AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #1 Skrevet 1. august 2020 Jeg har to år igjen av et femårig studie, men har det siste året vært veldig usikker på om dette er noe for meg likevel...Tenker hele tiden på hva annet som kunne passet meg bedre.. Vurderer å ta et friår for å få litt avbrekk og finne ut om dette er noe jeg virkelig vil. Men jeg er veldig usikker. Jeg er 24 år og vil egentlig bare bli fort ferdig med studier, samtidig vil jeg ikke ende opp i en jobb som jeg vil mistrives i. Kjenner også på press og forventing om å fortsette når jeg har kommet såpass langt. Er det noen har som har vært i samme situasjon? Ble du mer sikker på studievalget i løpet av friåret? Fant du et bedre studie for deg? Vil gjerne høre andres erfaringer Anonymkode: 91b0e...d37
Munti Skrevet 1. august 2020 #2 Skrevet 1. august 2020 Det ligger jo litt i navnet da, at friår er bortkastet tid. Hvis du vil ha pause fra studiene så bør du i hvert fall jobbe. Ikke ta fri.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #3 Skrevet 1. august 2020 Nei, fullfør. Å jobbe og studere er helt ulike greier, du kan sjeldent vite om det er for deg før du har forsøkt jobbe. Å avbryte nå er bortkastet. Du glemmr alt du leste og måtte pugge 3 ganger så hardt om du går tilbake. Se heller om du kan finne en alternativ måte å bruke utdanningen på Anonymkode: 18071...a3d 4
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #4 Skrevet 1. august 2020 Jeg ville fullført. Man trenger jo ikke friår for å tenke. Når du har kommet så langt bør du fullføre. Ser bedre ut på cv med fullførte utdannelser tenker jeg. En utdannelse kan ofte brukes til mye rart om man tenker kreativt. Anonymkode: e9fe9...c6d 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #5 Skrevet 1. august 2020 I dette tilfellet vil jeg fullført, hatet studiet men elsker jobben min. Anonymkode: 38e74...c44 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #6 Skrevet 1. august 2020 18 minutter siden, Munti skrev: Det ligger jo litt i navnet da, at friår er bortkastet tid. Hvis du vil ha pause fra studiene så bør du i hvert fall jobbe. Ikke ta fri. Skal selvsagt jobbe i friåret Anonymkode: 91b0e...d37
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #7 Skrevet 1. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: I dette tilfellet vil jeg fullført, hatet studiet men elsker jobben min. Anonymkode: 38e74...c44 Jeg liker studiet, men er usikker på om jeg vil like jobben.. Anonymkode: 91b0e...d37
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #8 Skrevet 1. august 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker studiet, men er usikker på om jeg vil like jobben.. Anonymkode: 91b0e...d37 Da bør du fortsette. Kan du fortelle hvilket yrke det er? Anonymkode: e9fe9...c6d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #9 Skrevet 1. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to år igjen av et femårig studie, men har det siste året vært veldig usikker på om dette er noe for meg likevel...Tenker hele tiden på hva annet som kunne passet meg bedre.. Vurderer å ta et friår for å få litt avbrekk og finne ut om dette er noe jeg virkelig vil. Men jeg er veldig usikker. Jeg er 24 år og vil egentlig bare bli fort ferdig med studier, samtidig vil jeg ikke ende opp i en jobb som jeg vil mistrives i. Kjenner også på press og forventing om å fortsette når jeg har kommet såpass langt. Er det noen har som har vært i samme situasjon? Ble du mer sikker på studievalget i løpet av friåret? Fant du et bedre studie for deg? Vil gjerne høre andres erfaringer Anonymkode: 91b0e...d37 Nei guriland, fullfør for alt i verden. Etterpå tar du videreutdanninger eller noe slikt heller. Eller jobber og finner et nytt studie. Anonymkode: e2037...37b 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #10 Skrevet 2. august 2020 Jeg tok et friår etter tredjeåret (studium på 5,5 år). Det var primært fordi jeg var veldig sliten - studiet var hardt, og jeg visste at fjerdeåret var enda tøffere enn tredjeåret. Jeg hadde også begynt på studiet rett etter videregående, og fant ut at jeg ikke hadde gjort noe annet enn å gå på skole i hele mitt liv. I tillegg var jeg litt usikker, jeg vurderte å søke medisin i stedet, men det ble aldri noe av. Jeg jobbet, og reiste deretter bort pengene. Jeg fullførte altså studiet, og for meg var friåret veldig positivt. I ettertid har jeg vel funnet ut at jeg burde ha tatt en helt annen utdanning, jeg ville ikke valgt det samme i dag. Samtidig må jeg si jeg er svært usikker på om jeg ville blitt noe lykkeligere av å bli lege... Det er ikke lett å ta avgjørelsen om å hoppe av etter tre av fem år, for meg føltes det litt som om jeg var ved et «point of no return», selv om jeg sikkert egentlig ikke var det, men... Hvilket studium er det snakk om? Noen studier er absolutt verdiløse hvis de blir avbrutt (som mitt), mens andre ikke er det. Anonymkode: dd636...4d1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #11 Skrevet 2. august 2020 Hva studerer du TS? Dersom du må fullføre hele studiet for å få en grad (altså at man ikke får bachelor etter 3 år og master etter 2 år til) så ville jeg gjort det ferdig. Du er jo over halvveis og sier selv at studiet er interessant. Vent å se hvordan jobb du får og ta en ny vurdering da. Mange studier kvalifiserer jo til mange ulike jobber. Anonymkode: 6fc90...620
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå