Gå til innhold

Foreldre som lyver for å beskytte seg selv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter her ganske forvirret, skuffet og sint. 
Vårt barn på 11 år har vært med å kastet epler på et gammelt naust.. vinduet som var snust fra før ble mer knust da de kastet epler på naustet. 
eieren har kontaktet politiet. 
alle oss mødrene med barna samlet seg hjemme hos oss og snakket om hva dom har skjedd. 
saken er henlagt pga alder og eieren av naustet ville ta saken inn i til konfliktrådet.

saken er.. han gutten som startet det hele, og har holdt på mest i det naustet, innrømte alt hjemme hos oss med mor til stede og alle andre foreldrene og barna. 
i dag ringte politiet ang saken videre, og fortalte at han nettopp hadde snakket med far til denne gutten. Far lyver til politiet og nekter for at gutten har hatt noe som helst med dette å gjøre.. 

som voksen mener jeg alle bør ta ansvar for det som har skjedd. 
mor til denne gutten er en nær venninne av meg.. kjenner jeg mister respekten og tilliten til begge to nå.

hva er riktig her ?? 

Anonymkode: 58746...16e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det riktige er jo å stå på deres versjon uansett i konfliktrådet. Vær ærlig om ditt barns rolle, og ikke forandre versjon når det gjelder dette andre barnet. Si det til moren at det er deres (selvsagte) valg, la saken gjøres opp i konfliktrådet og ferdig med det. Politiet har jo henlagt, så hva skal de avhøre denne faren ytterligere etter? 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Lou Salome skrev:

Det riktige er jo å stå på deres versjon uansett i konfliktrådet. Vær ærlig om ditt barns rolle, og ikke forandre versjon når det gjelder dette andre barnet. Si det til moren at det er deres (selvsagte) valg, la saken gjøres opp i konfliktrådet og ferdig med det. Politiet har jo henlagt, så hva skal de avhøre denne faren ytterligere etter? 

Men bør ikke dette barnet og foreldrene også inn i konfliktrådet og fortelle hva som har skjedd? Føler ikke det er riktig når 4 gutter har kastet epler og kun 3 av de skal ta ansvar og erstatte vinduet 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Lou Salome skrev:

Alle barna og foreldrene er enige om hva som har skjedd. 
men denne faren trekker seg nå helt tilbake og nekter på at sønnen er involvert. 
i et evt konfliktråd vil alt komme på bordet fra vår side. Vi kommer ikke til å lyve og at denne gutten ikke var med på det.. og la min sønn ta mer av støyten. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil eieren ta det i konfliktrådet? Jeg ville ringt eier, sagt at dere tre vil ordne opp for dere, og betalt nytt vindu, delt kostnadene på dere tre. Ungene kan gjerne si unnskyld. 

Så får dette andre barnet med foreldre bli dratt inn i konfliktrådet og så kan de evt ordne opp der om dette barnet har gjort flere ting alene. 

Tror det er viktig for egne barn at man ordner opp, og gjør sitt. 

Anonymkode: 74e72...fc9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil eieren ta det i konfliktrådet? Jeg ville ringt eier, sagt at dere tre vil ordne opp for dere, og betalt nytt vindu, delt kostnadene på dere tre. Ungene kan gjerne si unnskyld. 

Så får dette andre barnet med foreldre bli dratt inn i konfliktrådet og så kan de evt ordne opp der om dette barnet har gjort flere ting alene. 

Absolutt! Vårt barn skal ordne opp med eier. De to andre også. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal noen betale for et vindu som var knust fra før? Om eier ikke har ivaretatt eiendommen sin, men nå ser en mulighet til å få dekket utgifter til et skadet vindu, så er det svindel. Jeg hadde kontret klagen, og sagt at du ikke vil vedkjenne deg noe som helst ansvar på dine sønns vegne for noe som var skadet forut for hendelsen. 

Det barna har gjort er normale rampestreker, og naustet ville nok til vanlig ha tålt noen epler. Men det er tydeligvis gammelt og dårlig holdt, og eier har ikke vist noen interesse for å fikse før nå? 

Når det gjelder denne faren, så forholder du deg ikke han, men til moren. 

Anonymkode: 0e84b...929

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg har ekstremt lyst å snakke med venninnen min (mor til den gutten far lyver for) å fortelle hvor skuffet jeg er for at de lyver og legger ansvaret over på oss andre. 
men det kommer til å bli ekstremt dårlig mottatt. Bør jeg si noe om det? 
for jeg kjenner helt ærlig at jeg ikke klarer å være venninne med henne mer etter dette.. hvis ikke dette ryddes opp i på en skikkelig måte. 
melker skal jeg la dette fade ut ? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg har ekstremt lyst å snakke med venninnen min (mor til den gutten far lyver for) å fortelle hvor skuffet jeg er for at de lyver og legger ansvaret over på oss andre. 
for jeg kjenner helt ærlig at jeg ikke klarer å være venninne med henne mer etter dette.. hvis ikke dette ryddes opp i på en skikkelig måte. 

