Gå til innhold

Mår barnet har barn på besøk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For meg er det et mareritt! Jeg blir stressa, sliten og takler det svært dårlig. Ting blir ødelagt, alt i skuffer på rommet blir dratt ut, igår klarte de å ødelegge en lampe som hang høyt på veggen... det er konstant mas om mat, når jeg har laget mat, så sitter de å pirker og sier de ikke liker. Det er voldsom lek, så blir det uvennskap og jeg må fikse opp. Ting er urettferdig, og det er gråting. Kjenner jeg ikke er laget for det her. De er 7 år gamle, å voldsdommer skal det vell bli. Sender de ut litt, men så vil de inn igjen. Er det bare jeg som syntes det er ett ork når barna har venner på besøk? Kunne ønske jeg syntes det var koselig og hyggelig, men jeg blir bare sliten av det. 

Anonymkode: eb43f...5c5

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som både ditt og de barna dere har besøk av ikke eier oppdragelse. Hadde mine barn oppført seg sånn hadde det fått konsekvenser og nektet besøk heretter. Dere bør begynne med dere selv og få skikk på ungen deres

Anonymkode: b15bb...c9b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Høres ut som både ditt og de barna dere har besøk av ikke eier oppdragelse. Hadde mine barn oppført seg sånn hadde det fått konsekvenser og nektet besøk heretter. Dere bør begynne med dere selv og få skikk på ungen deres

Jeg tror jeg er en ganske streng mamma, med klare regler. Han er snill og rolig ellers, men blir fyrt opp når han har besøk av venner. Reagerer også på hvorfor det alltid må være så voldsom lek. Hvorfor skal alt av spill rives ut, ta dyner og puter på gulvet osv. Jeg har sagt at i senga sover vi, og dyner og puter ikke skal på gulvet. De hører på det, men så kam de plutselig ha revet ut alt av klær i klesskuffen.. blir sprø!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det et mareritt! Jeg blir stressa, sliten og takler det svært dårlig. Ting blir ødelagt, alt i skuffer på rommet blir dratt ut, igår klarte de å ødelegge en lampe som hang høyt på veggen... det er konstant mas om mat, når jeg har laget mat, så sitter de å pirker og sier de ikke liker. Det er voldsom lek, så blir det uvennskap og jeg må fikse opp. Ting er urettferdig, og det er gråting. Kjenner jeg ikke er laget for det her. De er 7 år gamle, å voldsdommer skal det vell bli. Sender de ut litt, men så vil de inn igjen. Er det bare jeg som syntes det er ett ork når barna har venner på besøk? Kunne ønske jeg syntes det var koselig og hyggelig, men jeg blir bare sliten av det. 

Desverre er det ofte sånn i dagens samfunn.

Kan ikke snakke til barna lengre da kommer bv.. Må aldri snakke til de.Bare positiv.Ikke kjefte..

Anonymkode: 04e2a...633

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

HAdde det dom deg når barna var yngre. Hatet besøk😝. Men bet tennene sammen for ungenes skyld !

Nå er de eldre (12 og 10) og holder seg stort sett Rolig  på rommene sine når de har venner på besøk🤩
Så det blir bedre😅

Anonymkode: 00327...636

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Stebarnet og vennene går bare å finner is og kikker i skaper og tar min sminke, men jeg er vel bare ond stemor som syns det

Anonymkode: 554ee...2c4

AnonymBruker
Skrevet

Vår var sånn da hen var fire år. Jeg var tydelig på at det ikke var greit, og på opprydding. Nektet barnet vårt å delta i oppryddingen sa jeg «ok, da må NN hjem nå», og etterpå tvang jeg barnet vårt til å rydde opp til det var i orden. Et par ganger holdt vi på fra kl 17 og til legging kl 19, for ungen er sta men jeg er enda verre. 

Tro meg, det var ikke koselig - men leksjonen ble husket. 

Nå er barnet seks, og det ville aldri skjedd at hen og vennene holdt på slik nå. Hen kan fortsatt fyre opp veldig når hen har besøk, men vi voksne stanser det før det kommer igang, og barnet vet godt hva som skjer dersom anmodning om å roe ned ikke etterkommes. 

Anonymkode: cf37d...575

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre barn og ofte har de alle besøk samtidig. Jeg er veldig tydelig på reglene i vårt hus, og hvis de ikke følges, kan de ikke være inne. Jeg sender dem ofte ut også, orker ikke å ha ti barn inne i huset samtidig. Når barna har besøk så blir det enkel mat som «alle» barn liker.

Anonymkode: 5f8b0...ade

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lar du barna oppføre seg sånn? Du må jo sette grenser, også når de har besøk! Klarer ikke besøke oppføre seg, send det hjem og ring foreldrene og snakk om det! Konsekvenser må til, de kommer til å bli ufyselige ungdommer og enda verre voksne

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner igjen. Mine gutter kunne også være slik når de hadde besøk av bestemte kompiser. Alltid styr og mas. Med andre på besøk kunne det gå fint. Men det blir bedre kan jeg trøste deg med. Disse vennene er superflotte nå, verdens beste ❤️ Men jeg hatet også besøk tidligere, måtte være «på» hele tiden.

Anonymkode: 9a096...f46

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre det blir bedre. Jeg vet ikke om min skal tøffe seg eller hva det er, men ham blir helt bajas! Han er vist ikke sånn når han er på besøk hos andre. Oppførselen får konsekvenser og igår ble det ikke is som jeg hadde lovet de, da de fortsatt ikke hørte etter tilsnakk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har god erfaring med å servere en kjempestor porsjon pasta med tomatsaus forholdsvis tidlig i besøket. Typ 30 minutter etter det andre barnet er kommet. Det er en effektiv måte å få roet ned et par vel ivrige unger. :)

Anonymkode: 6f644...9af

AnonymBruker
Skrevet

Har ei datter på 9 år. Og det er aldri slik når hun har venninner på besøk. Merker de nesten ikke. Men, husker at når eldste (gutt) var på den alderen, så gikk det hett for seg til tider🙈

Anonymkode: 095f5...038

Skrevet

Her har vi det slik at roter man så rydder man, enkelt og greit. Guttungen er makelig anlagt så hvis han har en på besøk som ikke evner å være med å rydde opp rot så inviterer han ikke den gutten igjen, for han vil ikke rydde dritten alene.  Bortsett fra hvis det er "kjæresten", da gidder han å rydde etter hun. Da er det alltid, " går bra det mamma, jeg tar det etterpå."😅

Synes det å ha besøk etter at de begynte på skolen er helt fantastisk for jeg må bare gi de mat og noe snacks så ser jeg de nesten ikke. 😄 

Skrevet

Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det du beskriver. Med tre barn har vi hatt mange ulike barn på besøk i alle aldre og med alle typer personlighet. Jeg har aldri opplevd at noen har ødelagt noe, de leker alltid på rommene sine eller i kjellerstua og forstyrrer sjelden, de er høflige og hyggelige og jeg har heller ikke opplevd at de er misfornøyde med serveringen. Kommer de hit rett etter skolen er de aller fleste også flinke til å sette seg ned og gjøre lekser før de leker. Skulle jeg pirke på noe må det være at de ofte ikke rydder opp før de drar, men det er greit nok det. Jeg har vanskelig for å tro at alle barna dere omgås er spesielt vanskelige barn så jeg tenker at det her handler om forhold hjemme hos dere. Kanskje det er ditt barn som er voldsom og får med de andre (mange barn vil gjerne tøffe seg litt når de har venner på besøk, det er helt normalt) eller at du ikke er tydelig nok på hvilke regler som gjelder hos dere/ikke klarer på sette grenser for dem. Uansett blir det nok bedre ettersom de blir eldre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Desverre er det ofte sånn i dagens samfunn.

Kan ikke snakke til barna lengre da kommer bv.. Må aldri snakke til de.Bare positiv.Ikke kjefte..

Anonymkode: 04e2a...633

Dummeste jeg har hørt. Er det noe bv reagerer på, er det manglende rammer og regler for barn. Men du skal jo selvsagt ikke slå barna, og det går an å si i fra på skikkelige måter til barn. Ikke alltid hyle og rope, liksom. Det kommer man uansett sjeldent noen vei med. 

Anonymkode: 86384...415

AnonymBruker
Skrevet

De sønnen min har får på besøk er godt oppdratt,de roter ikke rundt i skap og skuffer som du opplever å de maser ikke om mat/godteri. Men det utrolig høyt støynivå å det hjelper ikke å si ifra heller. Ikke fordi ungene er uoppdragen men fordi ungene er så engasjert i leker at de glemmer seg. Å er heller ikke så gøy med kresne unger som ikke liker noe,å samtidig så må de jo få noe de liker å spise. Så syns ikke akkurat det er gøy når vi har besøk men det selvsagt for sønnen min som liker at noen ganger leker hos han også. Her er barna 8 år.

Anonymkode: 10541...920

Skrevet

Jeg kjenner det litt igjen fra besøk av visse venner av barna mine. Nå er mitt eldste barn 8,5 og det var kanskje verst for et par år siden. Husker jeg kunne stålsette meg skikkelig før enkelte besøk, og særlig slitsomt var det fordi vi hadde en baby som var urolig og krevde sitt. Typisk herlig kombinasjon når barnet på besøk var overtent og ikke hørte på meg, mitt eget barn ble veldig giret opp og mitt mellomste barn ble lei seg for noe, mens mitt yngste barn skulle sove og ble vekket av alt spetakkelet... 

Men, jeg syns det har blitt veldig mye bedre. Et av de barna som var mest krevende å ha besøk av for et par år siden nå, er blant de mest høflige og behagelige å ha besøk av nå. Så min erfaring er at det ikke blir verre, virkelig tvert i mot. 

Det med kresne barn syns jeg dog er en gjenganger. Så jeg tilpasser menyen litt når vi får besøk. Så langt er det ikke besøk hele tiden, så det krever ikke så mye å lage typisk barnevennlig mat. 

Og så har jeg jo fått mer erfaring med å håndtere andres barn. Jeg syns det er lettere å være tydelig nå, si fra om uønsket oppførsel osv. Noen av episodene hvor besøket ble totalt bajas og ødela ting, ville jeg nok håndtert annerledes i dag og grepet inn mer aktivt tidligere. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...