Gå til innhold

Ikke økonomiske problemer, er jeg den eneste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje litt klysete overskrift, men det står så mye om personer som sliter økonomisk pga permittering. Jeg kan selvfølgelig forstå det, men er det noen som ikke sliter? 

Jeg har vært permittert siden mars og er det enda. Sitter med egen bolig og bil, men har fremdeles ikke støtt på økonomiske problemer.

Anonymkode: 83937...40d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje litt klysete overskrift, men det står så mye om personer som sliter økonomisk pga permittering. Jeg kan selvfølgelig forstå det, men er det noen som ikke sliter? 

Jeg har vært permittert siden mars og er det enda. Sitter med egen bolig og bil, men har fremdeles ikke støtt på økonomiske problemer.

Anonymkode: 83937...40d

Har ikke økonomiske problemer fordi jeg har en nøkkelstilling i det offentlige og samboer er håndverker. Har ikke vært borte fra jobb en eneste dag. Vi var rett og slett heldige. Landet samboer er fra har vært grønt hele tiden, og det er ikke forventet noen endring. Vi kunne derfor besøke hans familie i sommer etter lang tid uten besøk fra dem. 

Anonymkode: 3efc6...433

• Liker 1
Skrevet

Har heller ikke lidd noen økonomiske problemer. Har vel heller tjent en del. Mindre forbruk pluss en del heldige tidspunkt for kjøp og salg av aksjer og råvarer.

Er mer bekymret for smitte for min del.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selvstendig næringsdrivende og har heller ikke slitt under coronaen. Har ikke måttet søke om dagpenger eller støtte fra nav. Har jobbet hjemmefra som vanlig og ikke merket så stor forskjell i tilværelsen (sånn bortsett fra at reiseplaner/Div arrangement ble kansellert). 

Har vært ekstra flink til å spare under pandemien pga ekstra lite forbruk☺️

Anonymkode: 8f958...8fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Offentlig ansatte begge to. Vi har vel heller mer penger, siden det ikke har vært så mye å bruke penger på, og enkelte reiser har blitt eller kommer til å bli avlyst. 

Anonymkode: 5df3c...a5c

• Liker 2
Skrevet

vi har også mer penger.  sikre jobber begge to og dyr ferie utgikk jo.

AnonymBruker
Skrevet

Ts: ja, du er den eneste...

Seriøst, hva slags spørsmål er det å stille i overskriften??

Anonymkode: 88624...301

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heller ingen økonomiske problemer pga koronaen, har vel heller "tjent" litt fordi det ikke ble spist ute, gått på pub, konserter, ingen shopping ect. Jobber i det offentlige og valgt trygg jobb over høy lønn, så jeg godter meg litt over de som i alle år har ledd av min offentlige stilling men nå selv er permittert.

Anonymkode: e81ff...ab0

AnonymBruker
Skrevet

Vi har egentlig tjent en del på det. Det har vær mye overtid fra hjemmekontoret da man har tid til overs (private næringsliv). Og vi bruker normalt sekssifret beløp på reise, som nå er spart. 

Anonymkode: 4317b...f12

Skrevet (endret)

Jeg har ikke hatt noen økonomiske problemer som følge av koronaen. Jeg er ikke i kategorien som kan permitteres siden jeg er uføretrygdet. Alt har gått fint som vanlig, normal og grei økonomi uten problemer.

Har en uføreforsikringsutbetaling hver mnd i tillegg til det vanlige fra NAV, så jeg klarer meg bra.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fortsatt jobb, så ellers takk, det går greit.

Men det er jo ikke like greit for alle å plutselig få inntektene kuttet til 60%. Er man middelaldrende med nedbetalt gjeld og ungene ute av redet går det sikkert bra. Men for unge i etableringsfasen med både bolig- og studielån og kanskje også småbarn hjemme, eller underveis er det verre. Ikke alle kan enkelt selge boligen og flytte hjem til mor og far. Eller for de som er lavtlønte i utgangspunktet og som såvidt klarer å få det til å gå rundt økonomisk når de har jobb.

Anonymkode: a275f...e1b

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er mange som ikke sliter, eller som til og med har tjent på det. Men det snakkes bare ikke så høyt om. Vi tjente på det i form av ekstra arbeid, og har uansett satt opp vår økonomi sånn at vi ikke trenger to inntekter. Faktisk trenger vi ikke en engang;) 

Anonymkode: e651f...fce

AnonymBruker
Skrevet

De fleste i Norge er vel offentlig ansatt eller trygda / pensjonist? Så de fleste sitter vel godt i det

Anonymkode: abd6e...d36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste i Norge er vel offentlig ansatt eller trygda / pensjonist? Så de fleste sitter vel godt i det

Å herregud, selvfølgelig er ikke de fleste det. Hvor skulle skattepengene som betaler lønn/trygd til disse kommet fra da?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å herregud, selvfølgelig er ikke de fleste det. Hvor skulle skattepengene som betaler lønn/trygd til disse kommet fra da?

Fra SSB 

2015
Sysselsatte i alt2 Offentlig forvaltning Herav statlig forvaltning
Sysselsatte Prosent Sysselsatte Prosent
1Fra og med 2015 bygger statistikken på nye datakilder. For 4. kvartal 2015 ligger antall sysselsatte i alt 60 000 lavere enn Arbeidskraftsundersøkelsene (AKU). Tidligere år var totaltallet i disse to statistikkene samordnet, og viste dermed samme antall sysselsatte. Se nærmere omtale i artikkelen tilknyttet 2015 tallene.

2Vi gjør oppmerksom på at Svalbard, Jan Mayen og Kont. sokkelen er med i «sysselsatte i alt» for hele landet. Summen av fylkene er dermed ikke lik totalen.

Sysselsatte 15-74 år, etter sektor og næring. 
Hele landet Sum alle sektorer Statsforvaltningen Kommunal forvaltning Fylkeskommunal forvaltning Privat sektor og offentlige eide foretak
1Fra og med 2015 bygger statistikken på nye datakilder (a-ordningen), se nærmere omtale i «Om statistikken». Totalt antall sysselsatte blir heller ikke samordnet med Arbeidskraftundersøkelsene (AKU) slik det ble før 2015, og det samsvarer dermed ikke lenger med AKU’s totaltall. Årgangene fra og med 2015 blir følgelig ikke sammenlignbare med tidligere årganger. Se nærmere omtale i artikkelen tilknyttet 2015-tallene: https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/regsys/aar/2016-05-27

2Alle ett-tall og to-tall i tabellen er endret til '0' eller '3' for å ivareta personvernet.

ysselsatte 15-74 år etter sektor og kjønn.
  Absolutte tall Endring, prosent
2019 2018 - 2019
Begge kjønn Menn Kvinner Begge kjønn Menn Kvinner
Sum alle sektorer 2 700 492 1 426 994 1 273 498 0,9 1,0 0,8
Statsforvaltningen 305 028 122 768 182 260 0,8 -0,6 1,7
Kommunal forvaltning 504 095 116 896 387 199 0,8 1,7 0,5
Fylkeskommunal forvaltning 45 411 17 784 27 627 0,1 -0,7 0,6
Privat sektor og offentlige eide foretak 1 845 958 1 169 546 676 412 0,9 1,1 0,7
2018 2 676 955 302 702 500 218 45 357 1 828 678
2019 2 700 492 305 028 504 095 45 411 1 845 958
Hele landet 2 587 704 814 020 31,5 294 121 11,4

Anonymkode: 38b35...b1f

Skrevet

Selvsagt ikke. Veldig mange har såpass god økonomistyring at de tåler en permittering. Husk at mye av forbruket mange har er luksusforbruk som kan kuttes uten problemer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei her er vi og de fleste vi kjenner kommet veldig godt ut av det. Historisk lav rente, jobb og mulighet for overtid. 

Anonymkode: c75ea...410

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Å herregud, selvfølgelig er ikke de fleste det. Hvor skulle skattepengene som betaler lønn/trygd til disse kommet fra da

Olje

Skrevet

Både jeg og mannen er i bransjer som står støtt og klarer oss veldig bra så langt, men det er vanskelig å spå hvordan Corona vil påvirke arbeidslivet på lengre sikt. Jeg tar i alle fall ingenting for gitt.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, min jobb har fått minst like mye å gjøre nå og er uansett veldig trygg. Mannen jobber i samfunnskritisk jobb som eneste i sitt yrke på arbeidsplassen så han er også trygg. I tillegg har vi fått reduserte betalinger på både det ene og det andre uten å be om det, de har vi gitt videre til veldedige formål, det føles i alle fall helt feil å tjene på korona. 

Anonymkode: cefeb...42d

• Opprett ny...