gladogvanlig Skrevet 29. juli 2020 #1 Skrevet 29. juli 2020 På 26.7.2020 den 12.07, MarianneE skrev: Før ferien mistet butikken jeg jobber i en kunde for alltid pga meg. Damen handlet for det hun selv mente var en enorm sum: rett over 2000 kroner og fikk ikke rabatt på fullprisvarer (du bør handle for mer enn 2000 kroner om du skal få rabatt) og heller ikke fikk kunden med seg kleshengere da vi i perioder har akkurat det vi trenger. Da jeg i tillegg spurte kunden om hun ønsket å betale for pose (spør slik istedenfor å bare slå inn pose til 2 kroner uten å si noe) mistet hun fatningen helt. Kjefta og sa at hun ALDRI hadde opplevd så elendig service (selv etter at hun og voksen datter hadde blitt fulgt opp i prøverommet/ fått nye størrelse/ modell... i 30 minutter ) så vi mistet en kunde der. Sjefen min stod rett ved og fikk samme beskjeden, sa bare "åja" og så gikk kunden ut. Sikkert for siste gang... Tåpelig betjening, og en av grunnene til at netthandel dessverre tar over. Så fint for deg at du synes 2000 kroner er lommerusk. 22
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2020 #2 Skrevet 29. juli 2020 1 minutt siden, frk.jus skrev: Tåpelig betjening, og en av grunnene til at netthandel dessverre tar over. Så fint for deg at du synes 2000 kroner er lommerusk. Mener du at folk som betaler over en viss sum skal få gratis pose? Ja, de to kronene har nok kjempemasse å si når man allerede har brukt 2000 kroner! Tror noen av de verste kundene er de som føler at de av en eller annen merkelig grunn har fortjent gratis pose. Ja sure liksom, du fortjener ABSOLUTT spesialbehandling fordi du frivillig har valgt å bruke en relativt stor sum her. Som om det er vi som har bestemt at poser koster penger. Anonymkode: 70452...c8b 34
MarianneE Skrevet 30. juli 2020 #3 Skrevet 30. juli 2020 (endret) 16 timer siden, frk.jus skrev: Tåpelig betjening, og en av grunnene til at netthandel dessverre tar over. Så fint for deg at du synes 2000 kroner er lommerusk. Fint om du kan vise meg hvor jeg skriver at 2000 kroner er lommerusk, for jeg kjenner ikke helt igjen det du påstår her. Damen kunne godt fått den posen gratis, men vet du, med den mindre hyggelige fremtoningen hun hadde så ønsket jeg ikke å vise godviljen mer enn nødvendig. Mulig jeg er tåpelig, men jeg gjorde og kun det jeg skal gjøre: Ta i mot betaling for varer og da er det og pose. Må legge til at kundene spør jeg alltid "ønsker du å betale 2 kroner for en pose" så kunden vet at de faktisk betaler for posen. Når du som kunde da svarer: "nei, den skal jeg ha gratis" da er det ikke fristende å være ekstra snill Endret 30. juli 2020 av MarianneE 14
gladogvanlig Skrevet 2. august 2020 Forfatter #4 Skrevet 2. august 2020 (endret) På 29.7.2020 den 23.15, AnonymBruker skrev: Mener du at folk som betaler over en viss sum skal få gratis pose? Ja, de to kronene har nok kjempemasse å si når man allerede har brukt 2000 kroner! Tror noen av de verste kundene er de som føler at de av en eller annen merkelig grunn har fortjent gratis pose. Ja sure liksom, du fortjener ABSOLUTT spesialbehandling fordi du frivillig har valgt å bruke en relativt stor sum her. Som om det er vi som har bestemt at poser koster penger. Anonymkode: 70452...c8b Ja, så klart bør man få pose gratis. Det sier seg selv. Det er betjeningen som skal yte service - ikke motsatt. Å ta betalt for poser er uansett nedrig og gjerrig. Endret 2. august 2020 av frk.jus stavefeil 18
gladogvanlig Skrevet 2. august 2020 Forfatter #5 Skrevet 2. august 2020 På 30.7.2020 den 15.21, MarianneE skrev: Fint om du kan vise meg hvor jeg skriver at 2000 kroner er lommerusk, for jeg kjenner ikke helt igjen det du påstår her. Damen kunne godt fått den posen gratis, men vet du, med den mindre hyggelige fremtoningen hun hadde så ønsket jeg ikke å vise godviljen mer enn nødvendig. Mulig jeg er tåpelig, men jeg gjorde og kun det jeg skal gjøre: Ta i mot betaling for varer og da er det og pose. Må legge til at kundene spør jeg alltid "ønsker du å betale 2 kroner for en pose" så kunden vet at de faktisk betaler for posen. Når du som kunde da svarer: "nei, den skal jeg ha gratis" da er det ikke fristende å være ekstra snill Det skriver du i innlegget ditt. Butikkbetjening som ikke kan gi en pose gratis når kunden spør om det er pinlig. Butikken har allerede fornærmet kundene ved å innføre posegebyr - så her er det ikke kunde som er først ute med frekk oppførsel. Det er få grunner til å handle i butikk fremfor på nett - en av dem er en god kundeopplevelse. Det bør du fortelle din sjef. Posegebyret er flaut og gjerrig og lite klokt. Å krangle med kunder som reagerer på det er enda verre. Klokhet er å inkludere posene i butikkens kostnader - de koster noen få øre. Prisen på varene kan heves minimalt for å dekke dette inn. Så får ekstremistene i MDG seile sin egen sjø. Ai, kjenner jeg blir litt småvåt av å snakke fag... 12
Zidji Skrevet 2. august 2020 #6 Skrevet 2. august 2020 22 minutter siden, frk.jus skrev: Det skriver du i innlegget ditt. Butikkbetjening som ikke kan gi en pose gratis når kunden spør om det er pinlig. Butikken har allerede fornærmet kundene ved å innføre posegebyr - så her er det ikke kunde som er først ute med frekk oppførsel. Det er få grunner til å handle i butikk fremfor på nett - en av dem er en god kundeopplevelse. Det bør du fortelle din sjef. Posegebyret er flaut og gjerrig og lite klokt. Å krangle med kunder som reagerer på det er enda verre. Klokhet er å inkludere posene i butikkens kostnader - de koster noen få øre. Prisen på varene kan heves minimalt for å dekke dette inn. Så får ekstremistene i MDG seile sin egen sjø. Ai, kjenner jeg blir litt småvåt av å snakke fag... Snakke fag? 🤣 lol! 14
gladogvanlig Skrevet 2. august 2020 Forfatter #7 Skrevet 2. august 2020 Akkurat nå, Zidji skrev: Snakke fag? 🤣 lol! Det er ikke tilfeldig hvilke virkninger butikkenes små avgjørelser får. 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #8 Skrevet 2. august 2020 35 minutter siden, frk.jus skrev: Ja, så klart bør man få pose gratis. Det sier deg selv. Det er betjeningen som skal ute service - ikke motsatt. Å ta betalt for poser er uansett nedrig og Du tror det er betjeningen som bestemmer i butikken? Det er lovpålagt å ta betalt for poser i butikk. Anonymkode: 7e26d...b11 39
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #9 Skrevet 2. august 2020 1 time siden, frk.jus skrev: Det skriver du i innlegget ditt. Butikkbetjening som ikke kan gi en pose gratis når kunden spør om det er pinlig. Butikken har allerede fornærmet kundene ved å innføre posegebyr - så her er det ikke kunde som er først ute med frekk oppførsel. Det er få grunner til å handle i butikk fremfor på nett - en av dem er en god kundeopplevelse. Det bør du fortelle din sjef. Posegebyret er flaut og gjerrig og lite klokt. Å krangle med kunder som reagerer på det er enda verre. Klokhet er å inkludere posene i butikkens kostnader - de koster noen få øre. Prisen på varene kan heves minimalt for å dekke dette inn. Så får ekstremistene i MDG seile sin egen sjø. Ai, kjenner jeg blir litt småvåt av å snakke fag... Lol, nei. Det som er flaut og gjerrig er voksne mennesker som ber om gratis pose, selv om alle med minimal funksjonsevne har fått med seg at det ikke er noe butikken styrer. Anonymkode: 70452...c8b 23
