Gå til innhold

1,5 år, vanskelig legging

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn på 1,5 år som den siste drøye mnd har blitt fryktelig vanskelig å legge. Har hatt som vane å spise kvelds, dusje/bade, pusse tenner, lese bok og synge nattasang før han legges i senga. Har da sittet ved siden av og han holdt i hånda til han har sovnet, som regel innen ca 30 min. Denne vanen har han hatt siden han ble ett år og vi gikk over til en dupp på dagtid.

Nå har dette økt til 1-2 timer de fleste dagene. Vi har de samme rutinene som vi har hatt det siste halve året som vil si at han står opp i 6-7 tiden, sover rundt 12 til max 14 (innførte det som max for en uke siden) og legges i senga ca kl 19. I kveld sovna han ille før 20.30. Det er ingen gråt, bare ligger og vrir seg, leker ned vår hånd, reiser seg, vil leke, synge osv. Kan også ligge lenge helt i ro uten at han finner søvnen, så virker ikke som at han plages av noe. Han er også ellers frisk. 

Om vi går ut av rommet er det gråt og roping på mamma/eller pappa,samme om vi sitter inne på rommet men litt unna han. 

Nå skal det også sies at det i denne perioden har vært 3,5 uker ferie for ham og oppstart igjen i barnehage, så har nok vært mye inntrykk, og vi er mye ute og prøver å utnytte tiden på ettermiddagene sammen, så har tenkt på om han blir overstimulert eller overtrøtt.

Har også tenkt på om vi bør gjøre noe med leggerutinen. Han er vel kanskje såpass stor nå at han bør klare å sovne mer på egen hånd? Føler i alle fall på det presset rundt meg..

Kan også legge til at han aldri har vært noen stor sover. Avhengig av vogn i bevegelse for å sovne, og måtte bysses hver kveld til han ble nesten året. 

Noen som har noen gode tips?

Anonymkode: 82cf5...231

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje kutte ned på dagsøvnen? 

Anonymkode: dfd9d...e73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er i skrivende stund inne hos min på 2, vi la henne kl 19.. Hun bruker rett og slett lang tid på å finne søvnen og har gjort det siden hun fylte 1 år. Ingen bedring i sikte. 

Anonymkode: 55c63...cd1

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje kutte ned på dagsøvnen? 

Anonymkode: dfd9d...e73

Ja, har allerede kutta noe, han har kunnet sove over 2,5 timer i barnehagen tidligere. Merker at barnehagen gjør ham sliten, og opplever at han trenger den tiden han nå får, men bør kanskje forsøke å kutte enda litt om det ikke bedrer seg på ei stund.

Anonymkode: 82cf5...231

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg eller mannen legger bruker barnet 1-3timer på sovne når hvem som helst ellers legger sovnet han på 10 min.. dette fordi vi er tryggheten hans og det er på oss han kan pushe grenser. Sånn er deg bare i perioder

Anonymkode: f21d5...fc7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...