Gå til innhold

Fylkesordføreren i Vestland vil ha statlig munnbindpåbud

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fylkesordfører Jon Askeland (Sp) i Vestland ber staten innføre krav om bruk av munnbind på kollektivtrafikken, skriver Bergens Tidende.

Askeland sier til avisen at han registrerer uro både i befolkningen og blant bussjåfører. Dersom det innføres et munnbindkrav, unngår man å sette opp folk mot hverandre, mener han.

Vestland fylkeskommune styrer kollektivtrafikken i Bergen og resten av fylket gjennom Skyss.

– For vår del tenker jeg spesielt på bergensområdet som aktuelt. Det er ikke sikkert en trenger det til skoleskyss i distriktet, sier han.

– De som har en frykt rundt dette, skal slippe å ta den kampen selv mot dem som ikke bruker munnbind. Bussjåfører og vognførere på Bybanen skal også få slippe å måtte ta valgene om å avvise folk. Jeg tror folk ville følt seg tryggere om det kom et påbud, sier Askeland.

Selv om Bergen kommune har mulighet til å vedta regler om munnbind selv, mener han at statlige myndigheter heller kan gjøre det.

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/aw5d17/vil-ha-munnbindkrav-paa-buss-og-bybane#xtor=RSS-3

Anonymkode: b5fc7...303

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært en trygghet og beskyttet passasjerene bedre.

Skyss og FHI mener at det egentlig er bare de som skal på arbeid som skal ta buss og bybane. Jeg har ikke bil og jeg trenger ikke å ta bussen for å komme meg på arbeid, men jeg er avhengig av å ta bussen for å komme meg til sentrum for de viktigste tingene som f.eks  besøke kjæresten, fysioterapeut 1g ukentlig, butikker og for å følge/ hente sønnen min som har vært hos faren. 

Nå er ikke annethvert sete avstengt, så man må sitte skulder til skulder med folk som du ikke vet noe om, og de som hoster og nyser ut i luften. 

Anonymkode: 62dea...2d5

Skrevet

Kollektivtransport kan man unngå, det er noe som heter bil. Viktigst å få maskebruk på plass i butikkene. Begynner for min del å bli lei av frossenvarer og hermetikk, hadde vært greit å kunne ta seg en tur i butikken igjen.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Iceman skrev:

Kollektivtransport kan man unngå, det er noe som heter bil. Viktigst å få maskebruk på plass i butikkene. Begynner for min del å bli lei av frossenvarer og hermetikk, hadde vært greit å kunne ta seg en tur i butikken igjen.

Hva med de som ikke har bil da? 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med de som ikke har bil da? 

Selvfølgelig er det bra med maskepåbud på kollektivtransport for de som ikke har bil/sykkel/føtter, bare påpeker at det er enda viktigere på butikk. Alle må ha mat og ikke alle har hamstret like mye som meg. Til og med vi som har hamstret begynner å savne fersk mat.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Iceman skrev:

Selvfølgelig er det bra med maskepåbud på kollektivtransport for de som ikke har bil/sykkel/føtter, bare påpeker at det er enda viktigere på butikk. Alle må ha mat og ikke alle har hamstret like mye som meg. Til og med vi som har hamstret begynner å savne fersk mat.

På matbutikk har man mulighet til å holde iallfall 1 meters avstand, det har man ikke på overfylte busser. 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På matbutikk har man mulighet til å holde iallfall 1 meters avstand, det har man ikke på overfylte busser. 

1 meters avstand er ikke nok innendørs og jeg tviler på at naive nordmenn overholder dette uansett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Iceman skrev:

1 meters avstand er ikke nok innendørs og jeg tviler på at naive nordmenn overholder dette uansett.

På busser/bane sitter man inntil hverandre som før koronaen. 

• Liker 2
Skrevet
52 minutter siden, Iceman skrev:

Du vet du kan få mat levert på døren?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Iceman skrev:

Jeg pleier å sitte innendørs på bussen.

Dersom jeg må ta buss til jobb, må jeg være der i 45 minutter på samme plass, med langt mindre enn en meters avstand til sidemannen. 

På butikken har jeg stort sett mulighet til å regulere avstand til andre, og jeg oppholder meg ikke på samme sted hele tiden. Anser det som mindre sannsynlig å bli smittet i butikken enn på kollektivtransport, men for min del kan det gjerne bli påbud om munnbind/maske begge steder, eller overalt.

Anonymkode: acb20...203

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Stolt over Vestland, showing the WAY!

Anonymkode: b303d...bb9

• Liker 1
  • Opprett ny...