gladogvanlig Skrevet 2. august 2020 Forfatter #10 Skrevet 2. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du tror det er betjeningen som bestemmer i butikken? Det er lovpålagt å ta betalt for poser i butikk. Anonymkode: 7e26d...b11 Du tror at jeg tror at det er betjeningen som bestemmer i butikken. Det du skriver, og som du snodig nok har fått flere «likes» på, er feil. Det er ikke lovpålagt. EU har vedtatt et direktiv som er inntatt i EØS-avtalen. Det skjedde for et par år siden, og har IKKE gitt seg utslag i noe lovkrav. Butikkene betaler riktignok en kontingent på 50 øre per pose til Handelens Miljøfond, men ikke alle butikker tar kontingenten fra kundene som en poseavgift. Så da vet du det. Jeg regner ikke med at dette innlegget får noen likes, siden det inneholder faktum. 19
gladogvanlig Skrevet 2. august 2020 Forfatter #11 Skrevet 2. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lol, nei. Det som er flaut og gjerrig er voksne mennesker som ber om gratis pose, selv om alle med minimal funksjonsevne har fått med seg at det ikke er noe butikken styrer. Anonymkode: 70452...c8b Det du med brask og bram skriver, og som du snodig nok har fått flere «likes» på, er feil. Dette styrer butikkene - men de vil ikke nødvendigvis la kundene vite om det. EU har vedtatt et direktiv som er inntatt i EØS-avtalen. Det skjedde for et par år siden, og har IKKE gitt seg utslag i noe lovkrav. Butikkene betaler riktignok en kontingent på 50 øre per pose til Handelens Miljøfond, men ikke alle butikker tar kontingenten fra kundene som en poseavgift. Så da vet du det. Jeg regner ikke med at dette innlegget får noen likes, siden det inneholder faktum. 7
Gjest ti10 Skrevet 2. august 2020 #12 Skrevet 2. august 2020 3 timer siden, frk.jus skrev: Det skriver du i innlegget ditt. Butikkbetjening som ikke kan gi en pose gratis når kunden spør om det er pinlig. Butikken har allerede fornærmet kundene ved å innføre posegebyr - så her er det ikke kunde som er først ute med frekk oppførsel. Det er få grunner til å handle i butikk fremfor på nett - en av dem er en god kundeopplevelse. Det bør du fortelle din sjef. Posegebyret er flaut og gjerrig og lite klokt. Å krangle med kunder som reagerer på det er enda verre. Klokhet er å inkludere posene i butikkens kostnader - de koster noen få øre. Prisen på varene kan heves minimalt for å dekke dette inn. Så får ekstremistene i MDG seile sin egen sjø. Ai, kjenner jeg blir litt småvåt av å snakke fag... https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2013/okt/regulering-av-plastbareposer/id2434864/ Utdrag fra ovenstående link til direktiv: "I tillegg til å pålegge landene en generell forpliktelse om å redusere forbruket av plastbæreposer tynnere enn 50 mikrometer, må landene enten: Iverksette tiltak for å nå reduksjonsmål (redusere til 90 poser per person per år innen utgangen av 2019 og redusere til 40 poser per person per år innen utgangen av 2025). eller Sikre at plastbæreposer ikke lenger er gratis innen utgangen av 2018, med mindre tilsvarende effektive virkemidler er gjennomført. Dette vil gjelde alle sektorer og utsalgssteder. I tillegg skal medlemslandene aktivt oppfordre til allmenne informasjons- og opplysningskampanjer vedrørende de negative miljøeffektene av overdrevet forbruk av plastbæreposer". Her er et enkelteksempel på resultat av unødvendig bruk av plast: https://snl.no/plasthvalen Så hvis du synes det er greit at denne hvalen og andre dyr pines i hjel av plast, kan du jo fortsette å kalle det å prøve å begrense plastbruk for ekstremisme. Men nå trenger vi ikke å avspore tråden lenger.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #13 Skrevet 2. august 2020 37 minutter siden, frk.jus skrev: Det du med brask og bram skriver, og som du snodig nok har fått flere «likes» på, er feil. Dette styrer butikkene - men de vil ikke nødvendigvis la kundene vite om det. EU har vedtatt et direktiv som er inntatt i EØS-avtalen. Det skjedde for et par år siden, og har IKKE gitt seg utslag i noe lovkrav. Butikkene betaler riktignok en kontingent på 50 øre per pose til Handelens Miljøfond, men ikke alle butikker tar kontingenten fra kundene som en poseavgift. Så da vet du det. Jeg regner ikke med at dette innlegget får noen likes, siden det inneholder faktum. Fullstendig irrelevant. Problemet er at du krever at de butikkene som har vedtatt at en pose koster penger skal gi de ut gratis, selv om det trolig er den letteste måten for en bedrift å få kontingenten på. Du får enten begynne med lobbying eller handle steder der du kan spare de to kronene. Anonymkode: 70452...c8b 10
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #14 Skrevet 2. august 2020 6 timer siden, frk.jus skrev: Det skriver du i innlegget ditt. Butikkbetjening som ikke kan gi en pose gratis når kunden spør om det er pinlig. Butikken har allerede fornærmet kundene ved å innføre posegebyr - så her er det ikke kunde som er først ute med frekk oppførsel. Det er få grunner til å handle i butikk fremfor på nett - en av dem er en god kundeopplevelse. Det bør du fortelle din sjef. Posegebyret er flaut og gjerrig og lite klokt. Å krangle med kunder som reagerer på det er enda verre. Klokhet er å inkludere posene i butikkens kostnader - de koster noen få øre. Prisen på varene kan heves minimalt for å dekke dette inn. Så får ekstremistene i MDG seile sin egen sjø. Ai, kjenner jeg blir litt småvåt av å snakke fag... Småvåt som i svett eller kåt? Anonymkode: 9ef2b...8de
gladogvanlig Skrevet 3. august 2020 Forfatter #15 Skrevet 3. august 2020 19 timer siden, ti10 skrev: https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2013/okt/regulering-av-plastbareposer/id2434864/ Utdrag fra ovenstående link til direktiv: "I tillegg til å pålegge landene en generell forpliktelse om å redusere forbruket av plastbæreposer tynnere enn 50 mikrometer, må landene enten: Iverksette tiltak for å nå reduksjonsmål (redusere til 90 poser per person per år innen utgangen av 2019 og redusere til 40 poser per person per år innen utgangen av 2025). eller Sikre at plastbæreposer ikke lenger er gratis innen utgangen av 2018, med mindre tilsvarende effektive virkemidler er gjennomført. Dette vil gjelde alle sektorer og utsalgssteder. I tillegg skal medlemslandene aktivt oppfordre til allmenne informasjons- og opplysningskampanjer vedrørende de negative miljøeffektene av overdrevet forbruk av plastbæreposer". Her er et enkelteksempel på resultat av unødvendig bruk av plast: https://snl.no/plasthvalen Så hvis du synes det er greit at denne hvalen og andre dyr pines i hjel av plast, kan du jo fortsette å kalle det å prøve å begrense plastbruk for ekstremisme. Men nå trenger vi ikke å avspore tråden lenger. Greit for meg om du vil avspore. Det er nok alle andre enn MDG som har realistiske muligheter til å begrense plastforurensing. For øvrig er det slik at hvis en plastpose ikke havner i sjøen, så havner den ikke i sjøen. Pass på plastposen din. 5
gladogvanlig Skrevet 3. august 2020 Forfatter #16 Skrevet 3. august 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Fullstendig irrelevant. Problemet er at du krever at de butikkene som har vedtatt at en pose koster penger skal gi de ut gratis, selv om det trolig er den letteste måten for en bedrift å få kontingenten på. Du får enten begynne med lobbying eller handle steder der du kan spare de to kronene. Anonymkode: 70452...c8b Dette er ikke irrelevant hvis man er opptatt av bedriftens økonomi og at ikke all handel skal flyttes over til Internett. Det er heller ikke irrelevant å spre uriktige opplysninger. 3
gladogvanlig Skrevet 3. august 2020 Forfatter #17 Skrevet 3. august 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Småvåt som i svett eller kåt? Anonymkode: 9ef2b...8de Det siste... 1
Kirito Skrevet 3. august 2020 #18 Skrevet 3. august 2020 Jeg har ikke et problem med å måtte betale for pose, og ser på dette som en "naturlig" del av å handle i butikk, enten det er dagligvare eller klær. Har selv vært butikksjef, så kjenner godt til hvor viktig det er å yte god service for å beholde kunder i fysiske butikker. Jeg vet at jeg ikke hadde tenkt over at det var dårlig service å si "vil du ha en pose? det koster 2 kr", og som nevnt over, skal butikkene ta betalt for pose, for å bidra til miljøet. Det er da også slik at en ikke bare kan "legge dette på som prispåslag" på andre varer, da de som bruker gjenbruksnett da betaler for noe de ikke skal, samt at det ut fra et politisk ståsted skal koste med plastposer. Men, jeg kjenner også til at dersom en har stamkunder som en vet kan være litt "vanskelige", så yter en gjerne ekstra service i de tilfeller. Det er dessverre slik i Norge, at de som skriker høyest og ofte er mest urimelige, også dessverre er de som får rabatterte produkter, og best vilkår, mens de "gode kundene" som aldri spør om noe ekstra, også alltid betaler fullpris. Husker og alt dramaet det kom, når FRP foreslå egen plastposeavgift i 2014, så vet dette temaet har blitt drøftet på det øverste politiske nivå tidligere. 8
exictence Skrevet 3. august 2020 #19 Skrevet 3. august 2020 (endret) Selvfølgelig skal man betale for en pose. Når jeg trenger en pose, sier jeg at jeg vil også ha en pose (jeg pleier å ta med meg egne nett), og betaler da for en pose. Etterpå meg er det en kunde som sier kanskje sier nei til pose, mens etter at varene er betalt, seier han kan du gi meg en pose. Butikkbetjeningen gir så en pose til han, mens jeg har betalt for min. Har opplevd det ofte. Jeg hever meg over det, men har tenkt at de kundene er uforskammet. Endret 12. august 2020 av exictence 8
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #20 Skrevet 3. august 2020 På 30.7.2020 den 15.21, MarianneE skrev: Fint om du kan vise meg hvor jeg skriver at 2000 kroner er lommerusk, for jeg kjenner ikke helt igjen det du påstår her. Damen kunne godt fått den posen gratis, men vet du, med den mindre hyggelige fremtoningen hun hadde så ønsket jeg ikke å vise godviljen mer enn nødvendig. Mulig jeg er tåpelig, men jeg gjorde og kun det jeg skal gjøre: Ta i mot betaling for varer og da er det og pose. Må legge til at kundene spør jeg alltid "ønsker du å betale 2 kroner for en pose" så kunden vet at de faktisk betaler for posen. Når du som kunde da svarer: "nei, den skal jeg ha gratis" da er det ikke fristende å være ekstra snill Jeg svarer "betaler gjerne for pose, men den skal være uten reklame for butikken din". Da blir folk lang i maska, og så er det sånn "men, men, men, men altså vi ha bare pose med logo". Er jeg på shopping betaler jeg aldri for pose, jeg vet hvilke butikker som gir poser gratis og da går jeg der først. Så kan de som vil kreve meg for penger få varene sine stuet oppi en annens pose, evt et nøytralt handlenett. Anonymkode: c7ceb...1c5 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå