Gå til innhold

Hvordan forholde seg til folk som lukter vondt når du ikke kan si noe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det snakk om for eksempel familie, venner og kollegaer så blir det jo noe annet. De kan og må man si det til. Men hva med mer fremmede? 

Jeg jobber i butikk og har ei som handler hos oss minst en gang i uken, ofte flere ganger i uken. Hun er en god kunde som legger igjen mye penger. Men vi er flere som reagerer på at det lukter stygt av henne. Tar vi det opp med sjefen får vi beskjed om at det får vi tåle, hun er god kunde. Hun har en stram lukt, blanding av svette og surt underliv. Og lukta sitter igjen i lokalet lenge etter at hun har forlatt butikken. Jeg blir tung i hodet fordi jeg blir kvalm av å puste inn den lukta, er også redd for at andre kunder skal tro det er meg det lukter så stygt av. 

Og dette kan jo forløpe seg overalt. På kollektiv transport osv, hvor man feks som pendler blir "utsatt" for andre pendlere daglig som har dårlig kroppshygiene. Hvordan takler dere andre dette? 

Anonymkode: afc2c...753

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vet hvor hun bor kan du skrive en lapp og legge i postkassen hennes? Ja, sånne ting som dette er skikkelig ubehagelig for alle parter. Det er vondt å høre at man lukter, men ofte er man immun mot egen kroppslukt og trenger at andre sier i fra. 

Anonymkode: 0856e...4f7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dette er noe folk som har en mer personlig relasjon til henne må ta opp, ikke dere. 

Anonymkode: 2bc1a...157

• Liker 18
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg, det er ubehagelig men det er merkelig at du klagde til sjefen din, ville du at noen fra butikken skulle ta det opp med henne? 😮 

Anonymkode: 48e32...b54

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med sjefen - dette er noe dere må tåle, og det er ikke noe dere skal ta opp med henne. Tror andre er mer «luktplaget» enn dere på jobb, tenk feks på ansatte i barnehager som skifter bleier, eller - enda verre, tror jeg - ansatte på sykehjem som skifter bleier på beboere der. Av en ansatt på sykehjem fikk jeg en gang et råd mor dårlig lukt - pust med munnen, ikke nesa.

Anonymkode: eb21f...d85

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at dette er noe folk som har en mer personlig relasjon til henne må ta opp, ikke dere. 

Anonymkode: 2bc1a...157

Hva hvis hun ikke har familie, og ikke har venner/kolleger som tør å si fra til henne? Det er jo dårlig gjort overfor henne å ikke gi henne beskjed. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva hvis hun ikke har familie, og ikke har venner/kolleger som tør å si fra til henne? Det er jo dårlig gjort overfor henne å ikke gi henne beskjed. 

Hun vet det vil jeg tro. Om det er så ille. Det er en annen årsak sikkert. 

Anonymkode: 48e32...b54

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det er noe psykisk veldig galt når det lukter såpass av henne og at det er helt nytteløst å si ifra.

Jeg har faktisk sluttet å handle i en spesiell klesbutikk pga en kunde som stanket ned butikken (med en lukt fra en annen verden) og hun har vært der flere ganger som jeg har sett (utenfra). Tanken på å prøve klær som hun hadde prøvd var bare helt motbydelig og den ansatte på jobb så helt fortvilet ut og var sikkert redd for å bli mistenkt for å være synderen. Liten butikk med få kunder av gangen.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
På 3.8.2020 den 11.20, AnonymBruker skrev:

Er det snakk om for eksempel familie, venner og kollegaer så blir det jo noe annet. De kan og må man si det til. Men hva med mer fremmede? 

Jeg jobber i butikk og har ei som handler hos oss minst en gang i uken, ofte flere ganger i uken. Hun er en god kunde som legger igjen mye penger. Men vi er flere som reagerer på at det lukter stygt av henne. Tar vi det opp med sjefen får vi beskjed om at det får vi tåle, hun er god kunde. Hun har en stram lukt, blanding av svette og surt underliv. Og lukta sitter igjen i lokalet lenge etter at hun har forlatt butikken. Jeg blir tung i hodet fordi jeg blir kvalm av å puste inn den lukta, er også redd for at andre kunder skal tro det er meg det lukter så stygt av. 

Og dette kan jo forløpe seg overalt. På kollektiv transport osv, hvor man feks som pendler blir "utsatt" for andre pendlere daglig som har dårlig kroppshygiene. Hvordan takler dere andre dette? 

Er det i stavanger/ Sandnes du holder til? 

Anonymkode: d9192...412

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pust med munnen. Jobber selv i et yrke der man må forholde seg til avføring. Vi har en type spray som vi kjøper i store kvanta som fjerner eller maskerer lukt veldig bra! Kanskje verdt et forsøk å prøve å få tak i noe sånt? Husker ikke navnet på den dessverre.

Anonymkode: ad1ec...046

AnonymBruker
Skrevet

Uff. Husker når jeg jobbet i butikk og så hadde vi en kunde som luktet så ubeskrivelig vondt. Vet fortsatt ikke HVA han luktet men ille var det :( Pust med munnen som andre her sier!

Anonymkode: feaab...f04

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir litt sint nå! Dere som svarer her, og sier "Uff, ja, så ekkelt", "Legg en lapp i postkassen", "Æsj, vond lukt" er mest sannsynlig unge mennesker som lever i en boble hvor dere tror at ingen reagerer på noe ved dere. Vel, jeg har en nyhet til dere, dere irriterer meg med slafsingen på tyggis, med lukten av sminke som gir meg migrene, med den grusomme lukten av energidrikk som dere må drikke på bussen.

