Gå til innhold

Dere som har hatt høyrisikosvangerskap, jobbet dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som hadde denne diagnosen under svangerskapet, fortsatte dere å gå på jobb likevel? 

Anonymkode: b3caf...727

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eh, ja. Er ingen diagnose da men. Du kan fint jobbe selv om du har risikosvangerskap

Anonymkode: c18e0...19d

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke en diagnose. Det er mange grunner til at svangerskap kan være høyrisiko. Flerlinger, underilggende sykdommer hos mor, osv. 

Jeg hadde høyrisikosvangerskap, og ja, jeg jobbet frem til termin. Jeg har en jobb hvor jeg kan sitte på ræven hele dagen, og kan styre mye selv, så det var null problem. 

Anonymkode: 9a7cd...fc0

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eh, ja. Er ingen diagnose da men. Du kan fint jobbe selv om du har risikosvangerskap

Jo, det er en diagnose, med egen kode.

Hva var det som gjorde at ditt svangerskap var høyrisiko?

Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, er uføretrygdet. Men kunne fint jobbet, har aldri vært så frisk som jeg var under graviditeten 😅

Anonymkode: 40b13...934

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som hadde denne diagnosen under svangerskapet, fortsatte dere å gå på jobb likevel? 

Frem til uke 20. 

Det var høyrisiko og barna kom uplanlagt i uke 32. Eller ble innlagt fredag og planlagt KS til mandag. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer selvsagt helt an på både jobben din, og hva årsaken er til at det er høyrisiko.. Ved flerlinger er det vanlig å bli sykemeldt rundt uke 20, og svært få jobber til termin, uansett jobb. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel også forskjell på risiko og høyrisiko såvidt jeg har forstått.

Årsaken for min del er tidligere dødfødsel, spontanaborter og nå blødninger. Jeg kan nå velge om jeg skal fortsette å jobbe, og jeg synes det er et vanskelig valg. Jeg vil ikke sette arbeidsplassen i en vanskelig situasjon, og synes det er litt ekkelt at mine svangerskap går utover andre. Samtidig føler jeg meg tryggere på å komme meg til termin hvis jeg er hjemme, for det har gått bra før. Har en stressende og fysisk tung jobb.

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt var vel kun risikosvangerskap pga tidligere spontanaborter og diagnosen habituell abort. Gikk på blodfortynnende og metformin frem til uke 37 ca. 

Jobbet fullt (bortsett fra de siste 2-3 ukene før permisjon), trente (frem til uke 35) og levde som normalt hele svangerskapet. Fødte uke 38+2, noe som ikke var uventet.

Anonymkode: 91be8...ec7

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Årsaken for min del er tidligere dødfødsel, spontanaborter og nå blødninger. Jeg kan nå velge om jeg skal fortsette å jobbe, og jeg synes det er et vanskelig valg. Jeg vil ikke sette arbeidsplassen i en vanskelig situasjon, og synes det er litt ekkelt at mine svangerskap går utover andre. Samtidig føler jeg meg tryggere på å komme meg til termin hvis jeg er hjemme, for det har gått bra før. Har en stressende og fysisk tung jobb.

Ts

Hadde jeg vært deg, hadde jeg gjort det jeg følte meg tryggest med. Ja, det er kjipt om arbeidsgiver blir sur, men altså, babyen og din fysiske og psykiske helse er viktigere nå. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg vært deg, hadde jeg gjort det jeg følte meg tryggest med. Ja, det er kjipt om arbeidsgiver blir sur, men altså, babyen og din fysiske og psykiske helse er viktigere nå. 

Du har sikkert rett i det, jeg må kanskje bare venne meg til tanken. Jeg er redd for å få skyldfølelse hvis jeg fortsetter å jobbe og det går galt. At jeg kunne unngått det, men skulle være flink. Den følelsen vil vel være verre enn følelsen av å midlertidig svikte arbeidsplassen.

Ts 

Skrevet

Jeg jobbet 100% i barnehage. Hadde høyrisikosvangerskap. Men det gikk helt fint å jobbe, tok forholdsregler og sjefen la til rette for at arbeidsdagen skulle bli så lett som mulig ☺️

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Forever22 skrev:

Jeg jobbet 100% i barnehage. Hadde høyrisikosvangerskap. Men det gikk helt fint å jobbe, tok forholdsregler og sjefen la til rette for at arbeidsdagen skulle bli så lett som mulig ☺️

Oi, så bra at dere fant en løsning selv om du jobbet i barnehage! Det er jo en tung jobb. Jeg kan ikke løfte mitt eget barn før etter fødsel. Hva var det som gjorde at svangerskapet var høyrisiko? Hvis du vil si det, da.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det blir på ingen måte helt det samme, men jeg ukependler til jobb. Og her jeg bor regnes gravide i risikogruppen ifht corona. Jeg var derfor veldig usikker på hva jeg skulle gjøre når man åpnet opp for å komme tilbake på kontoret. Jeg hadde en god snakk med jordmor om det, og synes hun var en god, nøytral sparringspartner. Kanskje det kan være en ide for deg også?

Anonymkode: 25868...656

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det blir på ingen måte helt det samme, men jeg ukependler til jobb. Og her jeg bor regnes gravide i risikogruppen ifht corona. Jeg var derfor veldig usikker på hva jeg skulle gjøre når man åpnet opp for å komme tilbake på kontoret. Jeg hadde en god snakk med jordmor om det, og synes hun var en god, nøytral sparringspartner. Kanskje det kan være en ide for deg også?

Anonymkode: 25868...656

Godt innspill selv om det ikke er helt det samme 🙂 Jeg har snakket med jordmor, som sier hun uten problem kan bruke svangerskapspenger i min situasjon. Men at jeg må ta valget selv. 

Ts

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, så bra at dere fant en løsning selv om du jobbet i barnehage! Det er jo en tung jobb. Jeg kan ikke løfte mitt eget barn før etter fødsel. Hva var det som gjorde at svangerskapet var høyrisiko? Hvis du vil si det, da.

Ts

Jeg hadde litt forskjellig 😂 det ene var foranliggende morkake, dette gjorde at jeg styrt blødde innimellom. Spesielt om jeg anstrengte meg. 
hadde også anemi, noe som gjorde at baby ikke vokste helt som den skulle. Og til slutt så hadde jeg litt for lite fostervann 😅 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Jeg tror du kommer til å slite i lang tid, dersom du jobber og mister. Jeg hadde sykmeldt meg dersom jeg var deg, og tenker at arbeidsplassen din ikke er særlig til arbeidsplass dersom de ikke har forståelse for at du blir sykmeldt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg ble sykemeldt tvert. 

Anonymkode: 15821...f32

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet 100% hele veien med nummer to, selv om første kom i uke 25. Var på kontroll minst en gang i uken på sykehuset. 

Anonymkode: c7341...4fc

AnonymBruker
Skrevet

Hadde placenta accreta, og ble sykemeldt 100% fra uke 24. Hadde en del smerter og ble anbefalt å ta det med ro. 

Anonymkode: 1eeaf...29e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...