Gå til innhold

Barn og overnatting...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på 10 år skal ha overnattingsbesøk av en god venninne som har vært hos oss mye. Det var venninna som spurte om hun kunne få lov. Det har vært en del problemer med at hun vil reise hjem i det de får lagt seg. Det ender opp med at det blir veldig sent før min datter får lagt seg da hun må hentes osv. Så denne gangen sa jeg til mor at det var greit, men jeg skal opp veldig tidlig i morgen pga jobb, så da må hun være sikker før det blir alt for sent. Og at etter de har lagt seg, så da må hun være til dagen etter. Jeg skal legge meg tidlig. Mor sa det var helt greit, og ville jeg også skulle gi denne beskjeden til datteren hennes.

Men, hvordan skal jeg ordlegge meg til datteren ang dette? Vil ikke bli oppfattet som alt for sur og streng heller. 

Anonymkode: a208d...497

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke ta overnattingen på en dag du ikke må tidlig opp? Får hun hjemlengsel er det ikke særlig kjekt hvis hun ikke får kommet seg hjem. Ville ikke tatt første faktiske overnatting med en slik stressfaktor. 

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Datteren min på 10 år skal ha overnattingsbesøk av en god venninne som har vært hos oss mye. Det var venninna som spurte om hun kunne få lov. Det har vært en del problemer med at hun vil reise hjem i det de får lagt seg. Det ender opp med at det blir veldig sent før min datter får lagt seg da hun må hentes osv. Så denne gangen sa jeg til mor at det var greit, men jeg skal opp veldig tidlig i morgen pga jobb, så da må hun være sikker før det blir alt for sent. Og at etter de har lagt seg, så da må hun være til dagen etter. Jeg skal legge meg tidlig. Mor sa det var helt greit, og ville jeg også skulle gi denne beskjeden til datteren hennes.

Men, hvordan skal jeg ordlegge meg til datteren ang dette? Vil ikke bli oppfattet som alt for sur og streng heller. 

Hun kjenner deg, så den praten tar du helt fint! Ordene kommer til deg når du snakker med henne. Du skal bare snakke med rolig, normalt tonefall. Og kanskje vente med praten til idet de skal legge seg, eller når det nærmer seg det tidspunktet du vet at hjemlengselen kommer. 

Hvis det fortsetter som nå så vil jo ikke jenta lære av det. Overnatting er overnatting, ikke hjem etter sengetid. Din datter må også oppmuntre henne, og la seg påvirke av det du sier, ikke venninnens egne kommentarer. Om hun så må grine seg i søvn, så får du oppmuntre henne med å si at du drar jo hjem i morgen tidlig...., det er mange på din alder som overnatter hos andre..., noen ganger skal du reise lengre bort for å overnatte uten mamma og pappa (leirskole f.eks.), så langt at du ikke kommer deg hjem om kvelden, da er det fint at du har prøvd litt hos oss først. Det er ikke skummelt/farlig å være her om natten, litt uvant er det, men det er like trygt som hjemme. 

En dag kommer dagen at hun ikke har muligheten til å komme seg hjem på kvelden, f.eks. når de skal på leirskole. Du og/eller foreldrene kan si det til henne på en måte, og det er da fin trening å være hos dere hele natta, det er jo én natt, mens leirskole er opp mot en uke. Dessuten er det mange barn som er yngre enn 10 år som overnatter hos hverandre. Kanskje de kan spørre andre barn i hennes omgangskrets hvor mye de overnatter hos hverandre, og hvor bra det går. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun burde jo fått beskjed før hun kom til dere sånn at hun hadde mulighet til å avlyse... 

Hvis du må ta praten går det sikkert helt fint siden hun kjenner deg godt. "I morgen skal jeg på jobb, så jeg må stå opp tidlig. Derfor må jeg legge meg tidlig i dag også. Jeg vet at du synes det er litt vanskelig å sove borte, og jeg vil gjerne hjelpe deg med å gå det til. (snakk gjerne om hva hun eventuelt trenger). Jeg trenger at du kjenner etter litt tidligere i dag om du kommer til å kunne bli her eller kommer til å ville hjem. Før klokka 22(?) kan jeg kjøre deg hjem, men ikke etter det fordi jeg må legge meg. Begge deler er helt i orden for meg, jeg trenger bare at du velger og holder deg til det valget". 

Gjerne noen oppmuntrende og støttende ord på veien, men tydelig. 

Anonymkode: c426d...006

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, altflyter skrev:

Hvorfor ikke ta overnattingen på en dag du ikke må tidlig opp? Får hun hjemlengsel er det ikke særlig kjekt hvis hun ikke får kommet seg hjem. Ville ikke tatt første faktiske overnatting med en slik stressfaktor. 

Hun ville heller sove hos oss enn hos tanta si, for mor skal på jobb i natt. Hun fikk beskjed fra sin mor om at jeg skal tidlig opp, og at da må hun være her til i mårra. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun burde jo fått beskjed før hun kom til dere sånn at hun hadde mulighet til å avlyse... 

Hvis du må ta praten går det sikkert helt fint siden hun kjenner deg godt. "I morgen skal jeg på jobb, så jeg må stå opp tidlig. Derfor må jeg legge meg tidlig i dag også. Jeg vet at du synes det er litt vanskelig å sove borte, og jeg vil gjerne hjelpe deg med å gå det til. (snakk gjerne om hva hun eventuelt trenger). Jeg trenger at du kjenner etter litt tidligere i dag om du kommer til å kunne bli her eller kommer til å ville hjem. Før klokka 22(?) kan jeg kjøre deg hjem, men ikke etter det fordi jeg må legge meg. Begge deler er helt i orden for meg, jeg trenger bare at du velger og holder deg til det valget". 

Gjerne noen oppmuntrende og støttende ord på veien, men tydelig. 

Anonymkode: c426d...006

Hun fikk beskjed av sin mor før hun kom. Så muligheten for å avlyse har vært der i hele dag.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Hvordan gikk det?

Det gikk fint👍🏻 Spurte rett før kveldsmat om hun var helt sikker på at hun ville være til i morgen. Hun var helt sikker sa hun. Så sa jeg bare at det var fint for jeg skal opp tidlig i morgen og da må det være stille i huset. La meg samtidig som de slukket lyset. 

TS

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

😃 Så bra. Sov godt 😊

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, WhisperingWind skrev:

😃 Så bra. Sov godt 😊

Takk i like måte🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...