AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #1 Skrevet 2. august 2020 Hodeomkrets ved fødsel var 40 cm, har alltid ligget over kurven og er på 52 cm ved 12 mnd alder. Følger forsåvidt sin egen kurve, men er utenfor normalområdet. Helsestasjonen (både lege og helsesykepleier) er ikke bekymret så lenge det er en jevn økning. Men jeg greier ikke helt å slå meg til ro med det. Vannhode eller økt trykk i hodet høres veldig skummelt ut, men jeg vet at jeg burde høre på helsepersonell. Er det flere som har barn med stort hode? Alt har vært normalt? Anonymkode: 81d5f...4f4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #2 Skrevet 2. august 2020 Ikke at jeg kan hjelpe deg på det du spør etter. Men jeg skriver likevel😆 Min var 37 cm rundt hodet og jeg trodde det var lite. 3 cm til høres ikke voldsomt ut. Syns «alle» blir født med 38 i hodeomkrets. Vannhode hadde de vel sett innen nå? Da hadde vel hodet løpt fra kurven sin? Anonymkode: 72596...b04
Snooks Skrevet 2. august 2020 #3 Skrevet 2. august 2020 Min sønn hadde 40cm ved fødsel og har fulgt sin egen kurve jevnt og trutt over "normalen". Helt uproblematisk, bortsett fra at det er litt vanskelig å ta av og på overdeler da han må ha noen størrelser større i luer enn i resten av garderoben. Jeg hadde ikke bekymret meg 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #4 Skrevet 2. august 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke at jeg kan hjelpe deg på det du spør etter. Men jeg skriver likevel😆 Min var 37 cm rundt hodet og jeg trodde det var lite. 3 cm til høres ikke voldsomt ut. Syns «alle» blir født med 38 i hodeomkrets. Vannhode hadde de vel sett innen nå? Da hadde vel hodet løpt fra kurven sin? Anonymkode: 72596...b04 Mine var 34 cm, snittet er 35👍🏻 Anonymkode: 893be...919 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #5 Skrevet 2. august 2020 Min (1,5 år) har en noe stigende kurve, men helsesøster ikke særlig bekymret da babyer med økt trykk/vannhode visstnok er svært passive. De følger nå likevel med, men jeg kjenner jeg er lite bekymra selv Anonymkode: cd2c6...24b
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #6 Skrevet 2. august 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke at jeg kan hjelpe deg på det du spør etter. Men jeg skriver likevel😆 Min var 37 cm rundt hodet og jeg trodde det var lite. 3 cm til høres ikke voldsomt ut. Syns «alle» blir født med 38 i hodeomkrets. Vannhode hadde de vel sett innen nå? Da hadde vel hodet løpt fra kurven sin? Anonymkode: 72596...b04 Jeg vet ikke, usikker på om hodet plutselig vokser mye da eller om jevnt over stort hode også kan være et tegn. 30 minutter siden, Snooks skrev: Min sønn hadde 40cm ved fødsel og har fulgt sin egen kurve jevnt og trutt over "normalen". Helt uproblematisk, bortsett fra at det er litt vanskelig å ta av og på overdeler da han må ha noen størrelser større i luer enn i resten av garderoben. Jeg hadde ikke bekymret meg Husker du omkretsen ved ett år ca? Min må også ha luer i større størrelse enn alder. Ts Anonymkode: 81d5f...4f4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #7 Skrevet 2. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Min (1,5 år) har en noe stigende kurve, men helsesøster ikke særlig bekymret da babyer med økt trykk/vannhode visstnok er svært passive. De følger nå likevel med, men jeg kjenner jeg er lite bekymra selv Anonymkode: cd2c6...24b Okay. Mitt barn er nok litt treg motorisk men ellers helt vanlig tror jeg. Godt å høre:) Anonymkode: 81d5f...4f4
Arkana Skrevet 2. august 2020 #8 Skrevet 2. august 2020 Eldste hadde 39 cm HO ved fødsel. Det var ingen som kommenterte det hverken da eller etterpå. Han er snart 12 og har alltid vært helt normal (høy for alderen, hodetomkrets vet jeg ikke, men det har aldri blitt bemerket).
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #9 Skrevet 2. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okay. Mitt barn er nok litt treg motorisk men ellers helt vanlig tror jeg. Godt å høre:) Anonymkode: 81d5f...4f4 Trenger ikke å være treg? Tanken er vel at de enten er språklige, eller motoriske først. Anonymkode: 8d007...609
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #10 Skrevet 2. august 2020 Jeg husker ikke omkretsen, men hodet til sønnen min var stort. På seksukerskontrollen hadde hodeomkretsen skutt i været, godt utenfor kurven han skulle følge. Da fikk vi vite at det er prosedyre å henvise til barneavdelingen for undersøkelse ved et bestemt avvik. Han var akkurat innenfor det avviket. På sykehuset tok de ultralyd av hjernen for å lete etter væskeansamling, men fant ingenting og vi kunne dermed utelukke vannhode. Vet ikke om det er så mye til hjelp, men. Men helsestasjonen skal med andre ord henvise videre ved et visst avvik. Dette er pålagt. Vet ikke om det går på centimeter eller prosent. Men siden de ikke melder, så er nok barnet ditt innenfor normalen og skal derfor ikke utredes videre. Så jeg ville tatt det med ro. Anonymkode: 47e7f...9d7 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #11 Skrevet 3. august 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hodeomkrets ved fødsel var 40 cm, har alltid ligget over kurven og er på 52 cm ved 12 mnd alder. Følger forsåvidt sin egen kurve, men er utenfor normalområdet. Helsestasjonen (både lege og helsesykepleier) er ikke bekymret så lenge det er en jevn økning. Men jeg greier ikke helt å slå meg til ro med det. Vannhode eller økt trykk i hodet høres veldig skummelt ut, men jeg vet at jeg burde høre på helsepersonell. Er det flere som har barn med stort hode? Alt har vært normalt? Anonymkode: 81d5f...4f4 Kan skrive fra andre siden av bordet, begge mine har hatt "små" hoder godt under snittet. Og lillesøsters vokste så i rykk og napp at vi endte opp med utredning på sykehus - uten at noen fant noe galt i det hele tatt. Ville ikke være bekymret så lenge ikke helsestasjonen er det. Hos oss var terkselen svær lav før de henviste oss til barnelege for oppfølging, så de tar nok tak dersom det skulle fremstå unormalt. Anonymkode: 09faa...54e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå