AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #21 Skrevet 4. august 2020 Det handler vel i stor grad om at disse menneskene ikke har fått utviklet sine ferdigheter innen kritisk tenkning, noe som svært ofte kan knyttes opp mot mangel på høyere utdanning og/eller en mangel av interesse for å lære nye ting (f. eks. gjennom å lese både skjønnlitterære og faglitterære bøker skrevet av gode og kunnskapsrike forfattere, i stedet for å se på ustabile youtubere og ta alt de sier for god fisk). Anonymkode: 58979...9d7 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #22 Skrevet 4. august 2020 Som den "månelandingen?" Anonymkode: 1b41d...312
RoH Skrevet 4. august 2020 #23 Skrevet 4. august 2020 (endret) På 2.8.2020 den 22.43, AnonymBruker skrev: Du tror ikke at evnen til å tenke mer rasjonelt blir forbedret ved mer utdanning? Anonymkode: 2d9c0...fde Jo, i alle fall for de med realfag, litt mer usikker på lærere og psykiatriker Endret 4. august 2020 av RoH
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #24 Skrevet 4. august 2020 1 minutt siden, RoH skrev: Ja, i alle fall for de med realfag 😂 Jeg ville sagt motsatt. Det kommer sikkert an på hvilket perspektiv man har. Uansett, utdanning bedrer rasjonaliteten. Anonymkode: 35bae...681
Gjest Sugar Plum Fairy Skrevet 4. august 2020 #25 Skrevet 4. august 2020 Jeg datet en fyr i våres, som ikke hadde noe utdannelse men var smart og tilsynelatende oppegående. Etterhvert kom det fram at han trodde på alle mulige artikler som venner spredte på nettet, feks om 5G. Man blir kanskje ikke smartere av utdannelse, men man lærer seg kildekritikk.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #26 Skrevet 4. august 2020 14 minutter siden, AnonymBruker said: Det handler vel i stor grad om at disse menneskene ikke har fått utviklet sine ferdigheter innen kritisk tenkning, noe som svært ofte kan knyttes opp mot mangel på høyere utdanning og/eller en mangel av interesse for å lære nye ting (f. eks. gjennom å lese både skjønnlitterære og faglitterære bøker skrevet av gode og kunnskapsrike forfattere, i stedet for å se på ustabile youtubere og ta alt de sier for god fisk). Anonymkode: 58979...9d7 Igjen hva søten er gale med YouTube? Finnes det ikke mye der? Alt på YouTube er nødvendigvis ikke noe en er enig i selv, men det behøver ikke si at nettstedet er bedriten. Youtube gir erfaringer og andre innsikter, ofte fra helt vanlige individer og det er jo nettopp det vi trenger mer av. At de som ikke alltid har spalteplass i mediene, og har en plass de kan dele sine synspunkter på. Selv leser og har jeg og lest fagbøker og skjønnlitteratur, i tillegg til å ha YouTube som en annen kilde. Jeg ser på meg som en med et åpent sinn. Jeg lukker ikke meg bare pga noe på YouTube som jeg kan være uenig med. Alle videor på YouTube er det ikke nødvendig meningen en skal se eller er passende for seg selv. 2 minutter siden, RoH said: Ja, i alle fall for de med realfag Så hvis en har studert noe som ikke er realfaglærer, er en automatisk ikke rasjonel og intelligent? Hva er å være rasjonell? Mener du det er å ha et lukket sinn og med en gang noen kommer ut med en "konspirasjonsteori" er det å komme ut med en kommentar om at det er tull? Anonymkode: 05119...c5e 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #27 Skrevet 4. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 😂 Jeg ville sagt motsatt. Det kommer sikkert an på hvilket perspektiv man har. Uansett, utdanning bedrer rasjonaliteten. Anonymkode: 35bae...681 Hva mener du med motsatt? Anonymkode: 3f59d...6f6
MarieLo Skrevet 4. august 2020 #28 Skrevet 4. august 2020 1 minutt siden, Lhasa skrev: Jeg datet en fyr i våres, som ikke hadde noe utdannelse men var smart og tilsynelatende oppegående. Etterhvert kom det fram at han trodde på alle mulige artikler som venner spredte på nettet, feks om 5G. Man blir kanskje ikke smartere av utdannelse, men man lærer seg kildekritikk. Dette er jo kondisjonering som er i verden. Å lære seg kildekritikk = å bare stole på korrupte instanser som vil kontrollere befolkningen.
Thyra Skrevet 4. august 2020 #29 Skrevet 4. august 2020 På 2.8.2020 den 21.33, AnonymBruker skrev: Ting som jorda er flat, eliten består av reptiler fra en annen planet, vaksinering er en stor utryddningsplan, Anders Behring Berivik ersisterer ikke, chemtrails - vi blir sprayet med kjemiske gasser for å kontrollere befolkningen gjennom svekking av immunforsvaret og spredning av virus, korona skyldes 5G nettet osv. Tar jeg feil. Anonymkode: 67b32...634 Jeg skal ikke skryte på meg å ha mye utdannelse, men jeg tror ikke på konspirasjonsteorier... 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #30 Skrevet 4. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Igjen hva søten er gale med YouTube? Finnes det ikke mye der? Alt på YouTube er nødvendigvis ikke noe en er enig i selv, men det behøver ikke si at nettstedet er bedriten. Youtube gir erfaringer og andre innsikter, ofte fra helt vanlige individer og det er jo nettopp det vi trenger mer av. At de som ikke alltid har spalteplass i mediene, og har en plass de kan dele sine synspunkter på. Selv leser og har jeg og lest fagbøker og skjønnlitteratur, i tillegg til å ha YouTube som en annen kilde. Jeg ser på meg som en med et åpent sinn. Jeg lukker ikke meg bare pga noe på YouTube som jeg kan være uenig med. Alle videor på YouTube er det ikke nødvendig meningen en skal se eller er passende for seg selv. Så hvis en har studert noe som ikke er realfaglærer, er en automatisk ikke rasjonel og intelligent? Hva er å være rasjonell? Mener du det er å ha et lukket sinn og med en gang noen kommer ut med en "konspirasjonsteori" er det å komme ut med en kommentar om at det er tull? Anonymkode: 05119...c5e YouTube er ikke peer reviewed. Anonymkode: 3f59d...6f6 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #31 Skrevet 4. august 2020 Syns i grunn jeg nesten kan «unnskylde» mennesker uten utdanning som tror på alle mulige konspirasjonsteorier. Stusser mer over en legeutdannet venninne som tror både på 5G, at Bill Gates står bak Covid 19 og at FNs egentlige mål er verdensherredømme. Anonymkode: 7184b...6b6 2
teknosilje Skrevet 4. august 2020 #32 Skrevet 4. august 2020 Begynner å bli litt lei disse trådene der de uten utdannelse skal rakkes ned på åkke som. Skjønner ikke poenget, er det for at enkelte skal føle seg bedre eller kun for å provosere? Så lenge folk er snill og grei med hverandre har det da ingenting å si hva folk tror og mener? Man kan ikke skjære alle over en kam kun pga en forskningsrapport. Det finnes meget høyt utdannede mennesker som ikke vil vaksinere barna sine. Jeg tror (jeg vet ikke) at prosentandelen med utdannelse er mer vaksinemotstander enn de uten utdanning. Hva sier det om disse? 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #33 Skrevet 4. august 2020 De som tror på sånn er så slitsomme, forde de skal alltid prøve å få deg til å tro på teoriene, og klarer ikke ha en normal samtale uten å bringe det tullet på banen. Og de er så sinte på alle som avviser på hyggelig måte at dette ikke er noe de ønsker å diskutere. Anonymkode: 09252...f7b 2
MarieLo Skrevet 4. august 2020 #34 Skrevet 4. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De som tror på sånn er så slitsomme, forde de skal alltid prøve å få deg til å tro på teoriene, og klarer ikke ha en normal samtale uten å bringe det tullet på banen. Og de er så sinte på alle som avviser på hyggelig måte at dette ikke er noe de ønsker å diskutere. Anonymkode: 09252...f7b Er det de som pleier å bli sinte altså? Når andre ikke tror på dem? Eller er det alle andre som ikke klarer å tro på dem som blir sinte, nedlatende og arrogante?
SoWhat? Skrevet 4. august 2020 #35 Skrevet 4. august 2020 Det er jo opplagt at en får mer kunnskap om ulike ting når en tar utdannelse, men jeg tror mange tenker at de med utdannelse er mer intelligente enn de uten. Det stemmer jo ikke. Å være kunnskapsrik er ikke det samme som å være intelligent. Jeg syns enkelte konspirasjonsteorier er underholdende. Noen få kan være interessante. Men når folk er helt opphengt i dem, så mistenker jeg diagnoser eller inntak av visse ting. 3
Gjest theTitanic Skrevet 4. august 2020 #36 Skrevet 4. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: "Konspirasjonsteorier er potensielle sannheter siden de mangler tilstrekkelig bevis." Denne definisjonen er helt åpenbart feil, og det poengterer du jo selv i avsnitt #3. Hvem bestemmer hva som er rett og galt? Det svarer du også helt fint på selv i avsnitt #3. Vitenskapen. Problemet er at veldig mange konspirasjonsteoretikere ikke aksepterer "vitenskaplige bevis". De sier bare "NASA er korrupte, skolesystemet er bedrageri og forskning er kjøpt og betalt". Anonymkode: 3f59d...6f6 Jeg skrev "et par". Det er ikke det samme som alle. Langt fra alt har ærlige vitenskapelige bevis. Jeg tror ikke på noen av dem, men det er aldri umulig at forskning kan være kjøpt og betalt. At en forskning som er betalt et titalls millioner for av mrX, er nok ikke 100% nøytral til X sine produkter.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #37 Skrevet 4. august 2020 1 minutt siden, theTitanic skrev: Jeg skrev "et par". Det er ikke det samme som alle. Langt fra alt har ærlige vitenskapelige bevis. Jeg tror ikke på noen av dem, men det er aldri umulig at forskning kan være kjøpt og betalt. At en forskning som er betalt et titalls millioner for av mrX, er nok ikke 100% nøytral til X sine produkter. Nei, du skrev ikke det. Jeg siterer igjen: På 3.8.2020 den 10.20, theTitanic skrev: Konspirasjonsteorier er potensielle sannheter siden de mangler tilstrekkelig bevis. Anonymkode: 3f59d...6f6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #38 Skrevet 4. august 2020 På 3.8.2020 den 10.38, AnonymBruker skrev: De er ikke kildekritiske, tror på alt mulig som støtter deres syn og det er umulig å få dem til å endre syn. Denne gjelder for begge leire. Forestill deg at vaksiner faktisk er skadelig. Det er ikke det, men bare for diskusjonens skyld nå. Hvis jeg hadde funnet en artikkel som presenterte denne banebrytende informasjonen og klistret den inn overalt her, så ville det store flertallet her skutt den ned og nektet å ta det inn over seg. På sikt så ville flere medier plukket det opp, og det hadde kanskje vært flere som skiftet mening, men du ville fremdeles hatt en hel haug folk som forsvarte vaksiner med nebb og klør. For det hadde de lært, og det var riktig før. Vi er forutinntatte alle sammen. Sånn er det. Jeg vet med meg selv at jeg ikke gidder å lese 5G skremsel for eksempel.. Anonymkode: 2c0cd...726 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #39 Skrevet 4. august 2020 39 minutter siden, MarieLo skrev: Er det de som pleier å bli sinte altså? Når andre ikke tror på dem? Eller er det alle andre som ikke klarer å tro på dem som blir sinte, nedlatende og arrogante? Les det som står du. Ikke lag en egen historie av det. Anonymkode: 09252...f7b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #40 Skrevet 4. august 2020 37 minutter siden, SoWhat? skrev: Det er jo opplagt at en får mer kunnskap om ulike ting når en tar utdannelse, men jeg tror mange tenker at de med utdannelse er mer intelligente enn de uten. Det stemmer jo ikke. Å være kunnskapsrik er ikke det samme som å være intelligent. Jeg syns enkelte konspirasjonsteorier er underholdende. Noen få kan være interessante. Men når folk er helt opphengt i dem, så mistenker jeg diagnoser eller inntak av visse ting. Det er jeg så enig i. Og noen av teoriene er underholdende ja, selv om de er helt på jordet. Og de som er fanatiske, de jeg nevte tidligere som blir sinte og går til angrep på de som mener noe annet, de kan man begynne å mistenke har et problem. Anonymkode: 09252...f7b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå