AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #1 Skrevet 3. august 2020 Jeg har et mål om å leve sunnere liv og slutte med sukker langsiktig. Men nå bruker jeg sukker til kafee, bake kake, french toast osv..Det jeg lurer på er hva synes dere f.eks om disse alternativene: https://www.tights.no/kategori/smartmat/sotning-smartmat/ Den første står det at "ikke påvirker blodsukkeret". Altså vanskelig å vite hva man bør velge. Jeg bruker også vanlig honning fra butikken. Men er noen av disse på den linken anbefalt for minst mulig fet og sukker (basically mest sunt). Om noen har andre forslag så kom gjerne med dem. Anonymkode: ee2af...553 2
PokemonGone Skrevet 3. august 2020 #2 Skrevet 3. august 2020 Det høres ganske bra ut, lykke til med dette😊 Og takk for tips 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et mål om å leve sunnere liv og slutte med sukker langsiktig. Min første plan for å kutte med sukker var å spise mat som var naturlig søt som frukt og legge to frukt om dagen på spiseplanen min. Jeg føler at jeg kan ikke slutte med sukker
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #3 Skrevet 3. august 2020 Enkelte ingredienser bør du holde deg unna, som f.eks. maltitol. Sukkerfrie produkter med maltitol er ikke snille mot blodsukkeret. I det lange løp bør du kutte ut sukkererstatninger også, men i en periode er det bedre med litt sukkererstatninger i stedet for sukker. Husk også at karbohydrater trigger søthunger. Hvis jeg spiser en potet, en brødskive eller et eple endevender jeg kjøkkenet etter noe søtt etterpå. Hvorfor sier du "minst mulig fet" og "basically mest sunt"? Tror du at lavfett er sunt? Naturlig fett er sunt. Det er sukker, planteoljer og margarin du bør passe deg for. Du bør kutte ned på karbohydrater og erstatte med naturlig fett, gjerne animalsk fett siden det er det sunneste fettet. Karbohydrat er per definisjon et stoff med en til mange tusen sukkermolekyler. Alle karbohydrater består altså av sukkermolekyler. Det spørs bare hvor mange som er koblet sammen. Stivelse er en lang kjede med opptil flere tusen sukkermolekyler. Når stivelsen blir fordøyd blir bindingene mellom sukkermolekylene brutt ned og det blir rent sukker og påvirker blodsukkeret. Anonymkode: f6e48...385 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #4 Skrevet 3. august 2020 Du trenger ikke ha noen erstatning for sukker, bare lag ren mat fra bunnen av. Honning kan du evt søte med på noe. Unngå all kunstig søtning. Ellers spis frukt som er naturlig. Anonymkode: 491ba...9ae
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #5 Skrevet 3. august 2020 Jeg var sukkeravhengig, det gikk ned minst 200gram sjokolade hver dag. Det eneste som fungerte, og gjorde at jeg den dag i dag aldri kjenner søtsug, var å kutte ut alt. Spise tre sunne måltider om dagen, kanskje et knekkebrød som mellommåltid. Aldri noe annet. Ikke frukt, ikke sukkerfrie erstatninger, ikke substitutter - da forsvant aldri suget, og jeg gikk på en ny smell før eller senere. Nå kan jeg fint ta en bit sjokolade, til og med et kakestykke om det blir tilbudt. Men det gir meg absolutt ingenting. Jeg velger aldri dessert på restaurant, forsyner meg aldri av fredagskaken på jobb, tar aldri av godteriskålen om jeg er på besøk. Behovet er rett og slett helt borte, og det er ikke et savn slik jeg trodde det skulle være. Anonymkode: 1dde2...75e 3
Pinkpashion Skrevet 3. august 2020 #6 Skrevet 3. august 2020 Et liv uten hvitt sukker går kjempegreit, selv om man er en skikkelig moms fra før av. Jeg er ingen lavkarbo-fanatiker (må spise lavkarbo grunnet sykdom, selv om jeg foretrekker det «alminnelige, sunne kosthold»), men min erfaring er at søtsuget trigges av et høy-karbo-kosthold med brød, pasta og fruktsukker, mens det forsvinner helt når karbohydretene reduseres betraktelig og erstattes med en høyere andel protein. Jeg lever sukkerfritt, både av fruktsukker og hvitt sukker. Bruker ingen kunstigsøtning, utover 1 teskje Sukrin Gold i kaffen. Jeg synes ikke kunstig søtning kan sammenlignes med vanlig sukker i smak. Og hvis målet er å få den gode, samme smaken som alltid, bare med kunstig søtning, så kan du bli skuffet ☺️
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #7 Skrevet 3. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var sukkeravhengig, det gikk ned minst 200gram sjokolade hver dag. Det eneste som fungerte, og gjorde at jeg den dag i dag aldri kjenner søtsug, var å kutte ut alt. Spise tre sunne måltider om dagen, kanskje et knekkebrød som mellommåltid. Aldri noe annet. Ikke frukt, ikke sukkerfrie erstatninger, ikke substitutter - da forsvant aldri suget, og jeg gikk på en ny smell før eller senere. Nå kan jeg fint ta en bit sjokolade, til og med et kakestykke om det blir tilbudt. Men det gir meg absolutt ingenting. Jeg velger aldri dessert på restaurant, forsyner meg aldri av fredagskaken på jobb, tar aldri av godteriskålen om jeg er på besøk. Behovet er rett og slett helt borte, og det er ikke et savn slik jeg trodde det skulle være. Anonymkode: 1dde2...75e Samme som meg. Men kan fint spise italiensk gelato av og til, den er noe helt annet enn iskrem. Den innholder 90% melk. Utover dette spiser jeg bare ren mat. Anonymkode: 491ba...9ae
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #8 Skrevet 3. august 2020 Takk for alle innspill. Foreløbig tror jeg ikke jeg klarer å slutte direkte med sukker. Men noen tips til alternativ? spiser havregrøt om morgenen som blir dårlig uten sukker, kafee, french toast osv.. Anonymkode: ee2af...553
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #9 Skrevet 3. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for alle innspill. Foreløbig tror jeg ikke jeg klarer å slutte direkte med sukker. Men noen tips til alternativ? spiser havregrøt om morgenen som blir dårlig uten sukker, kafee, french toast osv.. Anonymkode: ee2af...553 Jeg skal fortsette å være "kjip", beklager om det ikke passer det du er ute etter, da får du bare overse. Min løsning var å erstatte måltider der jeg var vant med sukker, med helt andre måltider. Jeg var glad i granola og yoghurt, men begynte å spise eggmuffins til frokost i stedet. Skulle vi lage noe godt etter søndagsturen ble det en pai eller wrap, ikke pannekaker. Så lenge du er vant med havregryn med sukker til frokost, så vil havregryn med alt mulig annet gi et sug, og en fortsatt uvane. Finn noe helt nytt, der sukker er en unaturlig ingrediens. Anonymkode: 1dde2...75e 5
Pinkpashion Skrevet 3. august 2020 #10 Skrevet 3. august 2020 Holder med personen over her... Å utelate hvitt sukker fra kostholdet ditt blir utfordrende om du skal fortsette å tviholde på dine søte «uvaner». Du må på en måte tenke nytt: hva kan jeg spise som IKKE er søtt eller med sukker på/i, istedenfor å lete etter erstatninger i samme kategori som du allerede spiser nå. 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #11 Skrevet 3. august 2020 Har kuttet sukker og all sukkererstatning og det går helt fint. Ca 4 mnd nå. Kunstig søtning bidrar bare til mer søtsug. På havregrøten har jeg kanel, blåbær, bringebær, banan. Anonymkode: 2127b...885
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #12 Skrevet 3. august 2020 Jeg klarer ikke å kutte ut absolutt alt sukker, men jeg har klart å redusere veldig mye. For meg har det aldri vært noe alternativ å bruke kunstig søtningsstoff, jeg synes de har en emmen bi-smak... Det jeg har gjort er å kutte ut lys sjokolade fordi jeg alltid spiser altfor mye av det. Nå har jeg bare mørk sjokolade i huset, og nøyer meg med et par ruter om dagen. Vafler smaker like godt uten sukker, og havregrøten søtes med revet eple og noen rosiner. Jeg baker aldri søt bakst som boller og kaker lenger, så det spiser jeg helt sikkert max ti ganger i året. Skal jeg virkelig kose meg, så baker jeg eplebåter med kanel i folie, og serverer dem med pisket fløtekrem og litt hakkede nøtter ☺️ Anonymkode: 15efb...b58
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #13 Skrevet 3. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg klarer ikke å kutte ut absolutt alt sukker, men jeg har klart å redusere veldig mye. For meg har det aldri vært noe alternativ å bruke kunstig søtningsstoff, jeg synes de har en emmen bi-smak... Det jeg har gjort er å kutte ut lys sjokolade fordi jeg alltid spiser altfor mye av det. Nå har jeg bare mørk sjokolade i huset, og nøyer meg med et par ruter om dagen. Vafler smaker like godt uten sukker, og havregrøten søtes med revet eple og noen rosiner. Jeg baker aldri søt bakst som boller og kaker lenger, så det spiser jeg helt sikkert max ti ganger i året. Skal jeg virkelig kose meg, så baker jeg eplebåter med kanel i folie, og serverer dem med pisket fløtekrem og litt hakkede nøtter ☺️ Anonymkode: 15efb...b58 Det siste der høres jo himmelsk ut. Takk for tipset! Et annet tips: jeg lager 3-lags ‘ostekake’ med en knust bixitkjekse på bunn, deretter mager vaniljekesam toppet til slutt med opptint blåbær (slik at det blir en slags saus). Veldig godt og sunnere enn sjokolade 👌🏻 Anonymkode: a50eb...a00
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #14 Skrevet 3. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et annet tips: jeg lager 3-lags ‘ostekake’ med en knust bixitkjekse på bunn, deretter mager vaniljekesam toppet til slutt med opptint blåbær (slik at det blir en slags saus). Veldig godt og sunnere enn sjokolade 👌🏻 Anonymkode: a50eb...a00 Ikke for å være kjip eller ekkel eller noe, men mørk sjokolade er mye sunnere (selvfølgelig gitt at man ikke overdriver). Anonymkode: cfcb9...aa7
