AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #1 Skrevet 2. august 2020 Hva er det som gjør at det er så mange foreldre som får tette barn? Det virker jo helt forj*velig slik mange av dere har det det første 2-3 årene av 2 tette barn - likevel så stopper det jo ikke opp? Flere og flere foreldre får tette barn - til tross for at mange av dere har hørt hvor travelt og slitsomt det er. Hva er greia? Mellom meg og min bror er det 10 år, og det er for mye syntes jeg selv, men er det så vanskelig da å vente 4-5 år til dere får nestemann for å unngå 3 år med galskap? Anonymkode: f275d...2aa 4
Arkana Skrevet 2. august 2020 #2 Skrevet 2. august 2020 (endret) Hva slags svar forventer du egentlig utover "Fordi vi ønsket det slik."? Man velger jo det man mener er best for en selv og barna sine, og at det finnes noen som synes det var helt grusomt betyr jo ikke at det er fasiten. Jeg synes ikke det var "3 år med galskap" som du så fint kaller det. Vi har aldri angret på tette barn og er tvert i mot svært glade for at vi valgte det slik. Endret 2. august 2020 av Arkana 16
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #3 Skrevet 2. august 2020 Vi har to år mellom og har aldri selv tenkt på det som tett. I min omgangskrets er dette den vanligste aldersforskjellen. Vi hadde lyst på et barn til og ville ha de relativt nære i alder for at barna skulle være i ca samme fase samtidig. Nå er barna 5 og 3 og kan ikke kalle det galskap. Det nærmeste galskap det har vært var da vi bare hadde ett. At som aldri sov og skrek hele døgnet. Men det gikk jo over før vi fikk barn nummer to. Anonymkode: e6ba5...aa4 7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #4 Skrevet 2. august 2020 Planen er å få tette barn her. Hovedgrunnen er alder på oss selv, og at vi har dårlig erfaring med stor aldersforskjell mellom søsknene. Vår erfaring er at barna får et tettere forhold når de er nærmere i alder enn langt ifra. Og derfor gjør vi det slik. Anonymkode: 84ac3...c45 7
Raven.Writingdesk Skrevet 2. august 2020 #5 Skrevet 2. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det som gjør at det er så mange foreldre som får tette barn? Hva er greia? Anonymkode: f275d...2aa Det er «hypet opp» at det lønner seg med to tette fordi da kan disse leke sammen, de blir bedre venner, man kan dra på aktiviteter felles, ettersom de er i samme aldersgruppe (prøv å finne felles film for å gå på kino med en 3 åring og 10 åring) og man blir «fortere ferdig» med livet som småbarnsforeldre med bleiebarn. Tro meg: det er masse «framsnakk» av å få barn tett, når man først får ett barn. Det er nesten det første folk spør om: «Gratulerer. Når kommer Nummer 2» ? 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: er det så vanskelig da å vente 4-5 år til dere får nestemann for å unngå 3 år med galskap? Anonymkode: f275d...2aa Jeg er enig. Men livet er ikke alltid like lett å planlegge. Noen kan bli gravid med Nr 2 ved «uhell» (kjenner faktisk MANGE slike tilfeller) Andre tenker at siden det tok litt tid å bli gravid med nr 1 så begynner vi tidlig med Nr 2, også blir de fortere gravid enn hva de tenkte. Jeg har personlig valgt bort å få barn så tett nettopp fordi jeg har en hypotese om at det øker sannsynligheten for skilsmisse. Kjenner en overvekt av skilte familier hvor barna er tett i alder, og har konkludert med at dette henger sammen. Så; enig i resonnementet ditt. Men tror ikke alle tenker bevisst at de skal havne i en slik situasjon. 14
mammahjarte Skrevet 2. august 2020 #6 Skrevet 2. august 2020 Folk har veldig forskjellig meining om kva som er eit bra mellomrom. Det er ikkje eit rett eller galt svar. Vanligvis handler tett om ønsket om nær relasjon mellom søsken. Har du ein seksåring og ein ettåring så blir det ikkje heilt det same som to tette som er på omtrent likt nivå. 1
Helgeline Skrevet 2. august 2020 #7 Skrevet 2. august 2020 Fordi det er mest vanlig. Fordi folk begynner å lage barn så sent at hvis de vil at barnet skal ha søsken må de henge i. Det er ikke akseptabelt å få barn i 40-årsalder heller, må vite... For å «gjøre seg ferdig» med den mest slitsomme perioden. For at barna skal kunne være lekekamerater; ev at man er redd for at de ikke for så nært forhold dersom det er noen år mellom. 8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #8 Skrevet 2. august 2020 Fordi jeg selv har en søster to år unna meg, og vi var nærmere enn vi ellers ville vært. Nevøen og niesen min har 1,5 års forskjell, og er kjempegode venner. Forøvrig ble eldste pottetrent allerede da han var litt over året, så de var faktisk ikke bleiebarn samtidig. Men også fordi jeg dessverre ikke klarte å bli gravid før midt i tredveåra — samlivsbrudd, ny partner, deretter mange år med prøving — og derfor ikke har all verdens med tid på meg til nummer to. Anonymkode: d2942...279 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #9 Skrevet 2. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Planen er å få tette barn her. Hovedgrunnen er alder på oss selv, og at vi har dårlig erfaring med stor aldersforskjell mellom søsknene. Vår erfaring er at barna får et tettere forhold når de er nærmere i alder enn langt ifra. Og derfor gjør vi det slik. Anonymkode: 84ac3...c45 Dette. To tette er slitsomt i 2 år, etter det så blir ting mye bedre og barna har hverandre. To med større aldersforskjell er bedre de to første årene og etter det er det kjipt å se at barna ikke har et forhold til hverandre i minst 25år før begge er godt over 20år og aldersforskjellen mindre tydelig. Anonymkode: 240eb...025 6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #10 Skrevet 2. august 2020 3 minutter siden, Raven.Writingdesk skrev: Det er «hypet opp» at det lønner seg med to tette fordi da kan disse leke sammen, de blir bedre venner, man kan dra på aktiviteter felles, ettersom de er i samme aldersgruppe (prøv å finne felles film for å gå på kino med en 3 åring og 10 åring) og man blir «fortere ferdig» med livet som småbarnsforeldre med bleiebarn. Tro meg: det er masse «framsnakk» av å få barn tett, når man først får ett barn. Det er nesten det første folk spør om: «Gratulerer. Når kommer Nummer 2» ? Jeg er enig. Men livet er ikke alltid like lett å planlegge. Noen kan bli gravid med Nr 2 ved «uhell» (kjenner faktisk MANGE slike tilfeller) Andre tenker at siden det tok litt tid å bli gravid med nr 1 så begynner vi tidlig med Nr 2, også blir de fortere gravid enn hva de tenkte. Jeg har personlig valgt bort å få barn så tett nettopp fordi jeg har en hypotese om at det øker sannsynligheten for skilsmisse. Kjenner en overvekt av skilte familier hvor barna er tett i alder, og har konkludert med at dette henger sammen. Så; enig i resonnementet ditt. Men tror ikke alle tenker bevisst at de skal havne i en slik situasjon. Så du ville skille deg? Anonymkode: 240eb...025
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #11 Skrevet 2. august 2020 1 minutt siden, Raven.Writingdesk skrev: og man blir «fortere ferdig» med livet som småbarnsforeldre med bleiebarn. Tro meg: det er masse «framsnakk» av å få barn tett, når man først får ett barn. Det er nesten det første folk spør om: «Gratulerer. Når kommer Nummer 2» ? Men er det ikke bedre å "spre" galskapen på noen år da? Det står jo side opp og side ned her på KG om hvor forferdelig alt er med tette, mødre som omtrent må legges inn på sinnsykehus for å overleve at barna skriker i hver ende, søvnen står ikke til påske, husrotet har grodd bein og er på vei til å gro seg ut av huset, og helvete har inntruffet pga pappen er vekkreist, på guttetur, tar ikke del, bryr seg ikke, er en jævel osv. Så får en heller ha noen år mellom bleiebarna, få nok søvn, ha mer harmoniske barn, ha mer tid til husarbeid osv? Anonymkode: f275d...2aa 11
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #12 Skrevet 2. august 2020 4 minutter siden, Helgeline skrev: For at barna skal kunne være lekekamerater; ev at man er redd for at de ikke for så nært forhold dersom det er noen år mellom. Er dette så vanvittig viktig? Så lenge man ikke snakker tiår mellom barna, så får da barna fortsatt et nært forhold selv om det ikke er bare 2 år mellom dem. Virker helt idiotisk denne tankegangen om at barna MÅ være lekekamerater i nær alder. Anonymkode: f275d...2aa 7
