AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #1 Del Skrevet 1. august 2020 Er opptatt av at selen ikke skal medføre ubehag for hunden, utover at den hindrer trekking/«motorkraft». Vi jobber, og har lenge jobbet, med å gå pent i bånd, og vi har kommet en bit på vei. Men hunden sliter litt med stress på enkelte dager, uten at jeg riktig klarer å finne ut hva som er den utløsende faktoren. Da trekker hun mye og alt vi har trent på blir glemt, og turene er uutholdelig for armer, og med hoftebelte går det ut over bekkenet. Så mitt «siste» håp nå er å få testet anti-trekk sele for å se om det hjelper. Vi har prøvd sele med krok fremme og på ryggen, og klikket i begge krokene. Men synes denne sklir. https://www.musti.no/easy-walk-sele-svart?39173&gclid=EAIaIQobChMInPubnNH56gIVcSB7Ch0SSAVaEAQYASABEgIuqfD_BwE Har studert denne typen på Youtube, og synes den ser bra ut. Noen tanker her? Hunden er slank (Border Collie). Anonymkode: 03372...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #2 Del Skrevet 2. august 2020 Bruker den du linker til. Er genial. Når hunden drar så blir den snudd mot deg og oppnår ingenting. Du slipper da å bli dratt i skuldre og rygg Anonymkode: 6e6bd...206 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #3 Del Skrevet 2. august 2020 Hver gang du lar hunden dra, så ødelegger du mye av prosessen. Om en hund skal lære å gå fint, må den lære at å trekke ikke får den noen plass. Hunder trekker fordi de lærer at trekking = bevegelse. Går du når hun trekker, så lærer hun at trekking fungerer for å komme seg dit hun vil. Om trekking fungerer noen ganger og ikke fungerer noen ganger, vil hunden bli forvirret og aldri lære at den ikke skal trekke. På de dagene hunden er ekstra stresset, så foreslår jeg at istedenfor å bare gå tur, gå utenfor huset, stopp, også tren hunden på sitt, gi labb, ligg osv. Ha noen skikkelig gode godbiter (pølsebiter kanskje?). Få hunden til å fokusere på deg, ikke resten av verden. Forhåpentligvis vil det roe ned hunden. Når hunden har roet seg ned, gå et lite stykke. Om hun trekker, stopp helt eller snu og gå i motsatt retning. Kommer stresset tilbake, stopp og få henne til å fokusere på deg med godbiter osv. Kanskje du må stå der i 20 minutter før hun er rolig igjen, men du kan ikke la henne trekke, for da lærer hun aldri at trekking ikke fungerer. Hvilken type hund er dette? Får hun nok mental stimuli gjennom dagen? Kanskje stresset er understimuli og hun derfor blir litt rar i hodet når du tar henne med ut? Noen hunder trenger mer hjernetrim enn andre. Gi maten hennes i en kong istedenfor i en skål. Lær henne nye ting så hun må bruke hodet. Det finnes masse hjernetrim leker for hunder om du Googler. Anonymkode: bb4c3...e15 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 2. august 2020 #4 Del Skrevet 2. august 2020 Av anti-trekk seler så er de med ring festet foran de som er mest skånsomme. Men merk at de bare fokuserer på symptomet (draingen) og tar ikke tak i årsaken til problemet (stressnivået). Jeg vil derfor anbefale at dere jobber med å få ned stressnivået kombinert med bruk av denne selen. En måte å gjøre det på er ved hjelp av godbitsøk. Da snakker vi minst 15 minutter med godbitsøk i gress/grøft. Stopp ofte på tur og ha godbitsøk og kontakttrening for å hjelpe hunden å få ned stressnivået. Ting som kan spille inn på stressnivået er forventning, anspenthet (hvis hunden er utrygg på hunder/biler/syklister/mennesker osv), understimulert og smerte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #5 Del Skrevet 2. august 2020 1 time siden, Tabris skrev: Av anti-trekk seler så er de med ring festet foran de som er mest skånsomme. Men merk at de bare fokuserer på symptomet (draingen) og tar ikke tak i årsaken til problemet (stressnivået). Jeg vil derfor anbefale at dere jobber med å få ned stressnivået kombinert med bruk av denne selen. En måte å gjøre det på er ved hjelp av godbitsøk. Da snakker vi minst 15 minutter med godbitsøk i gress/grøft. Stopp ofte på tur og ha godbitsøk og kontakttrening for å hjelpe hunden å få ned stressnivået. Ting som kan spille inn på stressnivået er forventning, anspenthet (hvis hunden er utrygg på hunder/biler/syklister/mennesker osv), understimulert og smerte. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hver gang du lar hunden dra, så ødelegger du mye av prosessen. Om en hund skal lære å gå fint, må den lære at å trekke ikke får den noen plass. Hunder trekker fordi de lærer at trekking = bevegelse. Går du når hun trekker, så lærer hun at trekking fungerer for å komme seg dit hun vil. Om trekking fungerer noen ganger og ikke fungerer noen ganger, vil hunden bli forvirret og aldri lære at den ikke skal trekke. På de dagene hunden er ekstra stresset, så foreslår jeg at istedenfor å bare gå tur, gå utenfor huset, stopp, også tren hunden på sitt, gi labb, ligg osv. Ha noen skikkelig gode godbiter (pølsebiter kanskje?). Få hunden til å fokusere på deg, ikke resten av verden. Forhåpentligvis vil det roe ned hunden. Når hunden har roet seg ned, gå et lite stykke. Om hun trekker, stopp helt eller snu og gå i motsatt retning. Kommer stresset tilbake, stopp og få henne til å fokusere på deg med godbiter osv. Kanskje du må stå der i 20 minutter før hun er rolig igjen, men du kan ikke la henne trekke, for da lærer hun aldri at trekking ikke fungerer. Hvilken type hund er dette? Får hun nok mental stimuli gjennom dagen? Kanskje stresset er understimuli og hun derfor blir litt rar i hodet når du tar henne med ut? Noen hunder trenger mer hjernetrim enn andre. Gi maten hennes i en kong istedenfor i en skål. Lær henne nye ting så hun må bruke hodet. Det finnes masse hjernetrim leker for hunder om du Googler. Anonymkode: bb4c3...e15 Takk for svar. Litt av problematikken vår, er at når det er båndtvang absolutt over alt på denne tiden av året, så er det mye stimuli og aktivisering hvor hunden kan være løs i skogen som vi vanligvis kan gjøre de dagene vi ser at båndtur ikke fungerer. De dagene båndtur ikke fungerer, så kan hunden nærmest gå på to bein. Vi stopper opp, hunden får beskjed om å snu, sette seg ved siden av meg, vi har kontakt og belønner, vi går noen meter og hunden drar igjen. Dette merkes godt i armer, og jeg ønsker bare å bruke selen som en avlastning for å gjøre trening gjennomførbart selv på dårlige dager. Jeg vet jo dette med at en vanlig sele gjerne legger trygg på ryggen, slik at det trigger trekking. Vi merker forskjell på hunden når vi bruker krok fremme kontra krok på ryggen, som et bevis på at krok på ryggen faktisk trigger trekkingen hos henne. Noen dager har vi fantastiske turer hvor vi kan gå i det uendelige. Men stort sett må vi jobbe oss gjennom hele eller deler av turen. Anonymkode: 03372...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymous33 Skrevet 2. august 2020 #6 Del Skrevet 2. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Litt av problematikken vår, er at når det er båndtvang absolutt over alt på denne tiden av året, så er det mye stimuli og aktivisering hvor hunden kan være løs i skogen som vi vanligvis kan gjøre de dagene vi ser at båndtur ikke fungerer. De dagene båndtur ikke fungerer, så kan hunden nærmest gå på to bein. Vi stopper opp, hunden får beskjed om å snu, sette seg ved siden av meg, vi har kontakt og belønner, vi går noen meter og hunden drar igjen. Dette merkes godt i armer, og jeg ønsker bare å bruke selen som en avlastning for å gjøre trening gjennomførbart selv på dårlige dager. Jeg vet jo dette med at en vanlig sele gjerne legger trygg på ryggen, slik at det trigger trekking. Vi merker forskjell på hunden når vi bruker krok fremme kontra krok på ryggen, som et bevis på at krok på ryggen faktisk trigger trekkingen hos henne. Noen dager har vi fantastiske turer hvor vi kan gå i det uendelige. Men stort sett må vi jobbe oss gjennom hele eller deler av turen. Anonymkode: 03372...f68 Skjønner. Tror dere må legge mer tid og jobb i det de dagene hun er stressa. Om hun har en sånn dag, så kan dere jo få ut litt mental energi inne/rett utenfor huset før turen. Lær henne nye triks, godbitsøk osv. Og ta med noen skikkelig digge godbiter, bedre enn vanlig, på disse dagene. Da trenger dere ikke å gå så langt, men heller fokusere på å få henne til å holde kontakt med dere. Stopp masse. Gå noen skritt, stopp for kontakttreninf, godbitsøk osv, gå noen skritt, stopp igjen og gjenta. Er hunden ung? Da vil det sikkert bli bedre med tiden, men i mellomtiden, på de dagene hun er stressa, bruk mer tid på å aktivisere hjernen hennes istedenfor kroppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #7 Del Skrevet 2. august 2020 Du skriver jo at det er en border collie, så da er mental trening som det nevnes utrolig viktig. Det er ikke sånn at dere må gå timeslange turer alltid - varier med andre arbeidsoppgaver ellers blir hunden stressa fordi den ikke får nok jobb. Anonymkode: c0155...cc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #8 Del Skrevet 2. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du skriver jo at det er en border collie, så da er mental trening som det nevnes utrolig viktig. Det er ikke sånn at dere må gå timeslange turer alltid - varier med andre arbeidsoppgaver ellers blir hunden stressa fordi den ikke får nok jobb. Anonymkode: c0155...cc7 Oi, en border collie ja. Da må dere definitivt bruke mye tid på å aktivisere hjernen hennes. Grunnen til at hun har dager hvor hun 'stresser' kan være fordi hun generelt ikke får brukt hjernen nok, og da gir det utslag i 'stress'. Border collie er en brukshund, de må jobbe. Gåturer, selv lange gåturer, er ikke nok. Kort ned turene og bruk mer tid på hjernetrim. Det finnes masse fine tips til hjernetrim for hunder på nett. Hun må få brukt hjernen sin hver dag. Ang sele, så er ruffwear front range en god sele. Den har et feste frempå. Men, den skal brukes i tillegg til trening. Når hunden trekker, si 'snu' og snu og gå andre veien. Når hunden snur og følger etter deg, gi godbit og snu tilbake igjen. En trekksele må kombineres med trening. Om hunden er så underdtimulert og stressa at den trekker til tross for at man har båndet festet på brystet, så er det best å ikke bruke det. Anonymkode: bb4c3...e15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #9 Del Skrevet 2. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi, en border collie ja. Da må dere definitivt bruke mye tid på å aktivisere hjernen hennes. Grunnen til at hun har dager hvor hun 'stresser' kan være fordi hun generelt ikke får brukt hjernen nok, og da gir det utslag i 'stress'. Border collie er en brukshund, de må jobbe. Gåturer, selv lange gåturer, er ikke nok. Kort ned turene og bruk mer tid på hjernetrim. Det finnes masse fine tips til hjernetrim for hunder på nett. Hun må få brukt hjernen sin hver dag. Ang sele, så er ruffwear front range en god sele. Den har et feste frempå. Men, den skal brukes i tillegg til trening. Når hunden trekker, si 'snu' og snu og gå andre veien. Når hunden snur og følger etter deg, gi godbit og snu tilbake igjen. En trekksele må kombineres med trening. Om hunden er så underdtimulert og stressa at den trekker til tross for at man har båndet festet på brystet, så er det best å ikke bruke det. Anonymkode: bb4c3...e15 Vi er erfarne eiere av denne rasen, så dette med mental trening er vi jo klar over. Vår andre hund, også Border Collie, er aktiv på agilitybanen (hobbybasert, ikke konkurranse). Vi hadde jo håpet å få denne frøkna også dit, men ettersom hun stresser så er det ikke aktuelt. Hun gjør det derimot veldig bra i lydighet, og vi jobber mye der. Hun er ikke stresset i hverdagen. Er ikke ei som løper til og fra døra straks vi kler på oss jakken, heller ikke ei som i så måte maser om aktivisering, ligger ikke «på vakt» og skvetter til for enhver lyd. Veldig bedagelig og tar ting som de kommer, så det er i bunn og grunn ingen ting som tyder på at hun er understimulert. Hun viser o alle fall ikke de typiske tegnene. Men jeg tror det er miljøet som er utfordringen, og tenker da spesielt på at tur der hun må forholde seg til biler, syklister, mange møtende mennesker (gjerne med hund) osv. er verre enn båndturer på øde områder. Enkelte dager takler hun utfordrende miljøer helt fint, mens andre dager er allerede «skjebnen» bestemt før vi forlater eiendommen hjemme. Nå sier jeg ikke at jeg er helt 100% sikker på at hun ikke er understimulert altså, men slik vi ser henne hjemme eller på tur uten bånd i skogen viser hun ingen av de typiske tegnene. Dette skjer bare på båndtur. Anonymkode: 03372...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #10 Del Skrevet 2. august 2020 25 minutter siden, Anonymous33 skrev: Skjønner. Tror dere må legge mer tid og jobb i det de dagene hun er stressa. Om hun har en sånn dag, så kan dere jo få ut litt mental energi inne/rett utenfor huset før turen. Lær henne nye triks, godbitsøk osv. Og ta med noen skikkelig digge godbiter, bedre enn vanlig, på disse dagene. Da trenger dere ikke å gå så langt, men heller fokusere på å få henne til å holde kontakt med dere. Stopp masse. Gå noen skritt, stopp for kontakttreninf, godbitsøk osv, gå noen skritt, stopp igjen og gjenta. Er hunden ung? Da vil det sikkert bli bedre med tiden, men i mellomtiden, på de dagene hun er stressa, bruk mer tid på å aktivisere hjernen hennes istedenfor kroppen. Hun er bare året, så mye kan jo endre seg. Men føler vi har jobbet så mye med dette nå, helt siden i april, søkt veiledning og hjelp, fått konsultasjoner... men noen vesentlige steg i riktig retning har vi vel egentlig ikke gjort. Annet enn at vi er obs på hva som fungerer og hva som ikke fungerer for henne. Anonymkode: 03372...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #11 Del Skrevet 2. august 2020 Jeg anbefaler ingen anti-trekkseler fordi de fører til feilbelastninger på kroppen. Vet det ikke var det du var ute etter, men jeg synes det er så viktig at jeg føler jeg burde si det allikevel. Heller ha en sele til båndtrening og en hvor hunden får lov til å trekke. Blir innmari slitsomt og hunden lærer mindre av å måtte gå pent hele turen, bedre med korte økter, læringen sitter bedre da og fører til mindre frustrasjon hos dere begge. Anonymkode: 50354...a85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #12 Del Skrevet 2. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er erfarne eiere av denne rasen, så dette med mental trening er vi jo klar over. Vår andre hund, også Border Collie, er aktiv på agilitybanen (hobbybasert, ikke konkurranse). Vi hadde jo håpet å få denne frøkna også dit, men ettersom hun stresser så er det ikke aktuelt. Hun gjør det derimot veldig bra i lydighet, og vi jobber mye der. Hun er ikke stresset i hverdagen. Er ikke ei som løper til og fra døra straks vi kler på oss jakken, heller ikke ei som i så måte maser om aktivisering, ligger ikke «på vakt» og skvetter til for enhver lyd. Veldig bedagelig og tar ting som de kommer, så det er i bunn og grunn ingen ting som tyder på at hun er understimulert. Hun viser o alle fall ikke de typiske tegnene. Men jeg tror det er miljøet som er utfordringen, og tenker da spesielt på at tur der hun må forholde seg til biler, syklister, mange møtende mennesker (gjerne med hund) osv. er verre enn båndturer på øde områder. Enkelte dager takler hun utfordrende miljøer helt fint, mens andre dager er allerede «skjebnen» bestemt før vi forlater eiendommen hjemme. Nå sier jeg ikke at jeg er helt 100% sikker på at hun ikke er understimulert altså, men slik vi ser henne hjemme eller på tur uten bånd i skogen viser hun ingen av de typiske tegnene. Dette skjer bare på båndtur. Anonymkode: 03372...f68 Høres ut som om du vet hva problemet er. Da må dere trå til med miljøtrening ala trene kontaktsøk og annet i lite distraherende miljø, også gradvis ta henne med til mer distraherende miljø. Blir hun stressa, så tar dere et steg tilbake. Masse skryt er viktig. Bygg opp selvtilliten hennes med masse skryt og ikke noe kjefting. Får dere det i boks, så trenger dere ikke en anti-trekk sele. Anri-trekk seler stopper ikke en hund fra å trekke om hunden er veldig bestemt på å trekke. Anonymkode: bb4c3...e15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 2. august 2020 #13 Del Skrevet 2. august 2020 (endret) 5 hours ago, AnonymBruker said: Vi stopper opp, hunden får beskjed om å snu, sette seg ved siden av meg, vi har kontakt og belønner, vi går noen meter og hunden drar igjen. Dette merkes godt i armer, og jeg ønsker bare å bruke selen som en avlastning for å gjøre trening gjennomførbart selv på dårlige dager. Anonymkode: 03372...f68 Fremgangsmåten med å stoppe når hunden drar er for mange lite effektiv og kan ta veldig lang tid. I tillegg er den ofte også veldig frustrerende for hund og eier. Men en så kjapp rase som border collie så kan de også fort lære seg dette som en kjede (dra-stopp-snu-sitt ved eier-få godbit). Så da drar de for at resten av kjeden skal skje, som ender med belønning. Det er også en fremgangsmåte som fokuserer på symptomet (draingen) i stedet for årsaken (stressnivået) og som er grunnen til at den ofte ikke virker, eller tar svært lang tid. Jeg ville derfor droppet den treningen og heller fokusert på stressregulering - få ned stressnivået gjennom lange godbitsøk. Kontakttrening kan også fungere, men da er det enkelte kriterier i treningen som må være på plass først. Hvis hun i tilegg reagerer på miljøet, så vil det også være med på å øke stressnivået. Da er det miljøtilvenning som må til for at stressnivået skal reduseres. Endret 2. august 2020 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #14 Del Skrevet 6. august 2020 På 2.8.2020 den 20.20, Tabris skrev: Fremgangsmåten med å stoppe når hunden drar er for mange lite effektiv og kan ta veldig lang tid. I tillegg er den ofte også veldig frustrerende for hund og eier. Men en så kjapp rase som border collie så kan de også fort lære seg dette som en kjede (dra-stopp-snu-sitt ved eier-få godbit). Så da drar de for at resten av kjeden skal skje, som ender med belønning. Det er også en fremgangsmåte som fokuserer på symptomet (draingen) i stedet for årsaken (stressnivået) og som er grunnen til at den ofte ikke virker, eller tar svært lang tid. Jeg ville derfor droppet den treningen og heller fokusert på stressregulering - få ned stressnivået gjennom lange godbitsøk. Kontakttrening kan også fungere, men da er det enkelte kriterier i treningen som må være på plass først. Hvis hun i tilegg reagerer på miljøet, så vil det også være med på å øke stressnivået. Da er det miljøtilvenning som må til for at stressnivået skal reduseres. Beklager sent svar. Vi har de siste dagene brukt mye tid på hunden og studert atferden hennes i forbindelse med tur. Vi lurer på om kanskje selve turen er det som gir utslaget for stressreaksjonene, og at dette også er årsaken til at stresset eskalerer når vi kommer i utfordrende miljøer. Hun er rolig frem til tur. Hun har aldri vært en hund som kaver og løper frem og tilbake straks hun ser antydning til tur. Vi må alltid gi henne beskjed om å komme for å kle på seg båndet før turen, hvis ikke ligger hun gjerne og sover mens vi forlater huset (stor kontrast til vår andre hund som nærmest sitter vakt ved døra hvis jeg har turbuksa på). Så langt, alt bra. Så kommer vi utenfor døra, og draingen starter med en gang. Men fortsatt håndterbart. Så kommer vi ut på gangveien, og hun drar som en gal. Hun markerer aldri på tur, noe vi også tok opp med instruktør tidligere, som forklarte at dette gjerne kommer av at hun ikke bruker turen til å snøse og utforske, slik hunder vanligvis gjør. Vi har prøvd noen dager uten tur, med mye nesejobbing hjemme nå. Men samtidig må hun jo få litt mosjon. Aner ikke hvordan jeg skal gå frem egentlig, ettersom båndtur med henne byr meg litt imot nå for tiden fordi det er så tungt.... 😩 Anonymkode: 03372...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 6. august 2020 #15 Del Skrevet 6. august 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Beklager sent svar. Vi har de siste dagene brukt mye tid på hunden og studert atferden hennes i forbindelse med tur. Vi lurer på om kanskje selve turen er det som gir utslaget for stressreaksjonene, og at dette også er årsaken til at stresset eskalerer når vi kommer i utfordrende miljøer. Hun er rolig frem til tur. Hun har aldri vært en hund som kaver og løper frem og tilbake straks hun ser antydning til tur. Vi må alltid gi henne beskjed om å komme for å kle på seg båndet før turen, hvis ikke ligger hun gjerne og sover mens vi forlater huset (stor kontrast til vår andre hund som nærmest sitter vakt ved døra hvis jeg har turbuksa på). Så langt, alt bra. Så kommer vi utenfor døra, og draingen starter med en gang. Men fortsatt håndterbart. Så kommer vi ut på gangveien, og hun drar som en gal. Hun markerer aldri på tur, noe vi også tok opp med instruktør tidligere, som forklarte at dette gjerne kommer av at hun ikke bruker turen til å snøse og utforske, slik hunder vanligvis gjør. Vi har prøvd noen dager uten tur, med mye nesejobbing hjemme nå. Men samtidig må hun jo få litt mosjon. Aner ikke hvordan jeg skal gå frem egentlig, ettersom båndtur med henne byr meg litt imot nå for tiden fordi det er så tungt.... 😩 Anonymkode: 03372...f68 Vet du hva det er i miljøet hun reagerer på? Er det biler, lyder, mennesker, hunder...? Du kan starte med en kort runde i nærmiljøet, med minst mulig av de ting som trigger henne. Stopp ofte og gi henne tid til å se seg om og bli roligere. Stopp og ha godbitsøk gjerne 10-15 minutter flere ganger på turen. Gå samme runde hver gang. Ikke se på det som mosjon, men som at hun skal bli kjent med og trygg på et lite område av gangen. Innimellom så kan du gjerne kjøre bort og ta henne med alene i skogen/på stranden hvis hun slapper mer av der. Så kan dere begge koble av og gå tur for turen sin del, ikke for å trene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå