Gå til innhold

Handler i Sverige bør jeg skamme meg?

Handler i Sverige pga. dårlig økonomi  

102 stemmer

1. 1. Bør jeg skamme meg?

• Ja
      56
    • Nei
      46

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv hørt at jeg bør skamme meg fordi jeg handler i Sverige på grunn av dårlig økonomi. Nå har endelig NRK satt fokus på denne problemstillingen ved å lage en sak om det.

Hvorfor skal vi som reiser til Sverige for å handle skamme oss?

Anonymkode: 6a6db...149

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dårlig økonomi er ofte bare en unnskyldning for å reise til Sverige for å handle, om du spør meg.

Endret av Sosialt
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sosialt skrev:

Dårlig økonomi er ofte bare en unnskyldning for å reise til Sverige for å handle, om du spør meg.

Hva skal vi om faktisk har dårlig råd gjøre, og til vanlig (før korona) gikk til Sverige for å handle.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det koster bensin penger å reise til Sverige i  tillegg til maten, så igrunnen blir det ikke noe særlig billigere enn å handle på Rema eller Kiwi. 

Anonymkode: cffff...37b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I NRK artikkelen har de reist til Sverige for å kjøpe snus!

Anonymkode: 44f3d...5a4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe å skamme seg over. Jeg var i Sverige i går å handlet. Resultat: 5 kartonger med tobakk. 3 ruller med snus. 10 sixpack med øl og 15 kilo med kjøtt og flesk. 

Anonymkode: cda07...bf9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I NRK artikkelen har de reist til Sverige for å kjøpe snus!

Jeg dro ikke til Sverige for å kjøpe snus, bare så det er sagt!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe å skamme seg over. Jeg var i Sverige i går å handlet. Resultat: 5 kartonger med tobakk. 3 ruller med snus. 10 sixpack med øl og 15 kilo med kjøtt og flesk. 

Anonymkode: cda07...bf9

Håper ikke du fikk korona med på kjøpet!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dersom man kjører privatbilen sin over grensa og handler på tidspunkt hvor det er relativt få som handler, bruker munnbind og god gammeldags fornuft ser jeg ikke problemet. Svenskehandel kan ikke skjæres over samme kam som flyturisme der man befinner seg på flyplasser og ombord på fly sammen med mange andre i timesvis. 

Det er svært uansvarlig å legge ut på flytur under en pandemi, men å handle i Sverige tenker jeg ikke at er det. Flyskam var jo en fjollete miljøgreie før viruset, og jeg synes godt man kan beholde begrepet, men med annet innhold.

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det koster bensin penger å reise til Sverige i  tillegg til maten, så igrunnen blir det ikke noe særlig billigere enn å handle på Rema eller Kiwi. 

Ikke hvis det er flere som reiser sammen og storhandler for en lengre periode!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal vi om faktisk har dårlig råd gjøre, og til vanlig (før korona) gikk til Sverige for å handle.

Dere skal gjøre som de i resten av landet med dårlig økonomi. Så det der er det dummeste jeg har lest på lenge. Tror du feks vestlendinger har muligheten til å handle i Sverige? Hva er det som egentlig er så billig i Sverige? Får billig mat her og. 

Anonymkode: 02719...5e4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Snakk om å sage over greinen hun sitter på. (https://www.nrk.no/innlandet/dei-har-darleg-okonomi-og-tener-pa-a-reise-til-sverige-_-no-blir-dei-hetsa-1.15107009).Jobbe i dagligvarebutikk men handle i Sverige, i tillegg til flere pakker snus i fryseren. Dritflaut. Slutt å snus og støtt opp lokalt næringsliv som du er en del av. Det er nesten slik det skulle vært lov å gi folk sparken for slikt. 

Anonymkode: df5d2...ad1

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Dersom man kjører privatbilen sin over grensa og handler på tidspunkt hvor det er relativt få som handler, bruker munnbind og god gammeldags fornuft ser jeg ikke problemet. Svenskehandel kan ikke skjæres over samme kam som flyturisme der man befinner seg på flyplasser og ombord på fly sammen med mange andre i timesvis. 

Det er svært uansvarlig å legge ut på flytur under en pandemi, men å handle i Sverige tenker jeg ikke at er det. Flyskam var jo en fjollete miljøgreie før viruset, og jeg synes godt man kan beholde begrepet, men med annet innhold.

Du snakker vel ikke om de trange kassekøene. Det skal ikke mye til før noen nyser og tar på disse matvarer for ikke si handlevognen. Svitsj, så er du smittet. Det er langt mer smitte i Sverige i forhold til Norge, da skal man være solidarisk å handle i Norge - ikke i Sverige!

Skrevet

Jeg blir stadig overrasket over argumentet: jeg er så fattig at jeg MÅ handle i Sverige. Newsflash: de som bor i Bergen, Stavanger, Haugesund osv osv overlever faktisk de også. Uten grensehandel. 

(aller mest overraskende er det når disse fattige sier at det de kjøper mest, er tobakk og alkohol. Sier ikke at dette gjelder deg, TS, men ser at det gjelder mange av de som skriver i kommentarfelt/blir intervjuet rundtomkring)

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke, med mindre du bor langt unna grensa. Jeg pleier å sykle over grensa, og jeg har ikke dårlig samvitiighet for at jeg handler i Sverige.

Anonymkode: 14705...d24

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Nokia skrev:

Jeg blir stadig overrasket over argumentet: jeg er så fattig at jeg MÅ handle i Sverige. Newsflash: de som bor i Bergen, Stavanger, Haugesund osv osv overlever faktisk de også. Uten grensehandel. 

(aller mest overraskende er det når disse fattige sier at det de kjøper mest, er tobakk og alkohol. Sier ikke at dette gjelder deg, TS, men ser at det gjelder mange av de som skriver i kommentarfelt/blir intervjuet rundtomkring)

Vi har muligheten til å handle i Sverige, da bør ikke andre påføre oss skam synes jeg. Hva synes du?

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev:

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du snakker vel ikke om de trange kassekøene. Det skal ikke mye til før noen nyser og tar på disse matvarer for ikke si handlevognen. Svitsj, så er du smittet. Det er langt mer smitte i Sverige i forhold til Norge, da skal man være solidarisk å handle i Norge - ikke i Sverige!

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig at det er langt mer smitte i Sverige, og at det finnes svensker fra røde områder i Sverige i grønne områder. Det er vel ikke mitt problem at norske myndighetene har bestemt det slik. Det er ikke meg dere skal klage på!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om å sage over greinen hun sitter på. (https://www.nrk.no/innlandet/dei-har-darleg-okonomi-og-tener-pa-a-reise-til-sverige-_-no-blir-dei-hetsa-1.15107009).Jobbe i dagligvarebutikk men handle i Sverige, i tillegg til flere pakker snus i fryseren. Dritflaut. Slutt å snus og støtt opp lokalt næringsliv som du er en del av. Det er nesten slik det skulle vært lov å gi folk sparken for slikt. 

Anonymkode: df5d2...ad1

Kjenner at jeg blir provosert at folk som mener vi som jobber i lavinntektyrker skal lide fordi vi ikke kan spare penger ved å dra til Sverige!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Poenget er at ingen følger gammeldags regler, og det er vel du enig i?

Da er det lettere å forby det, mens man venter på vaksine!

• Opprett ny...