Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av at jeg skal gifte meg om litt over et år og er avhenig av å spare mest mulig inne den tid åpner jeg herved en tråd der vi kan komme med de beste sparetipsene våres.. Litt kjipt å tenke på det nå i sommervarmen,, men en gang må man jo begynne :roll:

Mine:

Ha med matpakke på jobb

Drikk vann, fremfor å kjøpe dyr brus

Ikke bruk penger på unødvendig tull :overrasket::sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta med kontanter og legg igjen bank kortet hjemme.

Gjest Guest
Skrevet

Spis tom fryser/kjøkkenskap

Bare kjøp tilbudsvarer som du bruker

Handle stort en gang i uken fremfor mange mindre handleturer - lag handleliste

Gå/sykle korte strekninger istedenfor å ta buss/bil

Ikke kjøp blader/aviser

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Handle minst mulig på bensinstasjoner, annet enn bensin, såklart.

Bli prisbevisst når det gjelder butikkjeder.

Slutt å røyke. En 20-pkn om dagen tilsvarer 2000 i måneden.

Lag mer middag hjemme fremfor å bestille takeaway eller spise på restaurant.

Aldri handle når du er sulten.

Kutt ned på godterier (både sunt OG sparer penger)

Skrevet

Jeg tømmer mynter i lommeboken hver dag i et STORT glass. ble overrasket over mye det blir.

Hver ang jeg tømmer det i banken er det mellom 2.-2500 kr.

Alt går på en konto.

Nå har min mann også begynt med det samme.

Skrevet

Meld deg ut av bok- og musikk-klubber. Fort gjort å glemme å avbestille månedens tilbud, eller til å bli fristet til ikke å avbestille.

Lage ukes/månedsplan for middager. Stordriftsfordeler når du kan lage store posjoner og fryse ned middager.

Gå/sykle i stedet for buss/bil...

Bare kjøpe de klærne man strengt tatt trenger... :roll:

...

Opprette sparekonto og ha fast trekk fra lønnskontoen.

Gjest Gjest_Gjest_*
Skrevet

Hvis du synes mobilregningen din er for dyr, kan du jo vurdere å bytte abonnement. Selv har jeg halvparten av det jeg pleide å ha i telefonutgifter etter at jeg byttet til Chess knockout.

Og hvis du bruker dagslinser, så går det godt an å bruke dem i 2 dager har jeg funnet ut :)

Skrevet

Ellers prøver jeg å sette mest mulig penger over på sparekontoen min, så kan jeg late som jeg egentlig har mindre penger enn hva jeg har,,og dermed bruke mindre..

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet

Kjøp basisvarer som spagetti, lasangeplater, div hermetikk++ som kan stå lenge og som kan varieres med forskjellig tilbehør.

Kjøp f.eks. lammekjøtt, fisk osv. når det er sesong og frys ned til senere bruk.

Bruk kontanter i stedet for kort. Ble selv forbauset da jeg så hvor mye kortgebyrene for bruk i butikk mm faktisk utgjorde i løpet av ett år.

Om du har mulighet til det så plukk grønnsaker, frukt og bær selv i stedet for å kjøpe på butikken. Hjemmelaget saft og syltetøy er nydelig, og kan stå lenge.

Skrevet

Kjøpe butikkens egene merker fremfor merkevarer.

mye å spare på det

Skrevet
Bruk kontanter i stedet for kort. Ble selv forbauset da jeg så hvor mye kortgebyrene for bruk i butikk mm faktisk utgjorde i løpet av ett år.

Eller skaff kort fra skandiabanken. Je skjønte ikke hvorfor alle sa bruk kontanter, ikke kort, før jeg så dette med gebyrne. Jeg har jo kort uten annet enn årsgebyr jeg...

Skrevet (endret)

Er ikke den beste til å spare,men har noen tips:

Ta med mat hjemmefra til skole/jobb. Mat i kantiner/kafè blir mange penger om man kjøper der ofte.

Kjøp nudler,baguetter, pasta, skinke, laks, epler, brus osv fra merker som First Price og Euro Shopper. Jeg har prøvd en del av varene(de jeg nevnte over-husker ikke hva som er av FP og hva som er fra ES) og synes de funker like godt som de "dyre" matvarene...

Skriv handlelist(middagsmeny for uka) slik at du vet hva du trenger og ikke bare går i butikken og lesser oppi...

Levende lys! Ikke bare er det koselig,men du slipper ha på masse elektisk lys...

Kjøp på salg! Om du bare venter litt er maaaange sommerklær på salg.(men noe man man jo kjøpe av sommerklær før sommeren da..)

Kjøp på invandrerforretninger-ofte billigere!

Lag ditt eget hjemme-spa. Lag for eksempel egne ansiktsmasker,peeling og fotbad.

Sett av noen av pengene dine-eks 10% av alt du tjener på en sparekonto eller invester i dem.

Endret av liv
Gjest Guest
Skrevet
Og hvis du bruker dagslinser, så går det godt an å bruke dem i 2 dager har jeg funnet ut :)

Hvordan har du funnet ut det? Har du rådført deg med optiker?

Gjest Madeline
Skrevet

Har du mulighet for vedfyring så er det mye penger å spare på å hogge selv. Spør på bondegårder / småbruk om du kan få hogge. Mange er bare glad for at de får hjelp til å tynne ut skogen sin og lar deg hogge gratis (vi gjør det på den måten).

Skrevet

Å bruke dagslinsene i to dager, hørtes ikke særlig fornuftig ut. Jeg hadde ikke tatt sjansen på det uten å spørre en optiker/øyenlege. Hvor gjør du av linsene om natten da? I linsevæske eller?

Gjest Guest
Skrevet
Å bruke dagslinsene i to dager, hørtes ikke særlig fornuftig ut. Jeg hadde ikke tatt sjansen på det uten å spørre en optiker/øyenlege. Hvor gjør du av linsene om natten da? I linsevæske eller?

Det ville jeg ikke ha satsa på. Da ville jeg heller ha byttet til mnds linser eller noe annet som er billigere enn dagslinser.

Skrevet

Spise middag hjemme hos mor og far, evt andre snille mennesker og be om å få ta med deg restene hjem ;-)

Gjest Gjesta
Skrevet

Å la være å dra til byen såfremt det ikke er 100% nødvendig, er også lurt.

Gjest Guest
Skrevet

Jeg har brukt dagslinser i 2 dager i minst 15 år ,aldri hatt problemer med øynene.Da jeg brukte 14 dagerslinser brukte jeg de 3 uker,husker jeg var ti kontroll da me 3 uker gamle linser og han sa de så helt fine ut.

Skrevet

Vær flink til å fryse ned middagsrester, og faktisk bruke dem i ny og ne. Vi har uker der vi prøver å lage ihvertfall 3-4 middager av det vi finner i fryseren/ting i skapet. Billig!

Ikke kjøp juice og saft.

Ha havregrøt til middag en sjelden gang (eks hver 3-4 uke)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...