Gå til innhold

Hadde dere kjøpt en leilighet med sølvkre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her sett en leilighet på Finn som jeg liker, men når jeg leser egenerklæringen sier selgeren at de har sett noen sølvkre på badet. Hva tenker dere om dette? Må innrømme at jeg blir litt skeptisk, det er lett for folk å underdrive når de snakker om slikt og det kan jo være vanskelig å vite om det faktisk er sølvkre eller om det er skjeggkre. I tillegg er det jo ofte slik at når man ser et par stykker, så er det gjerne et større problem som ligger å lurer. 

Er jeg bare i overkant paranoid? Hadde vært utrolig kjipt å kjøpe noe for så å oppdage et problem. Hva tenker dere?

Anonymkode: 25844...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kan tyde på fuktproblemet! Men jeg har også bodd et sted der hvor det var helt vanlig med sølvkre på badene i hele området🙈

Anonymkode: 47978...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde absolutt ikke kjøpt leiligheten. På jobb har vi slike, å de er utrolig ekle. De er raske og de kan være overalt ettersom de kan klatre. Funnet både i tak, på vegger og i badekar osv🤔

Edit; Whops, det var visst skjeggkre.

Endret av Mammamiaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hevder at om få år finner du INGEN boliger lengre som er uten disse småkrypene. Det er bare et spørsmål om tid.

Jeg hadde, dersom jeg virkelig likte boligen veldig godt, muligens ikke brydd meg så mye om noen harmløse kre. De er jo ikke skadelige. Man kan sette ut feller også og redusere bestanden med limfeller i ny og ne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Million skrev:

Noen hevder at om få år finner du INGEN boliger lengre som er uten disse småkrypene. Det er bare et spørsmål om tid.

Jeg hadde, dersom jeg virkelig likte boligen veldig godt, muligens ikke brydd meg så mye om noen harmløse kre. De er jo ikke skadelige. Man kan sette ut feller også og redusere bestanden med limfeller i ny og ne.

Det gjelder jo skjeggkre, ikke sølvkre!

Anonymkode: 47978...bfd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde aldri kjøpt leilighet med mistanke om skjeggkre.

Anonymkode: 03abd...225

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Spørs hvor ofte han ser de, uansett ikke nor stort problem.

Bruk limfeller.

Hender jeg ser en hjemme hos meg av og til.

Anonymkode: 07ccc...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mammamiaa skrev:

Hadde absolutt ikke kjøpt leiligheten. På jobb har vi slike, å de er utrolig ekle. De er raske og de kan være overalt ettersom de kan klatre. Funnet både i tak, på vegger og i badekar osv🤔

Sølvkre kan ikke klatre?

Tenker du på skjeggkre?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Mammamiaa skrev:

Sølvkre kan ikke klatre, så det er nok skjeggkre.

Vi var selv og jeg synes ikke det er noe stort problem. Har satt ut feller som har stått leeenge, med nesten null fangst. Så vi var ikke mye. Bor i ganske nytt rekkehus, har en mistanke om at alle på rekka har det. 

Så, ville nok vurdert å kjøpe om du liker boligen veldig godt. Sølvkre er nok kommet for å bli...

Anonymkode: fe38d...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har noen hjemme hos meg (skjeggkre kanskje for de er i andre rom enn badet og er ikke noe fukt. De er så små så ser ikke forskjell.). Merket det ikke før etter jeg flyttet inn men fikk vite at dette ikke er noe man må opplyse om eller får på forsikring lenger fordi det er så vanlig. Sprayet med permetrin og har ikke sett noen siden det. Tenkte å spraye hele leiligheten igjen før jeg reiser vekk nå siden det lukter ekkelt! Akkurat sølvkre på bad kan tyde på fukt dog så ville sjekket opp i det 

Anonymkode: f2cae...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger opplyser om at det er sølvkre i huset. Hvorfor snakker dere om skjeggkre? 

Og til dere som synes de er ekle og ikke ville kjøpt en leilighet med slike i: har dere sjekket om skolen til barna er infisert, eller om det er slike på arbeidsplassen? Dersom det er tilfelle er det bare spørsmål om tid før de er i eget hus

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her sett en leilighet på Finn som jeg liker, men når jeg leser egenerklæringen sier selgeren at de har sett noen sølvkre på badet. Hva tenker dere om dette? Må innrømme at jeg blir litt skeptisk, det er lett for folk å underdrive når de snakker om slikt og det kan jo være vanskelig å vite om det faktisk er sølvkre eller om det er skjeggkre. I tillegg er det jo ofte slik at når man ser et par stykker, så er det gjerne et større problem som ligger å lurer. 

Er jeg bare i overkant paranoid? Hadde vært utrolig kjipt å kjøpe noe for så å oppdage et problem. Hva tenker dere?

Anonymkode: 25844...422

Ikke dersom det er sølvkre. Sølvkre på badet betyr fukt, fukt betyr at jeg må hyre inn noen til å måle fuktverdier, ta målinger av muggkorekomst og så røske ut hele driten og lage nytt bad. Når et bad har forfalt til stadiet «dyr i rommet» har dessuten eier gitt blanke f* i normalt vedlikehold, og da kan jeg jo evånde opp med å måtte røske ut vegger etc i hele boligen.

Var det skjeggkre ville jeg bare kjøpt. De vet jeg hvordan en blir kvitt uten å anstrenge seg.

Anonymkode: 08ff6...0c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke dersom det er sølvkre. Sølvkre på badet betyr fukt, fukt betyr at jeg må hyre inn noen til å måle fuktverdier, ta målinger av muggkorekomst og så røske ut hele driten og lage nytt bad. Når et bad har forfalt til stadiet «dyr i rommet» har dessuten eier gitt blanke f* i normalt vedlikehold, og da kan jeg jo evånde opp med å måtte røske ut vegger etc i hele boligen.

Var det skjeggkre ville jeg bare kjøpt. De vet jeg hvordan en blir kvitt uten å anstrenge seg.

Anonymkode: 08ff6...0c7

Et og annet sølvkre betyr ikke omfattende fuktskader, nei

Anonymkode: d95ed...df9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppdaget sølvkre i min leilighet etter et års tid. Sprayet ned hele leiligheten med sånn spray man får kjøpt på pelias sin nettbutikk. Aldri blitt plaget i etterkant. Dette er vel sånn seks, syv år siden. Så ser ikke helt problemet.

Anonymkode: 76dc4...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et og annet sølvkre betyr ikke omfattende fuktskader, nei

Anonymkode: d95ed...df9

Det kan bety det jo. Sølvkre gjemmer seg, ser du én er det sannsynligvis mange. Jeg oppdaget et og annet sølvkre på mitt bad i min forrige leilighet. Da badet senere ble pusset opp viste det seg å være fuktskade i et område på en vegg i dusjen. Ikke mye, men nok til at det var blitt litt råte i ene veggplaten. Etter oppussing så jeg aldri flere sølvkre. 

Hadde blitt betenkt ang kjøp. Jeg ville hørt med fagfolk før jeg kjøpte leiligheten eller fått tak i en fuktmåler og målt på badet i nye boligen før du byr på den. 

Anonymkode: 7c785...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kjøpte en sokkelleilighet med sølvkre. Var blakk, nyskilt og kjøpte den eneste leiligheten på markedet jeg hadde råd til. 

Satte inn luftavfukter, og sprayet med insektsspray langs listene. Det lå sølvkre overalt i noen uker, siden har jeg ikke sett noen.

Da jeg overtok leiligheten var gulvet dyvått - selger hadde vasket. Min teori er at forrige eier av leiligheten alltid brukte så mye vann ved gulvvask, og at det var kjernen i problemet. Jeg bruker støvsuger og tørrmopp i det daglige, og gjør en grundigere vask av og til. Bruker heller ikke luftavfukteren lenger, men jeg har ikke sett et sølvkre på årevis.

Så nei, jeg synes ikke nødvendigvis at det er uaktuelt å kjøpe en leilighet med sølvkre, men det kan være lurt å tenke over hva som kan være årsaken.

Har hørt at folk har blitt kvitt sølvkre på badet ved å gå fra åpen dusjløsning til kabinett, for eksempel.

Anonymkode: 35e1c...160

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...