Gå til innhold

P-piller til tenåring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren på straks 15 har vært hos fastlegen, med meg, og fått resept på p-piller. Legen mener det er uproblematisk, tok blodtrykk som var fint, jenta trener mange ganger i uka, er slank og frisk såvidt vi vet, ingen historie om hjertesykdom, slag eller blodpropp så langt vi vet på noen av sidene i familien.

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg er skeptisk. Jeg samtykket til det, sa til henne at hun kunne gå uten meg og ikke trengte min tillatelse i prinsippet, men hun ville ikke gjøre det alene. Vi har et åpent forhold selv om hun selvfølgelig ikke forteller meg alt. Hun har tatt tabletter for å forskyve mensen flere ganger i forbindelse med turneringer og reiser, og p-piller gjør det selvsagt enklere å planlegge. I tillegg blør hun en god del og har en del smerter.

Jeg har ikke gått på p-piller selv på snart 20 år, og mye har skjedd siden da. Legen sa at en god del jenter får p-piller tidligere enn henne fordi de har sterke smerter de første årene de har mens. 

Noen som har erfaringer med å selv begynne såpass tidlig eller hatt døtre som har gjort det?

Anonymkode: 03b2f...380

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte så tidlig pga menssmerter. Null problem 

Anonymkode: 7ff26...928

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte da jeg var 16. Jeg tenker at det er klokt nok, du kan i alle fall føle deg rimelig sikker mtp. graviditet. Å få kontroll på mensen var GULL for meg på den alderen.

Anonymkode: 49ddd...3f4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket merke brukte du?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte da jeg var 16. Jeg tenker at det er klokt nok, du kan i alle fall føle deg rimelig sikker mtp. graviditet. Å få kontroll på mensen var GULL for meg på den alderen.

Ja, det er jo det som er hovedårsaken. Den er ikke helt regelmessig og gjør det vanskelig å planlegge i forhold til idrett og reiser.

Hvilket merke?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Reddet ungdomsårene mine. Var helt lammet av smerter. 

Anonymkode: 94e3e...923

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme her, startet som 16 åring pga mensen. Risikoen er mest i oppstarten, og så lenge hun ikke har bivirkninger er få negativer. 

Anonymkode: afe56...252

Skrevet

Jeg begynte å ta p-piller når jeg var 14 år gammel og det har vært helt uproblematisk for min del, foruten om at jeg måtte bytte 2-3 ganger før jeg fant et merke som ga minimalt med bivirkninger for meg. Det var veldig praktisk å kunne hoppe over sukkerpillene og dermed ikke få mensen den måneden hvis jeg hadde spesielle planer, og p-pillene fjernet også store deler av smertene for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Reddet ungdomsårene mine. Var helt lammet av smerter. 

Anonymkode: 94e3e...923

Jeg unner henne på alle måter å få det bedre. Smertestillende har ikke veldig god effekt. Er bare den skepsisen i bakhodet.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her, startet som 16 åring pga mensen. Risikoen er mest i oppstarten, og så lenge hun ikke har bivirkninger er få negativer. 

Anonymkode: afe56...252

Hadde hun vært 16 hadde jeg vel muligens ikke vært like skeptisk, det høres så ungt ut å være 14. Men det er sikkert helt irrasjonelt. Jeg har også hørt at risikoen er høyest i starten og at man derfor ikke skal ta "pauser" fra pillebruken (annet enn normale pauser da, selvfølgelig). Takk for påminnelsen!

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

Jeg begynte å ta p-piller når jeg var 14 år gammel og det har vært helt uproblematisk for min del, foruten om at jeg måtte bytte 2-3 ganger før jeg fant et merke som ga minimalt med bivirkninger for meg. Det var veldig praktisk å kunne hoppe over sukkerpillene og dermed ikke få mensen den måneden hvis jeg hadde spesielle planer, og p-pillene fjernet også store deler av smertene for meg. 

Takk for svar. Hvilket merke endte du opp med?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte da jeg var 16 (riktignok er jeg ca dobbelt så gammel nå, så er også en stund siden). Hadde ekstremt uregelmessig mens, men var også i langvarig forhold, så var praktisk av flere grunner. Jeg hadde lite trøbbel i starten, men jeg var kanskje litt lite obs på psykiske bivirkninger. Startet på loette, etter flere år byttet jeg og flere venninner uavhengig av hverandre til cerazette pga enorme humørsvingninger da vi gikk på loette. Vi brukte mange år på å skjønne at det var p-pillene siden vi jo var tenåringer og vant til humørsvingninger fra før. 

Anonymkode: 3e3b5...c18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte selv da jeg var 15. Begynte med microgynon, men det funket dårlig for meg. Brukte så cerazette og yasmin, og det var det samme. Zoely endret livet mitt (hadde kraftige blødninger, uregelmessig mens og sterke smerter) og Qlaira endret livet mitt enda mer. Men egentlig har jo ikke det noe som helst å si for deg eller din datters del, fordi erfaringer med medisiner er ikke noe man skal lytte til uansett siden folk naturligvis er forskjellige, og fordi at man ikke begynner på zoely eller qlaira uten å ha prøvd det meste annet først da det er mer hormoner i de.

Hadde jeg vært 15 idag hadde jeg nok valgt hormonspiral fremfor p-piller da førstnevnte er tryggere fordi det ikke avhenger av at man husker pillene eller om man får oppkast eller kraftig diaré.

Anonymkode: ea542...6b0

Skrevet

Jeg ville også lest meg opp på endometriose om jeg var deg. Sterke menssmerter kan være et symptom, og selv om en del leger mener at sterke menssmerter hos unge jenter er noe de "vokser av seg", så er dette helt feil. Greit å vite hva endometriose er hvis smertene ikke gir seg.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Hvilket merke endte du opp med?

Jeg har resept på microgynon, men går på oralcon som er en billigere versjon med samme virkestoff - men det er viktig å huske at alle kropper er ulike, så noe som fungerer for meg fungerer ikke nødvendigvis for deg. Har venninner som har omtrent null bivirkninger på p-piller som jeg fikk masse bivirkninger på. Man må nesten bare prøve selv. 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her! Drev aktivt med idrett og det å kunne forskyve mensen var helt fantastisk. Jeg hadde også mye smerter som lammet meg helt. Startet med microgynon, men byttet til loette etter en stund. 

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg er skeptisk

Fordi du har god grunn til å være det! Hormoner er ikke til å spøke med, og spesielt ikke under puberteten...  Nå har jeg heldigvis ikke barn, men hadde jeg virkelig stilt meg på bakbeina... Ca. like mye som om en sønn hadde ønsket seg en testosteron-kur, faktisk...   :sprettoy:

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Beeblebrox skrev:

Fordi du har god grunn til å være det! Hormoner er ikke til å spøke med, og spesielt ikke under puberteten...  Nå har jeg heldigvis ikke barn, men hadde jeg virkelig stilt meg på bakbeina... Ca. like mye som om en sønn hadde ønsket seg en testosteron-kur, faktisk...   :sprettoy:

Legevitenskapen sier noe annet. Jeg har ikke grunnlag for å kunne overprøve det. 

AnonymBruker
Skrevet

Begynte på p-piller som 14-åring fordi jeg trengte prevensjon. Var helt uproblematisk. Fikk Yasminelle. 

Anonymkode: 2febe...160

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på loette som 14-åring. Hadde ekstreme menssmerter, men grunnen til hvorfor jeg begynte var fordi jeg begynte å ha sex på den tida(og kondom var jo såååå kjedelig å bruke🙄). Har skiftet merke tre ganger og går nå på melleva.

Anonymkode: aacb4...bde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...