Gå til innhold

Hvem reiser på Hurtigruten under en epidemi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo på linje med de som reiser til utlandet. Båter er jo kjent for massive smitteutbrudd når det gjelder norovirus osv. Hva er det mennesker ikke forstår med å bo sammen hundrevis på en båt og smittefare? 

Selv om myndighetene gir grønt lys til utenlandsreiser, cruiseskip og Hurtigruten - vær så snill å tenk selv! 

Anonymkode: 25efa...d1b

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dessverre mange som ikke skjønner alvoret med covid-19. Eller rett og slett driter i det så lenge de holder seg frisk.  Man ser jo hvordan folk holder på om dagen. Ørten bryllupsfester, holder ikke avstand i butikker, drar utenlands osv.. Alt i en pandemi... hysterikere liker de å kalle de som faktisk skjønner alvoret.. 

• Liker 2
Skrevet

Problemet var vel ikke passasjerene her, men rederiet som har tatt inn utenlandske smittede ansatte. Steng heller grensene igjen og la nordmenn reise på ferie i eget land!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er for mange som stoler for mye på at myndighetene har kontroll. Jeg har flere eldre familiemedlemmer sim har meldt seg på gruppeturer neste mnd hvor de skal reise sammen med andre i en lengre tid med både buss, båt og fly. De sier at det er trygt for arrangørene vil ha gode tiltak og si ifra hvis det er et utbrudd. Er det noe vi har lært siste dagene så er det at dette kan vi ikke stole på.

Anonymkode: 0fff0...0f8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Myndighetene VET at så lenge noe fristende er lovlig, så vil folk benytte seg av det. 

Folk vet at røyking er helseskadelig, men det selges i matbutikk, bensinstasjon og kiosker. Og folk benytter seg av tilbudet.

Utenlandsferie, hurtigruta, hytta og svenskehandel er enorme gulrøtter myndighetene vifter foran oss "det er lov, men vi anbefaler ikke" 🙄

Anonymkode: 5a568...571

AnonymBruker
Skrevet

Ja, de er modige som våger! Jeg kjenner noen som avbestilte tur med hurtigruten (bestilt for lenge siden). Fikk ikke pengene tilbake heller mener jeg, men ingen av dem turte å ta sjansen. Det var tydeligvis en smart avgjørelse 

Anonymkode: f582c...41e

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, NorthernLight skrev:

Det er dessverre mange som ikke skjønner alvoret med covid-19. Eller rett og slett driter i det så lenge de holder seg frisk.  Man ser jo hvordan folk holder på om dagen. Ørten bryllupsfester, holder ikke avstand i butikker, drar utenlands osv.. Alt i en pandemi... hysterikere liker de å kalle de som faktisk skjønner alvoret.. 

Myndighetene har direkte oppfordret nordmenn til å feriere i eget land og bruke feriepengene for å støtte norsk reiseliv. De har handlet på tydelig oppfordring fra norske myndigheter. 

Anonymkode: e20b1...cac

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er for mange som stoler for mye på at myndighetene har kontroll. Jeg har flere eldre familiemedlemmer sim har meldt seg på gruppeturer neste mnd hvor de skal reise sammen med andre i en lengre tid med både buss, båt og fly. De sier at det er trygt for arrangørene vil ha gode tiltak og si ifra hvis det er et utbrudd. Er det noe vi har lært siste dagene så er det at dette kan vi ikke stole på.

"Si ifra hvis det er et utbrudd" faktisk. Folk evner ikke å bruke hodet lenger eller..? Er det et utbrudd er skaden allerede skjedd og da nytter det ikke å si ifra.

Anonymkode: 4af85...ff4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Si ifra hvis det er et utbrudd" faktisk. Folk evner ikke å bruke hodet lenger eller..? Er det et utbrudd er skaden allerede skjedd og da nytter det ikke å si ifra.

Anonymkode: 4af85...ff4

Ja, jeg argumenterer med det tilbake, men jeg de nekter å ta det inn over seg. Dette er folk i risikogruppen (yngste 70 år, eldste 82år). 

AnonymBruker
Skrevet

Hurtigruta er en viktig ferdselsåre langs kysten. Særlig i nord. Skal du f.eks til kjeveortoped eller øyelege med barn i nordtroms, og ikke kjører bil, kan du ta hurtigbåten til Tromsø om morgenen, og hurtigruta hjem på kvelden. Den er en del av vårt kollektivtilbud.

Anonymkode: e06c4...325

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mange ignorante østlendinger her ser jeg, som ikke forstår at Hurtigruta er et viktigere transportmiddel langs kysten enn toget  er på østlandet. 

Anonymkode: 00b7e...606

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange ignorante østlendinger her ser jeg, som ikke forstår at Hurtigruta er et viktigere transportmiddel langs kysten enn toget  er på østlandet. 

De vil ikke forstå. De vil hetse, mobbe og kalle folk dumme for å føle seg bedre selv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå må du gi deg. Jeg er nordlending og klarer utmerket godt å lese hovedinnlegget hvor TS skriver «bo sammen» 

Det er forskjell på å ta en kort tur med hurtigruta for å dra til øyelege, og å dra på et åtte dagers cruise til Svalbard!

Anonymkode: 3a62b...203

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min venninne er i risikosonen og reiste med hurtigruten til Ålesund da hun skulle på sykehus undersøkelse der. Hun anså det sikrere enn å sitte skulder til skulder på fly. På hurtigruten hadde hun egen lugar og var ikke tett på noen. Heldigvis ikke korona på hennes hurtigrute sist torsdag 

Anonymkode: d96bd...663

• Liker 2
Skrevet
På 2.8.2020 den 11.33, AnonymBruker skrev:

Nå må du gi deg. Jeg er nordlending og klarer utmerket godt å lese hovedinnlegget hvor TS skriver «bo sammen» 

Det er forskjell på å ta en kort tur med hurtigruta for å dra til øyelege, og å dra på et åtte dagers cruise til Svalbard!

Anonymkode: 3a62b...203

Jojo... men nå svarte jeg bare på ts sitt spm :)

AnonymBruker
Skrevet

Problemet her er jo at de ikke satte de ansatte fra rødt land i karantene først. Ellers synes jo smitteverntiltakene å ha fungert godt. De fleste som er smittet, er ansatte fra rødt land. Kun et fåtall av passasjerene har fått påvist smitte. Det tyder jo på at alle tiltakene ellers om bord har fungert veldig bra.

Anonymkode: c8733...989

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tyder jo på at alle tiltakene ellers om bord har fungert veldig bra.

Helt enig der. Hurtigruten har gjort mye feil og personer i ledelsen burde faktisk straffes, men så langt under 10 smittet av nesten 400 passasjerer på 14 dager i "samme hus" er faktisk ganske imponerende. Sammenlign det med ett eneste bryllup i Moss... Jeg så denne videoen av smittverntiltakene ombord, og de er i allefall langt mer omfattene enn på hvilket som helst annen offentlig transport eller et kjøpesenter for den del, så jeg hadde heller reist med hurtigruten i stedet for fly eller buss.

Anonymkode: 76bdc...a8a

• Liker 2
Skrevet
På 2.8.2020 den 0.28, Kitcat skrev:

Problemet var vel ikke passasjerene her, men rederiet som har tatt inn utenlandske smittede ansatte. Steng heller grensene igjen og la nordmenn reise på ferie i eget land!

Godt poeng her. Hadde grensene vært "hermetisk" lukket hadde vi ikke behøvd et eneste tiltak innad i landet.

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Iceman skrev:

Godt poeng her. Hadde grensene vært "hermetisk" lukket hadde vi ikke behøvd et eneste tiltak innad i landet.

Da hadde vi alle sultet ihjel, gått tom for klær, medisiner, utstyr, mobiltelefoner, bildeler osv. Bøndene hadde mistet avlingen fordi ingen kan høste. Osv. Norge er ikke selvforsynt med noe som helst. 

• Liker 3
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde vi alle sultet ihjel, gått tom for klær, medisiner, utstyr, mobiltelefoner, bildeler osv. Bøndene hadde mistet avlingen fordi ingen kan høste. Osv. Norge er ikke selvforsynt med noe som helst. 

Stengt for folk betyr ikke stengt for produkter.

• Opprett ny...