Gå til innhold

Blod i avføring

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Har observert blod i avføring den siste tiden, i tillegg til at jeg har hatt diffuse smerter i nedre del av magen. Tidligere er jeg utredet for sykdom i underliv (inkl celleprøve, så normal ut). Blodet er ferskt.. Jeg er temmelig redd. Skal oppsøke legen. Kan dette være hemoroider? Avføringen veksler mellom hardt og løst i perioder. Jeg er så redd for kreft i tarm. Er 31 år.. Har noen opplevd samme? Har ingen vektnedgang, heller motsatt problem. 

Anonymkode: 363f5...f4e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sålenge det er friskt blod så kan det være hemoroider. Er blodet mørkt, så er det litt mer skummelt. Jeg blødde en gang. Ble veldig bekymret, men legen sa at det var hemoroide. Ring legen i morgen du :) Det går nok bra :)

Anonymkode: dd1dc...d99

AnonymBruker
Skrevet

Blod i avføringen skal alltid undersøkes hos lege, så det er viktig at du gjør. Men jeg kan fortelle deg at friskt blod i avføringen ikke er helt uvanlig. Jeg får friskt blod dagen etter å ha spist druer eller nektariner. Jeg tror jeg ikke tåler fruktosen, rett og slett. Jeg har vært til undersøkelser og fått avkreftet de alvorligste årsakene. Så da er det bare å leve med det da (og unngå nektariner og druer).

Anonymkode: d87c0...a53

AnonymBruker
Skrevet

Friskt blod kommer fra nedre del av tarm, kan være hemoroider eller smårifter. Hadde personlig ikke vært bekymret om dettd var meg, da friskt blod ikke er farlig.

Anonymkode: 6234f...432

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke farlig. Spis sunt og drikk masse vann. Går det ikke over på 2 uker eller at du får rift med smerter. Da kan du konntakte legen.

Anonymkode: ccc4c...1fc

AnonymBruker
Skrevet

Bra du skal til legen! Kreft itykk-/endetarm er sjelden i din aldersgruppe. Det er sannsynligvis hemoroider. Ev. kan du ha utviklet betennelsestilstand i tarmen, som Chrons eller ulcerøs colitt. Dette kan fastlegen undersøke, eller henvise deg til sykehuset hvor man ser etter slike forandringer. Hemoroider gjør vanligvis ikke vondt i nedre del av magen. 

Husk å fortell om alle symptomer, ikke hold noe tilbake fordi du syns det er flaut. 

Har du eller noen i familien din leddgikt, psoriasis eller kjent tarmsykdom? Isåfall bør du nevne det også. 

Husk at om du har brukt medisiner av typen ibux, voltaren, naproxen eller andre typer mot betennelse så kan det føre til blødning fra tarm. 

Anonymkode: 26229...b76

• Liker 1
  • 4 måneder senere...
Skrevet

Hei TS! Ser dette er en gammel tråd, men jeg lurer på hvordan det gikk med deg?

Jeg opplever liknende symptomer selv (er 27 år), og kom nettopp fra legetime nå. Har blitt videresendt til en mer detaljert sjekk av endetarm. Mest sannsynlig var det ikke noe farlig, men han kunne heller ikke se noen rifter eller hemorider (som jeg trodde var årsaken). Hemoriden som eventuelt forårsakte min blødning kan ha sprukket og trukket seg tilbake sa han, men det beroliger meg likevel ikke. Spesielt ikke når jeg ser det i sammenheng med litt varierende avføring som du også beskriver😥 

Anonymkode: 15f12...16d

Skrevet

Jeg har hatt slitt med treg mage så og si hele livet. Opplever ofte friskt blod i avføring når jeg presser for mye. Det er hemoroider eller rifter. 

Anonymkode: 651b3...dc1

Skrevet

AnonymBruker skrev (På 2.8.2020 den 22.16):

Friskt blod kommer fra nedre del av tarm, kan være hemoroider eller smårifter. Hadde personlig ikke vært bekymret om dettd var meg, da friskt blod ikke er farlig.

Anonymkode: 6234f...432

Gammel tråd, men dette MÅ korrigeres siden det er et så totalt idiotisk, farlig og FEIL svar. Friskt blod kan absolutt være farlig! Man kan ha tarmsykdommer, sår, infeksjoner, svulster osv som blør langt nede i tarmen også, og da vil blødningen komme ut som friskt blod. Det absolutt vanligste er ufarlige rifter og hemoroider, men desto eldre man er desto høyere er risikoen for at det kan være farlig, friskt blod eller ei. 

Jiiises.

Anonymkode: 3712c...d86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...