AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #1 Skrevet 2. august 2020 Når mistenkte dere det ? Hvordan gikk dere fram ifht utredning? Følte dere at dere ble tatt på alvor ? Når ble det utredet ? Når fikk det diagnose ? Jeg har to barn, hvor det ene har klare symptomer på ADHD. Har lest masse om symptomer , og kan vel omtrent krysse av på samtlige. Hvis jeg sammenlikner de to, har det ene alltid vært mer krevende. Men jeg føler en slags skam over å ta det opp, og føler jeg blir møtt med spørsmål om oppdragelse. Men jeg har jo et annet barn som er helt annerledes, og det er svært få utfordringer med. Jeg kunne ønske med mer veiledning og hjelp, noe jeg føler en diagnose kan utløse. Nå får jeg/vi ingen støtte eller veiledning. Anonymkode: b40cb...7c7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #2 Skrevet 2. august 2020 Jeg har to barn med ADHD. Med førstemann så vi og barnehagen klare tegn allerede ved 2,5 år. Med andremann kom de første tegnene ved 5-årsalderen. Men begge hadde likevel lettere tegn helt fra spedbarnsalder med oppmerksomhetsvansker og eksplosive følelser. Med førstemann kom vi rett til BUP etter henvisning fra fastlege. Med andremann har nåløyet blitt trangere og vi ble avvist pga. svakt grunnlag. Ba derfor skolen henvise til PPT, og på PPT tok de evnetester. Etter tre måneder henviste de til BUP og vi begynte utredningen der to måneder senere. Utredningen på BUP tok 2 måneder. Anonymkode: 48c1d...cbc
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #3 Skrevet 2. august 2020 Det er uvanlig å diagnostisere barn med ADHD noe særlig før 6-årsalder fordi normalområdet er så stort og fordi det foregår enorme mentale endringer hos 6-7-8-åringer. Mange skoler og barnehager kan bare én årsak til avvikende barneoppførsel, nemlig ADHD. Hvis BUPen man blir henvist til for utredning ikke syns symptomene som beskrives passer, vil man nok bli avvist. I slike tilfeller kan man f.eks ta kontakt med familievernkontoret. Men ved mistanke om ADHD starter man hos fastlegen. Lykke til! Anonymkode: 55f13...fe8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå