Gå til innhold

17 år, gravid og mamma kaster meg ut😔

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du fullført videregående?

Anonymkode: c1949...dfe

Som 17-åring?!

Anonymkode: de4b2...e9c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

«Foreldre har forsørgeransvar for barna sine til barna er ferdige med videregående skole. Det betyr at foreldrene dine har plikt til å hjelpe deg økonomisk selv om du er 18 år, så lenge du fortsatt går på skole.
Forsørgeransvar betyr at foreldrene dine skal dekke mat, klær, bolig, fritidsaktiviteter og så videre. Foreldres plikt til å forsørge deg gjelder selv om du ikke kan bo hjemme.»

https://barneombudet.no/sporsmalsarkiv/skjer-nar-18/

Anonymkode: 71350...fb0

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som 17-åring?!

Anonymkode: de4b2...e9c

Jeg er 17 år (Født 2002) og jeg er ferdig på videregående nå, så det er ABSOLUTT mulig.

Anonymkode: e66bf...683

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kontakt Nav for støtteordninger, og evt hjelp til å finne bolig🌸

Anonymkode: 09094...fa2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er 21 uker gravid, 17 år og blir 18 år om 3 dager❤️ Håper det order seg for deg! Er ikke riktig av mammaen din å kaste deg ut. Hun har fortsatt ansvar for å forsørge deg. Blir du 18 år før babyen kommer?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er gravid og skal bli mor, selvsagtr må du forberede deg på å klare dette som en voksen siden du har valgt å få barn, de som sier du skal leve på foreldrene dine har tydeligvis ikkehelt skjønt hva det å bli voksen og velge få barn betyr. 

Anonymkode: cff99...c21

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er gravid og skal bli mor, selvsagtr må du forberede deg på å klare dette som en voksen siden du har valgt å få barn, de som sier du skal leve på foreldrene dine har tydeligvis ikkehelt skjønt hva det å bli voksen og velge få barn betyr. 

Du har tydeligvis ikke forstått hva forsørgeransvar betyr. Foreldrene til ts har også valgt å få barn, og dermed forpliktet seg til å forsørge henne til hun er 18, eller lengre, dersom hun går på videregående.

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Foreldre har juidisk ansvar for barna til de har fylt 18 år. Går du på skole og er over 18 år har de fremdeles fostringsplikt jf barneloven. Mor kan derfor ikke kreve dette. Ta kontakt med helsestasjon, barnevern så du får støtte.

https://barneombudet.no/sporsmalsarkiv/okonomisk-ansvar-for-barn-over-18-ar/

Anonymkode: 58992...89a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 17 år (Født 2002) og jeg er ferdig på videregående nå, så det er ABSOLUTT mulig.

Strålende innsats fra deg 👍😊, men jeg håper du innser at dette på ingen måte er vanlig, selv om det er mulig?

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Strålende innsats fra deg 👍😊, men jeg håper du innser at dette på ingen måte er vanlig, selv om det er mulig?

Det er veldig mange som et ferdig på videregående året de fyllet 18, det er helt vanlig. Det håper jeg du innser? 

Anonymkode: a81c4...a81

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er VELDIG vanlig for dem som går yrkesfag, så skjønner ikke helt hva du prater om? De går 2 år på videregående, er du ikke oppdatert?

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke skjønt hva forsørgeransvar betyr? Jenta er under 18 år, herregud. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da viser du henne at du er moden nok til å få barn. Tar kontakt med instanser som kan fortelle deg hva du har krav på vedr økonomi og bolig osv. Vis at du klarer å ordne opp selv. Det er uholdbart å bo et sted du ikke er ønsket når du får en liten å ta deg av. Og når permisjon er over starter du på utdannelse eller får deg jobb (om du ikke har det). Du  er tøffere enn du tror, så vis deg selv og andre at du er ansvarsfull og kan ta vare på deg selv og barnet, siden du har valgt å bli ung mor. Jeg heier på deg, og ønsker deg lykke til 💕

Anonymkode: f97fc...3d1

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Videregående kan være så mangt. Videregående kan være to år og. 

Anonymkode: f81ad...968

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble 17 dette året. Hoppet av VGS i høst, så går ikke lenger der. Er litt redd for å kontakte barnevernet for mamma har hatt bare masse problemer med de. Jordmor på helsestasjonen skulle ordne med noe ekstra oppfølgingfra noen  til barnet ble to år, men jeg husker ikke hva de het. Kanskje de kan hjelpe meg. 

ts

Anonymkode: f68bc...9d9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Traktorkusken
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble 17 dette året. Hoppet av VGS i høst, så går ikke lenger der. Er litt redd for å kontakte barnevernet for mamma har hatt bare masse problemer med de. Jordmor på helsestasjonen skulle ordne med noe ekstra oppfølgingfra noen  til barnet ble to år, men jeg husker ikke hva de het. Kanskje de kan hjelpe meg. 

ts

Helsestasjonen kan hjelpe deg hvis det skal være noe💗 Hvordan er situasjonen med barnefar? Har du kontakt med han? Jobber han, eller er du alene? 

Angående skole, så ta kontakt med oppfølgingstjenesten. De kan hjelpe deg😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Videregående kan være så mangt. Videregående kan være to år og. 

Anonymkode: f81ad...968

Hvilke retninger på vgs er 2-årige?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Traktorkusken skrev:

Helsestasjonen kan hjelpe deg hvis det skal være noe💗 Hvordan er situasjonen med barnefar? Har du kontakt med han? Jobber han, eller er du alene? 

Angående skole, så ta kontakt med oppfølgingstjenesten. De kan hjelpe deg😊

Jeg er alene.

Jeg kan komikkens begynne på skole nå. Må vente til jeg er ferdig med å være gravid og barnet er stort nok til å være i barnehage. så det er kjempelenge til eventuell skole.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner din mor godt. Men samtidig syns jeg det er høl i hue å få flere barn når barna man har snart er voksne. Det er lov å gi fakkelen videre et punkt. Men det din mor må gjøre er å hjelpe deg slik du finner leielighet. Nav forsørger deg så i tre år. 

Anonymkode: 31877...24e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Økonomisk sett kan det lønne seg å forsøke å ta opp videregående igjen. Foreldre har forsørgerplikt frem til du følger 18, men rettighetene forsvinner heldigvis ikke på 18årsdagen. Du kan fortsatt ha rettigheter, dersom du går på videregående skole. Du kan jo søke litt rundt og se om dette er en ordning som kan være aktuell for deg. Muligens er det mulighet for nettundervisning, eller deltidsstudier, og samtidig ha rett til å bli forsørget? Jeg kjenner ikke til detaljene i disse reglene, men det kan være vel verdt å sjekke.       
https://www.ung.no/oss/rett/104337.html

Anonymkode: c1949...dfe

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...