AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #1 Skrevet 1. august 2020 Jeg vet ikke om dette er riktig forum å spør om hjelp på, men ettersom tråden heter "Karriere, arbeidsliv og utdanning" så vil jeg prøve likevel. Når det gjelder dette med arbeidserfaring så lurer jeg på: Kan det være lurt å søke bredt innenfor forskjellige jobber for å få arbeidserfaring? Det er snakk om min første jobb etter utdannelse, og dermed har jeg 0 år arbeidserfaring. Er det sånn at den første jobben styrer den fremtidig jobbretningen min? H Jeg er høyt utdannet med MSc i et felt veldig mange andre er. Jeg tenker å søke en jobb som ikke er akkurat det jeg har utdannet meg innen for, men som jeg har kompetanse i. Jeg vet ikke hvor lurt dette er mtp. karrieren, hvis jeg jobber innenfor et annet felt enn jeg er utdannet i..? Som nevnt er det min første jobb etter utdannelse det handler om. Anonymkode: 0d957...941
Knirke Skrevet 2. august 2020 #3 Skrevet 2. august 2020 Du vil sikkert få mange svar av typen "du må ta det du får", at all arbeidserfaring teller og at det er viktig å ikke få hull i CV'en. Det er bullshit. Litt satt på spissen: Si du har en MBA fra Harvard, og jobber i en skobutikk. Når du kommer på intervju hos et firma som vil ansette deg, så gir de f... i hvor flink du er til å selge sko. De bryr seg mer om at kompetansen din blir mer og mer utdatert, siden utdannelse er ferskvare. Søk relevante jobber, og hvis du ikke får napp og trenger penger kan du søke irrelevante deltidsjobber ved siden av som du kan si opp på kort varsel.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #4 Skrevet 2. august 2020 4 timer siden, Knirke skrev: Du vil sikkert få mange svar av typen "du må ta det du får", at all arbeidserfaring teller og at det er viktig å ikke få hull i CV'en. Det er bullshit. Litt satt på spissen: Si du har en MBA fra Harvard, og jobber i en skobutikk. Når du kommer på intervju hos et firma som vil ansette deg, så gir de f... i hvor flink du er til å selge sko. De bryr seg mer om at kompetansen din blir mer og mer utdatert, siden utdannelse er ferskvare. Søk relevante jobber, og hvis du ikke får napp og trenger penger kan du søke irrelevante deltidsjobber ved siden av som du kan si opp på kort varsel. Skriver under på denne! Anonymkode: fa76b...d76 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #5 Skrevet 2. august 2020 5 timer siden, Knirke skrev: Du vil sikkert få mange svar av typen "du må ta det du får", at all arbeidserfaring teller og at det er viktig å ikke få hull i CV'en. Det er bullshit. Litt satt på spissen: Si du har en MBA fra Harvard, og jobber i en skobutikk. Når du kommer på intervju hos et firma som vil ansette deg, så gir de f... i hvor flink du er til å selge sko. De bryr seg mer om at kompetansen din blir mer og mer utdatert, siden utdannelse er ferskvare. Søk relevante jobber, og hvis du ikke får napp og trenger penger kan du søke irrelevante deltidsjobber ved siden av som du kan si opp på kort varsel. Ja, en annen vinkling da: La vi si jeg har en MBA, og det er vanskelig å få relevante jobber innen dette. Er det da bortkastet å f.ex søke andre stillinger innen IT, Procurement, Rådgivning? Altså da mener jeg andre jobber som krever kompetanse på master. Anonymkode: 0d957...941
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #6 Skrevet 2. august 2020 5 timer siden, Knirke skrev: Søk relevante jobber, og hvis du ikke får napp og trenger penger kan du søke irrelevante deltidsjobber ved siden av som du kan si opp på kort varsel. fint! Anonymkode: 0d957...941
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #7 Skrevet 2. august 2020 Jobbet du under utdannelsen? Vi som hadde relevant deltid- eller sommerjobb under studiene fikk mye lettere jobb. Anonymkode: f819e...f40
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #8 Skrevet 2. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobbet du under utdannelsen? Vi som hadde relevant deltid- eller sommerjobb under studiene fikk mye lettere jobb. Anonymkode: f819e...f40 Ja, i ferier. Anonymkode: 0d957...941
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #9 Skrevet 2. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, i ferier. Anonymkode: 0d957...941 Var det relevant i forhold til utdannelsen din? Anonymkode: e44a2...6ef 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #10 Skrevet 2. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, en annen vinkling da: La vi si jeg har en MBA, og det er vanskelig å få relevante jobber innen dette. Er det da bortkastet å f.ex søke andre stillinger innen IT, Procurement, Rådgivning? Altså da mener jeg andre jobber som krever kompetanse på master. Anonymkode: 0d957...941 Ja, ville søkt sånne jobber. Det gir arbeidserfaring, og er noe annet og mer relevant enn å «jobbe i skobutikk». Anonymkode: bbd34...1a2 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #11 Skrevet 2. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, ville søkt sånne jobber. Det gir arbeidserfaring, og er noe annet og mer relevant enn å «jobbe i skobutikk». Anonymkode: bbd34...1a2 jepp! Anonymkode: 0d957...941
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #12 Skrevet 3. august 2020 Siden det for mange er vanskelig å få jobb nå, tenker jeg at det ikke er en ulempe å søke bredt. I tillegg er det vanskeligere å nå opp når du står _helt_ uten arbeidserfaring. Om ikke annet får du ingervjutrening. Men, som sagt, se an arbeidsmarkedet for yrket/regionen din. Det kan lønne seg å se etter relevant erfaring langt fra der du bor, fremfor noe halvrelevant i nærheten. Anonymkode: b8058...a8a
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #13 Skrevet 3. august 2020 Den første jobben din vil absolutt kunne styre retningen videre hvis du blir i den lenge. Hvis den er noenlunde relevant (altså ikke «skobutikk» hvis du har MSc) i en kortere periode være bedre enn å være arbeidsledig i samme periode. Samtidig har man jo også regninger som skal betales... Jeg ville søkt bredt, men fortrinnsvis kun innen retninger hvor jeg kunne tenkt meg å jobbe i lengre tid, i tilfelle jeg faktisk ikke kom meg over i et annet felt. Økonomi spiller selvsagt også inn her. Jeg har jobbet med mye forskjellig, og har etterhvert funnet ut at det er ikke én type jobb som gjør meg lykkelig (for å si det litt flåsete), de fleste jobber er interessante når man kommer inn i dem - ofte langt mer interessante enn man hadde trodd på forhånd. Jeg har selv lang utdanning, så jeg tenker her kun på jobber jeg har hatt etter endt utdanning, ikke strøjobber (selv om de også gir læring/erfaring, men på en annen måte, så jeg tenker ikke på dem her). Anonymkode: 21dd1...8dc
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #14 Skrevet 3. august 2020 Du startet med søke de jobben du ønsker deg, helst før du er ferdig utdannet. Får du ikke napp vider du søket, men det spørst jo veldig på fagfeltet. Anonymkode: 10860...e42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå