Gå til innhold

Smittede blir oppfordret om å stå fram

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har jeg nå sett flere ganger på Facebook.

Altså. Man har da ingen plikt til å dele helseopplysninger med hele verden. Syns det er så utrolig drøyt at noen faktisk mener det! 

Så også noen som kritiserte de som ikke gjorde, og det hører jo ingen steds hjemme! Vet noen har gjort det frivillig etter cruiceskandalen, og det har jeg respekt for.

Men folk skal da ikke være pålagt å stå fram?? 

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette viruset har gjort folk litt gale, dessverre. 

Anonymkode: b22e7...792

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette viruset har gjort folk litt gale, dessverre. 

Jeg er kritisk til mye selv nå, men ett sted må grensa gå. Det var flere som var enige i at folk måtte stå frem. Horribelt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, SoWhat? said:

Jeg er kritisk til mye selv nå, men ett sted må grensa gå. Det var flere som var enige i at folk måtte stå frem. Horribelt 

Noe av det mest skremmende er folks vilje og ønske til å kaste alle rettigheter overbord. Både for seg selv og andre.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva er argumentet for at de smittede skal stå frem? 

Det virker som om noen koronaekstremister snart vil at smittede skal tatoveres og de i karantene må gå med et slags armbind. Hmm... minner meg om noen andre idioter, når jeg tenker meg om.

Anonymkode: 8667c...a07

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som om noen koronaekstremister snart vil at smittede skal tatoveres og de i karantene må gå med et slags armbind. Hmm... minner meg om noen andre idioter, når jeg tenker meg om.

Det jeg også tenkte på. Og hvorfor tror de at folk vil stå frem når så mange hetses og hates? 

Anonymkode: 872ea...252

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tilfelle de har vært i samme butikk, tatt samme buss ol  Det er grunnen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Men man tør ikke stå frem med navn på grunn av stigma, hat og trusler. De som har spredt hat har bidratt til dette, og det er det Høie advarte om. Deres eget verk dette. 

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men man tør ikke stå frem med navn på grunn av stigma, hat og trusler. De som har spredt hat har bidratt til dette, og det er det Høie advarte om. Deres eget verk dette. 

Man bør ikke stå fram med helseopplysninger uansett om man ikke vil. Det holder at de faktisk har testet seg. Da har man gjort sitt. Det drives jo smittesporing også. Men jeg respekterer de som står fram. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Som om ikke det var ille nok å stå frem, de må også redegjøre for alle sine bevegelser de siste ukene? Noen begynner helt tydelig å miste vettet etterhvert, ja. 

• Liker 6
Skrevet

Diagnose er en privatsak. Folk kan ta seg en bolle.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske vi kunne identifisere reisende og smittede. Også de som har tatt Norges ferie og hengt på campingplasser med mange andre. 

For det er jo sykt at min helse og mine nærmeste liv ligger i hendene på folk som ikke er oppegående nok til å ha det ansvaret! De mangler jo både selvinnsikt, elementær kunnskap rundt smitte og refleksjonevne rundt konsekvenser av egne handlinger. 
Jeg stoler ikke på noen som velger å reise i dag, og heller ikke til grønne land og også Norske campingplasser, dyreparker og andre turistattraksjoner som er like smittefarlig som Spania! Jeg har null tro på at de er i stand til å ta valg for meg og min helse på butikken, de er ikke til å stole på i det hele tatt og det at min helse ligger i deres hender... det er en skremmende tanke! 
Så ja, jeg skulle ønske jeg kunne velge om jeg skal gå innpå butikken sammen med de 3 personene som har vært ute å reist på Rema, eller om jeg skal vente til de går. Men nå får jeg ikke velge, det er de som velger for meg og det er sykt!!! 

Anonymkode: a107f...099

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske vi kunne identifisere reisende og smittede. Også de som har tatt Norges ferie og hengt på campingplasser med mange andre. 

For det er jo sykt at min helse og mine nærmeste liv ligger i hendene på folk som ikke er oppegående nok til å ha det ansvaret! De mangler jo både selvinnsikt, elementær kunnskap rundt smitte og refleksjonevne rundt konsekvenser av egne handlinger. 
Jeg stoler ikke på noen som velger å reise i dag, og heller ikke til grønne land og også Norske campingplasser, dyreparker og andre turistattraksjoner som er like smittefarlig som Spania! Jeg har null tro på at de er i stand til å ta valg for meg og min helse på butikken, de er ikke til å stole på i det hele tatt og det at min helse ligger i deres hender... det er en skremmende tanke! 
Så ja, jeg skulle ønske jeg kunne velge om jeg skal gå innpå butikken sammen med de 3 personene som har vært ute å reist på Rema, eller om jeg skal vente til de går. Men nå får jeg ikke velge, det er de som velger for meg og det er sykt!!! 

Nesten hele Norge har vært på ferie i utlandet eller på camping i Norge. Klarer du å huske 1 million navn og bilder? 🤣🤣🤣

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mer sykt å ønske at personvern skal oppheves, slik du åpenbart gjør.

Det er også spesielt å være så engstelig for smitte. Hadde jeg vært like engstelig, kunne jeg ikke gått på jobb som tannlege. Jeg anser det som svært lite sannsynlig at jeg blir smittet i butikken, dersom jeg blir smittet, vil det trolig skje på jobb, og det er da helt irrelevant for meg om vedkommende har blitt smittet på campingferie i Innlandet, på tur i Danmark eller i køen til Akvariet i Bergen.

• Liker 7
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare gå ut fra at alle du treffer kan bære på smitte. Ingen har plikt til å offentliggjøre helseopplysningene sine, ærlig talt. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, FrittgåendeBurugle skrev:

Bare gå ut fra at alle du treffer kan bære på smitte. Ingen har plikt til å offentliggjøre helseopplysningene sine, ærlig talt. 

Så du mener jeg skal holde meg hjemme da? For jeg må jo faktisk ut jeg også! Jeg har legetimer og må ha mat som alle andre! 
Det er de som er smittet og de som har oppført seg uansvarlig og reist og gjort ting som kan medføre stor risiko for smitte som skal i karantene, ikke jeg!! 

Og nei, ingen har plikt men burde få i gang et system som faktisk funker. For tillit, det funker så aldeles ikke på egoister tydeligvis. Vi kan ikke en gang stole på at store bedrifter og organisasjoner som hurtigruten er i stand til å holde oversikt over ALLE besøkende og å faktisk kontakte dem til rett tid ved smitteutbrudd!! 
Jeg kan bare stole på meg selv, og det hjelper jævlig lite at jeg holder meg hjemme og ikke reiser, og at jeg vasker hender og ikke drar ut unødvendig. Når alle andre rundt meg oppfører seg som egoister som ikke bryr seg om covid-19!!!! 
Livet mitt kan faktisk ikke settes på vent til evig tid på grunn av andre. Jeg har allerede kastet bort måneder på unødvendig isolasjon, for ja. Mars til Juni var fullstendig unødvendig når andre velger å reise til Spania og å dra på hurtigruten i sommer, for så å dra på butikken uten å idet hele tatt gidde å teste seg etterpå for så å smitte meg!!!!! 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener jeg skal holde meg hjemme da? For jeg må jo faktisk ut jeg også! Jeg har legetimer og må ha mat som alle andre! 
Det er de som er smittet og de som har oppført seg uansvarlig og reist og gjort ting som kan medføre stor risiko for smitte som skal i karantene, ikke jeg!! 

Og nei, ingen har plikt men burde få i gang et system som faktisk funker. For tillit, det funker så aldeles ikke på egoister tydeligvis. Vi kan ikke en gang stole på at store bedrifter og organisasjoner som hurtigruten er i stand til å holde oversikt over ALLE besøkende og å faktisk kontakte dem til rett tid ved smitteutbrudd!! 
Jeg kan bare stole på meg selv, og det hjelper jævlig lite at jeg holder meg hjemme og ikke reiser, og at jeg vasker hender og ikke drar ut unødvendig. Når alle andre rundt meg oppfører seg som egoister som ikke bryr seg om covid-19!!!! 
Livet mitt kan faktisk ikke settes på vent til evig tid på grunn av andre. Jeg har allerede kastet bort måneder på unødvendig isolasjon, for ja. Mars til Juni var fullstendig unødvendig når andre velger å reise til Spania og å dra på hurtigruten i sommer, for så å dra på butikken uten å idet hele tatt gidde å teste seg etterpå for så å smitte meg!!!!! 

Man kan bry seg om Covid-19 uten å være så engstelig at man tror man automatisk blir smittet ved å være i samme butikk som en smittebærer. Når man konstant er så angstfylt, har det negativ effekt på immunforsvaret.

Du kan ikke hevde at andre er uansvarlige dersom de forholder seg til de retningslinjene helsemyndighetene gir, selv om du helt tydelig ønsker å ha strengere regler, og kaste alt av personvern på båten.

At du har pålagt deg selv isolasjon i månedsvis, får stå for din egen regning. Det er ingen som har oppfordret smittefrie individer om å oppholde seg innendørs i hjemmet til enhver tid.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som har vært i røde land eller har symptomer skal i karantene. Men de som iht FHIs retningslinjer ikke skal i karantene, de skal ikke det. Det er DU som mener disse menneskene er «uansvarlige», men så lenge de følger retningslinjene som er gitt, er de faktisk ikke det. Men du vet kanskje bedre enn FHI? Foreslår at du roer deg litt ned. 

Anonymkode: 314c4...65b

• Liker 5
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare de som har reist som kan være smittet, men alle - selv du - kan være det. Derfor, gå ut fra at alle kan være potensielle smittebærere. Du trenger ikke bure deg inne, men følge de rådene vi har hørt til det kjedsommelige: avstand, håndvask +++. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som har vært i røde land eller har symptomer skal i karantene. Men de som iht FHIs retningslinjer ikke skal i karantene, de skal ikke det. Det er DU som mener disse menneskene er «uansvarlige», men så lenge de følger retningslinjene som er gitt, er de faktisk ikke det. Men du vet kanskje bedre enn FHI? Foreslår at du roer deg litt ned. 

Anonymkode: 314c4...65b

Det er på tide å få øynene oppe og tenke litt selv! 
FHI's rettningslinjer er nettopp det, retningslinjer! Man kan gjøre både mindre og mer enn det de anbefaler. Velger man å ikke følge så kan man måtte stå til ansvar om man blir syk og smitter noen, men ikke automatisk. Reiser er ikke anbefalt, selv om at et land er grønt!! Reiserådene er fortsatt og har vært siden Mars, at man holder seg hjemme om man kan. Jobb og fritid er to forskjellige ting. 

Så ja, de er uansvarlige og det sier også reiserådene!! Ikke reis om du absolutt ikke må, hvor vanskelig er det å forstå? 

• Opprett ny...