Gå til innhold

Kollega kom på jobb med luftveissymptomer.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, en kollega av meg kom på jobb (helsepersonell) kom på jobb med luftveissymptomer. 

Det var en pasient som kom til meg og sa at vedkommende var syk og ikke burde være på jobb, jeg spurte rett ut om vedkommende var syk, svaret jeg fikk var at "det skulle være hemmelig" og en liten latter...

Jeg har ikke lyst til å være "lekepoliti" eller være kjip regelrytter som stikker nesa i andres saker, men det angår jo meg og pasientene som vi har felles ansvar for... Hva burde jeg gjøre?

Anonymkode: 46b76...42e

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt overordnede! Du kommer til å angre mer dersom en av pasientene eller andre dør enn du angrer på å være lekepoliti.

Anonymkode: 34c28...6e9

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde det samme. Jeg spurte hvorfor hen møtte på jobb med hoste og snørr. Nei, det var visst bare en lett forkjølelse 🙄 Hadde ikke testet seg. Jeg synes det er ubetenksomt. Man skal holde seg hjemme med symptomer. Handler om respekt for kollegaer, kunder, pasienter og i grunn alle. 

Anonymkode: 42a2d...879

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, en kollega av meg kom på jobb (helsepersonell) kom på jobb med luftveissymptomer. 

Det var en pasient som kom til meg og sa at vedkommende var syk og ikke burde være på jobb, jeg spurte rett ut om vedkommende var syk, svaret jeg fikk var at "det skulle være hemmelig" og en liten latter...

Jeg har ikke lyst til å være "lekepoliti" eller være kjip regelrytter som stikker nesa i andres saker, men det angår jo meg og pasientene som vi har felles ansvar for... Hva burde jeg gjøre?

Du tar ansvar og rapporterer til overordnede.

Anonymkode: 8a5be...70d

• Liker 16
Gjest Warrior
Skrevet

Selvfølgelig må du si i fra. Det er IKKE greit at folk går på jobb med symptomer. Voksne folk bør vite det. I tillegg jobber med pasienter? Du har god grunn til å si i fra til sjefen.

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønte ikke helt, har du selv sett at kollegaen har vært syk, eller er det en slutning ut fra hva denne pasienten sa?
Jeg spør, fordi pasienten virker jo litt merkelig og kanskje ikke helt frisk i hodet heller, ville ikke tatt vedkommende på ordet uten bekreftelse fra mer pålitelig hold.

Anonymkode: b30f3...f28

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er pliktig som helsepersonell å varsle. Har du brutt plikten din? 

Anonymkode: 4b9ac...b2d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår virkelig ikke sånne folk. Ja, før så jobbet vi med forkjølelse så lenge allmenntilstanden var god, men hva er poenget med å komme på jobb med symptomer? Slike folk hisser jo bare på seg kollegaer og sjefer med å være uansvarlige. Hva tjener de på å stille på jobb? 

Anonymkode: 88a91...2d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har gjort det samme, men jobber ikke innen helsesektoren. Når det er sagt så var det i slutten av juni, og jeg har vært lite mobil det siste halvåret. Tror det var Rhinoviruset egentlig. Jeg var syk i 3 dager eller noe...

Anonymkode: 2df7a...3ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har gjort det samme, men jobber ikke innen helsesektoren. Når det er sagt så var det i slutten av juni, og jeg har vært lite mobil det siste halvåret. Tror det var Rhinoviruset egentlig. Jeg var syk i 3 dager eller noe...

hvorfor gjorde du det? det er ekstremt bedritent gjort overfor alle du møter.

Anonymkode: 1cc28...23a

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor gjorde du det? det er ekstremt bedritent gjort overfor alle du møter.

Anonymkode: 1cc28...23a

Alle med luftveissymptomer skal holde seg hjemme, uansett hvilket virus eller hvilken bakterie det kan dreie seg om. Likevel kan mange av disse gjøre en fornuftig jobb hjemmefra og trenger ikke nødvendigvis sykmelding.

Anonymkode: 27361...371

• Liker 7
Gjest Villja
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke tro, du skal vite. Egoistisk avgjørelse av deg.

Skrevet

Helsepersonell skal teste seg ved symptomer og ikke komme på jobb før de har fått negativt svar. Dette er alvorlig, ville gitt skriftlig beskjed til overordnet.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad for at mine kolleger og min sjef vet jeg har allergi og astma, slik at jeg ikke stadig blir mistenkt for å komme syk på jobb som helsepersonell. Skulle jeg holdt meg hjemme hver gang jeg var litt snørrete eller hostet litt, hadde jeg ikke vært ofte på jobb.

Anonymkode: d9077...87b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opplevde det samme. Jeg spurte hvorfor hen møtte på jobb med hoste og snørr. Nei, det var visst bare en lett forkjølelse 🙄 Hadde ikke testet seg. Jeg synes det er ubetenksomt. Man skal holde seg hjemme med symptomer. Handler om respekt for kollegaer, kunder, pasienter og i grunn alle. 

Anonymkode: 42a2d...879

Enig, men hva med noen som har allergi og har samme symptomene året rundt?

Anonymkode: ad888...fd3

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, men hva med noen som har allergi og har samme symptomene året rundt?

Anonymkode: ad888...fd3

Som voksen med allergi vet man forskjell, det er ikke allergi om du har tykt farget snørr hallooooooo

Anonymkode: 34bfc...844

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som voksen med allergi vet man forskjell, det er ikke allergi om du har tykt farget snørr hallooooooo

Anonymkode: 34bfc...844

Krever du å få se fargen og konsistensen på snørret til kollegene dine når de kommer på jobb?  

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kontakte sjefen og høre med politiet om vedkommende og bør anmeldes. Det er alvorlig at helsepersonell går på jobb med lufteveissymptomer.

Anonymkode: 6313f...017

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skal varsle.

det er en uting å komme på jobb når man hangler med forkjølelse, influensasymptomer uansett om det er en pandemi eller ikke.

Anonymkode: 562a1...763

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontakte sjefen og høre med politiet om vedkommende og bør anmeldes. Det er alvorlig at helsepersonell går på jobb med lufteveissymptomer.

Anonymkode: 6313f...017

Det holder altså ikke å ta kontakt med leder, politiet må også kobles inn?

• Liker 4
  • Opprett ny...