Gå til innhold

Må man føde hvis fosteret dør i uke 14?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eller hvor lenge tilbys det utskrapning? Tenker på gestasjonsalder >14 uker, ikke når en MA blir oppdaget >14 uker mens fosteret døde i feks uke 8.

Anonymkode: 0fc15...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter uke 12 er det kun medisinsk abort som tilbys, det vil si at du på en måte føder barnet. Du må gjøre dette på sykehus. Du får først noen piller som stopper graviditeten. Et par dager senere får du piller som gir rier,.slik at du aborterer fosteret. Det blir en liten mini fødsel på en måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, tussi84 skrev:

Etter uke 12 er det kun medisinsk abort som tilbys, det vil si at du på en måte føder barnet. Du må gjøre dette på sykehus. Du får først noen piller som stopper graviditeten. Et par dager senere får du piller som gir rier,.slik at du aborterer fosteret. Det blir en liten mini fødsel på en måte. 

Feil... FØR uke 10-12 tilbys det medisinsk abort. Er det over dette blir det utskrapning. Men er du over uke 21 blir det igangsatt.

Anonymkode: ee242...0c4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil... FØR uke 10-12 tilbys det medisinsk abort. Er det over dette blir det utskrapning. Men er du over uke 21 blir det igangsatt.

Les her da, så ser du at det jeg sier er korrekt. 

https://emetodebok.no/kapittel/menstruasjon-svangerskap-og-svangerskapsavbrudd/svangerskapsavbrudd/svangerskapsavbrudd-etter-12-uker/

På denne linken står det følgende:

Etter uke 12 blir aborten alltid foretatt som en medisinsk abort på sykehuset. Kirurgisk abort tilbys ikke etter 12. uke. 

Det står også på denne siden hvordan en medisinsk abort foregår etter uke 12. 

Kirigusk abort = utskrapning 

medisinsk abort = abort framprovesert ved hjelp av medikamenter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, tussi84 skrev:

https://emetodebok.no/kapittel/menstruasjon-svangerskap-og-svangerskapsavbrudd/svangerskapsavbrudd/svangerskapsavbrudd-etter-12-uker/

Etter uke 12 blir aborten alltid foretatt som en medisinsk abort på sykehuset. Kirurgisk abort tilbys ikke etter 12. uke. 

Jeg fikk nå i hvert fall kirurgisk abort da jeg var 13 uker på vei.

Anonymkode: b330a...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, tussi84 said:

Dette er snakk om provosert abort, ts spør om spontant 

Anonymkode: f5509...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke gå å tenk på spontaniteten når du er gravid, det ødelegger sjelen

Anonymkode: 0d3e2...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gå å tenk på spontaniteten når du er gravid, det ødelegger sjelen

Spontanabort og død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller hvor lenge tilbys det utskrapning? Tenker på gestasjonsalder >14 uker, ikke når en MA blir oppdaget >14 uker mens fosteret døde i feks uke 8.

Hvis du er i uke 14 og foster døde i 8 uke så får du nok piller for og starte utdrivelsen. Fosteret er veldig lite på det stadiet. Du får info om dette på sykehuset. Har inntrykk i dag at de foretrekker at man tar piller og venter med utskrapning. Jeg har hatt MA flere ganger som er oppdaget i uke 10 og fosteret er i uke 8. Har en gang fått kirurgisk to ganger med piller men endte opp med utskrapning allikvael da pillene ikke fungerte på meg. 

Anonymkode: 4d803...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du er i uke 14 og foster døde i 8 uke så får du nok piller for og starte utdrivelsen. Fosteret er veldig lite på det stadiet. Du får info om dette på sykehuset. Har inntrykk i dag at de foretrekker at man tar piller og venter med utskrapning. Jeg har hatt MA flere ganger som er oppdaget i uke 10 og fosteret er i uke 8. Har en gang fått kirurgisk to ganger med piller men endte opp med utskrapning allikvael da pillene ikke fungerte på meg. 

Anonymkode: 4d803...baf

Det er jo akkurat det hun sier hun ikke lurer på 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo akkurat det hun sier hun ikke lurer på 

Nettopp.

Jeg lurer på hvor grensen går for når man kan ha utskrapning og når man må «føde». Ut fra fosterets gestasjonsalder, ikke mors uker.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp.

Jeg lurer på hvor grensen går for når man kan ha utskrapning og når man må «føde». Ut fra fosterets gestasjonsalder, ikke mors uker.

Ts

12 uker, etter det må du føde ut. Men du kan få så mye smertestillende og beroligende du vil (innenfor rimelighetens grenser), så det er ikke så ille. 

Anonymkode: 0dfd1...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde abort i uke 15, det fungerer dessverre ganske likt som en fødsel med både rier og vannavgang. 

Måtte i tillegg ha utskraping etterpå under narkose siden det var rester igjen i livmor. 

Anonymkode: 20ab6...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 2.8.2020 den 3.51, AnonymBruker skrev:

Bare tull. Les deg opp.
Har gjort det selv. Forster døde uke 11 - oppdaget i uke 13 - da ble det medisinsk abort. Utskrapning er ikke noe godt alternativ når livmor og morkake etc har vokst seg såpass stort, uansett om fosteret er lite. Absolutt best for kroppen å ta seg av det på mest mulig naturlig vis, slik at alt faller tilbake til normalen etterpå. En utskrapning setter ikke igang de samme hormonelle avslutningsprosessene som en fødsel gjør. Og man trenger avslutningen, fysisk og mentalt. 

Anonymkode: 15c5d...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

12 uker, etter det må du føde ut. Men du kan få så mye smertestillende og beroligende du vil (innenfor rimelighetens grenser), så det er ikke så ille. 

Anonymkode: 0dfd1...92a

Ja man blir betydelig mer dopet ved behov enn ved vanlig fødsel :) Syns jeg ble ivaretatt på best mulig måte etter MA oppdaget i uke 13. Virkelig. Det var jo dritt - men oppi det hele gjorde de hva de kunne og hva som var best for meg faktisk.

Anonymkode: 15c5d...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble innlagt på dagsengepost da jeg skulle abortere i uke 14. Tok en tablett dagen før, og en ny neste morgen da jeg kom på sykehuset. Etter ca. 4 timer kom alt ut (foster + morkake). Ble gjort på toalett alene, men i bekken slik at personalet kunne få dette etterpå (den lille ble vasket, jeg fikk holde, og etterpå skulle obuseres). Vil ikke kalle denne opplevelsen for å "føde" egentlig. Men glad det ble gjort på sykehus! Ville vært veldig traumatiserende å gjøre det hjemme. Jeg ble godt ivaretatt på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
På 2.8.2020 den 3.51, AnonymBruker skrev:

Stemmer ikke. Jeg måtte avbryte et svangerskap i uke 17, og det var en overvåket medisinsk abort på sykehus. 

Anonymkode: 7af30...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...