Gå til innhold

Hvor vanlig er det at en muslimsk dame gifter seg med en hvit norsk nordmann?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Der mannen ikke må konvertere til islam. Vet ikke om noen.

Anonymkode: f6b25...c84

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt uvanlig. Men han kjente på tv, Per ellet hva han heter, er jo gift med ei ung dame fra Iran. Hun som var med i skal vi danse 

Anonymkode: a56e6...306

AnonymBruker
Skrevet

Uansett om en norsk mann konverterer så blir han ikke akseptert. Han forstår ikke språket, kulturen og kan ikke oppdra barna som muslimer, helt enkelt. Det er det mine muslimske venner har sagt.

Anonymkode: a56e6...306

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Der mannen ikke må konvertere til islam. Vet ikke om noen.

Hadia Tajik klarte ikke å finne en eneste imam som ville stå for seremonien når hun giftet seg første gangen. Ikke en.

Det sier vel litt.

Man kan jo gifte seg borgerlig så er det juridiske ok??

Anonymkode: 4e5e4...203

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er haram. Det er ikke lov. De som gjør det er ikke muslimer.

Anonymkode: fa704...64d

AnonymBruker
Skrevet

Storebroren min er samboer og har barn med en muslim. At han må/skal/bør konvertere har aldri vært et tema. De eneste gangene religion har vært et tema for diskusjon var da de skulle finne ut hvordan de skulle gjøre det med dåp osv. da ungen ble født. Det endte med at ungen får velge når hun selv er gammel nok, og får spise svin frem til hun eventuelt finner ut at hun ikke vil.

Kun én i familien hennes hadde et problem med bror. Problemet var ikke at han ikke var muslim - problemet var at han ikke er fra Bosnia. Det ble lagt til side så fort vedkommende møtte han.

Det eneste kravet er at han lærer seg bosnisk. Men det kravet er det han selv som har satt.

Hvorfor alle disse fordommene mot muslimer, KG?

Anonymkode: e1420...fc1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Storebroren min er samboer og har barn med en muslim. At han må/skal/bør konvertere har aldri vært et tema. De eneste gangene religion har vært et tema for diskusjon var da de skulle finne ut hvordan de skulle gjøre det med dåp osv. da ungen ble født. Det endte med at ungen får velge når hun selv er gammel nok, og får spise svin frem til hun eventuelt finner ut at hun ikke vil.

Kun én i familien hennes hadde et problem med bror. Problemet var ikke at han ikke var muslim - problemet var at han ikke er fra Bosnia. Det ble lagt til side så fort vedkommende møtte han.

Det eneste kravet er at han lærer seg bosnisk. Men det kravet er det han selv som har satt.

Nå er vel ikke folk fra Balkan de aller mest konservative muslimer som finnes. Vil hellere kalle dem moderne muslimer som vi andre er moderne kristne - der religionens budskap er viktigere enn lovens bokstav, og der man kan få lov å tenke selv og bruke sunn fornuft. Akkurat slik det burde vært, men som dessverre sjeldent er tilfelle, med innvandrere fra til eksempel Mellomøsten. Det handler nok mer om kultur enn religion vil jeg si.

Anonymkode: 23495...181

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner 3 pakistanske jenter som er gift med norske menn. Gikk i klasse med 2 av de på barne og ungdomsskolen. Og hun andre er jeg venn med i dag. Hun jeg er venn med, har ikke kontakt med familien sin. Mens de to jeg gikk i klasse med, har god kontakt med familien sin, og familien aksepterte at de giftet seg med en som er etnisk norsk.

Anonymkode: 7641b...796

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av dem. Men jeg har til gjengjeld kuttet kontakt med hele den muslimske nettverket pga drittkasting og derfor er det «få» som vet om oss💁🏼‍♀️

Anonymkode: 30808...654

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen definerer hvem som er muslim eller ikke muslim. Religion er en privatsak og ingen skal definere hva jeg er.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet om flere litauiske  kvinner som er gift med nordmenn, menn måtte ikke konvertere

Anonymkode: c80fb...2c9

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen definerer hvem som er muslim eller ikke muslim. Religion er en privatsak og ingen skal definere hva jeg er.

