Poenget med primærkontakt er vel å sikre at alle barn får en slik trygg havn. I en travel barnehagehverdag er det fint at alle barna har noen som skal ha ekstra fokus på dem, så ingen blir glemt. For mitt barn som var veldig lett å ha med å gjøre ble hun kasteball mellom de ansatte. Hun møtte et nytt ansikt nesten hver uke, og den forrige primærkontakten var på en annen avdeling. Det samme skjedde igjen og igjen. Etter koronatiden var det spesielt ille siden gruppene ble delt opp. Da fikk hun plutselig en helt ukjent voksen og ingen kjente som skulle være med henne den uka. Men som sagt, det ordnet seg Anonymkode: 0000f...e3f
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #15 Skrevet 3. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget med primærkontakt er vel å sikre at alle barn får en slik trygg havn. I en travel barnehagehverdag er det fint at alle barna har noen som skal ha ekstra fokus på dem, så ingen blir glemt. For mitt barn som var veldig lett å ha med å gjøre ble hun kasteball mellom de ansatte. Hun møtte et nytt ansikt nesten hver uke, og den forrige primærkontakten var på en annen avdeling. Det samme skjedde igjen og igjen. Etter koronatiden var det spesielt ille siden gruppene ble delt opp. Da fikk hun plutselig en helt ukjent voksen og ingen kjente som skulle være med henne den uka. Men som sagt, det ordnet seg Anonymkode: 0000f...e3f Men en avdeling har vel faste ansatte? Det er jo ikke normalen at en primærkontakt jobber på en annen avdeling. Og et nytt ansikt hver uke, betyr det at de har en vikar på avdelingen? Eller at det kun er ukjente mennesker på avdelingen? Anonymkode: 367b6...f13
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #16 Skrevet 3. august 2020 19 minutter siden, QBee skrev: Nå har jeg hatt barn i BHG i over 10 år, og jeg må innrømme at jeg ikke vet helt hva det å være primærkontakt egentlig innebærer? Foreldresamtaler har vi hatt med pedagogisk leder, annen info har kommet fra hvem som helst på barnets avdeling. Hvem de har knyttet seg mest til da de var bittesmå og trengte en «trygg havn» blant de voksne har de selv valgt og det har ikke vært primærkontakten faktisk noen av gangene (har tre barn). Men det har gått fint det, de har fått omsorgen de trengte og hatt det trygt og godt i BHG. Primærkontakten har en viktig rolle i tilvenningen. Som regel har denne ansvar for å følge opp barn og foreldre i tilvenningsperioden. Etterhvert er det jo ønskelig at barnet knytter seg til andre voksne også. Noen ganger bytter vi kontaktbarn, hvis vi ser at barnet knytter seg sterkt til en annen ansatt. Primærkontakten skal fungere som et sikkerhetsnett, for å sikre at alle barna blir sett og fulgt opp hver dag. Primærkontakten kan også ha oppgaver som observasjon, følge opp om barnet har det det trenger av klær og utstyr, fylle ut skjema og notere ned før foreldresamtale osv. At dere får informasjon fra alle ansatte på avdelingen er gjerne fordi senvakt har som oppgave å informere. Primærkontakten kan gi senvakten beskjed om å informere foreldre om at Per trenger mer klesskift ol. Anonymkode: 87507...759
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #17 Skrevet 3. august 2020 Ingen primærkontakt i barnehagen her. Eg kom med ønske om at ein fast person kunne ta imot jenta mi om morgonen, sidan ho ikkje likte å vere i barnehagen (det tok fleire veker før ho syntes det var ok å vere der), men eg fekk beskjed om at dette ikkje var mulig pga bemanningsplanen. Når eg tenkte over det, så ser eg at bhg har rett. Vaktene rullerer slik at det ikkje alltid er den samme som har tidligvakt eller midtvakt og kan ta imot barnet. Men eg synes i det minste at nokon kunne ha komme ut i garderoben og tatt i mot oss. Ikkje fornøgd med måten pedagogisk leiar la opp tilvenningsfasen på. Mellom anna var der alt for mange barn samla, på tvers av avdleingar. Men dei gjorde det sikkert slik pga mangel på personale. (Stor gjennomtrekk av tilsette i denne barnehagen) Anonymkode: 0855b...f20
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #18 Skrevet 3. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Primærkontakten har en viktig rolle i tilvenningen. Som regel har denne ansvar for å følge opp barn og foreldre i tilvenningsperioden. Etterhvert er det jo ønskelig at barnet knytter seg til andre voksne også. Noen ganger bytter vi kontaktbarn, hvis vi ser at barnet knytter seg sterkt til en annen ansatt. Primærkontakten skal fungere som et sikkerhetsnett, for å sikre at alle barna blir sett og fulgt opp hver dag. Primærkontakten kan også ha oppgaver som observasjon, følge opp om barnet har det det trenger av klær og utstyr, fylle ut skjema og notere ned før foreldresamtale osv. At dere får informasjon fra alle ansatte på avdelingen er gjerne fordi senvakt har som oppgave å informere. Primærkontakten kan gi senvakten beskjed om å informere foreldre om at Per trenger mer klesskift ol. Anonymkode: 87507...759 Her gjer ped.leiar alt dette. Har barnehagen din mange pedagogar, eller kan også assistentar få rolle som primærkontakt? 🙂 Anonymkode: 0855b...f20
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #19 Skrevet 3. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men en avdeling har vel faste ansatte? Det er jo ikke normalen at en primærkontakt jobber på en annen avdeling. Og et nytt ansikt hver uke, betyr det at de har en vikar på avdelingen? Eller at det kun er ukjente mennesker på avdelingen? Anonymkode: 367b6...f13 Her er det ganske mange som arbeider på tvers av avdelingar, også når det ikkje er sjukefråver blant tilsette. To av assistentane/fagarbeidarane på barnet sin avdeling jobbar også på ein annan avdeling. (30 % på "vår" avdeling, 70 på småbarnsavd) Når det er sjukefråver blant tilsette mistar eg heilt oversikta, og det hender ofte at eg ikkje kan namnet på dei eg snakkar med ved henting og levering. (Barnehagen jobbar med å få vikarar til å bli flinkare til å presentere seg for foreldrene) Det er eit salig rot, og det er sikkert ikkje bare bare for dei som jobbar der å måtte rullere på avdelingane, men sikkert ikkje enkelt å vere styrar og fordele arbeidstimar 🙂 Anonymkode: 0855b...f20
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #20 Skrevet 3. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her gjer ped.leiar alt dette. Har barnehagen din mange pedagogar, eller kan også assistentar få rolle som primærkontakt? 🙂 Anonymkode: 0855b...f20 Vi har godt med pedagoger nå ja. På min avdeling er vi to pedagoger og en fagarbeider. Anonymkode: 87507...759
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå