Gå til innhold

Hjelp! Jeg har blitt alene, barnets mor døde.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan få hverdagen til å gå rundt? Har ingen familie i nærheten. Barnet er 2 år.

Tips fra aleneforeldre med 100% omsorg mottas med takk.

Hilsen trøtt og sliten pappa.

Anonymkode: b9661...fda

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så forferdelig trist! I hvilken del av landet bor du? 

Anonymkode: 8d792...6a2

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan finne en barnevakt i nærheten så du får litt avlastning nå når du har en ekstra stor påkjenning.

Anonymkode: e1828...19e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så forferdelig trist! I hvilken del av landet bor du? 

Anonymkode: 8d792...6a2

Trøndelag 

AnonymBruker
Skrevet

Flytt nærmere din egen familie om du kan 

Anonymkode: 492ef...145

• Liker 23
Skrevet (endret)

Kontakt aleneforeldreforeningen. De har sikkert masse fine tips og triks.
Snakk med helsestasjonen. Vet at noen steder har de samarbeid med grupper som gir avlastning.
Barnevernet kan også være til hjelp og støtte.
Hva med barnets mor, hadde hun familie eller venner? De blir sikkert bare glad for å få hjelpe til litt.

https://www.affo.no/
Link til aleneforeldreforeningen

Endret av Narad
La til link
  • Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan finne en barnevakt i nærheten så du får litt avlastning nå når du har en ekstra stor påkjenning.

Tenker at barnevakt er litt tidlig for en 2-åring og som i tillegg nettopp har mistet sin mamma... med tiden vil det være en mulighet.

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Kan du flytte nærmere familien din? Om det er uaktuelt ville jeg vurdert å kontakte familievernkontor eller barnevernstjeneste for å få hjelp til avlastning, det er en krisesituasjon for dere begge, håper dere får det bra fremover ❤️

Anonymkode: a9726...b7b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kondolerer både til deg og barnet ❤️ 

Du får hjelp! Snakk med helsestasjonen først og fremst kanskje? De har garantert snakket med mange aleneforeldre, om det er mødre eller fedre som blir alene. 

Anonymkode: ea6a1...6cf

• Liker 1
Skrevet

Tenker at du trenger ett nettverk, på sikt sikkert  også avlastning.

Kontakt kommunen din, de har nok en rask psykisk helsehjelp avdeling, hvis kommunen din ikke tilbyr dette kontakt fastlegen eller helsestasjon og spør om det finnes noe etterlattegrupper ect som kan passe for deg.

Og ikke minst - kondolerer så mye❤

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Narad skrev:

Kontakt aleneboerforeningen. De har sikkert masse fine tips og triks.
Snakk med helsestasjonen. Vet at noen steder har de samarbeid med grupper som gir avlastning.
Barnevernet kan også være til hjelp og støtte.
Hva med barnets mor, hadde hun familie eller venner? De blir sikkert bare glad for å få hjelpe til litt.

Har noen fra hennes familie som kan hjelpe innimellom, men de fleste har nok med seg og sitt. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du flytte nærmere familien din? Om det er uaktuelt ville jeg vurdert å kontakte familievernkontor eller barnevernstjeneste for å få hjelp til avlastning, det er en krisesituasjon for dere begge, håper dere får det bra fremover ❤️

Anonymkode: a9726...b7b

Uaktuelt å flytte langt. Er i kontakt med barnevernstjenesten. Tenkte mest på at det må være andre aleneforsørgere som har noen råd å komme med sånn i hverdagen. Takk for fine ord.

Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Uff, så uendelig leit.. kondolerer!

Går barnet i barnehagen? Hvordan er hverdagen deres, som du trenger hjelp til? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge siden er det siden mor døde?

Jeg er alene med tre barn. Har du mulighet ville jeg flyttet enten nærmere din familie eller barnets familie. Barnet trenger også et nettverk og en familie som er glad i det.

Du kommer til å klare det. 

Anonymkode: a45dc...847

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at barnevakt er litt tidlig for en 2-åring og som i tillegg nettopp har mistet sin mamma... med tiden vil det være en mulighet.

Det er helt vanlig å ha dagmamma til unger som gjerne er 8 mnder så det er virkelig ikke for tidlig med en barnevakt når barnet er 2 år. Ett barn på to år tar virkelig ikke skade av å ha barnevakt noen timer så du får litt avlastning.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Kerrs Pink skrev:

Uff, så uendelig leit.. kondolerer!

Går barnet i barnehagen? Hvordan er hverdagen deres, som du trenger hjelp til? 

Fått bhg plass i en barnehage, i lite heldig avstand til hjemmet. Synes alt er vanskelig egentlig, var ikke i et forhold med barnets mor. Dra til legen, handle, mange oppvåkninger og tidlige morgner. 

AnonymBruker
Skrevet

Det går seg til! Dette klarer du! Ta gjerne kontakt med helsestasjon, de kan hjelpe til i jungelen av tilbud. 

Anonymkode: 1e900...0d4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge siden er det siden mor døde?

Jeg er alene med tre barn. Har du mulighet ville jeg flyttet enten nærmere din familie eller barnets familie. Barnet trenger også et nettverk og en familie som er glad i det.

Du kommer til å klare det. 

Anonymkode: a45dc...847

Døde nå i sommer. 

Takk for gode ord.

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanlig å ha dagmamma til unger som gjerne er 8 mnder så det er virkelig ikke for tidlig med en barnevakt når barnet er 2 år. Ett barn på to år tar virkelig ikke skade av å ha barnevakt noen timer så du får litt avlastning.

Barnet har gått i bhg og begynner snart i ny. Synes det er tidlig etter en slik opplevelse som å miste mammaen sin å dra inn nye mennesker også i tiden hjemme. Men på sikt kan jeg finne en egnet barnepasser.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst, kondolerer så mye.

Vær flink til å bygge nettverk, både for deg og barnet. Bruk den familien dere har, også den avdøde morens familie. Dette er barnets familie, som det vil ha glede av relasjoner med i framtiden, og som forhåpentlig kan gi verdifull avlastning i en tøff situasjon. Avlastning er gull verdt, slik at man kan få litt tid til seg selv.

Går barnet i barnehage? Om ikke er det en fin tid å starte. Her kan det finnes muligheter til å spille litt på andre foreldre, at de etter hvert kan ha lekebesøk hos hverandre.

Senk kravene til deg selv, og ikke nøl med å spørre om hjelp. Mange er villige, men få kommer til å banke på døra uinvitert.

Jeg synes det er gull verdt å planlegge ukene. Det å skulle komme sliten hjem fra jobb/henting i barnehage, og så måtte planlegge og handle middag, for eksempel, gir stress for meg. Lag meny og ukeshandle. Sett dette i system, kanskje kan du også handle på nett og få varer levert hjem.

Selv om du sikkert er ung og vil bruke kveldene, sørg for å komme deg i seng tidlig nok til at du får nok søvn. Det å være uthvilt er viktig for å komme gjennom dagene. Da føles det mindre tungt at dagene starter tidlig, og man har krefter til både å stå i kampene og leve livet.

Anonymkode: a054a...f27

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fått bhg plass i en barnehage, i lite heldig avstand til hjemmet. Synes alt er vanskelig egentlig, var ikke i et forhold med barnets mor. Dra til legen, handle, mange oppvåkninger og tidlige morgner. 

Du kan søke ny barnehage evt. Som aleneforsørger blir du prioritert. 
Meld også flytting på barnet og meld inn at du er aleneforsørger. Søk om utvidet barnetrygd. Søk om redusert foreldrebetaling barnehagen. Meld fra på skatten at du er aleneforsørger, du har rett på skattefradrag. 
Mener at barnet har rett på etterlattstrygd også, men er usikker.
Dette var det økonomiske.

Er selv aleneforelder, far har lite samvær.
Dagen starter med at jeg står opp og gjør klar frokost og pakker lunsj til oss begge.
Er barnet våken så gir jeg den frokost mens jeg går på badet og gjør meg klar.
Så er det å bade lille om den trenger det, skift av bleie og kle den for barnehagen.
Levering barnehage og meg på jobb.
Pga lang tid i barnehagen så har jeg med drikke og litt mat som barnet får på veien hjem slik at vi kan evt handle på veien.
Hjem, skifte bleie og begynne på middag mens lille ser musikkvideoer på tv og danser og koser seg.
Så spiser vi middag sammen.
Så er det leking og kosing.
Litt kvelds. Lese litt bok.
Kveldstell og legging. Synge litt sanger og evt lese litt bok.
Barnet sovner. Jeg rydder og vasker klær.
Ser at klær til dagen etter er klar. Legger meg selv.
Slik går dagene hver dag ca.

Anonymkode: 4287b...306

• Liker 14
Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Ja, jeg skjønner at det føles veldig vanskelig.. det må være utrolig tøft både for deg og barnet. Så godt at du kan få støtte fra barnevernstjenesten, mange familier i krise slik som du opplever nå har fått god hjelp derfra. Kan også nevne BUP, for barnet, for å hjelpe over ei kneik. 

Selv om bhg er langt unna nå, så kan du søke om annen plass nærmere hjemmet når som helst. Ta gjerne også direkte kontakt med bhg og hør om de har ledig. Det er ikke farlig å bytte bhg, så lenge det kan gjøre hverdagen lettere. 

Ang tidlige morninger og våkenetter, så er mitt beste tips å legge deg samtidig som barnet, da får du muligens flere timer på øyet. 

Handling må en gjøre, men kanskje forventningene dine om hva du skal klare å lage til middag feks, er litt høye? Ikke farlig å leve enkelt med halvfabrikat over en tid i kriser eller noe, så lenge dere får i dere mat.

Faste middagsplaner, gjerne over flere uker. Handle 1 gang i uka! Planlegging gjør underverker, selv om det er kjedelig. 

Og det blir bedre..!  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...