AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #1 Skrevet 2. august 2020 Ting som jorda er flat, eliten består av reptiler fra en annen planet, vaksinering er en stor utryddningsplan, Anders Behring Berivik ersisterer ikke, chemtrails - vi blir sprayet med kjemiske gasser for å kontrollere befolkningen gjennom svekking av immunforsvaret og spredning av virus, korona skyldes 5G nettet osv. Tar jeg feil. Anonymkode: 67b32...634 3
Rant Skrevet 2. august 2020 #2 Skrevet 2. august 2020 Tror ikke utdannelse spiller inn, men en viss intelligens, og det å kunne tenke rasjonelt mangler. Synes konspirasjonsteoretikere er skumle. De er så fryktelig aggressive i sine påstander. Det er nesten som en kult. 15
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #3 Skrevet 2. august 2020 Har høyere utdannelse og trur ikke på noe av det du lister opp. Det du lister opp i førsteposten er .en helt annen gren på "alternative ting". Det du lister opp er mere konspirasjonsteori som jeg ser det, er langt i fra det åndelig verden Jeg er likevel åpen om annet "alternativt" som ånder, energier, .... Anonymkode: 05119...c5e 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #4 Skrevet 2. august 2020 1 time siden, Rant skrev: Tror ikke utdannelse spiller inn, men en viss intelligens, og det å kunne tenke rasjonelt mangler. Synes konspirasjonsteoretikere er skumle. De er så fryktelig aggressive i sine påstander. Det er nesten som en kult. Du tror ikke at evnen til å tenke mer rasjonelt blir forbedret ved mer utdanning? Anonymkode: 2d9c0...fde 9
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #5 Skrevet 2. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Ting som jorda er flat, eliten består av reptiler fra en annen planet, vaksinering er en stor utryddningsplan, Anders Behring Berivik ersisterer ikke, chemtrails - vi blir sprayet med kjemiske gasser for å kontrollere befolkningen gjennom svekking av immunforsvaret og spredning av virus, korona skyldes 5G nettet osv. Tar jeg feil. Anonymkode: 67b32...634 Jeg vet ikke om det nødvendigvis går på utdanning, selv om mange av dem mangler det. Jeg har inntrykk av at det er mennesker som føler seg misforståtte av samfunnet, de som faller på utsiden og ikke passer inn. Og så trenger de en forklaringsmodell for å få ro i sjela. Anonymkode: 0576e...eba 4
Fysikeren Skrevet 3. august 2020 #7 Skrevet 3. august 2020 Nei. Du tar ikke feil. Denne anerkjente forskningsartikkelen konkluderer med at det er en sammenheng mellom utdannelse og troen på konspirasjonsteorier. https://doi.org/10.1002/acp.3301 14
Rant Skrevet 3. august 2020 #8 Skrevet 3. august 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke om det nødvendigvis går på utdanning, selv om mange av dem mangler det. Jeg har inntrykk av at det er mennesker som føler seg misforståtte av samfunnet, de som faller på utsiden og ikke passer inn. Og så trenger de en forklaringsmodell for å få ro i sjela. Anonymkode: 0576e...eba Enig. Også lett påvirkelig av andre, vil være del av en "gruppe", men allikevel skille seg ut.
Gjest theTitanic Skrevet 3. august 2020 #9 Skrevet 3. august 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ting som jorda er flat, eliten består av reptiler fra en annen planet, vaksinering er en stor utryddningsplan, Anders Behring Berivik ersisterer ikke, chemtrails - vi blir sprayet med kjemiske gasser for å kontrollere befolkningen gjennom svekking av immunforsvaret og spredning av virus, korona skyldes 5G nettet osv. Tar jeg feil. Anonymkode: 67b32...634 Konspirasjonsteorier er potensielle sannheter siden de mangler tilstrekkelig bevis. Sannsynligvis er de fleste av dem ikke sanne, men umulig er det ikke. Hvem bestemmer hva som er rett og galt? Til eksempel så er det mange, inkludert noen av historiens største tenkere, som har blitt stemplet som konspirasjonsteoretikere, sprø og paranoide hvor det viser seg i ettertid at de hadde helt rett. Akkurat et par av de du skisserer finnes det vitenskapelige bevis for at ikke stemmer, men det finnes massevis av videoer på nettet om teorier om feks å begrense befolkningsveksten. Sikkert like mange sanne som usanne så her er det lett å gå seg vill. At noen hadde ønsket å kontrollere befolkningsveksten om de hadde kunnet er helt sikkert. Heldigvis har få eller ingen muligheten til det.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #10 Skrevet 3. august 2020 Jeg kjenner en som tror på mange konspirasjonsteorier. Han er 40 og den eneste skolegangen han har fullført er ungdomsskolen (med dårlige karakterer fordi han ikke brydde seg). Han omtaler ofte seg selv som veldig intelligent, og jeg har prøvd å se etter denne intelligensen uten å finne noe. Han er ekstremt lite reflektert, ikke sosialt intelligent, ikke boksmart og mangler selvinnsikt. Men han tror på konspirasjonsteorier, og tror han er over snittet intelligent fordi han mener han har forstått noe alle vi andre er for dumme til å se. Jeg tror konspirasjonsteoriene får ham til å føle seg bedre fordi han generelt er forbigått av de fleste andre når det kommer til kunnskap og intelligens, og så har han nå funnet noe som gir mening for ham og som han "har lest mer om og kan mer om" enn oss andre. Jeg kjenner kun denne ene konspirasjonsteoretikeren, men dette er min teori om akkurat ham. Anonymkode: a210c...793 17
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #11 Skrevet 3. august 2020 Utdannelse og intelligens henger statistisk sett sammen, så klart det. Anonymkode: ef3b9...d9b 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #12 Skrevet 3. august 2020 Ja, det tror jeg stemmer bra. Kildekritiske kan man ikke si at de er. Tror på YouTube-videoer lagt ut av en eller annen tilfeldig person. Det er visst mye mer troverdig enn artikler basert på vitenskapelige bevis. Eller så har de lest noe et sted uten at det er basert på fakta eller noe. Bare synserier. De blir gjerne sinte og aggressive dersom man kommer med motbevis eller så fortsetter de bare med samme propaganda. Barnvernsmotstandere og innvandringsfiendtlige kan ofte føye seg inn i rekken sammen med dem. Litt samme ulla. De er ikke kildekritiske, tror på alt mulig som støtter deres syn og det er umulig å få dem til å endre syn. Anonymkode: 8b896...242 6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #13 Skrevet 3. august 2020 14 timer siden, MarieLo skrev: Høres ut som standard fordommer dette. Nei, det er vitenskaplig bevist. Anonymkode: 67b32...634 5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #14 Skrevet 4. august 2020 Det forklarer nok hvorfor det hovedsakelig er menn som tror på slikt. Anonymkode: 237ec...523 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #15 Skrevet 4. august 2020 On 8/3/2020 at 10:23 AM, AnonymBruker said: Jeg kjenner en som tror på mange konspirasjonsteorier. Han er 40 og den eneste skolegangen han har fullført er ungdomsskolen (med dårlige karakterer fordi han ikke brydde seg). Han omtaler ofte seg selv som veldig intelligent, og jeg har prøvd å se etter denne intelligensen uten å finne noe. Han er ekstremt lite reflektert, ikke sosialt intelligent, ikke boksmart og mangler selvinnsikt. Men han tror på konspirasjonsteorier, og tror han er over snittet intelligent fordi han mener han har forstått noe alle vi andre er for dumme til å se. Jeg tror konspirasjonsteoriene får ham til å føle seg bedre fordi han generelt er forbigått av de fleste andre når det kommer til kunnskap og intelligens, og så har han nå funnet noe som gir mening for ham og som han "har lest mer om og kan mer om" enn oss andre. Jeg kjenner kun denne ene konspirasjonsteoretikeren, men dette er min teori om akkurat ham. Anonymkode: a210c...793 Så du ser på ham som dummere enn dere andre bare på grunn av ens tro? Hva vet du egt om det han var i tankene? Er du skråsikker på at du ser hele bildet med ham? Som vi ser på andre, er som vi er selv. Anonymkode: 05119...c5e 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #16 Skrevet 4. august 2020 Jeg ville heller sagt at de som har et åpent sinn og er åpent til nye tanker, innsikter og teorier, om det så er konspirasjonsteorier eller ikke. Er en smart, er en villig til å søke opp og slå opp en debatt om uten å skyte inn med noe vissvass som at det er bare konspirasjon, ikke sant, og annet negativt... Anonymkode: 05119...c5e 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #17 Skrevet 4. august 2020 På 3.8.2020 den 10.23, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner en som tror på mange konspirasjonsteorier. Han er 40 og den eneste skolegangen han har fullført er ungdomsskolen (med dårlige karakterer fordi han ikke brydde seg). Han omtaler ofte seg selv som veldig intelligent, og jeg har prøvd å se etter denne intelligensen uten å finne noe. Han er ekstremt lite reflektert, ikke sosialt intelligent, ikke boksmart og mangler selvinnsikt. Men han tror på konspirasjonsteorier, og tror han er over snittet intelligent fordi han mener han har forstått noe alle vi andre er for dumme til å se. Jeg tror konspirasjonsteoriene får ham til å føle seg bedre fordi han generelt er forbigått av de fleste andre når det kommer til kunnskap og intelligens, og så har han nå funnet noe som gir mening for ham og som han "har lest mer om og kan mer om" enn oss andre. Jeg kjenner kun denne ene konspirasjonsteoretikeren, men dette er min teori om akkurat ham. Anonymkode: a210c...793 Dette er jo en konspirasjonsteori i seg selv. Anonymkode: be726...df3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #18 Skrevet 4. august 2020 På 3.8.2020 den 10.20, theTitanic skrev: Konspirasjonsteorier er potensielle sannheter siden de mangler tilstrekkelig bevis. Sannsynligvis er de fleste av dem ikke sanne, men umulig er det ikke. Hvem bestemmer hva som er rett og galt? Til eksempel så er det mange, inkludert noen av historiens største tenkere, som har blitt stemplet som konspirasjonsteoretikere, sprø og paranoide hvor det viser seg i ettertid at de hadde helt rett. Akkurat et par av de du skisserer finnes det vitenskapelige bevis for at ikke stemmer, men det finnes massevis av videoer på nettet om teorier om feks å begrense befolkningsveksten. Sikkert like mange sanne som usanne så her er det lett å gå seg vill. At noen hadde ønsket å kontrollere befolkningsveksten om de hadde kunnet er helt sikkert. Heldigvis har få eller ingen muligheten til det. "Konspirasjonsteorier er potensielle sannheter siden de mangler tilstrekkelig bevis." Denne definisjonen er helt åpenbart feil, og det poengterer du jo selv i avsnitt #3. Hvem bestemmer hva som er rett og galt? Det svarer du også helt fint på selv i avsnitt #3. Vitenskapen. Problemet er at veldig mange konspirasjonsteoretikere ikke aksepterer "vitenskaplige bevis". De sier bare "NASA er korrupte, skolesystemet er bedrageri og forskning er kjøpt og betalt". Anonymkode: 3f59d...6f6 3
MarieLo Skrevet 4. august 2020 #19 Skrevet 4. august 2020 På 3.8.2020 den 14.27, AnonymBruker skrev: Nei, det er vitenskaplig bevist. Anonymkode: 67b32...634 Men det er ikke bevist av New Age.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #20 Skrevet 4. august 2020 4 minutter siden, MarieLo skrev: Men det er ikke bevist av New Age. Hvorfor skulle New Age bevise no som helst?, de missbruker jo vitenskapelige ord og uttrykk for å lage sin egen pseudovitenskap. New Age tullinger tror jo ikke på vitenskap eller skjønner hva vitenskapelige metoder er, de lager sin egen "vitenskap" for å prøve å legitimere alt tullet de tror på. Anonymkode: 37bb9...597 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå