Gå til innhold

Stenge barnehager og barneskoler

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis ikke barnehagene stenger tar jo ikke foreldrene alvoret og det blir ikke innvilget hjemmekontor?

Anonymkode: 700bc...b45

Hva er dette for noe tøv? Vi er pålagt hjemmekontor ut 2020. At din jobb velger å ikke innføre hjemmekontor har da ingenting med stengte barnehager å gjøre.

Anonymkode: 0825c...fd9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tallene visste jo veldig tydelig da skole og barnehage åpnet igjen at det ikke hadde noe betydning, så tror ikke de stenger igjen.

Anonymkode: 10cf1...fd3

Det stemmer ikke, hvis du ser på kurven over smittetilfeller, ser du at den sank raskt fram til starten av mai, og flatet ut etter det. Det var omtrent samtidig som skolene åpnet. Det kan selvfølgelig være tilfeldig, men det blir feil å si at tallene "viser tydelig" at skolestengningen ikke hadde noe å si.

Jeg tror ikke det blir full stengning over hele landet igjen, det er for dyrt. Lokale stengninger (som i Lillestrøm i juni) og røde soner blir det nok noen av. Hvis noen av lærerne ved en skole for eksempel blir smittet, blir de jo nødt til å stenge.

Anonymkode: 30b2d...ea3

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere nordmenn er utrolige som synes at utdanning er bare tull. Selvfølgelig er det ikke greit å stenge skoler fordi da får barna ingen utdannelse. Men du synes det er greit hvis en lege som opererer deg om tjue års tid har hatt hjemmeskole med så å si ingen undervisning i lang tid?

Anonymkode: a774f...b58

For noe tull. Det er ikke snakk om å stenge over lengre tid. Dersom legen du viser til ikke er i stand til å gjøre jobben sin grunnet 2 måneder med selvundervisning, så må h*n finne noe annet å gjøre. 

Anonymkode: f86be...d40

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere nordmenn er utrolige som synes at utdanning er bare tull. Selvfølgelig er det ikke greit å stenge skoler fordi da får barna ingen utdannelse. Men du synes det er greit hvis en lege som opererer deg om tjue års tid har hatt hjemmeskole med så å si ingen undervisning i lang tid?

Har du hørt om fjernundervisning før? Det er så mye tull vi er pålagt fra uselvstendige folk som ikke skjønner at alt kan utføres med nettilgang. Tenk hvor mye tid folk sparer på å slippe å farte til og fra disse idiotboksene av forstyrrelser og sykemeldingsårsaker vi kaller kontorer.

Anonymkode: fe0f3...22e

AnonymBruker
Skrevet

Har du hørt om fjernundervisning før? Det er så mye tull vi er pålagt fra uselvstendige folk som ikke skjønner at alt kan utføres med nettilgang. Tenk hvor mye tid folk sparer på å slippe å farte til og fra disse idiotboksene av forstyrrelser og sykemeldingsårsaker vi kaller kontorer.

Så ikke et spor av noe undervisning av førsteklassingen og syvendeklassingen. Så jeg måtte sitte med førsteklassingen selv flere timer om dagen mens jeg egentlig skulle ha arbeidet fra hjemmekontor og forklare henne læringsstoffet. Måtte også ofte hjelpe syvendeklassingen. Var ingen kontakt med lærer å oppspore. Så jeg måtte sette meg i læringsstoffet og forklare alt til jentene. Jeg er ingen lærer og har ikke noe pedagogisk tilnærming. Så jeg kan ikke gi mine barn den hjelpen de trenger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nettilgang er heller ikke optimal her jeg bor. Jeg har ikke printer heller. Så alt tar lengre tid med ustabilt internett, ingen mulighet til å skrive ut ting og ingenting sosialt. Jeg jobber selvstendig på kontoret, men vi er pålagt til å jobbe mye i team, og nettet slik det er nå funker ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da vi med ny smittebølge som kommer nå, vil oppleve strengt portforbud i lang tid, må selvsagt skolene og barnehagene stenges på ny. Nettundervisning er løsningen for all overskuelig fremtid.

Anonymkode: bc4e9...7ca

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom vedkommende hadde perioder med hjemmeskole/digital undervisning i barndom/ungdom, har det tydeligvis ikke vært noe problem for vedkommende å tilegne seg nok kunnskap til å få gode nok karakterer til å komme inn på medisinstudiet. Du tar ikke høyde for at det finnes en del evnerike mennesker som mestrer å selvstendig tilegne seg kunnskap.

Anonymkode: 0e5e8...b93

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror vi kommer til å fortsette i lang tid slik skolene/barnehagene hadde det i slutten av skoleåret. Det var inndeling i grupper og områder. De områdene der de mister kontrollen kan bli stengt i perioder tror jeg. Nå har de gjort verdifulle observasjoner over hvilke barn dette fungerte dårlig hos, så jeg tror de som ikke fikk til hjemmeskole i forrige omgang får et tilbud nå. Jeg tror det skal mye til før det blir en nasjonal nedstengning og da tror jeg det blir tidsbegrenset. Altså vi får beskjed om at alle skal være hjemme (bortsett fra de med behov) i to uker (på en måte karantene). Og alle som får symptomer (i familien) skal testes før de kommer tilbake. Rett å slett for å bryte smittekjeden. Som sagt, jeg tror det skal mye til før de gjør dette. 

Og for dere som sier at barn må få utdanning. Hos oss fungerte hjemmeskole fantastisk og jeg fikk rettet opp ting læreren ikke hadde tatt grep om. Så faglig og akademisk var dette positivt for mine barn og de lærte helt sikkert mer enn på skolen denne perioden. Sosialt var det best når de hadde kombinasjon undervisning, i perioden de hadde noe uteskole. Jeg ser ikke mørkt på det, uansett hva som skjer med skolen. Barna tilpasser seg.

Anonymkode: 473c9...8b1

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da vi med ny smittebølge som kommer nå, vil oppleve strengt portforbud i lang tid, må selvsagt skolene og barnehagene stenges på ny. Nettundervisning er løsningen for all overskuelig fremtid.

Hehe, er du den samme katastrofetenkeren som har vært her hele tiden, som hver eneste post som handler om dette, kommer tråkkende med at det blir portforbud og fullstendig nedstegning? Kanskje du burde flytte til et av landene hvor dette skjer så du får oppfylt dette enorme ønsket om å bli innestengt, for her i Norge kommer ikke det til å skje.

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke, hvis du ser på kurven over smittetilfeller, ser du at den sank raskt fram til starten av mai, og flatet ut etter det. Det var omtrent samtidig som skolene åpnet. Det kan selvfølgelig være tilfeldig, men det blir feil å si at tallene "viser tydelig" at skolestengningen ikke hadde noe å si.

Jeg tror ikke det blir full stengning over hele landet igjen, det er for dyrt. Lokale stengninger (som i Lillestrøm i juni) og røde soner blir det nok noen av. Hvis noen av lærerne ved en skole for eksempel blir smittet, blir de jo nødt til å stenge.

Her leser jeg ikke samme statistikk som deg.

I starten av mai "flatet" den ut ja. Det har ligget på ca 10-20 daglige tilfeller siden. Dette er så lavt tall sett i forhold til Norges 5 mill innbyggerer at å koble dette mot åpning av skole/barnehage virker søkt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tallene visste jo veldig tydelig da skole og barnehage åpnet igjen at det ikke hadde noe betydning, så tror ikke de stenger igjen.

Anonymkode: 10cf1...fd3

Nei dette er det jo HELT TYDELIG vi voksne som sørger for. Reising begynner vel fremstå som den store synderen her. Spsm er hvor mange liv som skal ofres for å redde arbeidsplasser i turistnæringen. Kanskje på tide å la endel gå konkurs. De bygger seg oppigjen på andre siden av korona, være ikke redde for det. Skjedde NADA med spredning av å åpne skoler og barnehager. Men åpne opp landregrensene for oss voksne - da er det kjørt. Så jeg tror det er mye mer nærliggende at grensene stenges for det meste unntatt handel enn at bhg/skoler stenger igjen.

Dessuten har vel noe forskning indikert ganske tydelig at de som har hatt andre typer coronavirus tåler covid19 mye bedre. Og de fleste småbarn og trolig de aller fleste som jobber i bhg og barneskole iaf har nok hatt en god dose slike virus de også. Så trolig ikke noen spesielt utsatt gruppe (med unntak av de som er i risikogruppe pga andre sykdomer etc selvsagt). har selv to små barnehagebarn og utifra slik forskjellen i symptomer mellom coronavirus og rhinovirus beskrives vil jeg tro vi har hatt en runde med en eller annen corona-drit hver eneste vinter de siste 3 årene her.

Anonymkode: 19c8f...146

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Hatsumomo skrev:

Hehe, er du den samme katastrofetenkeren som har vært her hele tiden, som hver eneste post som handler om dette, kommer tråkkende med at det blir portforbud og fullstendig nedstegning? Kanskje du burde flytte til et av landene hvor dette skjer så du får oppfylt dette enorme ønsket om å bli innestengt, for her i Norge kommer ikke det til å skje.

Du har kanskje rett, men da vil vi oppleve grusomme følger innen 1-2 år. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Gjeste mann skrev:

Her leser jeg ikke samme statistikk som deg.

I starten av mai "flatet" den ut ja. Det har ligget på ca 10-20 daglige tilfeller siden. Dette er så lavt tall sett i forhold til Norges 5 mill innbyggerer at å koble dette mot åpning av skole/barnehage virker søkt.

Man kan ikke både si at "statistikken viser tydelig at skoleåpningen ikke hadde noe å si" (som innleggeren jeg svarte gjorde) og samtidig si at tallene er for små til å trekke noen slutninger.

Skoleåpningen hadde definitivt noe å si for smittetallene i Lillestrøm, heldigvis klarte de å stoppe det igjen ved å stenge skolene og sette barna i karantene. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi får helt klart en bølge to, og det ser vi på tallene nå, at å åpne for utenlandsreiser er det som har hatt størst utslag. Men vi får nok ikke en total nedstenging igjen, av flere grunner. Skoler/barnehager viste seg å ha lite å si på spredning, og barna og de som jobber der er heller ikke i noen uttsatt gruppe, og får stort sett lett sykdom. Når det i tillegg hadde så store konsekvenser for økonomien, og vi har en regjering som sitter i lomma på NHO sier det selv at disse ikke vil bli stengt igjen, annet enn spesifikke skoler/barnehager som har store utbrudd. (Jeg er forsåvidt enig i dette altså, jeg bare synes motivasjonen til regjeringen er litt for økonomisk orientert.)

Grunnen til at vi stengte i mars var at viruset var nytt, vi ante ikke hvor alvorlig det var, og hvor mye det hadde potensiale til å spres i vårt samfunn. Nå vet vi mye mer, og nå starter veien mot et samfunn hvor vi kan leve med dette viruset, som med alle andre virus. Jeg tror regjeringen vil stramme inn og slippe opp veldig mye annet før skoler/barnehager, slik de nå forsøker å regulere spesifikke land, besøkende på sykehus osv. Viruset er heller ikke alvorlig nok i seg selv til å forsvare full nedstenging, og selv om vi ikke får full immunitet ved gjennomgått infeksjon får vi noe, og det viser seg også at det er sannsynlig at man har noe kryssimmunitet med andre forkjølelser, og alt dette til sammen vil gjøre at spredningen blir mindre ekspotensiell i senere bølger, med mindre viruset muterer radikalt, og det ser så langt ut til å være relativt stabilt. 

Anonymkode: 27b10...b63

• Liker 2
Skrevet

Du har kanskje rett, men da vil vi oppleve grusomme følger innen 1-2 år. 

Fint at du har evnen med å se inn i fremtiden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke barnehagene stenger igjen. Det er altfor store ringvirkninger og konsekvenser, i tillegg til at det ikke er barn som smittes i hovedsak. 

Anonymkode: c0f0a...845

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fjernundervisning har vært et tilbud til voksne og eldre ungsom ja.
Jeg ser ikke helt for meg at barn i barneskolealder er modne nok til å ta fullt ansvar for egen læring, i tillegg til å la være å forstyrre foreldrene på deres hjemmekontor.

Anonymkode: a65ba...31f

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fjernundervisning har vært et tilbud til voksne og eldre ungsom ja.
Jeg ser ikke helt for meg at barn i barneskolealder er modne nok til å ta fullt ansvar for egen læring, i tillegg til å la være å forstyrre foreldrene på deres hjemmekontor.

Anonymkode: a65ba...31f

Her har det ikke vært noe som helst undervisning. Vi fikk oppgaver som vi måtte gjennom i løpet av dagen og innlevering kl 14. Oppgavene ble publisert på morgenen, ergo ikke mulig å gjøre dem kvelden før. Det er vi foreldrene som måtte forklare barna læringsstoffet og gå gjennom oppgaven med dem. Null støtte fra lærer her. Samtidig så måtte jeg jo ha ørten møter og få unna oppgavene på hjemmekontor. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke barnehager og barneskoler stenges nasjonalt igjen. Men jeg er svært usikker på min egen jobbhverdag på videregående skole kommende skoleår. 

Anonymkode: 25575...e41

• Opprett ny...