Gå til innhold

Sovemedisin når man er uthvilt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg klarte å snu døgnet feil i ferien og har ikke fått til å sovne før veldig sent. Men nå begynner jeg i arbeid igjen i morgen og må få sove i kveld. 

Jeg sov til klokken 12:30 i dag. Derfor lurer jeg på om det hjelper å ta en sovetabelett 9 timer etter jeg våknet? Altså kl 21:30 ? Ønsker å sovne klokken 22:30, skal opp klokken 06:30 og rekke bussen.

Men jeg er jo veldig uthvilt den tiden, siden jeg sov så lenge.  Vil det fungere? 

Anonymkode: d2ab6...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vil heller anbefale at du gjør det naturlig. Det tar noen dager å omstille seg, men er verdt det. Sovetabletter gjør deg groggy.

Anonymkode: c5a1d...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør vente til du er naturlig trøtt og heller ta kampen i morgen tidlig! Det er jo ikke garantert at du blir trøtt av medisinen og da blir det fort enda verre! Sett på masse alarmer, legg mobilen/vekkerklokken et stykke unna sengen sånn at du må ut av den for å stoppe alarmen! Lykke til!

Anonymkode: 2fced...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok an på individuelle forskjeller og om det er en «ekte» sovemedisin du har eller en innsovningsmedisin. De siste synes jeg det er vanskelig å bli trøtt nok av til å snu døgnet, og den ekte varianten har jeg ikke fått av noen lege. Kun prøvd for mange år siden og da sov jeg som i koma i mange timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... men gå i senga 30 minutter etter du har tatt den UANSETT om du ikke er trøtt.

Noen sovemedisiner som zolpidem, zopiklon, imovane, gjør deg ruset hvis du holder deg våken.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 minutter siden, realityfire skrev:

Ja... men gå i senga 30 minutter etter du har tatt den UANSETT om du ikke er trøtt.

Noen sovemedisiner som zolpidem, zopiklon, imovane, gjør deg ruset hvis du holder deg våken.... 

Imovane og Zopiklon er det samme. Og det anbefales å gå i seng rett etter inntak, ikke vente 30 minutter. 

Anonymkode: fd708...8ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, realityfire skrev:

Zopiklon har jeg. Så da vil jeg sove til ønsket tidspunkt, eller er det fare for at jeg våkner klokken 3 på natten? 

Jeg ønsker som sagt å sove 22:30 - 06:30.

Men kl 22:30 har jeg vært våken kun i 10 timer og er ganske uthvilt..

Vil ikke risikere å våkne midt på natten. 

Skal bruke tabelett kun mandag og tirsdag. Så skal jeg komme inn i rytmen naturlig.

Anonymkode: d2ab6...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å bruke innsovningsmedisin som imovane/zopiklone i 1-2 dager for å komme inn igjen i normal døgnrytme gjør ingenting. Men vær obs på at det kan hende den ikke virker fordi du har vært våken så kort. Og ta den, gå rett og legg deg, skru av lyset og prøv å sove. Ikke vent på at den skal slå deg ut, for det gjør den ikke. 

Anonymkode: 49ebc...509

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, Klappe skrev:

Hva med quetapin? Samme problemstilling 

Da får du ekstrem hangover. Og bør tas 2 timer før du skal legge deg. 

Anonymkode: fd708...8ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...