AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #1 Skrevet 1. august 2020 Sola er dvitaminets gud! Dvitamin gjør imunnforsvaret vårt sterkere , og dermed mer beskyttelse mot virus som korona vær glad, lev livet! 😄 Anonymkode: 9a386...988 4
PokemonGone Skrevet 1. august 2020 #2 Skrevet 1. august 2020 (endret) Kan du gi litt mer informasjon som grunnlag? Jeg leste mye om C-vitamin også, faktisk da jeg var liten foreldrene mine ga meg og søsknene mine C-vitamin kapsler om vinteren men jeg vet ikke hvordan dette hjelper Endret 1. august 2020 av PokemonGone
Gjest AineAvive Skrevet 1. august 2020 #3 Skrevet 1. august 2020 C-vitamin og zink visste man fra starten. Den utrolig sympatiske Dr. John Campbell har lenge forsøkt å opplyse om D-vitamin og Covid. Det er berøringsangst i media, da det lenge har vist seg at flere med mørk hud dør enn de med lys. Dette foregår det nå forskning på, enkelte studier er tilnærmet fullført. Mørkhudede har dårligere egenproduksjon av D-vitamin, noe som gjør de ekstra utsatte. D-vitamin virker å spille en stor rolle mtp Covid. Synd for meg som har for lavt D-vitamin, selv med lys hud.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2020 #4 Skrevet 1. august 2020 3 minutter siden, PokemonGone skrev: Kan du gi litt mer informasjon som grunnlag? Jeg leste mye om C-vitamin også, faktisk da jeg var liten foreldrene mine ga meg og søsknene mine C-vitamin kapsler om vinteren men jeg vet ikke hvordan dette hjelper C vitaminer mot influensa osv er myte. Men D vitaminer tror jeg kan være bra... Er bra for et sunt immunforsvar. Sikkert ikke dumt å sjekke at man ligger godt ann i allefall 😃 Ikke corona relatert, men jeg har MS og jeg skal passe på at D vitamin nivået mitt ligger bra. Ikke kimse av D vitaminer! 😄 Anonymkode: 42709...c66 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #5 Skrevet 2. august 2020 Jeg er med i det koronaforskningsprosjektet, og det forrige spørreskjemaet inneholdt masse spørsmål om dvitamin. Spent på resultatet Anonymkode: 24e1b...902 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #6 Skrevet 2. august 2020 Jeg tar vitamin D3. Er det nok, eller er det andre d-vitaminer jeg burde ta? Anonymkode: c901e...8dc
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #7 Skrevet 2. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er med i det koronaforskningsprosjektet, og det forrige spørreskjemaet inneholdt masse spørsmål om dvitamin. Spent på resultatet Anonymkode: 24e1b...902 Hvilke forskningsprosjekt? Hvordan ble du med? Anonymkode: 2d123...abd
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #8 Skrevet 2. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg tar vitamin D3. Er det nok, eller er det andre d-vitaminer jeg burde ta? Anonymkode: c901e...8dc Vitamin D3 er det aktive vitaminet i kroppen. Det handler like mye om absorpsjon som noe annet..... Anonymkode: 7f772...65f
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #9 Skrevet 2. august 2020 Jeg synes det er veldig lite belyst her i landet hva vitminmangel kan gjøre med kroppene våre. Jeg var veldig veldig dårlig for noen år siden, og blodprøvene viste litt mangel på både jern, d vitamin, b12 og litt andre,. Legen rådet meg til å passe på hva jeg spiser og kjøpe d vitamin på apoteket. Det var først da jeg fikk lest meg opp på vitmin og mineralmangel på andre nettsider og begynte med større doser d vitamin, c og andre at formen begynte å bedre seg. For at kroppen skal fungere som den skal så trenger de aller fleste å ligge godt innenfor normalområder og ikke vare såvidt. Da er kroppen bedre rustet for sykdom, og det merker jeg godt det siste året. Fra å være syk hele tiden til å ikke være det selv med små barn i huset. Anonymkode: 65389...60c 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #10 Skrevet 2. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes det er veldig lite belyst her i landet hva vitminmangel kan gjøre med kroppene våre. Jeg var veldig veldig dårlig for noen år siden, og blodprøvene viste litt mangel på både jern, d vitamin, b12 og litt andre,. Legen rådet meg til å passe på hva jeg spiser og kjøpe d vitamin på apoteket. Det var først da jeg fikk lest meg opp på vitmin og mineralmangel på andre nettsider og begynte med større doser d vitamin, c og andre at formen begynte å bedre seg. For at kroppen skal fungere som den skal så trenger de aller fleste å ligge godt innenfor normalområder og ikke vare såvidt. Da er kroppen bedre rustet for sykdom, og det merker jeg godt det siste året. Fra å være syk hele tiden til å ikke være det selv med små barn i huset. Anonymkode: 65389...60c Jeg er helt enig med deg. Jeg hadde diffuse plager og smerter, og det viste seg at jeg hadde lavt nivå av vit d3. Det ble mye bedre etter en stund med tilskudd. Anonymkode: e5fe5...fe6 3
Gjest Warrior Skrevet 2. august 2020 #11 Skrevet 2. august 2020 Ja D-vitamin er bra. Får håpe det blir mer sol nå i August som kan gi mer D-vitamin, og ikke så dårlig som i Juli. Tar tran hver dag, gjort det i mange år og der er det i alle fall D-vitamin.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #12 Skrevet 2. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilke forskningsprosjekt? Hvordan ble du med? Anonymkode: 2d123...abd På ous tror jeg. Ble startet opp ganske tidlig etter nedstenginge. Ble opprettet en nettside man kunne melde seg på, de var ute i aviser osv og oppfordret flest mulig til å melde seg på. Får spørreundersøkelser med jevne mellomrom, hvor de spør om butikkbesøk, om man tar kollektivtransport og hvor ofte, jobbsituasjon generell fysisk og psykisk helse i en viss periode. Men i den siste eller nest siste jeg fikk tilsendt var det en hel sides spørsmål om soling og d-vitamin Anonymkode: 24e1b...902 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #13 Skrevet 2. august 2020 2 timer siden, Warrior skrev: Ja D-vitamin er bra. Får håpe det blir mer sol nå i August som kan gi mer D-vitamin, og ikke så dårlig som i Juli. Tar tran hver dag, gjort det i mange år og der er det i alle fall D-vitamin. Jeg tar 60 ug ,men tok 120 ug når jeg fikk påvist mangel.Har du fått målt nivået ditt? 1 sje tran gir 5 ug D vitamin,det er ingenting vis du har mangel. Anonymkode: 08238...4ff 1
Gjest Warrior Skrevet 2. august 2020 #14 Skrevet 2. august 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar 60 ug ,men tok 120 ug når jeg fikk påvist mangel.Har du fått målt nivået ditt? 1 sje tran gir 5 ug D vitamin,det er ingenting vis du har mangel. Anonymkode: 08238...4ff Tror jeg har nok D-vitamin nå. Var til lege sist høst og da hadde jeg ikke mangel.
Skogshuldra Skrevet 2. august 2020 #15 Skrevet 2. august 2020 Det er stor forskjell på mangel og det å ha et bra d-vitamin nivå. Referanseområdet i Norge går fra 50 -150 nmol/l. da er du innenfor "normalen". Alt under 100 er lavt ifølge nyere forskning. Legen sa til meg for mange herrans år siden at alt var bra - hadde 54 og følte meg rævva. Fikke det opp i 150-180 0g da fungerer jeg så jækla mye bedre. Tar ca 80ug (3200IE) om dagen. sammen med magnesium som fremmer /hjelper til med opptaket. Og det dummeste folk kan gjøre er ikke å ta det om sommeren også. Sola i Norge er ikke nødvendigvis nok til å opprettholde et godt nivå. 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #16 Skrevet 2. august 2020 Jeg leste noe forsking for lenge siden om at D-vitaminer setter i gang immunforsvaret. C-vitaminer er selvfølgelig viktig for oss også, men tilskudd av det tisser vi bare ut igjen. Anonymkode: 54881...1b1 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #17 Skrevet 3. august 2020 9 timer siden, Warrior skrev: Tror jeg har nok D-vitamin nå. Var til lege sist høst og da hadde jeg ikke mangel. Hadde 53 på prøven ,men legen sa det var fint. Kjenner mange som ligg på 50 ,Inger får beskjed om å ta tilskudd. Legene har ikke forstått viktigheten av vitaminer. Her må en passe på seg selv desverre, Anonymkode: 08238...4ff 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #18 Skrevet 3. august 2020 Tar d3vitamin, men deler tabletten i to og tar halvparten da jeg ikke har mangel og har hørt at å ta for mye d3vitamin kan være farlig! Anonymkode: 527bb...d21
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #19 Skrevet 3. august 2020 På 2.8.2020 den 1.37, AineAvive skrev: C-vitamin og zink visste man fra starten. Den utrolig sympatiske Dr. John Campbell har lenge forsøkt å opplyse om D-vitamin og Covid. Det er berøringsangst i media, da det lenge har vist seg at flere med mørk hud dør enn de med lys. Dette foregår det nå forskning på, enkelte studier er tilnærmet fullført. Mørkhudede har dårligere egenproduksjon av D-vitamin, noe som gjør de ekstra utsatte. D-vitamin virker å spille en stor rolle mtp Covid. Synd for meg som har for lavt D-vitamin, selv med lys hud. jeg har også svært lyd hud, men med kontorjobb hjelper det ikke. man må ha sol selv med lys hud. Jeg har resept på kraftigere d-vitamin via fastlege, og da jeg begynte med det ble vinteren nesten sykdomsfri! Ensta blodprøven viste at jeg i teorien har innenfor normalen. Tydeligvis er ikke normalen nok i min kropp. Men fikk d-vit på respet egentlig fordi vi også har benskjørhet i familien, så jeg MÅ ha nok d-vitamin i håp om å ikke bli så benskjør som mor og bestemor. Men helt klar enorm effekt på antallet forkjølelser. Så da begynte jeg å putte i ungene litt ekstra også, og jammen meg var de knapt syke heller. Helt utrolig, og det tross at det var lillesøsters første vinter i barnehage og hun var 1,5 år gammel. Og ble de først litt syke gikk det så mye greire enn tidligere vintre. Og ja - det er helt naturlig at jo mørjer hud jo større sjans for å ha for lite d-vitamin i dagens samfunn. Det burde ikke være noen "rase-diskusjon", det er bare sånn det er. Det fine med dagens samfunn er at d-vitamintosludd er trygt og enkelt. Men jeg er helt enig - jeg tror dette er veldig undervurdert. Særlig fordi jeg merker på min egen kropp en stor effekt av en god dose ekstra d-vitamin, tross normale blodprøver. Og da tenker jeg...at det muligens er noe man enten ikke vet her, eller at man ikke nødvendigvis kan stole helt på den blodprøven... Anonymkode: 20760...58e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #20 Skrevet 3. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde 53 på prøven ,men legen sa det var fint. Kjenner mange som ligg på 50 ,Inger får beskjed om å ta tilskudd. Legene har ikke forstått viktigheten av vitaminer. Her må en passe på seg selv desverre, Anonymkode: 08238...4ff Nettopp dette. Man skal heller ikke opp i farlige nivåer, så man skal jo ta tilskudd med forsiktighet. Begynner å mistenke at ulike kropper kanskje tar det opp ulikt, eller at noen har mer behov for høyere nivå av d-vit enn andre for å ha godt fungerende immunforsvar. Begynner av egen erfaring å anse ugler i mosen - eller manglende kunnskap - på dette området. Anonymkode: 20760...58e
Anbefalte innlegg