AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #1 Skrevet 3. august 2020 Tenkt på dette? De krever jo bare, du skal yte mest mulig for minst mulig. Når ting går dårlig er de aldri fornøyd, alt handler om tallene. Har du sykt-barn-dag blir de sure. Er du syk blir de like sure. Skal bestemme over ferien din, når du skal ha fri. Får du en skade, så gjør de alt for å bli kvitt deg. Vil ikke tilpasse arbeidet. Spiller et falskt spill med hyggelig fasade om man skal arrangere noe. Pjuk, er det rart folk blir sykmeldt? Anonymkode: 267d9...c87 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #2 Skrevet 3. august 2020 Så.. du får altså ikke lønn, da..? Siden du "aldri får noe"..? Anonymkode: 1e6f5...be6 19
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #3 Skrevet 3. august 2020 Det har aldri vært min opplevelse. Hos tre ulike arbeidsgivere har jeg aldri oppfattet dem som annet en støttende ved sykdom og familiekriser. Fleksible når det gjelder ferie og fri. Rause når det gjelder goder som utstyr, treningsabonnement og julebord. I det hele tatt har jeg en arbeidsgiver der jeg føler for å gi litt ekstra, og også ha et øye på mailen i ferien, da jeg føler at de er der for meg når jeg trenger det. Anonymkode: 4fb80...054 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #4 Skrevet 3. august 2020 Slutt da. Du er på jobb for å utføre en oppgave for nettopp arbeidsgiver. Er du misfornøyd må du nesten slutte. Start for deg selv så kan du være din egen sjef. Men holdningene dine tilsier vel at det ikke vil bli noen umiddelbar suksess.. Anonymkode: 22bb3...d87 13
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #5 Skrevet 3. august 2020 Det er vel det som karakteriserer en dårlig arbeidsgiver. Men det finnes gode, selv om de kan være vanskelige å finne. Anonymkode: 11648...911 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #6 Skrevet 3. august 2020 Jeg har også bare motsatte erfaringer. Synes arbeidsiver stiller opp hele tiden. Men, har opplevd en viss forskjell på offentlige og private arbeidsgivere, der de offentlige er best. Men det kan jo bare være de private jeg har vært borte i. Anonymkode: 65915...790
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #7 Skrevet 3. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så.. du får altså ikke lønn, da..? Siden du "aldri får noe"..? Anonymkode: 1e6f5...be6 Lønn er jo det eneste. Anonymkode: 267d9...c87 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #8 Skrevet 3. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Lønn er jo det eneste. Anonymkode: 267d9...c87 Og som ytelse for lønnen, så er det faktisk sånn at ja, arbeidsgiveren har rett på å få arbeid i retur, og har rett til å bestemme når du får fri eller ei.. Velkommen til voksenlivet, hvor du faktisk må jobbe for lønnen din. Anonymkode: 1e6f5...be6 13
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #9 Skrevet 3. august 2020 Jeg er konsulent, og slipper å forholde meg til at arbeidsgiver skal «gi meg noe», annet enn lønn. Er jeg syk får jeg ikke lønn, og om jeg ikke leverer blir jeg skiftet ut. Jeg trives godt Men brukte lang tid på å bli komfortabel med det, og kan fortsatt bli usikker og savne tryggheten med fast ansettelse på dårlige dager. Anonymkode: 7ff46...0a6 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #10 Skrevet 3. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og som ytelse for lønnen, så er det faktisk sånn at ja, arbeidsgiveren har rett på å få arbeid i retur, og har rett til å bestemme når du får fri eller ei.. Velkommen til voksenlivet, hvor du faktisk må jobbe for lønnen din. Anonymkode: 1e6f5...be6 Men holdninger og oppførsel fra arbeidsgiver (og selvsagt fra arbeidstaker også) teller en god del for arbeidsmiljøet og hvor godt bedriften yter. Anonymkode: 11648...911 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #11 Skrevet 3. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er konsulent, og slipper å forholde meg til at arbeidsgiver skal «gi meg noe», annet enn lønn. Er jeg syk får jeg ikke lønn, og om jeg ikke leverer blir jeg skiftet ut. Jeg trives godt Men brukte lang tid på å bli komfortabel med det, og kan fortsatt bli usikker og savne tryggheten med fast ansettelse på dårlige dager. Anonymkode: 7ff46...0a6 Da er man strengt tatt ikke arbeidstaker, men innleid, og da har man naturlig nok et overordnet ansvar for det man leverer kontra det man leverer som arbeidstaker (som i prinsippet er ledelsens ansvar). De fleste konsulenter fakturerer jo også en del mer enn en vanlig timelønn for å finansiere skatter, avgifter, evt. forsikring man har behov for i jobbutførelsen, avanse, samt for å dekke opp for usikkerhet i dårlige tider. Anonymkode: 11648...911 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #12 Skrevet 3. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da er man strengt tatt ikke arbeidstaker, men innleid, og da har man naturlig nok et overordnet ansvar for det man leverer kontra det man leverer som arbeidstaker (som i prinsippet er ledelsens ansvar). De fleste konsulenter fakturerer jo også en del mer enn en vanlig timelønn for å finansiere skatter, avgifter, evt. forsikring man har behov for i jobbutførelsen, avanse, samt for å dekke opp for usikkerhet i dårlige tider. Anonymkode: 11648...911 Ja, enig i alt du skriver. Forsikring er obligatorisk der jeg jobber. Anonymkode: 7ff46...0a6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #13 Skrevet 3. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men holdninger og oppførsel fra arbeidsgiver (og selvsagt fra arbeidstaker også) teller en god del for arbeidsmiljøet og hvor godt bedriften yter. Anonymkode: 11648...911 Ja, men når ts sutrer over at arbeidsgiver skal bestemme når hun skal ha ferie, og over at de driver "falskt spill med hyggelig fasade", så tyder det på at det er ts som har temmelig dårlig holdning, og ikke nødvendigvis arbeidsgiver... Anonymkode: 1e6f5...be6 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #14 Skrevet 3. august 2020 Forstår deg. I alle stillingsannonser står det som regel at de ønsker en fleksibel person. Med deg mener de at man kan trå til ekstra, kanskje måtte belage seg på overtid, kveldsarbeid, ofte ikke få ferie når en ønsker osv. Ekstra arbeidsoppgaver som kanskje egentlig ikke gjelder stillingen. Men arbeidsgiver er sjeldent fleksibel. Feks sykt vanskelig å få fri en dag man virkelig trenger eller få ordnet å gå litt før pga en tannlegetime. Anonymkode: d0af0...6fe 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #15 Skrevet 3. august 2020 Jeg er forsånvidt enig, og koronaen har bragt frem det verste i mange arbeidsgivere. Dersom de forventer at vi skal være fleksible så skal de også være det tilbake. Vi er ikke slaver lengre, og i alle forhold er det slik at man ikke kan forvente å få mer enn man gir. Men krev det du har krav på, ikke vær redd for å stå på rettighetene dine. Jeg har fått fast jobb og beholdt den gjennom en krevende korona-tid fordi jeg ikke har vært redd for å være en kravstor drittkjerring, og jeg ser at jeg har kollegaer som får mindre, selv om de har vært lengre i firma, fordi de står med lua i hånda og ikke tør å stå på krava sine. Anonymkode: 253b5...884 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #16 Skrevet 3. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: De krever jo bare, du skal yte mest mulig for minst mulig. Når ting går dårlig er de aldri fornøyd, alt handler om tallene. Har du sykt-barn-dag blir de sure. Er du syk blir de like sure. Skal bestemme over ferien din, når du skal ha fri. Får du en skade, så gjør de alt for å bli kvitt deg. Vil ikke tilpasse arbeidet. Spiller et falskt spill med hyggelig fasade om man skal arrangere noe. Anonymkode: 267d9...c87 Min arbeidsgiver krever en del, og gir masse tilbake. Går ting dårlig får jeg veiledning om hvordan jeg kan gjøre det bedre. Er jeg syk møter jeg bare forståelse. Ferien kan jeg ta når det passer meg, så sant ikke alle tar ferie på en gang. Jeg har blitt kronisk syk, og har bare møtt velvilje, forståelse og tilrettelegging rundt det. Høres ut som du heller må bytte jobb. Anonymkode: 89659...491 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #17 Skrevet 3. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Så.. du får altså ikke lønn, da..? Siden du "aldri får noe"..? Anonymkode: 1e6f5...be6 Lønnen min ble kunstig holdt nede i flere år, og når jeg sa jeg skulle søke ny jobb økte de lønna med 40k i året. Jeg hadde tidligere bedt om høyere lønn... Arbeidsgivere tar og tar, og gir ingenting tilbake med mindre må Anonymkode: 90ef0...6a3 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #18 Skrevet 3. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Lønnen min ble kunstig holdt nede i flere år, og når jeg sa jeg skulle søke ny jobb økte de lønna med 40k i året. Jeg hadde tidligere bedt om høyere lønn... Arbeidsgivere tar og tar, og gir ingenting tilbake med mindre må Anonymkode: 90ef0...6a3 Skift jobb! Anonymkode: 65915...790 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #19 Skrevet 3. august 2020 Dette er ikke min erfaring. De fleste sjefer jeg har hatt har vært svært støttende og hjelpsomme. Bortsett fra mot de ansatte som bare klager og syter. Anonymkode: 2d814...28c 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #20 Skrevet 3. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, men når ts sutrer over at arbeidsgiver skal bestemme når hun skal ha ferie, og over at de driver "falskt spill med hyggelig fasade", så tyder det på at det er ts som har temmelig dårlig holdning, og ikke nødvendigvis arbeidsgiver... Anonymkode: 1e6f5...be6 Tja. En arbeidsgiver som blir sinna når man er syk en dag, og som forsøker å bli kvitt arbeidstaker om man får en sykemelding vitner ikke om et så bra arbeidssted. Skifte jobb er nok en god ide. Anonymkode: 11648...911 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå