Gå til innhold

Dere som har barn med ADHD

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan blir de når de er trøtte/har fått for lite søvn eller slitne?

Anonymkode: 5289e...378

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var barn! 

Sovnet mye på skolen, konsentrasjonen ble verre, var nummen og apatisk, sensitiviteten for lyd ble verre, kunne få angst som ofte utspilte seg i trassighet hos meg (nektet å gjøre ting, bli med på ting, ville helst være alene på et rom med musikk og fikle med noe systematisk). 

En god natts søvn er som en vitaminsprøyte for oss med tilstanden. Dessverre får man ekstremt få av dem, da hjernen er så overaktiv. Er 30 år og har sovet godt 2 ganger i mitt liv, kan til og med beskrive dagene og hvordan det føltes, fordi det var så unikt og fantastisk deilig. 

Jeg ble aldri sliten, sliten, som folk blir etter en dag på jobb, men jeg fikk vondt i kroppen som en gjør når en er sliten, samtidig som hjernen gav beskjed at nå skal vi leke/lese/danse, så man fortsetter selv om både kropp og hode trenger hvile. Så jeg hadde liksom flere lag på en gang, slitenhet samtidig som man føler man nettop stod opp, motvilje til å gjøre noe samtidig som man har masse iver og lidenskap for en annen ting. 

Jeg anbefaler masse ro og alenetid for barnet når den har sovet for lite, ikke TV-lyder i bakgrunnen og masse familiemas, ikke bli dratt med ut i bil og rundtomkring. Barnet vil nok ikke hvile eller sovne, men den får iallefall en slags hvile ved å ikke få så mye ytre stimuli fra masse lyder, prat og bevegelse.

Anonymkode: dcbbc...006

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mindre tålmodighet, kortere lunte, tiltaksløs og irritabel.

Med andre ord ikke så langt fra hvordan jeg er selv på lite søvn, bare at jeg ikke har diagnosen.

Anonymkode: 1f508...054

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt som har ADHD. 

Han er avhengig av faste rutiner. Hvis noe blir endret på så sklir alt ut. 
Alenetid og musikk har hjulpet mye. 
Jeg har god tålmodighet med han og tar meg tid til å forstå han. Han sliter veldig med å avbryte aktiviteter og kan holde på for lenge. 

Han liker ikke nye mennesker. Sliter med å bli kjent med andre barn. Så der må vi ha god tid og tålmodighet. 

Han elsker duppe dingser og demonterer alt mulig. Urolige føtter når han sitter. Avbryter andre når de snakker. 

Er veldig oppslukt og engasjert i de tingene han liker. Veldig smart og flink på de områdene. 

Anonymkode: f8b61...0f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...