Ro ned litt tror jeg. Ikke gjør dette til en stor konflikt. Snakk heller ærlig og nyskjerrig med henne. "Hvorfor sier det dette når gutten har innrommet skyld? Ungene bør jo få læring av dette."

Kan være denne eldre mannen som eier naustet tenker at nå skal han få svindle noen rike foreldre som ikke har oppdratt ungene sine. Om det skjer at dere må betale for skadene, så går det ikke an at dere skal sponse opppussing av et naust men betale en liten sum. han kommer nok ikke langt med dette i en evt rettsak, men tviler på at dommeren tenker at "åja, den 4rde gutten er uskyldig siden faren hans sier det" 

Anonymkode: 3cb32...39d

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

i dag ringte politiet ang saken videre, og fortalte at han nettopp hadde snakket med far til denne gutten. Far lyver til politiet og nekter for at gutten har hatt noe som helst med dette å gjøre.. 

hvorfor forteller politiet dette til dere da, egentlig? Det er vel ikke deres sak at en far nekter å samarbeide.

Anonymkode: 3cb32...39d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville droppet å lage en stor sak ut av dette dere foreldre imellom. Barn gjør av og til dumme ting, og jeg vil tro de allerede er skamfulle grunnet alt oppstyret. Dersom vinduet allerede var knust, skal dere selvfølgelig ikke betale for nytt vindu. 

Anonymkode: 3d57a...cb6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si det som det er. 4 gutter var med og 4 gutter har innrømmet det og en far løy til politiet. Ikke gjør det mer komplisert som så. Gi faen i foreldrene som lyver og si sannheten og stå på ditt. Alle 4 skal stå til ansvar for det de har gjort og om det blir en økonomi-sak så skal det dels på 4 og du skal nekte å ta denne guttens del av ansvaret fordi foreldrene velger å lyve. Stå på ditt. 

Anonymkode: aad4e...216

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For et storstue av en filleting da. Min datter og venninnene kastet ball ved et falleferdig hus en gang og Ruta knuste. Aldri noe politi eller konfliktråd der i gården. Bare veltalende ruta og ferdig med det. Ting skjer uten at det trenger å bli

drama.

Anonymkode: 2bc1c...d0d

• Liker 1
Skrevet

Du er jo veldig opptatt av at denne gutten startet og har holdt på mest ved naustet. På den måten forsvarer du også ungen din. Som faren gjør med sin sønn. Og selv om han innrømte, så er det ikke sikkert at det er sant. Eller så nekter faren fordi han ikke vil ta følger for sønnen. Men hvorfor du tar så mye på vei at du vil kutte vennskapet med moren, det skjønner jeg ikke. Ikke sikkert at hun har så mye hun skulle sagt ovenfor faren her?

Og dere som syns eieren er urimelig. Nei. Unger skal ikke bedrive hærverk! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitter her ganske forvirret, skuffet og sint. 
Vårt barn på 11 år har vært med å kastet epler på et gammelt naust.. vinduet som var snust fra før ble mer knust da de kastet epler på naustet. 
eieren har kontaktet politiet. 
alle oss mødrene med barna samlet seg hjemme hos oss og snakket om hva dom har skjedd. 
saken er henlagt pga alder og eieren av naustet ville ta saken inn i til konfliktrådet.

saken er.. han gutten som startet det hele, og har holdt på mest i det naustet, innrømte alt hjemme hos oss med mor til stede og alle andre foreldrene og barna. 

som voksen mener jeg alle bør ta ansvar for det som har skjedd. 
mor til denne gutten er en nær venninne av meg.. kjenner jeg mister respekten og tilliten til begge to nå.

hva er riktig her ?? 

Hvorfor så sint på faren? Den du bør væte sint på, er barnet ditt. Bruk energien på å finne ut av hvordan barnet kan gjøre godt igjen. Kanskje det kan jobbe for han fikk ødelagt vinduet, i tillegg til at vinduet erstattes og han mister lommepenger/etc? Hva andre gjør, må dere nesten la være opp til andre.

Anonymkode: 02bfb...8b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Igjen: det er ikke venninnen din, men barnet ditt som har gjort noe dumt her. Du overfører alt sinne over på den andre familien, når du heller bør være sint på sønnen DIN, som faktisk ikke har respektert annenmanns eiendom.

hva er forresten konsekvensene for barnet ditt? Eller blir det ingen, og konsekvensene overlates til konfliktrådet?

