Gå til innhold

Betale for pose i butikken? - splittet fra Dumme ting kunder sier

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betaling for poser skjer for å endre kundenes vaner - bruk av plastposer skal ned. Det har ikke noe med service å gjøre. Kanskje hadde det det en gang, men ikke nå lenger. Du som skriver og har mye kunnskap om butikkdrift virker som du er ganske opp i årene, og din kunnskap er utdatert. Det er de yngre som skal være butikkkunder framover og for dem er det riktig å betale for pose. 

Anonymkode: f4a72...d85

Jeg er godt opp i åra. 

Og for meg er det en selvfølge å bruke handlenett. 

Anonymkode: 6cd79...9f5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest TheCatLady
Skrevet

Jeg synes det er greit å betale for pose jeg og synes det er bra at butikkene er blitt mer bevisst på det. Før så kom man ut med en pose for hver butikk man hadde vært innom og det var sløseri om man hadde kjøpt småting på flere butikker. Nå er holdningen mer "ønsker du å kjøpe pose eller tar du det oppi den du allerede har?". Så da kan jeg komme ut etter handelen med bare en pose istedenfor 3-4 stykker om jeg har hatt meg en runde. 

Før ble det også slik for min del at det hopet seg opp med masse poser. Gjerne i en stappfull skuff og så ble mye kastet uansett om jeg brukte de til å ha søppel i.

For min del er det et ikke-problem å betale for pose. Ønsker jeg ikke å betale for pose så tar jeg med tøypose istedenfor. Å få pose handler ikke mye om service for min del. Faktisk så synes jeg det å få pose i alle butikker var en uting. 

Skrevet
På 9.8.2020 den 16.58, frk.jus skrev:

Hvem har påstått at det er "årsaken" til økt netthandel? Gleder meg til å se henvisningen din.

Oi, beklager - med "Dette er ikke irrelevant hvis man er opptatt av bedriftens økonomi og at ikke all handel skal flyttes over til Internett" antyder du altså ikke at det er selve hovedårsaken, men heller at det har en signifikant effekt på økt netthandel? I så fall vil jeg gjerne se en studie på det også.

Anonymkode: f71ed...4fb

Skrevet
50 minutter siden, SoWhat? skrev:

Åja. Logo fra en annen butikk? 

Ja. For kravet var jo uten logo fra min butikk... Ikke er det greit å vrenge posen heller (tydeligvis). Så hva skal jeg gjøre da? Lage en pose?

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tingen er bare at kunder ofte føler at de har handlet for veldig mye, selv når de har handlet for det som er et helt normalt beløp for oss. 

Jeg jobber i en skobutikk hvor ett par sko ligger på ca 1000 kr og oppover. Hvis en kunde kjøper to par sko, hender det at de forventer særbehandling fordi de legger igjen så mye penger. 

Ja det er mye penger for kunden, men for oss er det bare to par sko. Mange kunder handler gjerne 4 par sko i slengen, og legger derfor igjen 6000 kr. 

Hvor går grensa for å kreve særbehandling? 

Anonymkode: a4d45...d0a

Ja, hvor går grensa? Det der er innmari vanskelig ettersom det er så individuelt hva folk anser som å handle mye. Jeg kjenner ei som jobber i parfymeri og hun opplever det samme. Hun har kunder som kjøper en mascara og en øyeskygge til totalt 5-600 kr som forventer masse å få med masse prøver på krem, parfyme eller andre freebies siden de handler sååå mye. Det er kanskje mye for kunden, men i parfymeriet venninna mi jobber er det et helt vanlig salg og siden de får begrenset med prøver fra leverandørene må de faktisk "spare" litt på dem og kan ikke bare dele ut i øst og vest. Men mange blir sure når de ikke får noe gratis når de handler "så mye".

Anonymkode: 43962...e92

Skrevet
20 timer siden, The Kitten skrev:

Ja. For kravet var jo uten logo fra min butikk... Ikke er det greit å vrenge posen heller (tydeligvis). Så hva skal jeg gjøre da? Lage en pose?

Ja, det kunne jo vært morsomt å se uttrykket hos kunden da...Men hvis de ikke vil gå med logo, så kan en normalt ikke hjelpe. Da får de jo bare gå uten pose

• Liker 1
Skrevet
På 3.8.2020 den 8.54, frk.jus skrev:

Greit for meg om du vil avspore. Det er nok alle andre enn MDG som har realistiske muligheter til å begrense plastforurensing. 

For øvrig er det slik at hvis en plastpose ikke havner i sjøen, så havner den ikke i sjøen. Pass på plastposen din. 

Nå er det slik at plastposer i Norge blir gjenvunnet i stor grad, eller de går rett til forbrenning når de brukes til å ha søppel i. Det er bare tull dette at man skal ta betalt for en pose i butikken, og tro at det løser verdens plast problemer. For det gjør det bare ikke.

Ren symbolpolitikk og bare det.

• Liker 3
Skrevet
På 11.8.2020 den 2.22, AnonymBruker skrev:

Det som er pinglig er folk som ikke kan koste opp et par kroner for en krone. Jeg dør innvendig hver gang jeg hører noen krangle om det i køen. Så jævli flaut.

Anonymkode: 6ce61...62f

Det er ikke pinlig å ikke ville betale et par kroner for en krone.

• Liker 1
Skrevet
På 11.8.2020 den 9.30, AnonymBruker skrev:

Poser koster ikke fordi butikken vil tjene mer penger. De fleste butikker tjener faktisk 0,- på de. Posene koster for å få ned forbruket. Å pakke kostnaden inn i andre varer reduserer forbruket med nøyaktig 0%.

Anonymkode: 5c984...cc9

Det er feil, men også «off topic». Kundeservicen utvist her var fremdeles dårlig - både høflighetsmessig og businessmessig. Og miljøet tjente nøyaktig 0%. 

Skrevet
På 11.8.2020 den 22.25, AnonymBruker skrev:

Oi, beklager - med "Dette er ikke irrelevant hvis man er opptatt av bedriftens økonomi og at ikke all handel skal flyttes over til Internett" antyder du altså ikke at det er selve hovedårsaken, men heller at det har en signifikant effekt på økt netthandel? I så fall vil jeg gjerne se en studie på det også.

Takk for beklagelsen. Det var på sin plass - og voksent av deg. 

Skrevet
On 8/2/2020 at 9:39 AM, frk.jus said:

Ja, så klart bør man få pose gratis. Det sier seg selv. Det er betjeningen som skal yte service - ikke motsatt. Å ta betalt for poser er uansett nedrig og gjerrig. 

Det er jo ikke fordi man er gjerrig man tar betalt for pose - det for at kundene ikke skal bruke så mange engangsposer..

Anonymkode: 34e2d...6a3

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke den i kassa sin skyld i at poser koster penger. Også er det jo bare å ha med handlenett. 

Anonymkode: e6614...66d

• Liker 2
Skrevet

Dere betaler 2 kr. Mange butikker betaler mer for en pose pga avgifter. 

Er ikke snakk å snyte kunder for 2 kr. Å være miljøvennlig koster penger for alle. Plastposer er dyre nettopp pga at butikker og regjering øsnker at plastbruken skal ned. Da er butikker og kunder store syndere. 

Anonymkode: 46b2c...31c

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Dere som kjører til butikken, klarer dere virkelig ikke å være mer kreativ enn å kjøpe plastposer til varene i hver butikk? Kan dere ikke ha noen gode kasser bak i bilen til å sette varene i, flerbruksnett eller lignende?

Jeg begynte et bevisst forhold til handlenett da jeg flyttet sist - for meg er det ikke mulig å bruke opp nok plastposer til boss dersom jeg tar ny pose hver gang jeg handler. I tillegg til å måtte ha et sted for poser i en liten leilighet ser jeg jo også at de ikke blir brukt opp.

Jeg bruker ryggsekk når jeg handler - en sjelden gang må også jeg kjøpe en plastpose, men det er virkelig ikke noe å lage krig over.

Til boss bruker jeg 35 liters poser på rull, ikea poser eller andre flergangsnett til avfall som går til gjenvinning (papp, glass/metall og plast).

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvor går grensa? Det der er innmari vanskelig ettersom det er så individuelt hva folk anser som å handle mye. Jeg kjenner ei som jobber i parfymeri og hun opplever det samme. Hun har kunder som kjøper en mascara og en øyeskygge til totalt 5-600 kr som forventer masse å få med masse prøver på krem, parfyme eller andre freebies siden de handler sååå mye. Det er kanskje mye for kunden, men i parfymeriet venninna mi jobber er det et helt vanlig salg og siden de får begrenset med prøver fra leverandørene må de faktisk "spare" litt på dem og kan ikke bare dele ut i øst og vest. Men mange blir sure når de ikke får noe gratis når de handler "så mye".

Anonymkode: 43962...e92

Jeg er helt enig med deg. I "min" butikk er det hver dag flere kunder som handler for over 2000 kroner så om alle de skal få ekstra goder så blir det mye goder å dele ut! 2000 kroner er to jeans, en tskjorte og en genser liksom.

Gjest theTitanic
Skrevet
På 29.7.2020 den 23.15, AnonymBruker skrev:

Mener du at folk som betaler over en viss sum skal få gratis pose? Ja, de to kronene har nok kjempemasse å si når man allerede har brukt 2000 kroner! 

Tror noen av de verste kundene er de som føler at de av en eller annen merkelig grunn har fortjent gratis pose. Ja sure liksom, du fortjener ABSOLUTT spesialbehandling fordi du frivillig har valgt å bruke en relativt stor sum her. Som om det er vi som har bestemt at poser koster penger.

Anonymkode: 70452...c8b

Det er utrolig smålig av butikken. Handler kunden for mye penger gir du selvsagt pose.  Før var poser gratis og regnet som en del av servicen. Rart du ikke tok penger for at fingrene dine fikk slitasje når du trykket inn varene på kassa. 

Gjest theTitanic
Skrevet
7 timer siden, frk.jus skrev:

Det er feil, men også «off topic». Kundeservicen utvist her var fremdeles dårlig - både høflighetsmessig og businessmessig. Og miljøet tjente nøyaktig 0%. 

Enig. Det er noe med måten å si det på. "Vil du betale for pose?" = " Folk pleier å bli sure på meg når de må betale for poser, det er ikke min skyld og jeg er lei av det. Det er bedriften som er kjip. Jeg syntes kundene er gjerrige. "

Det aller lureste er å ha to poser minst: "vil du ha plastpose til x kroner eller papirpose til x kroner? Vi har også handlenett. "

Da høres det ut som at man får et valgfremfor et betalingskrav. Å tilby valg blir alltid positivt. Og du tilbyr miljøvennlige løsninger. 

Skrevet
På 30.7.2020 den 15.21, MarianneE skrev:

Fint om du kan vise meg hvor jeg skriver at 2000 kroner er lommerusk, for jeg kjenner ikke helt igjen det du påstår her. Damen kunne godt fått den posen gratis, men vet du, med den mindre hyggelige fremtoningen hun hadde så ønsket jeg ikke å vise godviljen mer enn nødvendig. 

Mulig jeg er tåpelig, men jeg gjorde og kun det jeg skal gjøre: Ta i mot betaling for varer og da er det og pose.

Må legge til at kundene spør jeg alltid "ønsker du å betale 2 kroner for en pose" så kunden vet at de faktisk betaler for posen. Når du som kunde da svarer: "nei, den skal jeg ha gratis" da er det ikke fristende å være ekstra snill

Men... du spør jo. De svarer på det helt tydeloge spørsmålet ditt. Du spør oikke om de vil ha pose, du spør om de ønsker å BETALE 2 kr for en pose. De fleste tar den jo gratis dersom det er et alternativ. 

Anonymkode: 4ddb3...beb

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men... du spør jo. De svarer på det helt tydeloge spørsmålet ditt. Du spør oikke om de vil ha pose, du spør om de ønsker å BETALE 2 kr for en pose. De fleste tar den jo gratis dersom det er et alternativ. 

Anonymkode: 4ddb3...beb

...og om du leste videre så ser du at jeg fikk tilbakemelding på dette, tok det til meg og har omformulert spørsmålet. 

Skrevet
12 timer siden, frk.jus skrev:

Takk for beklagelsen. Det var på sin plass - og voksent av deg. 

Jeg venter fortsatt på noe som kan støtte opp under påstanden din, eventuelt en forklaring på hva du egentlig forsøkte å uttrykke. Har du det? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...