Gå til innhold

Kan arbeidsgiver pålegge 10 dagers karantene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg skal reise til Sverige for å hente en bil. Bilen hentes i grønt område i Sverige, på grensen til Norge. 
Jeg jobber på sykehus, kan arbeidsgiver pålegge meg 10 dagers karantene etter å ha vært i Sverige? 
i følge FHI er det ikke pålagt med karantene, men lederen på arbeidsplassen min sier at jeg enten må testes for corona før jeg kommer på jobb eller i karantene i 10 dager før jobb (har ferie nå, men starter i jobb 9 dager etter jeg henter bilen)

Anonymkode: 7d1e4...5f8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan de.

Anonymkode: caf63...dbe

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det er grønn sone, så kreves det jo ingen karantene av det offentlige, men arbeidsgiver kan jo selv velge hvem de vil ha på jobb, så de kan jo føre strengere regler enn det som fastsettes nasjonalt. 

Anonymkode: fdfaf...de8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fornuftig leder. Det bør være sånn når du tross alt jobber i helsevesenet. 

Anonymkode: c6e05...64c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Vestre viken krever testing.

Anonymkode: 9542d...eec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet. Her blir vi pålagt karantene om vi reiser til grønt land. Og ja, arbeidsgiver kan pålegge det. 

Anonymkode: 7ad2e...399

• Liker 5
Skrevet

Det sentrale her er ikke om arbeidsgiver kan eller ikke. Det sentrale er: når arbeidsgiver gjør det, i dette tilfelle på eget initiativ, hvem skal betale for de av de ti dagene du ikke går på arbeid og ikke tjener for lønn?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan de.

Anonymkode: caf63...dbe

De kan selvfølgelig ikke pålegge henne karantene. De er en arbeidsgiver, og har ingen myndighet til å bestemme hvor hun befinner seg utenfor jobben. De kan dog kreve at hun holder seg borte fra jobb, men de har fortsatt lønnsplikt i og med at fraværet skyldes arbeidsgiver.

Anonymkode: d9621...f6f

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De kan selvfølgelig ikke pålegge henne karantene. De er en arbeidsgiver, og har ingen myndighet til å bestemme hvor hun befinner seg utenfor jobben. De kan dog kreve at hun holder seg borte fra jobb, men de har fortsatt lønnsplikt i og med at fraværet skyldes arbeidsgiver.

Anonymkode: d9621...f6f

Enig, dette høres mest fornuftig ut

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, på vår arbeidsplass er det karantene for alle som har vært i utlandet og det inkluderer grønne land. Lederen har også satt ned forbud mot å dra til Moss. (Dette er helsevesenet).

Anonymkode: c9e42...e36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt helsepersonale skal testes før retur til jobb, eventuelt vente karanteneperioden. En test om man kommer fra grønn sone. To tester om man kommer fra rød sone. 

Anonymkode: 94b20...4a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du reiser til grønn sone er du ikke omfattet av karanteneplikt. Arbeidsgiver kan ha strengere regler og gi deg hjemmekontor eller fri med lønn i 10 dager, men dette gir deg ikke noen karanteneplikt på fritiden. Siden arbeidsgiver legger seg på en strengere linje enn de offisielle rådene blir det de som må ta kostnaden. 

Hvis arbeidsgiver tilbyr deg testing etter st du kommer hjem høres det ut som om det er den smidigste løsningen. Du blir neppe populær hvis du nekter testing og derfor i stedet må få 10 dager fri med lønn. 

Anonymkode: 650ed...722

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du blir neppe populær hvis du nekter testing og derfor i stedet må få 10 dager fri med lønn. 

Gjenta etter meg: inkubasjonstid

Anonymkode: 464f8...213

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, på vår arbeidsplass er det karantene for alle som har vært i utlandet og det inkluderer grønne land. Lederen har også satt ned forbud mot å dra til Moss. (Dette er helsevesenet).

Anonymkode: c9e42...e36

Arbeidsgiver kan ikke forby noen å reise til Moss på fritiden. De kan imidlertid be om at man unngår det, og at man må teste seg hvis man er i Moss. Ansatte som ønsker et godt forhold til sin arbeidsgiver vil da følge henstillingen, men man kan ikke nektes p reise til Moss hvis det er noe viktig (f.eks. å delta i begravelse i familien e.l.)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjenta etter meg: inkubasjonstid

inkubasjonstidp

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

inkubasjonstidp

Bra! Da vet du at det ikke er noen trygghet i teste ved hjemkomst, før man ev får symptomer. Det eneste alternativer hvis man ikke har symptomer er å sitte i karantene i 10 dager.

AnonymBruker
Skrevet

Du som helsepersonell har spesiell plikt for å beskytte pasientene dine. Arbeidsgiveren din får en stjerne i boka av meg. Hos oss MÅ du testes før du kommer på jobb ved opphold i utlandet og må gå med munnbind på jobb til du får resultatet

Anonymkode: 33d2a...6e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra! Da vet du at det ikke er noen trygghet i teste ved hjemkomst, før man ev får symptomer. Det eneste alternativer hvis man ikke har symptomer er å sitte i karantene i 10 dager.

Det er ikke karantene når man kommer fra grønn sone, dette dreier seg om et særkrav pålagt av TS’ arbeidsgiver. TS skriver at «lederen på arbeidsplassen min sier at jeg enten må testes for corona før jeg kommer på jobb eller i karantene i 10 dager før jobb». Den enkleste måten for henne å oppfylle arbeidsgivers krav er da å teste seg. Hvis det ikke gir god nok trygghet er det arbeidsgivers problem og ikke TS’. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke karantene når man kommer fra grønn sone, dette dreier seg om et særkrav pålagt av TS’ arbeidsgiver. TS skriver at «lederen på arbeidsplassen min sier at jeg enten må testes for corona før jeg kommer på jobb eller i karantene i 10 dager før jobb». Den enkleste måten for henne å oppfylle arbeidsgivers krav er da å teste seg. Hvis det ikke gir god nok trygghet er det arbeidsgivers problem og ikke TS’. 

Ja, men nå tenkte jeg mer på det å vite med sikkerhet om man er smittet eller ikke før man møter opp på jobb, ikke tilfredsstille mer eller mindre fornuftige krav fra arbeidsgiver. Hvis arbeidsgiver godtar en negativ test på feks dag 3 er jo det isåfall veldig uproft av dem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Man tester positivt noen dager etter at man er smittet, uavhengig av om man har symptomer eller ikke.

Anonymkode: 48ab2...a6c

• Opprett ny...