Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest tillebom
Skrevet

Hei,

om litt under en måned starter studiene, og jeg har prøvd å finne ut hvordan dette med lånekassen fungerer. Jeg har studielån fra tidligere bachelor og vil gjerne utsette betalingen på det, men skjønner ikke helt hvordan det fungerer i praksis. På siden til lånekassen under utsetting av tilbakebetaling under studier står det: 

"I utgangspunktet må du altså fortsette å betale på lånet ditt. Som student kan du imidlertid ha rett til betalingsutsettelser og sletting av renter for perioden du er i utdanning."

Betaler jeg renter underveis, men får de tilbake på konto etter året er fullført? Syns det er vanskelig å tolke hvordan lånekassen fungerer i praksis... 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke lettest å ta kontakt med lånekassen, så får du riktig svar?

Anonymkode: 5e3d9...470

AnonymBruker
Skrevet

studielånet blir automatisk utsatt uten at du må søke. Men jeg har studielån fra før og begynner på en bachelor, og søkte lån. Hvorfor søker du ikke bare stipend da? Så lenge du tar fulltidsutdanning blir lånet ditt rentefritt og utsatt, uten å bruke av de 3 årene med betalingsutsettelse. Men lånekassen må jo vite at du er student, det letteste er å sende inn søknad om stipend.

Anonymkode: b49bf...923

AnonymBruker
Skrevet

Okei, leste gjennom det jeg skrev over, det ble litt rotete.

Men dersom du sender inn søknad om lån eller stipend til fulltidsutdanning, blir ditt tidligere lån automatisk utsatt uten renter.

Studerer du fulltid uten studielån/stipend, så må du sende inn dokumentasjon på at du er fulltidsstudent. 

Du trenger ikke bruke av de 3 årene med betalingsutsettelse.

Men anbefaler å søke om studielån. Du kan spare de i studietiden og tjene rentene, også betale tilbake (så lenge du er dedikert og ikke bruker pengene). 

Anonymkode: b49bf...923

AnonymBruker
Skrevet

Det betyr at du ikke trenger å betale på lånet i perioden du er student. I tillegg kan du søke om rentefritak for den periode du studerer. Det vil si at det ikke legges til renter på lånet i perioden du studerer. 

Anonymkode: 70b23...5ff

Gjest tillebom
Skrevet

Hei igjen,

og tusen takk for svar! Kan ikke ha studielån da jeg ikke er sikker på hvor mange år jeg skal studere og bare har et par år igjen. Har utdannelse fra før, så kan ha deltidsjobb og klare meg greit. Ok, må nesten høre med lånekassen, men om det er mulig å få rentefritak så høres det helt knall ut! 

Utsatte å betale ned 2 måneder med studielån og betalte da nesten halvparten av hva jeg ellers ville betalt i renter. Hvis det er sånn, tenkte jeg, er det jo bare å betale ned alt... 

AnonymBruker
Skrevet

Studerte nettopp uten å ta opp lån/stipend og hadde fra før av lån. 

Lånet tikker og går så lenge du ikke motar stipend/lån fra dem. Så da må du bruke månedene du har til rådighet med utsettelse på lånekassen viss du ikke vil betale ned mens du studerer. Disse utsettelsene du brukte får du tilbake viss/nårr du søker om sletting av renter.

Rentene tikker og går de og mens du studerer ved mindre du motar stipend/lån fra dem. Men du kan søke og få innvilget sletting av renter i mens og etterkant av studiet (kan søke opp til 4-5 år tilbake i tid om sletting av renter).

Du kan søke om sletting av renter underveis i studiet, men de ønsker helst at en venter til du er ferdig med utdannelsen. Tok 5 måneder fra jeg søkte til de hadde behandlet søknaden om sletting av renter da jeg var halv-veis i studiet. Mens de brukte 3 uker på å behandle søknaden om de resterende 1,5 år etter endt utdanning. Så det virker som de tar seg veldig god tid på å orke å behandle søknader om sletting av renter viss man søker før man er ferdig.

Uansett lykke til med studiet :)

Anonymkode: 5c161...e11

Gjest tillebom
Skrevet

Ok, da søker jeg uansett utsettelse :)  får satse på at jeg får dem slettet! Kult å høre at det er mulig å klare det! Og tusen takk, gleder meg til å komme igang! 😄 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...