Anonymkode: 02bfb...8b0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg for min del tviler på at konfliktrådet prioriterer en sak som dette. Gammelt naust med allerede knust vindu som ble litt mer knust fordi 4 guttunger hev et eple på det - ja, det er absolutt noe å bruke tid på!

Nei, TS, dere har gått rett i fellen "Jeg er en skikkelig forelder som skal sette alt inn på å lære mitt barn rett og galt, ta på seg ansvar og gjøre opp for seg, uansett, til og med når motparten sitt krav om rettferdighet egentlig ikke er særlig fornuftig. For jeg er en skikkelig god forelder.Og det skal alle andre foreldre vite at jeg er."

Om det er slik at dere vil at guttene skal gjøre opp for seg, ville jeg sagt til eier av naustet "Siden vinduet allerede var knust, er det ikke aktuelt å betale for nytt. Men guttene kan hjelpe deg å bære materialer frem til naustet, hvis det er slik at du har planer om å fikse det opp. Gi beskjed når det er aktuelt, så samler vi oss og hjelper til." Stor sannsynlighet for at dere aldri hører noe igjen. Men om dere gjør, ja, så gjør guttene en jobb for å betale tilbake for en liten rampestrek og lærer av det.

Om det er mulig å endre på dette nå, vet jeg ikke, siden dere mødre har laget et stort nummer ut av en liten filleting. Pust med magen neste gang, og sov på det en natt eller fem.

Anonymkode: 0e84b...929

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.. 

snakket med venninnen min/ mor til gutten, og hun orker ikke mer den saken her. Ville holde barnet sitt utenfor. Jeg sa fint lite, men litt spørrende. 
de sitter her i min stue og innrømmet alt de har gjort. Men når politiet ringer nekter de for alt. 
hennes valg, hennes barn. Vi tar hvertfall konsekvensene for vårt barn. Han har vært hos eieren og bedt om unnskyld og fortalte også om den andre gutten som foreldrene dekker over, som lyver til politiet. 
eieren kommer til å kontakte foreldrene hans. 
min sønn får ingen straff eller må erstatte vinduet, eieren var bare glad gutten skjønte alvoret i det han har gjort. 
denne venninnen min ser jeg på som uansvarlig, feig, falsk og upålitelig. 

Følte dette var «dråpen over» 
Dette vennskapet er ikke noe å samle på. Det er mange andre ting som også har skurret her. 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.. 

snakket med venninnen min/ mor til gutten, og hun orker ikke mer den saken her. Ville holde barnet sitt utenfor. Jeg sa fint lite, men litt spørrende. 
de sitter her i min stue og innrømmet alt de har gjort. Men når politiet ringer nekter de for alt. 
hennes valg, hennes barn. Vi tar hvertfall konsekvensene for vårt barn. Han har vært hos eieren og bedt om unnskyld og fortalte også om den andre gutten som foreldrene dekker over, som lyver til politiet. 
eieren kommer til å kontakte foreldrene hans. 
min sønn får ingen straff eller må erstatte vinduet, eieren var bare glad gutten skjønte alvoret i det han har gjort. 
denne venninnen min ser jeg på som uansvarlig, feig, falsk og upålitelig. 

Følte dette var «dråpen over» 
Dette vennskapet er ikke noe å samle på. Det er mange andre ting som også har skurret her. 

Noen foreldre er bare komplette idioter og løgnere. Det er flott at eieren er såpass grei at h*n ikke krever noe erstatning sånt sett fra barnet ditt. Barnet ditt har skjønt alvoret i denne situasjonen og gjør neppe noe sånt igjen. Men jeg, som deg, hadde mistet en god del respekt hvis min venninne hadde sagt usannheter til politiet. Det spiller ingen rolle om hun ikke orker mer av denne saken. Sønnen hennes har gjort noe ulovlig og det er jo helt klart at han skal ta ansvar for det han har gjort. Vi har også barn og vi har hatt et par lignende situasjoner, men vi har da vært helt ærlige og gjort opp for oss. Nei, venneparet høres ikke helt gode ut....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare si kondolerer til deg som mistet 3 dager før termin ❤️ Må være grusomt. 

Jeg tror ikke de andre forstod at du mente å si at du ikke fikk vondt da «du mistet», altså den dagen fosteret faktisk døde. At du ikke blødde da det skjedde er nok elt naturlig. Forstod det først ikke jeg heller, mest fordi du sammenlignet å miste tidlig i svangerskapet kontra seint.

Anonymkode: d3505...af4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...