Gå til innhold

Strømpris på 58 kvm

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en andelsleilighet på 58 kvm, og ser varmtvann er inkludert i felleskostnadene. Er det noen her som bor på omtrent samme areal med varmtvann inkludert? Hvis ja, hvor mye betaler dere gjennomsnittlig per strøm i måneden? Jeg skal bo der alene og det er i Oslo (hvis det har noe å si). 

Anonymkode: 6c48b...d02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis oppvarming er del av varmtvann er det noen få hundrelapper i måneden, litt avhengig av hvor mange pizzaer du steker

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, newman01 said:

Hvis oppvarming er del av varmtvann er det noen få hundrelapper i måneden, litt avhengig av hvor mange pizzaer du steker

Det er det det ikke står, som f.eks. der jeg var på visning i dag, så sto det varmtvann OG fyring inki., men her bare varmtvann??+ 🙂 

Skrevet

Det er jo ikke sikkert leiligheten er utstyrt med radiatorer. Er det ikke radiatorer eller vannbåren varme i gulv må det varmes opp med panelovner som går på strøm. 

Slikt kan du se på visning

AnonymBruker
Skrevet

Bor på 57 kvm i Oslo med varmtvann inkludert, ikke radiator eller vannbåren varme. Bruker panelovn. 

Om sommeren er regningen ganske lav, rundt 300 - 400. Om vinteren er det en del høyere, alt fra 1000 til 2000kr. Nå skal det sies at jeg er en frysepinn og fyrer mye, i tillegg til at leiligheten er fra 1897. En bedre isolert leillighet vil nok trenge mindre fyring. 

Anonymkode: 1478f...2f0

Skrevet

Friskt. Jeg har omtrent samme strømregning på et hus på 200m2. Men det er fra 2010, og varmer primært opp boligen med bjørk om vinteren. 

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, newman01 said:

Det er jo ikke sikkert leiligheten er utstyrt med radiatorer. Er det ikke radiatorer eller vannbåren varme i gulv må det varmes opp med panelovner som går på strøm. 

Slikt kan du se på visning

Takk, dette var nyttig! 

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Bor på 57 kvm i Oslo med varmtvann inkludert, ikke radiator eller vannbåren varme. Bruker panelovn. 

Om sommeren er regningen ganske lav, rundt 300 - 400. Om vinteren er det en del høyere, alt fra 1000 til 2000kr. Nå skal det sies at jeg er en frysepinn og fyrer mye, i tillegg til at leiligheten er fra 1897. En bedre isolert leillighet vil nok trenge mindre fyring. 

Anonymkode: 1478f...2f0

Den er fra 1979, og ligger i 4. etasje. Er det ikke sånn at varme går opp, eller tar jeg helt feil? Dyrest å varme opp nederste leilighet, ikke sant? Jeg skal på visning søndag, og skal spørre hva de har brukt i strøm. Ville bare høre, så jeg vet jeg har råd, og de summene du beskriver skal jeg alltids klare. 

Dette er forresten min første egne bolig - og strøm har vært inkludert i leie. Er det sånn at man kan betale et fast beløp per måned, og mindre på vinteren fordi man allerede har "lagt inn ekstra"? 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er det sånn at man kan betale et fast beløp per måned, og mindre på vinteren fordi man allerede har "lagt inn ekstra"? 

Om strømregninga er det som bekymrer deg mest bør du vurdere noe billigere... 
Og når det gjelder slike "fastpris"-løsninger hos strømselskaper er det bare tull, bortkasta penger og galskap. Man betaler overpris hele året igjennom for å unngå en litt ubehagelig strømregning i februar hvert tredje år... 

Spar penger, ha en bufferkonto, sett av et fast beløp hver måned til livsopphold og bokostnader og slike ting ordner seg. 

Det er andre kostnader som spiller større rolle. Felleskostnader, eventuelle økte felleskostnader pga. bytting av vinduer, fasaderehab, takreparasjoner, bytting av soilrør og annet vedlikehold. Så har du innboforsikring, potensielt eiendomsskatt osv. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, newman01 said:

Om strømregninga er det som bekymrer deg mest bør du vurdere noe billigere... 
Og når det gjelder slike "fastpris"-løsninger hos strømselskaper er det bare tull, bortkasta penger og galskap. Man betaler overpris hele året igjennom for å unngå en litt ubehagelig strømregning i februar hvert tredje år... 

Spar penger, ha en bufferkonto, sett av et fast beløp hver måned til livsopphold og bokostnader og slike ting ordner seg. 

Det er andre kostnader som spiller større rolle. Felleskostnader, eventuelle økte felleskostnader pga. bytting av vinduer, fasaderehab, takreparasjoner, bytting av soilrør og annet vedlikehold. Så har du innboforsikring, potensielt eiendomsskatt osv. 

Jeg skal høre på visning om strømutgifter. Har allerede satt opp budsjett, og har økonomi til gjennomsnitlig 1000,- per måned i strømutgifter. Leiligheten jeg var på sist hadde fyring inkludert, og strøm der var 200 sommer/300 vinter. 

Angående felleskostnader ser jeg bare på de som ligger under 3500 per måned + et borettslag som har gjort jevnlige oppgraderinger over årene, så ikke det blir en plutselig prisstigning der. Det er mye man må sette seg inn i som førstegangskjøper, men føler jeg begynner å få mer oversikt nå.

Takk for gode tips! 

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skal høre på visning om strømutgifter. Har allerede satt opp budsjett, og har økonomi til gjennomsnitlig 1000,- per måned i strømutgifter. Leiligheten jeg var på sist hadde fyring inkludert, og strøm der var 200 sommer/300 vinter. 

Angående felleskostnader ser jeg bare på de som ligger under 3500 per måned + et borettslag som har gjort jevnlige oppgraderinger over årene, så ikke det blir en plutselig prisstigning der. Det er mye man må sette seg inn i som førstegangskjøper, men føler jeg begynner å få mer oversikt nå.

Takk for gode tips! 

Jeg tenker at 1000kr i måneden i strømutgifter med varmtvann inkludert ikke burde være noe problem på 58kvm.

Om vinteren er varme fra vanlige ovner er som regel greit nok, men gulvvarme på bad og ganger er virkelig det som sluker strøm. Bare ikke skru på full varme på gulv så skal du nok ikke ha noe problem med å betale strømregningene. 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Mich said:

Jeg tenker at 1000kr i måneden i strømutgifter med varmtvann inkludert ikke burde være noe problem på 58kvm.

Om vinteren er varme fra vanlige ovner er som regel greit nok, men gulvvarme på bad og ganger er virkelig det som sluker strøm. Bare ikke skru på full varme på gulv så skal du nok ikke ha noe problem med å betale strømregningene. 

Takk 😊 Tror kanskje det ikke er heis her for klarer ikke å se utfra salgsoppgaven om det er eller ikke, så da regner jeg med det ikke er? Tror derfor jeg må se på noe annet, for orker ikke å gå tre etasjer opp hver gang jeg handler noe tungt. Men skal huske på det du sier til neste visning! 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tror derfor jeg må se på noe annet, for orker ikke å gå tre etasjer opp hver gang jeg handler noe tungt.

Drift og vedlikehold av heis koster fort 100'000 i året. Så tenker du på hvor mange boenheter i oppgangen som deler heisen. Dette er kostnader som dekkes av felleskostnader, altså deg. Du sparer mye penger på å bære matvarer opp trappa og betale Elkjøp 500 for vaskemaskin levert på døra hvert tiende år...

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, newman01 said:

Drift og vedlikehold av heis koster fort 100'000 i året. Så tenker du på hvor mange boenheter i oppgangen som deler heisen. Dette er kostnader som dekkes av felleskostnader, altså deg. Du sparer mye penger på å bære matvarer opp trappa og betale Elkjøp 500 for vaskemaskin levert på døra hvert tiende år...

Søker meg mot borettslag med ferdig innstallert heis, og da er dette allerede inkludert i felleskostnader før innflyttning. Men takk for opplysningen, hadde ingen anelse om at det kostet så mye å vedlikeholde én heis. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 95kvm i 4. etg, varmtvann inkludert i felleskostnader, betaler mellom 5-600 kr i mnd i strøm. Siste måned var regningen på 290 kr. Midt på vinteren 12-1300.

Anonymkode: 16572...ae6

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har 95kvm i 4. etg, varmtvann inkludert i felleskostnader, betaler mellom 5-600 kr i mnd i strøm. Siste måned var regningen på 290 kr. Midt på vinteren 12-1300.

Anonymkode: 16572...ae6

Takk, dette var nyttig! 

AnonymBruker
Skrevet
På 2.8.2020 den 22.42, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en andelsleilighet på 58 kvm, og ser varmtvann er inkludert i felleskostnadene. Er det noen her som bor på omtrent samme areal med varmtvann inkludert? Hvis ja, hvor mye betaler dere gjennomsnittlig per strøm i måneden? Jeg skal bo der alene og det er i Oslo (hvis det har noe å si). 

Er det sentralvarme inkludert også? Om det er, så vil jeg anta du må regne med mellom 300- 700 kr pr mnd, alt etter strømpriser, om du skal ha oppvaskmaskin, tørketrommel og vaskemaskin. Da blir det nok fort opp mot 700- 800 kr. Er det ikke inkludert sentralvarme, så må du nok regne med å betale mellom 1500- 2000 kr i strøm pr mnd.

Anonymkode: d8399...151

Skrevet

Jeg bor på 55 kvadrat i fjerde etasje, hvor både varmtvann og oppvarming går på strømregningen, og har så å si aldri regninger på over 1000 kr/måneden - da skal det være en usedvanlig kald vinter (huset er godt isolert). Riktignok har jeg ikke oppvaskmaskin eller vaskemaskin (fellesvaskeri inkludert i fellesutgiftene), men i en enpersonshusholdning blir ikke det så mye i måneden uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...