Fra https://www.islam.no/faq/details/148

Spørsmål

Ifølge tradisjonen kan ikke en muslimsk kvinne gifte seg med en mann som er kristen eller Jøde. Derimot kan en muslimsk mann gifte seg med en jødisk eller kristen kvinne. Jeg går da utifra at folk fra andre religioner er utelukket for begge kjønn. Men det er ikke spørsmålet.Spørsmålet er om Koranen sier noe konkret om det som har vært tradisjonen? Den sier at en ikke skal gifte seg med en avgudsdyrker.Men så vidt jeg vet er ikke kriste og jøder avgudsdyrkere ifølge Koranen.Tvertimot sier den at kristne,jøder og muslimer tjener samme Gud.Kan en da utifra Koranen,ikke tradisjonen,legalisere at muslimske kvinner gifter seg med jødiske/kristne menn?

Svar

Svaret kort og greit er NEI. Koranen er klar på dette området. Selv muslimske menn har ikke rett til å gifte seg med hvem som helst. De kan bare gifte med (i tillegg til muslimske kvinner) kvinner fra "ahl alkitab" (bokens folk) under visse betingelser. Blant annet at må disse kvinnene (uansett muslimske eller ikke) være ærlige. Mer diskusjoner rundt dette temaet finnes i enkelte artikler.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Broren din er et unntak. At det finnes enkelttilfeller er ikke et eksempel på at giftemål mellom norske menn og muslimske kvinner ikke er svært tabubelagt i muslimske miljøer. Du spør hvorfor det finnes så mange fordommer her mot muslimer, jeg synes du skal snu på det, hvorfor finnes det så mange fordommer i muslimske miljøer mot nordmenn? De har tross alt valgt å bosette seg i Norge, de har fått vår beskyttelse og nyter godt av de fruktene våre forfedre har sådd før oss. Dessuten handler dette om langt mer, det handler om sosial kontroll som mange muslimske kvinner må leve under. Som kvinne er du ikke like fri til å velge deg en kjæreste. Det er problematisk.

Anonymkode: 67d75...eb3

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmål

Ifølge tradisjonen kan ikke en muslimsk kvinne gifte seg med en mann som er kristen eller Jøde. Derimot kan en muslimsk mann gifte seg med en jødisk eller kristen kvinne. Jeg går da utifra at folk fra andre religioner er utelukket for begge kjønn. Men det er ikke spørsmålet.Spørsmålet er om Koranen sier noe konkret om det som har vært tradisjonen? Den sier at en ikke skal gifte seg med en avgudsdyrker.Men så vidt jeg vet er ikke kriste og jøder avgudsdyrkere ifølge Koranen.Tvertimot sier den at kristne,jøder og muslimer tjener samme Gud.Kan en da utifra Koranen,ikke tradisjonen,legalisere at muslimske kvinner gifter seg med jødiske/kristne menn?

Svar

Svaret kort og greit er NEI. Koranen er klar på dette området. Selv muslimske menn har ikke rett til å gifte seg med hvem som helst. De kan bare gifte med (i tillegg til muslimske kvinner) kvinner fra "ahl alkitab" (bokens folk) under visse betingelser. Blant annet at må disse kvinnene (uansett muslimske eller ikke) være ærlige. Mer diskusjoner rundt dette temaet finnes i enkelte artikler.

Dette driter jeg i. Som sagt, ingen definerer hva jeg er eller ikke er. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette driter jeg i. Som sagt, ingen definerer hva jeg er eller ikke er. 

De fleste muslimer følger koranen og lovbøkene.

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste muslimer følger koranen og lovbøkene.

Jeg følger det som passer meg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg følger det som passer meg.

Men da er du vel ikke muslim?

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet om flere litauiske  kvinner som er gift med nordmenn, menn måtte ikke konvertere

Litauere er vanligvis ikke muslimer. Flertallet er kristne, for det meste katolikker.

Anonymkode: 9cdea...44f

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Litauere er vanligvis ikke muslimer. Flertallet er kristne, for det meste katolikker.

Anonymkode: 9cdea...44f

Hvis flertallet er kristne, hva er resten?Hvor mange er muslimer? Kan du legge til kilde?

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmål

Svar

Heldigvis så gjelder ikke islams lover og regler i Norge, muslimer som bor i Norge står fritt til å gifte seg med hvem de ønsker. Problemet er fanatikere og religiøse ledere som gjør alt de kan for å motarbeide integreringen, mange muslimer frykter vel at de får problemer og blir utsatt for represalier fra disse ekstremistene hvis de ikke gjør det som er forventet.

Dette viser også at Islam som en ideologi er veldig primitiv og ikke passer inn i den moderne vestlige verden, så lenge kvinnesynet og menneskerettigheter innenfor Islam fremdeles står fast i år 1400 så er ikke dette noe som bør aksepteres i Norge i 2020.

Anonymkode: 46aa7...f74

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...