OK, så lukter noen mennesker mindre bra. Iløpet av livet kan jeg love dere at dere kommer til å møte på verre ting enn som så. Og kanskje noen av dere til og med får yrker hvor dere rett og slett ikke kan tillate dere å ha slike holdinger til andres lukt. Og kanskje, ja, kanskje, så ender dere en dag om lenge opp med eldre foreldre, som heller ikke lukter godt, men som trenger deres hjelp. Og den hjelpen består ikke i å fortelle dem "Du lukter vondt", men å hjelpe dem til å ha et godt liv til tross for det alder, sykdom og uhelse medfører.

Ta dere sammen, og vis respekt for andre mennesker!

Anonymkode: 9728a...bf5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg blir litt sint nå! Dere som svarer her, og sier "Uff, ja, så ekkelt", "Legg en lapp i postkassen", "Æsj, vond lukt" er mest sannsynlig unge mennesker som lever i en boble hvor dere tror at ingen reagerer på noe ved dere. Vel, jeg har en nyhet til dere, dere irriterer meg med slafsingen på tyggis, med lukten av sminke som gir meg migrene, med den grusomme lukten av energidrikk som dere må drikke på bussen.

OK, så lukter noen mennesker mindre bra. Iløpet av livet kan jeg love dere at dere kommer til å møte på verre ting enn som så. Og kanskje noen av dere til og med får yrker hvor dere rett og slett ikke kan tillate dere å ha slike holdinger til andres lukt. Og kanskje, ja, kanskje, så ender dere en dag om lenge opp med eldre foreldre, som heller ikke lukter godt, men som trenger deres hjelp. Og den hjelpen består ikke i å fortelle dem "Du lukter vondt", men å hjelpe dem til å ha et godt liv til tross for det alder, sykdom og uhelse medfører.

Ts her. Jeg viser jo respekt for andre mennesker, jeg spør om råd til å holde ut! Javel så har vi tatt opp dette problemet på jobb, men det uten at noen har gått og snakket dritt om vedkommende. Vi er flere som blir dårlige og får klager fra andre kunder om at det lukter stygt inne hos oss. Så du trenger ikke komme med pekefingeren, jeg har respekt for andre mennesker så det holder! 

Til dere som har svart saklig, takk for råd. Den sprayen hørtes super ut, synd du ikke har navn på den. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes, for et svar! Lukter du stygt selv siden du kommer med et slikt svar? Støttet forøvrig forslaget om å legge et brev i postkassen om de ansatte vet hvor hun bor. Det er som regel kun en grunn til dårlig kroppslukt; dårlig hygiene. En dusj hver dag samt skift av klær er en selvfølge. Ingen lukter vondt om de er rene. 

Anonymkode: bf092...a47

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg viser jo respekt for andre mennesker, jeg spør om råd til å holde ut! Javel så har vi tatt opp dette problemet på jobb, men det uten at noen har gått og snakket dritt om vedkommende. Vi er flere som blir dårlige og får klager fra andre kunder om at det lukter stygt inne hos oss. Så du trenger ikke komme med pekefingeren, jeg har respekt for andre mennesker så det holder! 

Til dere som har svart saklig, takk for råd. Den sprayen hørtes super ut, synd du ikke har navn på den. 

Beklager, kanskje jeg reagerte litt raskt. Men etter mange yrkesår i psykiatri, har jeg sett altfor mange mennesker som mister helt selvtilliten og evnen til å nettopp gå i en butikk, fordi de føler at lukt, utseende o.l. gjør at andre mennesker rygger, lager grimaser osv. Det er på deres vegne jeg reagerer, da det er triste skjebner.

Den sprayen kan være X-it. Den tar opp vond lukt, uten å skape annen lukt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En dusj hver dag samt skift av klær er en selvfølge. Ingen lukter vondt om de er rene. 

Kanskje for deg,. Men for andre er det ikke så selvfølgelig. Jeg lurer faktisk på hvilken verden du lever i, der du mener at alle har mulighet til dusj og rene klær hver dag.

Skrevet

Hva tenker du at du skal gjøre med saken egentlig? Dra henne med deg ut i gata og spyle henne ren med en høytrykkspyler?

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes, for et svar! Lukter du stygt selv siden du kommer med et slikt svar? Støttet forøvrig forslaget om å legge et brev i postkassen om de ansatte vet hvor hun bor. Det er som regel kun en grunn til dårlig kroppslukt; dårlig hygiene. En dusj hver dag samt skift av klær er en selvfølge. Ingen lukter vondt om de er rene. 

Anonymkode: bf092...a47

Mange ting utover hygiene som gjør at man kan lukte. Lukt er symptom på mange sykdommer, og bivirkning av mange medisiner. I tillegg til kosthold og miljø som også setter lukt. 

Tenk om hun lukter fordi hun er syk, og så kommer hun hjem til en lapp hvor det står at hun lukter vondt. Hva tror du det gjør med selvfølelsen hennes? 

Anonymkode: 7a826...9bc

• Liker 3
Skrevet

Dette tenker jeg at voksne mennesker skal tåle, at denne stakkars dama kommer innom butikken en gang av og til og lukter, det overlever du. Er nok gode grunner for at dama er som hun er. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du jobber i butikk.

Kan jeg spørre deg om råd? I den lokale butikken her, er det en av de ansatte som lukter veldig mye. Typisk ungkar, som antakeligvis vasker klær i for kaldt vann og tørking som tar altfor lang tid. Det kjennes langt unna, og jeg går faktisk omvei når han jobber. 

Kan jeg si noe til noen? 

Anonymkode: 1b04b...16f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...