Raven.Writingdesk Skrevet 2. august 2020 #13 Skrevet 2. august 2020 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du ville skille deg? Anonymkode: 240eb...025 😅 Nei, jeg ville gå ut av småbarnsbobla og ha en mer «normal hverdag» med kjæresten min (barnefar) før vi fikk nestemann. 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er det ikke bedre å "spre" galskapen på noen år da? Det står jo side opp og side ned her på KG om hvor forferdelig alt er med tette, mødre som omtrent må legges inn på sinnsykehus for å overleve at barna skriker i hver ende, søvnen står ikke til påske, husrotet har grodd bein og er på vei til å gro seg ut av huset, og helvete har inntruffet pga pappen er vekkreist, på guttetur, tar ikke del, bryr seg ikke, er en jævel osv. Så får en heller ha noen år mellom bleiebarna, få nok søvn, ha mer harmoniske barn, ha mer tid til husarbeid osv? Anonymkode: f275d...2aa Hva man velger er individuelt. Vi foretrakk å la den eldste få sin småbarnsbarndom i fred, sånn at det ikke var en baby å konkurrere med. Når babyen kom var eldste veldig klar på rollen som storesøsken. Vi (foreldre) rakk i mellomtiden å ha kjærestetid og forelskelse uten babyfokus. Hadde dermed «ladet opp» til en ny runde med spedbarn og småbarnstid, og hadde «med på laget» en veldig hjelpsom og ivrig storesøsken. Endret 2. august 2020 av Raven.Writingdesk 7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #14 Skrevet 2. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men er det ikke bedre å "spre" galskapen på noen år da? Det står jo side opp og side ned her på KG om hvor forferdelig alt er med tette, mødre som omtrent må legges inn på sinnsykehus for å overleve at barna skriker i hver ende, søvnen står ikke til påske, husrotet har grodd bein og er på vei til å gro seg ut av huset, og helvete har inntruffet pga pappen er vekkreist, på guttetur, tar ikke del, bryr seg ikke, er en jævel osv. Så får en heller ha noen år mellom bleiebarna, få nok søvn, ha mer harmoniske barn, ha mer tid til husarbeid osv? Anonymkode: f275d...2aa Man tenker på barna. Barn har større glede av hverandre når man er tette i alder. Tenk bare selv, hva har en ungdomsskoleelev i 8.klasse til felles med en barneskoleelev i 3.klasse? Eller en på VGS til felles med en i 7.klasse? Har man mer enn 3-4år mellom barna har de ikke spesielt mye glede av hverandre før de blir rundt 30 år og aldersforskjellen mindre tydelig. Veldig kjedelig at man ikke orket 2 korte år med mer stress, når de neste 25årene blir bedre for barna ved at de har hverandre. Hvorfor være så egoistisk? Man klarer 2 litt stressende år. Man kan forberede seg mentalt også, si at man kaller det en unntakstilstand. Bli enig med partner om at man ikke skal skille seg i den perioden. Man kommer over det og det er så mye mer verdi i det de neste 25årene enn barn med stor aldersforskjell. Man får mer avlastning i årene mellom 2 og 20 dersom barna er tette og det gjør at man burde holde ut. 2 år med avlastning er en dårlig deal mot 18 år med avlastning. Det gjelder å se fremover, ikke bare tenke på her og nå. Det er bedre å leve nøkternt som student og komme seg inn på boligmarkedet som nyutdannet, enn å leve som en konge under studenttiden, ta opp masse forbrukslån og aldri ha sjans til å eie bolig. Å leie bolig er en fattigdomsfelle, man må altså "holde ut" i noen år for å få det bedre senere. Anonymkode: 240eb...025 7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #15 Skrevet 2. august 2020 Jeg har 5 søsken, eldste er 10 år eldre, en annen 8 år eldre, 6 år eldre, 4 år eldre og 1,5år eldre. Hun som er nærmest meg i alder prater jeg med daglig, hun prater med hun eldre ofte men jeg prater til vanlig kun med hun nærmest meg. Ellers er det kun kontakt ved bursdager og jul. Kontakten mellom søsken er kun god med 2 år eller mindre mellomrom i vår familie. Her fikk jeg 2 års mellomrom på mine og er veldig glad for det selv om det ikke var planlagt. Kun slitsomt til yngste ble 9-12 mnd her🤔 Anonymkode: a7038...00e 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #16 Skrevet 2. august 2020 4 minutter siden, Raven.Writingdesk skrev: 😅 Nei, jeg ville gå ut av småbarnsbobla og ha en mer «normal hverdag» med kjæresten min (barnefar) før vi fikk nestemann. Hahahaha, jeg leste det to ganger, men klarte å ikke få med meg at du valgte det "bort". Er det mulig.... 🤣 Anonymkode: 240eb...025 1
Helgeline Skrevet 2. august 2020 #17 Skrevet 2. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dette så vanvittig viktig? Så lenge man ikke snakker tiår mellom barna, så får da barna fortsatt et nært forhold selv om det ikke er bare 2 år mellom dem. Virker helt idiotisk denne tankegangen om at barna MÅ være lekekamerater i nær alder. Anonymkode: f275d...2aa Ja, tydeligvis. Vi prøvde å få barn tett, men heldigvis ville skjebnen det annerledes 😅 Jeg fått barn over en periode på 17 år, den «korteste» aldersforskjellen mellom to av barna er 5 år. Opplever at alle barna mine har en god relasjon og finner på ting sammen, til tross for store aldersspenn. Men problemet med at barn i ulike aldersgrupper har ulike interesser, og at det derfor i en periode kan være vanskelig å finne aktiviteter som passer alle, det har vi opplevd. Særlig utfordrende på ferietur. 4
Prelunia Skrevet 2. august 2020 #18 Skrevet 2. august 2020 Mange vil jo føle det som en større utfordring med to med lang aldersforskjell.. De har helt forskjellig behov, liker ikke de samme tingene, foreldre må dele seg oftere osv. Med to tette kan man samkjøre mer, samkjøre rutiner og aktiviteter man drar på, de har behov som er mer likt. Og får man, som meg, først en liten en som ikke er så krevende er det ikke så ille med en til rett etterpå. Dessuten har de MYE selskap i hverandre og trenger ikke bli "underholdt" så mye av foreldrene . For min del synes jeg tiden fra de er 6/7 år er mer krevende enn baby og småbarnstiden.. Grining gjør meg ingenting og jeg har god tålmodighet med det , og nettene går også greit. Når de gjør "rampestreker " er det fortsatt litt søtt. Men mye vanskeligere med en 9.åring som får egne meninger, vil være mer selvstendig og kan sutre. Grensesetting med større barn er MYE vanskeligere. 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #19 Skrevet 2. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man tenker på barna. Barn har større glede av hverandre når man er tette i alder. Tenk bare selv, hva har en ungdomsskoleelev i 8.klasse til felles med en barneskoleelev i 3.klasse? Eller en på VGS til felles med en i 7.klasse? Har man mer enn 3-4år mellom barna har de ikke spesielt mye glede av hverandre før de blir rundt 30 år og aldersforskjellen mindre tydelig. Veldig kjedelig at man ikke orket 2 korte år med mer stress, når de neste 25årene blir bedre for barna ved at de har hverandre. Hvorfor være så egoistisk? Man klarer 2 litt stressende år. Man kan forberede seg mentalt også, si at man kaller det en unntakstilstand. Bli enig med partner om at man ikke skal skille seg i den perioden. Man kommer over det og det er så mye mer verdi i det de neste 25årene enn barn med stor aldersforskjell. Man får mer avlastning i årene mellom 2 og 20 dersom barna er tette og det gjør at man burde holde ut. 2 år med avlastning er en dårlig deal mot 18 år med avlastning. Det gjelder å se fremover, ikke bare tenke på her og nå. Det er bedre å leve nøkternt som student og komme seg inn på boligmarkedet som nyutdannet, enn å leve som en konge under studenttiden, ta opp masse forbrukslån og aldri ha sjans til å eie bolig. Å leie bolig er en fattigdomsfelle, man må altså "holde ut" i noen år for å få det bedre senere. Anonymkode: 240eb...025 Hva om de to tette søskene ikke kan fordra hverandre? Har du tenkt på det som et alternativ? Hva om de er så forskjellige at de ikke leker sammen? Helt utrolig at du kaller folk som ikke vil ha to tette barn for egoistiske. Anonymkode: 23529...09d 9
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #20 Skrevet 2. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har man mer enn 3-4år mellom barna har de ikke spesielt mye glede av hverandre før de blir rundt 30 år Anonymkode: 240eb...025 Mine på 10 (gutt) og 5 (jente) er bestevenner og leker så utrolig bra sammen. De savner hverandre om de er fra hverandre, de sover på samme rom, og elsker å være med hverandre. Digger å ha 5 år i mellom barna. Anonymkode: c024f...30d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå