AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #1 Skrevet 2. august 2020 Er ca 5 uker på vei og fikk positiv test og blodprøve da jeg var litt over 3 uker. Har hele veien vært litt øm på venstre side og også kjent stikninger der. Nå kom jeg over en artikkel om ei dame som hadde vært gravid utenfor livmor (i eggleder) og hun hadde nesten ikke hatt symptomer. Leste også at det er likt som en vanlig graviditet i starten og at hcg øker som om det var festet i livmor. Er så bekymret nå. Bør jeg være det? Har jeg grunn til bekymring? Hvordan var det for dere som har opplevd det? Er det noe forskjell fra normal graviditet? Anonymkode: 121c4...aa1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #2 Skrevet 2. august 2020 Har du vært og målt hcg hos legen? Jeg tror det er vanlig med unormalt lav stigning hvis det er svangerskap utenfor livmoren. Litt stikninger er normalt, men bestill deg legetime om du er bekymret, eller eventuelt time hos gynekolog. Etter uke 5 så skal det være mulig å se embryoet på GU. Anonymkode: 13363...232 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #3 Skrevet 2. august 2020 Jeg er i uke 12 og fikk bekreftet så tidlig som 6 uker på ultralyd at embryoet ikke var gravid utfor livmoren. Har hatt av og på stikkinger på venstre side jeg også, snakket med jordmor og får beskjed om at det er helt normalt 😊 Ønsker deg masse lykke til med svangerskapet ❤️ Anonymkode: 9804b...501 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #4 Skrevet 2. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er i uke 12 og fikk bekreftet så tidlig som 6 uker på ultralyd at embryoet ikke var gravid utfor livmoren. Har hatt av og på stikkinger på venstre side jeg også, snakket med jordmor og får beskjed om at det er helt normalt 😊 Ønsker deg masse lykke til med svangerskapet ❤️ Anonymkode: 9804b...501 Mente selvfølgelig at jeg fikk bekreftet at embryoet var i livmoren og ikke utfor 😂 ikke at embryoet var gravid heheh😅 Anonymkode: 9804b...501
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #5 Skrevet 2. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du vært og målt hcg hos legen? Jeg tror det er vanlig med unormalt lav stigning hvis det er svangerskap utenfor livmoren. Litt stikninger er normalt, men bestill deg legetime om du er bekymret, eller eventuelt time hos gynekolog. Etter uke 5 så skal det være mulig å se embryoet på GU. Anonymkode: 13363...232 Ja, målte hcg i blodprøve for ca 1 uke siden som da stemte med hvor langt jeg var. Strimmeltestene mine har også blitt sterkere og sterkere siden jeg begynte å teste. Testet sist i forgårs og da var den like sterk som kontrollstreken så tenkte det ikke er nødvendig å teste mer nå. Trodde også at det ved graviditet utenfor livmor var lav stigning i hcg, men i den artikkelen jeg leste stod det at hcg stiger som normalt og at det ikke er store forskjeller i starten. Etterhvert ville man få blødning og smerter på en av sidene. TS Anonymkode: 121c4...aa1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #6 Skrevet 2. august 2020 Tror det beste du gjør for å få ned bekymringene dine er at du bestiller time hos gynekolog eller blir henvist av lege til TUL, så får du vite om det er utfor eller i livmoren 😊 Anonymkode: 9804b...501 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #7 Skrevet 2. august 2020 Men, hvorfor er du bekymret for dette? Har det skjedd deg før? Ectopisk graviditet er ikke vanlig, så hvorfor akkurat deg? Er det noen logisk forklaring, eller bekymrer du deg unødvendig? Anonymkode: 63057...a45
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #8 Skrevet 2. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men, hvorfor er du bekymret for dette? Har det skjedd deg før? Ectopisk graviditet er ikke vanlig, så hvorfor akkurat deg? Er det noen logisk forklaring, eller bekymrer du deg unødvendig? Anonymkode: 63057...a45 Har ikke opplevd det før, nei. Har derimot mistet 3 ganger etterhverandre i både SA og MA og bekymrer meg for alt mulig😢 Kan ikke huske at jeg har hatt stikninger og verk på de ene siden de forrige gangene jeg har vært gravid, som nå. Og når jeg da i tillegg leste denne artikkelen så ble jeg bare så redd! Håper jeg bekymrer meg unødvendig😫 TS Anonymkode: 121c4...aa1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #9 Skrevet 2. august 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Har ikke opplevd det før, nei. Har derimot mistet 3 ganger etterhverandre i både SA og MA og bekymrer meg for alt mulig😢 Kan ikke huske at jeg har hatt stikninger og verk på de ene siden de forrige gangene jeg har vært gravid, som nå. Og når jeg da i tillegg leste denne artikkelen så ble jeg bare så redd! Håper jeg bekymrer meg unødvendig😫 TS Anonymkode: 121c4...aa1 For din egen psyke og vel vil jeg anbefale deg og ikke google og lese sånt. Du klarer ikke tenke rasjonelt. Anonymkode: 63057...a45 4
Eugenniee Skrevet 2. august 2020 #10 Skrevet 2. august 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Har ikke opplevd det før, nei. Har derimot mistet 3 ganger etterhverandre i både SA og MA og bekymrer meg for alt mulig😢 Kan ikke huske at jeg har hatt stikninger og verk på de ene siden de forrige gangene jeg har vært gravid, som nå. Og når jeg da i tillegg leste denne artikkelen så ble jeg bare så redd! Håper jeg bekymrer meg unødvendig😫 TS Anonymkode: 121c4...aa1 Jeg synes det beste er å snakke med fastlegen, du kan få henvisning til TUL. Sjønner godt at du er bekymret etter 3 SA/MA på rad!
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #11 Skrevet 2. august 2020 Om du er virkelig bekymret så bestiller du time hos privat gynekolog, som feks Aeris. Der kan du få TUL uten problemer. Jeg gjorde det pga jeg ville vite hvor langt jeg var på vei fort da jeg hadde ingen anelse på hvor langt på vei jeg var. Anonymkode: 89077...f33
Krissi91 Skrevet 2. august 2020 #12 Skrevet 2. august 2020 Jeg ble gravid utenfor livmor når jeg hadde hormonspiral. Var på 4 året, å hadde mistet menstruasjonen. Startet med at jeg fikk akutte, sterke smerter som kom i tak. Føltes som noen kjørte en kniv langt oppi der nede.. Lå i fosterstilling. Jeg har dog opplevd lignende smerter da jeg sleit fælt med cyster på eggstokkene mens jeg hadde spiralen, så jeg reagerte ikke med en gang. Men når det kom takvis i 2 dager på rad, å jeg i tillegg fikk en liten blødning, så var jeg ganske sikker på hva det var, så jeg kontaktet legen. Ble da testet for graviditet, å den var positiv. Måtte da rett på sykehus, å fikk påvist svangerskap utenfor livmor. Mitt gikk heldigvis til grunne av seg selv. De stikningene du beskriver hadde jeg masse av i begge mine svangerskap. Tror det er ganske normalt. Men hvis du uroer deg mye for dette så syns jeg absolutt du skal få det sjekket 🤗
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #13 Skrevet 2. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ca 5 uker på vei og fikk positiv test og blodprøve da jeg var litt over 3 uker. Har hele veien vært litt øm på venstre side og også kjent stikninger der. Nå kom jeg over en artikkel om ei dame som hadde vært gravid utenfor livmor (i eggleder) og hun hadde nesten ikke hatt symptomer. Leste også at det er likt som en vanlig graviditet i starten og at hcg øker som om det var festet i livmor. Er så bekymret nå. Bør jeg være det? Har jeg grunn til bekymring? Hvordan var det for dere som har opplevd det? Er det noe forskjell fra normal graviditet? Anonymkode: 121c4...aa1 Det er normalt å kjenne litt ubehag og stikninger osv andre steder enn i livmoren. Det betyr ikke at fosteret ikke ligger der det skal i livmoren. Å være gravid på utsiden av livmoren er alvorlig for dem det rammer. Fosteret blir som regel fjernet med mindre mor selvfølgelig nekter. Det har forekommet at noen har ført frem et barn på utsiden av livmoren, men det er med eget liv som innsats. Jeg har måttet fjerne høyre eggleder på grunn av svangerskap på utsiden av livmoren. Jeg hadde barn hjemme og jeg kunne virkelig ikke gamble på noe legene mente var uforsvarlig. Anonymkode: d6789...770
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #14 Skrevet 3. august 2020 Jeg hadde det endte opp med spotanabort i uke 6. Kroppen ordner opp i det selv i noen tilfeller. Anonymkode: d5970...d5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå