AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #1 Skrevet 1. august 2020 Hvordan vet en at barna (1-2 år) gråter i protest mot gråt av savn/engstelse/redsel? Nå er vi på rommet til barnet sovner, fordi det blir hylgråt/hikst når vi har gått fra de få gangene vi prøvde. For å være ærlig så høres gråten like dramatisk ut som når han slår seg, ikke får viljen eller oppmerksomhet. På dagtid er det lett å skille på de ulike logiske følelsene ut i fra situasjonen, men til leggetiden synes jeg det er umulig. Sist det var hylgråt ble det et stort smil så snart vi kom inn igjen. (Vi= den av forelderen som legger barnet) Noen kvelder tar leggetiden 2 timer, mens andre kvelder tar det 5-10 minutter. Besteforeldrene mener vi skal la han gråte, de mener vi gjør han bortskjemt. Jeg skjønner det godt og er innimellom litt usikker på om vi forstyrrer innsovning mer enn vi trygger leggetid. Samtidig er vi foreldre i vår generasjon som absolutt ikke går fra gråtende barn, fordi det kan føre til angst og redsel for barnet (?). Gråtekur er fyfy, er mitt inntrykk. Men- gråt i seg selv er ikke farlig, jeg skulle gjerne visst hvordan andre legger 1-2 åringer og hvordan lære dem å roe seg selv ned. 2 timer er ikke sååå lenge, før var vi oppe i 2-4 timer minst. Det er fåtall ganger leggetid tar mindre enn 30 minutter. Noen tanker og erfaringer du vil dele? Tips? Anonymkode: e7a80...9f3
iansak Skrevet 2. august 2020 #2 Skrevet 2. august 2020 Dette er som å lese hvordan det er hos oss... ingen tanker og erfaring, men håper noen andre ser dette innlegget har det for vi lurer på det samme! 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #3 Skrevet 2. august 2020 Når legging har vært et problem har gått inn og roet barnet, sagt natta og gått ut igjen. Slik har vi holdt på til barnet sovner, men venter litt før vi har gått inn. Samme på natt, vi løper ikke inn ved den minste lyd, avventer situasjonen litt før vi går inn. At barn gråter litt er ikke farlig, men man skal jo ikke la det ligge å hyle lenge uten å respondere. Anonymkode: 03edd...e5e 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #4 Skrevet 2. august 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: For å være ærlig så høres gråten like dramatisk ut som når han slår seg, ikke får viljen eller oppmerksomhet. Anonymkode: e7a80...9f3 Lytt til instinktet ditt. Det er ingen fasit her, noen barn har større behov for nærhet og trygghet ved leggetid. Om du opplever gråten som alvorlig synes jeg du skal slutte å «analysere» og «rasjonalisere» hva som er beste løsning å gjøre ut ifra et «informasjon og intellektuelt» svar. Bare lytt til instinktene dine og intuisjonen din, også gjør du akkurat det. 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Besteforeldrene mener vi skal la han gråte, de mener vi gjør han bortskjemt. Anonymkode: e7a80...9f3 Nei, så små barn blir ikke bortskjemt av å få omsorg og trygghet. Besteforeldrene kan rulle inn. Tips er å si: «takk for at dere deler deres mening, vi velger vår egen måte og må lytte til oss selv, vårt barn, og hva vi mener er best for oss». 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen kvelder tar leggetiden 2 timer, mens andre kvelder tar det 5-10 minutter. Anonymkode: e7a80...9f3 Barn er ikke små roboter, så det er ikke unaturlig at det kan ta lang tid. Men: er barnet trøtt «nok» når dere legger det? Eller følger dere klokka? Hva er avgjørende for at barnet skal legges? Klokka eller barnets fremtoning? Husk at det er sommer og sol, litt ekstra varmt. Kanskje la barnet være litt lenger oppe om det ikke fremstår trett? La barnet «gire ned» med bok, rolig musikk eller tegnefilm som er rolig og avslappende. Eksempelvis Albert Åberg, drømmehagen, Ole Brumm, Laban. (Ikke ting som girer opp) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Samtidig er vi foreldre i vår generasjon som absolutt ikke går fra gråtende barn, fordi det kan føre til angst og redsel for barnet (?). Gråtekur er fyfy, er mitt inntrykk. Men- gråt i seg selv er ikke farlig, jeg skulle gjerne visst hvordan andre legger 1-2 åringer og hvordan lære dem å roe seg selv ned. Noen tanker og erfaringer du vil dele? Tips? Anonymkode: e7a80...9f3 Ny forskning sier at gråtekur ikke er farlig, og skaper ikke tilknytningsproblem. Eldre forskning påpeker at heftig gråting ikke er bra da det skiller ut stresshormoner. Skal man lytte til forskning tror jeg man kan bli veldig forvirra. Lytt til dine egne instinkt, og tenk over hva dere vil som familie. Hva er best for dere ? Å bli hos barnet til det sovner, eller å gå inn og ut av soverommet samtidig som det gråter for å få oppmerksomhet? Vi valgte å samsove. Når barnet var trøtt/nærmet seg sengetid, så la vi oss vedsidenav barnet til det sovnet, også sto vi opp igjen. Barnet visste da at vi kom tilbake og sov vedsidenav det, senere på kvelden. Bruker mellom 3-10 minutt på legging. Det funket for oss Lykke til Anonymkode: 715c2...7bb 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #5 Skrevet 2. august 2020 Du legger barnet, synger, sier god natt og kyss, går ut av rommet, så sover barnet fra 19-7 ca, enkel sak, rutine rutine rutine Anonymkode: 86987...16a
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #6 Skrevet 2. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du legger barnet, synger, sier god natt og kyss, går ut av rommet, så sover barnet fra 19-7 ca, enkel sak, rutine rutine rutine Anonymkode: 86987...16a For oss funket dette helt hun fikk søsken. Etter det hun har begynt å teste grenser. Og kan hyyyyle i mange timer om det er det som må til for at vi sitter der... det går i perioder for de fleste men hvis dette funker for dere hele baby/barne tiden uten unntak så er det fint for dere! Men de fleste vil oppleve at det varierer. Anonymkode: aa6fd...a20 2
Innflytter Skrevet 2. august 2020 #7 Skrevet 2. august 2020 Anbefaler podcasten «foreldrerådet» med episoden som omhandler søvn. Virkelig nyttig 🙂 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #8 Skrevet 2. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: For oss funket dette helt hun fikk søsken. Etter det hun har begynt å teste grenser. Og kan hyyyyle i mange timer om det er det som må til for at vi sitter der... det går i perioder for de fleste men hvis dette funker for dere hele baby/barne tiden uten unntak så er det fint for dere! Men de fleste vil oppleve at det varierer. Anonymkode: aa6fd...a20 Jeg har to, det er 2,5 år aldersforskjell Anonymkode: 86987...16a
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #9 Skrevet 2. august 2020 Som den flinke mamman jeg var/er så la jeg også barnet kl 19,etter kveldsrutiner. I egen seng må vite. Her var det hyl og skrik uansett hva jeg prøvde, og som 100% alenemor fikk jeg hver kveld av dette. Jeg var helt utslitt. Så en kveld tok jeg henne i min seng og la meg ned med henne. Hun falt til ro med en gang og sovnet iløpet av 5 min. Så kunne jeg gå ut av rommet. Dette gjorde jeg hver kveld etterpå. Hun hadde det bra, og jeg hadde det bra. Hun sovnet selv i egen seng senere. Trygghet trygghet trygghet sier nå jeg. Anonymkode: 7547a...b2f 3
Ulrikke Skrevet 2. august 2020 #10 Skrevet 2. august 2020 Sitt eller ligg der med ham hvis det går raskere. Vi var der at det viktige ikke var hvor og hvordan man sov, men AT man sov. Og da gjaldt det alle i familien... Jeg husker ikke når det ga seg, men hun er 14 år nå og har selvfølgelig sovet alene i mange, mange år. Jeg er glad vi gjorde som vi gjorde! 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #11 Skrevet 2. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som den flinke mamman jeg var/er så la jeg også barnet kl 19,etter kveldsrutiner. I egen seng må vite. Her var det hyl og skrik uansett hva jeg prøvde, og som 100% alenemor fikk jeg hver kveld av dette. Jeg var helt utslitt. Så en kveld tok jeg henne i min seng og la meg ned med henne. Hun falt til ro med en gang og sovnet iløpet av 5 min. Så kunne jeg gå ut av rommet. Dette gjorde jeg hver kveld etterpå. Hun hadde det bra, og jeg hadde det bra. Hun sovnet selv i egen seng senere. Trygghet trygghet trygghet sier nå jeg. Anonymkode: 7547a...b2f ❤️❤️❤️ Anonymkode: d1085...84c
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #12 Skrevet 2. august 2020 Jeg vil slå et slag for trøstekur. Hos oss fungerte ingenting annet. Samsoving førte bare til oppvåkning etter oppvåkning og desperat jakt etter puppen hele natten. Jeg ammet henne i søvn med suksess i starten, men rundt 10 måneder ble det et evighetsprosjekt som førte til timevis med legging og alt for lite søvn. Fulgte rådene fra søvn-episodene til podcasten foreldrerådet. Det er fælt når det står på, med en del gråt og frustrasjon og frem og tilbake, men nå har vi en harmonisk jente som sovner raskt, er uthvilt og våkner med et strålende smil om morgenen. For oss føles det helt riktig. Anonymkode: ba33e...ca8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå