Gå til innhold

Min venninnes barn legger seg alltid veldig sent

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet til en venninne av meg på snart 2 år, legger seg mellom 22-23 og står opp til ca samme tid neste dag. Har hendt seg at hun sover til kl 11-12 om hun sovner litt senere på kvelden også. Er ikke dette veldig sent, og en veldig ugunstig døgnrytme for et lite barn?

Hun sier selv at så lenge datteren ikke går i barnehage enda, er dette den døgnrytmen som passer dem best. Men mine barn har alltid lagt seg kl 19, senest kl 20, fra de var store nok til å følge en døgnrytme, og slik erfarer jeg at det er for andre også...

Hva tenker dere? Burde jeg ta dette opp med venninnen?

Anonymkode: f20ad...885

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at hvis barnet ikke går i bhg og faktisk får sammenhengende og nok søvn, så gjør det ingenting.. Jeg personlig synes ikke noe om det, for dagen starter jo mye tidligere egentlig.

Anonymkode: cb5d2...bc4

• Liker 28
Skrevet

Håper og tror dette er fleip/trolling.

Skrevet (endret)

Hvis hun allerede har sagt at dette er døgnrytme som passer dem best, hva er det å ta opp?

Du må la folk få gjøre som de vil når det ikke skader noen. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 43
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du skal ta opp? Venninnen din har jo allerede sagt at denne døgnrytmen passer deres familie best - hovedsaken er jo at barnet får nok søvn, og er opplagt. Selv om du tenker annerledes for dine barn, betyr det ikke at venninnen din gjør noe feil, eller at det er skadelig for barnet.

Anonymkode: 23a1e...a8b

• Liker 29
Skrevet

Så lenge barnet får nok søvn, så er det jo ikke noe problem om det passer resten av familien.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Å kjære, det går nok helt fint selv om hun ikke gjør det samme deg

Anonymkode: 82e91...a3d

• Liker 26
Skrevet

Slik gjør de det i mange land. Men i Norge har man en besettelse av alenetid på kveld, og er villig til å stå opp grytidlig med alle de martyrfakter det innebærer. Jeg syntes det hørtes ut som en god strategi så sant man praktisk sett kan gjøre det slik, så hva du skal ta opp er jeg litt usikker på? 

• Liker 45
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at de får gjøre som de vil, og noterer meg at dette er en familie jeg ikke skal reise på ferie med. 

Anonymkode: 35fc4...375

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det passer henne godt messen døgnrytmen de har.. hun ønsker ikke å stå opp kl 6-7 om morgenen.. pass dine egne saker.

Anonymkode: 7e43c...63e

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du burde ikke ta det opp med henne! Så lenge jenten får den søvnen hun trenger så har det ikke noe å si om hun legges tidlig på kvelden eller senere, tidspresset kommer tidsnok når hun er i barnehagen og deretter skolen om noen år!

Anonymkode: 9934c...cf3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Folk gjør ulike ting, om barnet hadde gått i barnehagen så hadde hun uansett sovet midt på dagen mens hun var der. Respekter at folk er forskjellige og bry deg om ditt eget liv isteden!

Anonymkode: e70eb...19d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner meg ikke på nordmenn som tvinger barna i seng kl 19, og klager over at barna våkner før fuglene.

Anonymkode: 316df...74d

• Liker 39
Skrevet
28 minutter siden, Kritt said:

Håper og tror dette er fleip/trolling.

Mulig det er fleip, men kjenner barn med den døgnrytmen så vet det kan skje 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner meg ikke på nordmenn som tvinger barna i seng kl 19, og klager over at barna våkner før fuglene.

Hvis du hadde lest litt forskning og hatt kunnskap om barn og søvn ville du visst at i de aller fleste tilfeller så vil ikke barnet sove lenger om morgenen fordi du legger det sent om kvelden, heller tvert om. 

Anonymkode: 7ac77...e10

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet? 

Anonymkode: 63a6a...3f3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du hadde lest litt forskning og hatt kunnskap om barn og søvn ville du visst at i de aller fleste tilfeller så vil ikke barnet sove lenger om morgenen fordi du legger det sent om kvelden, heller tvert om. 

Anonymkode: 7ac77...e10

Så barn i andre deler av verden lider av søvnmangel?

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke ta det opp! Søvn er et tema på helsestasjon, så trenger ikke blande deg i noe som ikke er farlig. Mine har gjerne lagt seg i 22 tiden og sovet til 10 før barnehagestart, veldig deilig synes vi. Hvorfor skulle noen blande seg? De har fått god søvn med fin lengde på natt og også fine lurer på dagen

Anonymkode: 29c2a...b2e

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, Rosa Sitron skrev:

Mulig det er fleip, men kjenner barn med den døgnrytmen så vet det kan skje 

😂

Dette var vel også fleip, forhåpentlig?

Hvis ikke: Det jeg reagerte på med hovedinnlegget var ikke den «rare» døgnrytmen, men at noen kan bry seg om når andres småbarn sover, så lenge de får nok søvn og ellers har det bra. På kontinentet er det forøvrig helt vanlig å ha småbarn våkne til langt på kveld, ha med på restaurant til sene middager etc. Der sover gjerne barna mer på dagen enn norske barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...