Gå til innhold

Redd for å bli «outet» i koronanyhetene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er egentlig bare nysgjerrig på om andre har det slik - pga familie har jeg måttet reise til utlandet (grønt land) i sommer og er livredd for å få symptomer og teste positivt - selvfølgelig for samfunnet og enkeltpersoner sin del men også veldig mye fordi de beskriver såpass godt i nyhetene hvem som har dratt det med seg at jeg tror folk som kjenner meg hadde visst at det var meg. Typ «ektepar med ett barn dro i begravelse i Frankrike, ble smittet, har spist på restaurant i Kristiansand og jobbet i butikk på kjøpesenter osv» 

Da er jeg også redd for at de på jobb skal bli sinte for at jeg muligens kan ha smittet dem, for eksempel. 

Noen andre som er redde for dette eller er jeg bare teit? 

Anonymkode: dc4d6...9a0

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei, ikke i det hele tatt. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er egentlig bare nysgjerrig på om andre har det slik - pga familie har jeg måttet reise til utlandet (grønt land) i sommer og er livredd for å få symptomer og teste positivt - selvfølgelig for samfunnet og enkeltpersoner sin del men også veldig mye fordi de beskriver såpass godt i nyhetene hvem som har dratt det med seg at jeg tror folk som kjenner meg hadde visst at det var meg. Typ «ektepar med ett barn dro i begravelse i Frankrike, ble smittet, har spist på restaurant i Kristiansand og jobbet i butikk på kjøpesenter osv» 

Da er jeg også redd for at de på jobb skal bli sinte for at jeg muligens kan ha smittet dem, for eksempel. 

Synes du er teit. Du har tatt en avgjørelse og får stå for dette. Det mest reale mot dine medmennesker er å være ærlig og ta hensyn. Hos oss gikk de ut i lokalavisen for å fortelle om situasjonen. Blir mindre folkesnakk om man er ærlig, uansett hva det gjelder.

Anonymkode: a71a6...2b6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Synes du overdriver om du har vært i land som var grønt og du har reist av familiære årsaker (ikke ferie). Vi har også gjort det, med dåp av yngstemann og besøk til oldeforeldre som straks er 100 som ikke har sett minsten før nå. Og besøk til resten av slekta (besteforeldre, tanter, onkler osv) så klart. 

Ville hellere vært flau om jeg hadde gått i demonstrasjon i Oslo sentrum med 15000 andre og hadde testet positivt i etterkant.

Anonymkode: f8cea...c1a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

For den tøvete problemstilling.

Anonymkode: aeadc...4ba

• Liker 1
Skrevet

Hvis du blir smittet, så trenger du ikke være redd for at det er vanskelig å holde skjult - det SKAL fortelles, det! Det er MENINGEN at folk skal få vite at du er syk, slik at de kan teste seg de også. Ingen blir sinte på deg. Men det kan tenkes at de blir litt småirritert siden du valgte å dra til utlandet...

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Så du er redd for at andre blir sinte for at du smittet dem? Makan til selvopptatt drittsekk. 

Anonymkode: f7ca1...cb2

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Nokia skrev:

Hvis du blir smittet, så trenger du ikke være redd for at det er vanskelig å holde skjult - det SKAL fortelles, det! Det er MENINGEN at folk skal få vite at du er syk, slik at de kan teste seg de også. Ingen blir sinte på deg. Men det kan tenkes at de blir litt småirritert siden du valgte å dra til utlandet...

Jeg mener selvfølgelig ikke at det skal holdes skjult og forstår hvorfor avisene skriver om det, er likevel redd for det, spesielt med tanke på hvor mange som er sinte på folk som drar til utlandet. Sikkert mange som gjør seg opp meninger uten å vite hvorfor vi måtte reise. 

Det betyr selvfølgelig ikke at jeg ikke synes alle jeg har vært i kontakt med måtte fått vite om det. Bare at jeg hadde vært så flau. Det er alt.

TS

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville blitt sur på deg dersom jeg ble smittet gjennom deg, ja. Når det er sagt så ville det hjulpet dersom jeg visste hvorfor du var så dum å reise utenlands nå. Dødssykt familiemedlem i annet land er lettere å akseptere og tilgi enn fyll og fanteri i mitt hode.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du er redd for at andre blir sinte for at du smittet dem? Makan til selvopptatt drittsekk. 

Sier jeg er redd både for at de skal bli syke og for at det ville vært flaut å bidra til å spre corona. Det er tydeligvis teit, men hvordan er det å være selvopptatt? Hadde jeg vært det så hadde jeg jo ikke brydd meg om verken det ene eller det andre. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du skulle i en begravelse til nærmeste familie så måtte du ikke reise. 

Anonymkode: 80e78...d1f

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, ro ned. Trenger ikke være slem. Tror det er vanlig å bli redd for at andre blir sint på en. Det er jo netopp fordi man bryr seg om hva andre tenker. Så synes ikke hun er selvopptatt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker, at alt dette du er redd for nå, er noe du har gjort deg opp en mening om før du tok valget om å reise. Nå må du stå i det. Være åpen og ærlig, og det er flott hvis du blir gjenkjent, da vet flere at de kan være smittet, hvis de har støtt på deg i ulike sammenhenger, og det skulle vise seg at du utvikler corona som følge av turen din.

Anonymkode: 7ccd4...e43

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Nokia skrev:

Varslingen skal gjøres via organisert smittesporing, ikke at folk leser om det i avisene og en generell heksejakt i sosiale medier. 

Anonymkode: be854...767

• Liker 4
Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis noen blir gjenkjent gjennom nyhetene, eller via smittesporingen, er det noen som har brutt taushetsplikten sin, så enkelt er det egentlig.

"Du har vært i nærkontakt med en smittet" er lov å si.

"Du har vært i nærkontakt med Trulte som er koronasmittet", eller "du har vært i nærkontakt med Trulte som ble smittet da hun var i begravelse i Frankrike" er ikke lov å si.

Og dette gjelder også for nyhetene selvsagt.  De har ikke lov til å si noe som gjør at personer kan bli gjenkjent uten tillatelse fra de det gjelder.

Endret av Sprettballen
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du virkelig er redd for å smitte noen så tar du ut ferie for å gå i karantene før du går på jobb igjen.

Anonymkode: d9f0f...050

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss er regelen at om en har vært i ett annet grønt land siste 10 dager skal en testes. Personlig synes jeg ikke de skulle åpnet grensene for alle, men kun for de med familie i utlandet. 

Anonymkode: f2a75...5e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har faktisk ikke tenkt tanken engang. Vi hadde booket en ferie før korona brøt ut, både reise og opphold (som vi ikke kunne få refundert). Da de åpnet for reise til det aktuelle landet, dro vi selvsagt. Ingen begravelse eller dåp, ingen familie å besøke, men det ga heller ikke mening å sitte hjemme når jeg hadde en fullbetalt reise til et land med omtrent like lite smitte som Norge. Jeg var ikke mer utsatt der enn her.

Anonymkode: 3c27d...1bd

• Liker 4
Skrevet

Tråden er ryddet for forherligelse av lovbrudd.

Søgni, mod.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du blir ikke avslørt på tv. Men hadde jeg blitt smittet av en kollega som har reist på utenlandstur så hadde jeg gjellet kollegaen, du skulle fått det meget ulevelig på jobb. Jeg har virkelig holdt meg unna folk for å hindre å dra med smitte til sårbare familiemedlemmer, hadde du ødelagt det hadde du fått svi rett og slett. 

Anonymkode: 6f429...59a

Hvis du mobber kollegaen din eller «sørger for at kollegaen får svi» er det DU som bryter loven og kan få store problemer med din arbeidsgiver. Hvis du kastrerer(!) kollegaen din, havner du i fengsel - i ganske mange år også. 
Foreslår at du puster med magen og prøver å hate dine medmennesker litt mindre.  

Anonymkode: be854...767

• Liker 6
  • Opprett ny...