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #15 Skrevet 3. august 2020 Du bør spise deg mett på mer protein, sunt fett og karbohydrater som ikke sender blodsukkeret rett i været. Det er karbohydrater med lav glykemisk indeks. Til eksempel grønnsaker, noe frukt, grove kornprodukter osv. Tips til havregrøt: kjøp en kaffekvern og legg til en ss knust chiafrø og en ss knust linfrø sammen med havregrynene og litt salt. Kok på halvt melk og vann. Topp grøten med litt melk, godt med kanel og et oppkuttet fersk eple - da garanterer jeg at du ikke savner sukker. Du får inn omega-3, masse mer protein og masse andre gode stoffer uten at det ødelegger grøten. Bytt ut brød til lunsj med knekkebrød eller proteinrundstykker, en salat med kylling eller skinke eller kanskje en omelett, og til middag skjærer du ned på ris og pasta og hvitt brød. Du kan godt spise litt, men det er viktig å begrense og finne en balanse der du er fornøyd med maten samtidig som den holder blodsukkeret ditt så jevnt som mulig. Å kutte ut ris og pasta om du virkelig er glad i det ville jeg ikke gjort, men kos deg med litt mindre og bytt til en grov variant - og så pøs på med grønnsaker. Tenk NÆRING i maten din fremfor å prøve å få til det du kjenner fra før. Du må finne et kosthold du kan leve med - hvis du er veldig glad i karbohydrater er det usannsynlig at du vil kunne holde deg på lavkarbo for evig (ikke er det så veldig sunt heller). Før Evt dagbok en periode for å få oversikt over hva du faktisk får i deg - du får nok en aha-opplevelse eller to ift måltidssammensetning 😊 Søtsuget forsvinner når du er ordentlig «langtidsmett» uten blodsukkerfall, men legg til en frukt her og der for smak og vitaminer, det er helt innafor 😀 Her drikker jeg Evt litt lettbrus når behovet melder seg i blant - synes det er tilstrekkelig til å løse problemet. Anonymkode: 7e098...0a8
Pinkpashion Skrevet 3. august 2020 #16 Skrevet 3. august 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenk NÆRING i maten din fremfor å prøve å få til det du kjenner fra før. Du må finne et kosthold du kan leve med - hvis du er veldig glad i karbohydrater er det usannsynlig at du vil kunne holde deg på lavkarbo for evig (ikke er det så veldig sunt heller). Før Evt dagbok en periode for å få oversikt over hva du faktisk får i deg - du får nok en aha-opplevelse eller to ift måltidssammensetning 😊 Søtsuget forsvinner når du er ordentlig «langtidsmett» uten blodsukkerfall, men legg til en frukt her og der for smak og vitaminer, det er helt innafor 😀 Her drikker jeg Evt litt lettbrus når behovet melder seg i blant - synes det er tilstrekkelig til å løse problemet. Anonymkode: 7e098...0a8 Beklager, jeg må bare.... 🤣 Innenfor lavkarbo finnes det mange veier. Ikke alle spiser kyllingvinger til frokost og drikker en skvett kremfløte med en dæsj smeltet smør oppi (for å sette det på spissen altså). At dette ikke er sunt, verken kortsiktig eller langsiktig, kan vi være enige om. Men det er ikke usunt å kutte ut brød, pasta og sukker, slik lavkarbo i grove trekk går ut på. Mange kan til og med spise både pasta og brød i moderate mengder, og fortsatt spise lavkarbo, alt etter retningen man velger. 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #17 Skrevet 3. august 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Husk også at karbohydrater trigger søthunger. Hvis jeg spiser en potet, en brødskive eller et eple endevender jeg kjøkkenet etter noe søtt etterpå Dette var nyttig!! Hvilke lignende produkter bør man unngå for å ikke få sukkersug? Anonymkode: 99ce3...808
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #18 Skrevet 3. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette var nyttig!! Hvilke lignende produkter bør man unngå for å ikke få sukkersug? Anonymkode: 99ce3...808 Lett å tro at det er innenfor med et eple Anonymkode: 99ce3...808
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #19 Skrevet 3. august 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var nyttig!! Hvilke lignende produkter bør man unngå for å ikke få sukkersug? Anonymkode: 99ce3...808 Nei, du trenger ikke å unngå potet, eple og brød for å ikke få søtsug. Dette er sunne matvarer, du blir ikke sunn av å kutte absolutt alt av karbohydrater. Du trenger å spise nok protein og fett, og så trenger du å spise de riktige karbohydratene som holder deg mett lenge, og begrense tomme kalorier uten noe særlig næring. Og så trenger du å snu dårlige vaner. Ikke ha snop og lignende i hus i hverdagen. Bli obs på om du spiser fordi du er sulten eller sugen. Anonymkode: 7e098...0a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå