AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #1 Skrevet 2. august 2020 Jeg har en mann som nylig har fått ADHD diagnosen. Han har slitt en del i jobben sin (kontorjobb i kommunen) og det var veldig godt for han å få diagnosen og forstå seg selv bedre. Han sliter eks med å være ukonsentrert, vanskelig å skrive rapporter og holde styr på alle tråder som skal med i en rapport eller fullføre oppgaver. Men han lærer fort, setter seg fort inn i nye ting og er glad i å prate med kollegaer om hvordan ting kan løses. Han er og flink til å hjelpe andre. Selv om det var fint å få diagnosen, har det også vært utfordrende. Dette blir jo ikke «bedre», det er slik han er og han lukter på å omskolere seg. Derfor var jeg litt nysgjerrig å høre andre sine erfaringer med ADHD og jobber som fungerer/ikke fungerer. Og så er jo folk med ADHD like forskjellige som andre mennesker, men tenkte det kunne å være spennende å spørre her. Så er det noen her med ADHD som har jobb du trives i? Evt hvorfor trives du/hvorfor ikke? Anonymkode: 79716...ffa
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #3 Skrevet 3. august 2020 Der kommer litt an på om han er hyperaktiv eller uoppmerksom. Samt medisiner Anonymkode: fe969...d6e 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #4 Skrevet 3. august 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der kommer litt an på om han er hyperaktiv eller uoppmerksom. Samt medisiner Anonymkode: fe969...d6e Han er mer uoppmerksom enn fysisk hyperaktivitet. Men han har en mer «psykisk» hyperaktivitet, det går på høygir i tankene og han klarer ikke sortere i så stor grad. Går på medisiner, men har ikke veldig stor effekt, men hjelper noe. Har du ADHD? Evt hva jobber du med? Anonymkode: 79716...ffa 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #5 Skrevet 3. august 2020 Jeg er lærer og treningsinstruktør. Trives godt med begge jobbene. Studerer også på si. Anonymkode: 6234d...c84
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #6 Skrevet 3. august 2020 Jeg sliter som faen. Må bruke mer tid enn gjennomsnittelig på å sortere, organisere og strukturere. Er best om morgenen, så alt som krever organisering og strukturering får jeg unna om morgenen. Utover dagen blir jeg mer og mer "surrehue", gjør noe annet. Hjelper å ha lister med alt som må huskes. Anonymkode: 6e025...5eb 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #7 Skrevet 3. august 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter som faen. Må bruke mer tid enn gjennomsnittelig på å sortere, organisere og strukturere. Er best om morgenen, så alt som krever organisering og strukturering får jeg unna om morgenen. Utover dagen blir jeg mer og mer "surrehue", gjør noe annet. Hjelper å ha lister med alt som må huskes. Anonymkode: 6e025...5eb Hva jobber du med? Evt studerer? Ja det høres veldig kjent ut. Vi har lister, problemet er at han glemmer listene. Selv om det henger på veggen og alarm på mobilen. Gjør han det ikke i det sekundet han får beskjed/alarm så blir det ikke gjort. Og det er sjeldent han gjør det fordi da er han midt oppi noe annet. Men det med hukommelse er jo en ADHD greie det og Anonymkode: 79716...ffa 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #8 Skrevet 3. august 2020 Hadde jobb i utland som innebar en del fysisk aktivitet og mye nye destinasjoner. Men korona var en av tingene som ødela. Nå jobber jeg på bare ett sted og tror jeg skal dø av kjedsomhet. Jeg har bare vært ett sted de siste mnd. Føler meg isolert og ingenting skjer i livet jo.... Anonymkode: 100b0...1fb
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #9 Skrevet 3. august 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er lærer og treningsinstruktør. Trives godt med begge jobbene. Studerer også på si. Anonymkode: 6234d...c84 Hva synes du fungerer med disse jobbene? Er det måter du kjenner du får «brukt» adhd’en på en positiv måte. Jeg ser jo så mye potensialet med å ha ADHD men det er vanskelig å få brukt de sidene i en kontorjobb med mye rapportskriving Anonymkode: 79716...ffa
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #10 Skrevet 3. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Han er mer uoppmerksom enn fysisk hyperaktivitet. Men han har en mer «psykisk» hyperaktivitet, det går på høygir i tankene og han klarer ikke sortere i så stor grad. Går på medisiner, men har ikke veldig stor effekt, men hjelper noe. Har du ADHD? Evt hva jobber du med? Anonymkode: 79716...ffa Jeg er samme og jobber som grafisk designer og fotograf. Har forsøkt veldig mye rart før jeg fant noe som passa. Bl.a. lærer, regnskap, butikk og barnehage. Anonymkode: fe969...d6e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #11 Skrevet 3. august 2020 Har ADD. Jobber som anleggsleder/prosjektleder på høyspennt. Store mengder fart spenning å adrenalin fungerer bra for meg, samt kunne gruble på store praktiske utfordringer. Når livet bokstavelig talt henger i en tynn tråd så får hodet et helt annet fokus. Fine med det yrket er at det er stor høyde for kreativitet(ivertfall på anleggssiden). Kan lage dine egne patenter å måter å gjøre ting på Anonymkode: c48fa...6ba
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #12 Skrevet 3. august 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ADD. Jobber som anleggsleder/prosjektleder på høyspennt. Store mengder fart spenning å adrenalin fungerer bra for meg, samt kunne gruble på store praktiske utfordringer. Når livet bokstavelig talt henger i en tynn tråd så får hodet et helt annet fokus. Fine med det yrket er at det er stor høyde for kreativitet(ivertfall på anleggssiden). Kan lage dine egne patenter å måter å gjøre ting på Anonymkode: c48fa...6ba Hvilken utdannelse er det som kreves ? Fagbrev elektirker? Anonymkode: fe969...d6e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #13 Skrevet 3. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Han er mer uoppmerksom enn fysisk hyperaktivitet. Men han har en mer «psykisk» hyperaktivitet, det går på høygir i tankene og han klarer ikke sortere i så stor grad. Går på medisiner, men har ikke veldig stor effekt, men hjelper noe. Har du ADHD? Evt hva jobber du med? Anonymkode: 79716...ffa Jeg har ikke adhd selv, men mannen har. Har mannen din forsøkt å skifte medisin? Min fikk påvist adhd i voksen alder. De første medisinene han fikk hadde ikke noen særlig virkning, men de han får nå er bra (husker ikke navnet, men det er vel ett av medikamentene med høyest % amfetamin). Anonymkode: 03c88...e08
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #14 Skrevet 3. august 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke adhd selv, men mannen har. Har mannen din forsøkt å skifte medisin? Min fikk påvist adhd i voksen alder. De første medisinene han fikk hadde ikke noen særlig virkning, men de han får nå er bra (husker ikke navnet, men det er vel ett av medikamentene med høyest % amfetamin). Anonymkode: 03c88...e08 Han har prøvd alt dessverre. Til og med medisiner som ikke blir brukt i Norge men andre land. Alle mulige sentralstimulerende og en blodtrykksmedisin. Men for en hvis prosent fungerer ikke medisin så bra. Bivirkninger er det masse av dessverre:/ Hva jobber mannen din som? Anonymkode: 79716...ffa
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #15 Skrevet 3. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er samme og jobber som grafisk designer og fotograf. Har forsøkt veldig mye rart før jeg fant noe som passa. Bl.a. lærer, regnskap, butikk og barnehage. Anonymkode: fe969...d6e Åhhh det hadde vært noe ja. Men det er jo fryktelig vanskelig å få jobb som grafisk designer? Vi bor i tillegg i distriktet. Har du utdannelse om fotografi og grafisk design? Og er du selvstendig næringsdrivende? Anonymkode: 79716...ffa
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #16 Skrevet 3. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han har prøvd alt dessverre. Til og med medisiner som ikke blir brukt i Norge men andre land. Alle mulige sentralstimulerende og en blodtrykksmedisin. Men for en hvis prosent fungerer ikke medisin så bra. Bivirkninger er det masse av dessverre:/ Hva jobber mannen din som? Anonymkode: 79716...ffa Ok, det er kjedelig når ingenting fungerer. Selvstendig næringsdrivende. Det passer best for han så kan han styre hverdagen selv Anonymkode: 03c88...e08
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #17 Skrevet 3. august 2020 Kvinne 51 år. Fikk selv diagnosen sent i livet, 48 år. Uoppmerksom type. Totalt utslitt. Gått på mange smeller i livet. Jobbet innenfor rus/psykiatri. Ble ufør pga noe annet enn adhd Er medisinert. Måtte innom 3 ulike preparat før jeg fikk rett medisin. Anonymkode: cfe00...cd5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #18 Skrevet 3. august 2020 Jeg har ikke adhd men mistenker at flere på jobben har det. Jeg jobber på kontor i kommunal sektor og har alltid lurt på hvorfor folk med adhd ønsker å jobbe der. Mye av jobben innebærer jo å sitte stille, konsentrere seg, produsere dokumenter/tekst osv. Kanskje praktisk arbeid eller noe som innebærer å jobbe utendørs kunne være noe? Anonymkode: 4d7df...9ad
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #19 Skrevet 3. august 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, det er kjedelig når ingenting fungerer. Selvstendig næringsdrivende. Det passer best for han så kan han styre hverdagen selv Anonymkode: 03c88...e08 Ja, det er veldig synd det med medisinene. Han hadde god effekt i begynnelsen. Det var så godt i begynnelsen for både han og meg. Men han utviklet fort toleranse og har liten effekt. Men noe effekt har han, så det er bedre enn ingenting:) (han gikk uten medisin i 2 uker og jeg holdt på å bli kokko!) Hva slags type selvstendig næringsdrivende er han? Hva er det som funker, bortsett fra friheten? Anonymkode: 79716...ffa
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #20 Skrevet 3. august 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kvinne 51 år. Fikk selv diagnosen sent i livet, 48 år. Uoppmerksom type. Totalt utslitt. Gått på mange smeller i livet. Jobbet innenfor rus/psykiatri. Ble ufør pga noe annet enn adhd Er medisinert. Måtte innom 3 ulike preparat før jeg fikk rett medisin. Anonymkode: cfe00...cd5 Synd å høre du er blitt ufør, selv om det ikke hadde noe med ADHD og gjøre. Fungerer medisin godt for deg? Kanskje vanskelig spørsmål, men hva synes du var bra/negativt med å jobbe og ha ADHD? Anonymkode: 79716...ffa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå