Gå til innhold

Spørsmål om Eurasier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Antar at noen av dere har peiling på denne rasen, da den er UMULIG å få tak i nå. Har kontaktet samtlige oppdrettere i landet (som er med i Eurasier-klubben) og bare to av dem planlegger valper til høsten, men listene er fulle. What to do?

Ellers lurer jeg på:

Vil dere være enige i at Eurasieren lukter mindre hund enn for eksempel en Golden?
At Eurasieren røyter på en annen måte enn mange andre hunder?
Og liker deres Eurasier bilturer?

Anonymkode: 6bfc3...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjøp en annen rase. Hvorfor vil du ha eurasier? Kjenner flere eurasiere (hannhunder) ikke en hunderase jeg ville hatt. Aggressive, reserverte, Ikke glad i barn og rett og vanskelig å vite hvor man har den. 

Finnes sikkert mange unntak her, sier ikke at alle er slik. Men uansett så er det vanlige trekk hos «rasen». Sånn blir det ofte med blandingsaser som er laget for å se fine ut. 

Anonymkode: 6a1c6...261

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er man fast bestemt på en rase må man fort belage seg på å vente et år (eller to) slik det er nå. 

Anonymkode: c2cee...f31

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp en annen rase. Hvorfor vil du ha eurasier? Kjenner flere eurasiere (hannhunder) ikke en hunderase jeg ville hatt. Aggressive, reserverte, Ikke glad i barn og rett og vanskelig å vite hvor man har den. 

Finnes sikkert mange unntak her, sier ikke at alle er slik. Men uansett så er det vanlige trekk hos «rasen». Sånn blir det ofte med blandingsaser som er laget for å se fine ut. 

Vi skal ha tispe. Har du sett i gruppene på FB med eiere av Eurasiere? Folk beskriver en rolig familievennlig hund.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal ha tispe. Har du sett i gruppene på FB med eiere av Eurasiere? Folk beskriver en rolig familievennlig hund.

Har dere vurdert andre raser? Dere kan være heldige, men det er usedvanlig vanskelig å finne en eurasiske med god helse. Når det og er få kull er det fristende å ta første kullet dere får anledning til å kjøpe fra, og på denne rasen er det risikabelt. Har dere vurdert finsk lapphund, islandsk fårehund o.l?

Anonymkode: ee0e1...e78

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere vurdert andre raser? Dere kan være heldige, men det er usedvanlig vanskelig å finne en eurasiske med god helse. Når det og er få kull er det fristende å ta første kullet dere får anledning til å kjøpe fra, og på denne rasen er det risikabelt. Har dere vurdert finsk lapphund, islandsk fårehund o.l?

Mener du det? Hører mye verre ting om Schæfere, Berner-Sennen og retrievere enn om Eurasieren. Aldri noen garanti, selvfølgelig, og har skjønt at Eurasier kan slite med allergi blant annet, men ikke at det står så dårlig til. Hva baserer du dette på?

Finsk lapphund mener jeg har en god del mer energi enn Eurasieren, og at den er mer krevende?

Og jeg kjøper ikke på Finn - bare fra de som er medlem i Eurasierklubben (det er vel et slags kvalitetsstempel?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du det? Hører mye verre ting om Schæfere, Berner-Sennen og retrievere enn om Eurasieren. Aldri noen garanti, selvfølgelig, og har skjønt at Eurasier kan slite med allergi blant annet, men ikke at det står så dårlig til. Hva baserer du dette på?

Finsk lapphund mener jeg har en god del mer energi enn Eurasieren, og at den er mer krevende?

Og jeg kjøper ikke på Finn - bare fra de som er medlem i Eurasierklubben (det er vel et slags kvalitetsstempel?).

Det er andre typer helseutfordringer på andre raser, eurasieren har sine ting. Baserer det på kjennskap med rasen og raseklubben. Det er bedre å kjøpe fra oppdrettere enn Finn, men jeg er likevel skeptisk til rasen og raseklubbens måte å håndtere helseutfordringer på. Det blir sett på som et eierproblem heller enn helseproblem på linjene. Jeg kunne skrevet mye, men vil være forsiktig på et åpent forum. Det er uansett min mening, andre står fritt til å mene noe annet. 

helseutfordringer jeg tenker på er allergi, mentale svakheter, problematisk pels og skjellettproblemer. Spesielt mentalitet gjør meg svært usikker på rasen. Jeg ville tatt en ekstra runde og sett på om dere kan være fornøyd med en annen rase. Håper uansett dere får en frisk og sunn hund når den tid kommer.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er andre typer helseutfordringer på andre raser, eurasieren har sine ting. Baserer det på kjennskap med rasen og raseklubben. Det er bedre å kjøpe fra oppdrettere enn Finn, men jeg er likevel skeptisk til rasen og raseklubbens måte å håndtere helseutfordringer på. Det blir sett på som et eierproblem heller enn helseproblem på linjene. Jeg kunne skrevet mye, men vil være forsiktig på et åpent forum. Det er uansett min mening, andre står fritt til å mene noe annet. 

helseutfordringer jeg tenker på er allergi, mentale svakheter, problematisk pels og skjellettproblemer. Spesielt mentalitet gjør meg svært usikker på rasen. Jeg ville tatt en ekstra runde og sett på om dere kan være fornøyd med en annen rase. Håper uansett dere får en frisk og sunn hund når den tid kommer.

Skulle ønske du kunne utdype litt mer, til tross for åpent forum. Tenker at dette er viktige ting, og at hvis det stemmer, så er det fint at så mange som mulig kan se seg om etter en annen rase. Du er jo også anonym, så hvorfor ikke :)

Jeg er åpen for andre raser, og liker begge du nevnte, men ønsker en med litt størrelse (større enn finsk lapphund) men så må den samtidig ikke være alt for krevende (husky/schæfer/bc). VELDIG åpen for forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke medlem av fb-gruppene, men folk flest mener jo det beste om sine egne hunder (og unger 😂) mitt svar baserer seg ut fra bekjentskaper med eurasiere, som sagt ikke har vært positivt. Utfordringer som er kjent, fysisk helse er jo Ikke bra, men jeg vil si det verste er mental helse hos hundene. Da ville jeg heller valgt Berner sennen, som er trygg, stabil og rolig familiehund. (Også med fysisk helseutfordringer, men her er raseklubben og oppdrettere på god vei med å snu trenden). Eurasier er en ny «rase» og ikke et særlig vellykket avlsforsøk etter mitt syn. 

Selv har jeg samojed som jeg kan anbefale på det varmeste, men de krever mye fysisk og psykisk stimuli. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke medlem av fb-gruppene, men folk flest mener jo det beste om sine egne hunder (og unger 😂) mitt svar baserer seg ut fra bekjentskaper med eurasiere, som sagt ikke har vært positivt. Utfordringer som er kjent, fysisk helse er jo Ikke bra, men jeg vil si det verste er mental helse hos hundene. Da ville jeg heller valgt Berner sennen, som er trygg, stabil og rolig familiehund. (Også med fysisk helseutfordringer, men her er raseklubben og oppdrettere på god vei med å snu trenden). Eurasier er en ny «rase» og ikke et særlig vellykket avlsforsøk etter mitt syn. 

Selv har jeg samojed som jeg kan anbefale på det varmeste, men de krever mye fysisk og psykisk stimuli. 

Skjønner. Du gir meg litt å tenke på nå. Kommer du på noen andre som er litt i samme gate størrelsesmessig, men som ikke krever så mye som Samojed? Nydelige hunder, altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Labrador retriver eller Berner sennen kanskje. Store rolige hunder som kan bli med på hva som helst, og samtidig kunne ta livet helt med ro 🥰 

du kan jo bruke tid på å finne den riktige eurasiern også, hvis det er det du ønsker det. men da ville jeg virkelig ha blitt godt kjent med foreldre, oppdretter, stamtavle, andre kull osv. Kanskje også ta kontakt med tidligere kjøpere.  Men da må du kanskje bruke et par år før du finner riktig oppdretter som har valp ledig.

hva ønsker du deg av en hund da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Labrador retriver eller Berner sennen kanskje. Store rolige hunder som kan bli med på hva som helst, og samtidig kunne ta livet helt med ro 🥰 

du kan jo bruke tid på å finne den riktige eurasiern også, hvis det er det du ønsker det. men da ville jeg virkelig ha blitt godt kjent med foreldre, oppdretter, stamtavle, andre kull osv. Kanskje også ta kontakt med tidligere kjøpere.  Men da må du kanskje bruke et par år før du finner riktig oppdretter som har valp ledig.

hva ønsker du deg av en hund da? 

Har tenkt litt på Golden retriever. De har jo (stort sett) ganske likt lynne som de du nevner? :) 

Vil ha hund snart nå. Har ventet i årevis, så er ikke klar for å vente alt for lenge! 

Ønsker at den er kosete, glad i tur, mulig å trene opp litt, og at den ikke røyter så mye at jeg må støvsuge hver dag :P Der tror jeg Goldenen er verre er Eurasieren. Elsker Berner sennen, men det er veldig mye hund, på godt og vondt. Føler jeg må bo i stort hus med hage for å ha det, og synes det er trist hvor kort de lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har eurasier selv og har mye erfaring med raseklubben. Noe av det AB over skriver stemmer, men det er veldig satt på spissen.

Det eurasierklubben slet med i mange år slik jeg forsto det var samarbeid mellom oppdretterne, og mellom oppdrettere og styret. Det var og er mange dyktige oppdrettere med mye erfaring og kunnskap, men med litt ulikt fokus, så det var en periode med endel hetsing. De aller fleste bruker jo friske og sunne hunder i avl, men så var det enorm etterspørsel, og man prioriterte forskjellig mtp hvilke slekter man ikke ville la gå i avl. Det tror jeg skjer i mange raser, men dette gikk utover samarbeidet, som gjør at mange ikke har delt helseinformasjon til andre oppdrettere eller til klubben, selv om de tar hensyn til slikt selv. Men klubben har jobbet masse med kartlegging av både fysisk og mental helse hos hundene opp gjennom årene, og forsøkt å få oppdrettere til å dra i samme retning her, og jeg vet det var bedre hvertfall en periode.

Det stemmer ikke at eurasier er en moterase laget for å være pen (den er hovedsaklig laget for å være rolig og loyal), men som en ganske ny rase har det vært litt for mye innavl bak første individene, og det dukker derfor etterhvert opp noen sykdommer som finnes på mange linjer, som noen av disse var bærere av. 

Positive sider ved eurasieren som få raser har er hvor rolige de er, sånn i snitt, vi måtte aldri trene på å ikke hoppe på mennesker feks. De bjeffer sjeldent, noen "boffer" når fremmede går forbi døra, men de maser sjeldent med bjeffinga slik feks lapphunder gjør. Pelsen lukter lite og trenger ikke egentlig å vaskes hvis den er av god kvalitet. De knytter seg ofte veldig til eieren og har lite lyst til å stikke av, og mange mangler jaktinnstinkt helt. De er veldig rolige inne når de er voksne, og godtar både lite og mye tur, selv om de såklart bør ha langturer som en enhver  hund. De lærer ekstremt fort, særlig om man finner belønninger de liker, trenger få repetisjoner. Generelt bare veldig enkle hunder å ha med å gjøre, de aller fleste og veeldig mye roligere enn en samojed. Selv de som er aggressive mot fremmede hunder/folk er ofte helt perfekte med familien og på turer uten andre for tett på. Jeg har ikke funnet noen annen rase som er så rolige og lite krevende og som virker så opptatt av å kommunisere meddeg, og som samtidig bjeffer så lite. Og utseendet skader jo ikke!

Negative sider ved eurasieren er typisk knyttet til hvor ny rase det er. Du bør hilse på foreldre og andre i slekta, for det er store variasjoner i rasen, også fordi feks noen oppdrettere avler på "for sosiale" eurasiere, fordi det er så mye bedre enn redde eurasiere. De endrer seg veldig fra de er unge, så ville passet på å møte både unge og gamle eurasiere før jeg valgte rase. Mange er veldig enkle som valper, og helt forferdelige som unghunder 😛Det at de lærer fort er et tveegget sverd, og noen eurasiere blir aggressive etter en enkelt kjip opplevelse med feks andre hannhunder. De er rett og slett ofte litt "føre var" og tøffe i måten de kommuniserer på. Dette kan jo også gjøre det skummelt å ha de med små barn, siden de kan ha kortere lunte enn andre raser, selv om de aller fleste eurasiere elsker barna i familien. De skal være uinteresserte i fremmede, men her er det store variasjoner, noen elsker fremmede, andre er redde eller til og med aggressive. På samme måte har noen mye jaktinnstinkt. Mange av de er noen snusere på tur, stikker sjeldent, men det må ofte mye trening til for å få de til å bli trygge nok på innkalling til å gå løs. Mange er rett og slett litt egenrådige og vimsete, og mange motiveres lite av mat og går fort lei av repetisjoner (=vanskelig å trene, selv om de lærer fort). De fleste eurasiere er friske, det er litt plager med hofter og albuer og knær som hos andre store raser, men de fleste som får påvist problemer ved røntgen har ingen plager i dagliglivet. Rasen har fått litt problemer med lavt stoffskifte og EPI (som gir problemer med å.bryte ned fett), hovedgrunnen til at dette har vært vanskelig å håndtere er at hundene ofte er godt voksne når de blir syke, og har ofte fått valper allerede. Og arvgangen er ikke nødvendigvis så rett frem. Men de fleste eurasiere blir såklart ikke syke, og alle seriøse oppdrettere prøver å unngå disse sykdommene, men man kan være uheldig. 

Poenget er altså at eurasiere kan være helt perfekte familiehunder, men man kan kanskje være mer uheldig med en eurasier enn med andre raser, både mtp gener og hvilke opplevelser den får. Jeg ville hvertfall funnet en oppdretter som har barn og som har sosiale eurasiere du får hilse på, heller enn den mer reserverte typen.

Anonymkode: 5039d...e57

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For å legge til ang røyting osv - de fleste eurasiere røyter MYE, vanskelig å gå i sorte klær xD men de røyter mer i lodotter enn i løse svevende hår, og hvis de gres veldig ofte kan man slippe endel av håret på gulvet (da får man bæreposer med "ull", mange røyter veldig mye). Noen er kosete, andre er for selvstendige og/eller har for mye pels til å like så mye nærkontakt. (Mange foretrekker gulv fremfor sofa/seng av seg selv).

Labradorer er jo mye mer aktive enn en eurasier og mye mer happy go lucky på godt og vondt, en golden er også det selv om de kan være roligere, og typisk mye større, og en berner er jo veldig stor og mye roligere igjen. En eurasier kan man også bære ved behov, og de tåler bedre å gå i trapper osv. Føler de blir veldig forskjellige raser. Å ha en eurasier føles ofte som å ha en veldig stor katt som liker rusleturer og røyter kolossalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å legge til ang røyting osv - de fleste eurasiere røyter MYE, vanskelig å gå i sorte klær xD men de røyter mer i lodotter enn i løse svevende hår, og hvis de gres veldig ofte kan man slippe endel av håret på gulvet (da får man bæreposer med "ull", mange røyter veldig mye). Noen er kosete, andre er for selvstendige og/eller har for mye pels til å like så mye nærkontakt. (Mange foretrekker gulv fremfor sofa/seng av seg selv).

Labradorer er jo mye mer aktive enn en eurasier og mye mer happy go lucky på godt og vondt, en golden er også det selv om de kan være roligere, og typisk mye større, og en berner er jo veldig stor og mye roligere igjen. En eurasier kan man også bære ved behov, og de tåler bedre å gå i trapper osv. Føler de blir veldig forskjellige raser. Å ha en eurasier føles ofte som å ha en veldig stor katt som liker rusleturer og røyter kolossalt. 

Takk for et godt og langt svar.

Er du sikker på at en Golden er så mye mer aktiv enn en Eurasier? Hvilke større hunder ville du anbefalt meg hvis jeg ikke skulle hatt Eurasier eller Golden da, som ikke har større aktivitetsbehov enn Eurasier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor spennvidde på Golden R mht aktivitetsnivå har jeg inntrykk av. Alt fra naboen sin forholdsvis makelige og superenkle (sett med mine øyne) tispe, til fullblods brukshund jaktgolden i vennekretsen som fordrer en hel del mer stimuli. Hvor Eurasieren ligger i fht dette vet jeg ikke, har begrenset kjennskap til rasen. 

Uansett hva du går for,ikke la pels/røyting bli tungen på vektskåla i valg av rase. Riktig valg av hund og helse er tross alt de viktigste «grunnsteinene» i en god og lang relasjon hund/eier. Hundehår blir det uansett,og heftige mengder i røyteperiodene. Kan varmt anbefale å kjøpe en god trådløs/oppladbar støvsuger,supereffektivt og lettvint når en har hund. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Enig med Julies innlegg. 

Eurasier krever jo endel de og. Men se litt på hva oppdretter fokuserer på i avl. 

golden r er jo kjent for allsidighet, men går du hardt ut med trening/langturer fra start, vil alle hunder mistrives om det opphører.

Du legger jo litt av lista for hundeholdet selv, men noen hunder vil alltid mistrives om de ikke blir brukt til det de er laget for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Berner sennen har mye kreft og de dør relativt unge. HD er også en del av.

Ingen hunder er rolige, de må trenes til å være i ro.

Anonymkode: 0fdc7...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at en Golden er så mye mer aktiv enn en Eurasier? Hvilke større hunder ville du anbefalt meg hvis jeg ikke skulle hatt Eurasier eller Golden da, som ikke har større aktivitetsbehov enn Eurasier?

Det er få større hunder som ikke er avlet som brukshunder. Annet enn de veldig store som berner som har mer helseutfordringer igjen (pluss er veldig store mtp håndtering hvis de skader seg eller man er uheldig med lynnet, kan jo skje alle hunder). 

Nå er mange golden blitt "avlet ihjel" for ustilling etc, og er dermed mye mer bedagelige enn de opprinnelig skulle være. Det jeg har hørt om de fra en som har mye erfaring med rasen er at de har hatt mye  problemer med kreft. Men ellers er jo golden kanskje det beste alternativet 

Det jeg mente med rolighet har mer med innstillingen på  hundene, hvis det gir mening. Såvidt jeg vet er golden veldig glade hunder, og mer livlige som valper, vil hilse på alt og alle. Elsker lange turer og at det skjer ting og bading ute etc, selv om utstillingsgolden er blitt roet ned vs opprinnelig golden (ikke kjøp det som kalles jaktgolden, de er brukshunder som krever MYE. Det er dog samme rase, så du kan alltids få en mer aktiv golden, så du må hilse på mange hunder fra slekta for å sjekke :)) Mens eurasier er roligere på den måten en katt er. Kan ligge og følge med, betrakte ting fra avstand, mer rolig på en våken måte hvis det gir mening 😛 de føles "klokere" ut (kanskje litt inhabil her), men kan være mer usikre generelt. En golden kan kanskje mase og pipe fordi den vil ha tur eller vil hilse, mens en eurasier kanskje stresser når du støvsuger og viker unna fremmede på tur. Mye av dette kan trenes på, men de har litt ulike forutsetninger.

Mange eurasiere er sosiale og mer vanlige aktive de også, og de fleste elsker lange snuseturer, men er endel som feks aldri har klart å få med eurasieren sin på joggetur. Hvis det skjer med en golden er det oftest fordi den er utrent, mens en eurasier kan finne på å ikke se poenget :p

det kan være en golden passer dere vel så godt som eurasier. Jeg ville hilst på mange hunder av hver rase, og tatt kontakt med oppdrettere i sverige hvis du ikke finner eurasieroppdrettere her. Men ikke ha hastverk, da kan du angre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 2.8.2020 den 11.04, AnonymBruker skrev:

Antar at noen av dere har peiling på denne rasen, da den er UMULIG å få tak i nå. Har kontaktet samtlige oppdrettere i landet (som er med i Eurasier-klubben) og bare to av dem planlegger valper til høsten, men listene er fulle. What to do?

Ellers lurer jeg på:

Vil dere være enige i at Eurasieren lukter mindre hund enn for eksempel en Golden?
At Eurasieren røyter på en annen måte enn mange andre hunder?
Og liker deres Eurasier bilturer?

I facebookgruppene er det ikke lov å si noe negativt om rasen, da får du en gjeng som forteller hvor fantastisk sosial, åpen, barnevennlig og kosete deres hund er. Veldig tabu å være skeptisk. Rasen har nærmest eksplodert, og det har blitt mye avl bare for å avle, så det er bra du prøver å se på de mer seriøse, fremfor "kjøkkenoppdrett" av typen "min hund er fin, din hund er fin, la oss lage valper"

Har eid eurasier i 6 år, har også retriever. Merker ikke spesielt forskjell på lukt, våt hund lukter våt hund. Han ble mye sosialisert som valp, slik som anbefales. Han er ikke redd, men reservert, som betyr at han ikke bryr seg om deg med mindre du er nærmeste familie. Gidder ikke prate til folk han ikke kjenner. 

Det er ikke nok satsing på mentalitet i rasen, mener jeg. Man fokuserer på utseende mer enn mentalitet. Jeg har hatt et håp om at man kan kartlegge mer om mentaliteten, men mange kvier seg for å være med på kartlegging fordi man ikke skal innrømme at man har problemer med ting. Vår er feks en hannhund som kan være med oss overalt, som roer seg lett inne og ute og hvor som helst, og som fint tåler en støyende utstillingshall. Han er veldig god og snill, og vi elsker ham selvsagt høyt.

Men han er likevel absolutt på et annet nivå mentalt og i evnen til å avreagere enn det retrieveren er. Hvis han har hatt en eneste skummel opplevelse med noe, sitter det for alltid, virker det som. For eksempel opplevde han fyrverkeri rett ved seg en gang (langt utenfor fyrverkerisesong), og siden det er absolutt all form for smelling livsfarlig, han skjelver og sitter på fanget av tordenvær og kinaputter og motorsykler som smeller. En annen gang fikk han en stol velta på seg av noen som ikke så han lå der, og da ble han kjemperedd for stoler som skyves på. Retrieveren rister seg etter ekle opplevelser og er helt klar igjen for verden. 

Der retrieveren tenker "wow, dette har jeg ikke sett før, det er litt skummelt, men la oss sjekke hva det er ", tenker eurasieren vår "det der er skummelt, best å holde seg unna, og gjemme seg borti her...". Han blir fort usikker. Han har blitt angrepet av andre hannhunder, og etter det blitt aggressiv og tenkt at angrep er beste forsvar, så han som før elsket alle hunder, er superskeptisk og må holdes unna alle hannhunder. Retrieveren har blitt angrepet én gang, og tror fortsatt alle er hans nye bestevenn. 

Og så har du pelsen, da. Mange sier at det er så innmari bra i varmen, det isolerer og greier. Vår lider om sommeren. Og våren. han hater sol, klarer nesten ikke gå tur, må gå med kjølevest. Og pelsen må børstes ofte, for han har underull som filtrer seg sammen etter bare noen dager, og det blir knutete og luggete. Virkelig helt ufattelig håpløs pels.

Han er glad i oss, og å være nær oss, men ikke glad i kos. Og han elsker å finne på ting med oss, men er vanskelig å motivere. Dette er det mange tuller med og sier de er sære og viser deg finger'n og ikke gidder og sånne veldig gammeldagse greier, men han er rett og slett ikke så interessert med mindre det virkelig lønner seg. Forsåvidt forståelig, men da må man ha grillpølse og kjøttpudding og kjøttboller på trening! ;) De er smarte og vet hva som lønner seg, mens retrieveren er mer sånn "omg, du har en BALL!". Eurasieren syns du kan hente ballen og pinnen din sjæl og la ham være i fred. 

I tillegg har du kroppsbygningen, mange er veldig dårlig lagd, rett og slett. Vår har (som veldig mange andre) smal front. Det har ført til at han har plager i flere ledd, og at han har fått HD selv om han var fri som valp. Han blir fort halt og stiv. Allerede. Mange merker ikke disse tingene fordi de ikke bruker hundene så mye, men vi merker det veldig pga et aktivt liv.

Noen sliter også ekstra med å lære å være alene hjemme, det gjorde vår også, selv om det går fint nå, men det tok lang tid.

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har altså hatt eurasier i 6 år og en jaktgolden i 3 år. Det er STOR forskjell i aktivitetsnivå. Selvsagt kan det være individuelt, og jeg er sikker på at du kan finne slappe goldens og spreke eurasiere, men generelt.. Vokste opp med "utstillingsgolden" og det er stor forskjell der også. Samboer og jeg må stort sett gå hver vår tur, fordi eurasieren vil snuse, mens retrieveren vil gå tur. Jeg vil være så freidig som å si at nesten alle hunder har større aktivitetsbehov enn en eurasier...Det går i et helt annet tempo. Han er glad i å være aktiv, altså, og han har deltatt i konkurranser og gått mye lange turer i skog og fjell, men det går sakte. 

Jeg er veldig veldig glad i gutten vår, men syns han kunne fått utdelt bedre kropp, bedre pels og bedre mentalitet. Og han er fra et trygt og kjent oppdrett, vi kan mye om hund og har trent mye (selvsagt 100% positivt), gått mye kurs, og vi har hele tiden prøvd å gjøre livet hans så fint som mulig. 

Anonymkode: ccf14...628

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...