Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor fare er det for at man oppdager MA på ultralyd uke 12? 💔 er så redd for det!

Anonymkode: 6bbce...a1e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Liten sjanse, men det skjønner du vel selv

Anonymkode: 6ce1d...8cd

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor stor fare er det for at man oppdager MA på ultralyd uke 12? 💔 er så redd for det!

Da jeg var gravid med siste så fikk jeg en enorm angst for det, dro til legen og fikk en ekstra time for å sjekke da jeg var 8 uker på vei. 

Anonymkode: 5474b...f45

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liten sjanse, men det skjønner du vel selv

Forstår det, men likevel leser jeg massevis av tråder her hvor det har skjedd. Derfor jeg lurer på hva prosenten er for det :( Kan jo hende det sluttet å utvikle seg i uke 8 feks..

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var gravid med siste så fikk jeg en enorm angst for det, dro til legen og fikk en ekstra time for å sjekke da jeg var 8 uker på vei. 

Anonymkode: 5474b...f45

Forstår deg såå godt 😩

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forstår det, men likevel leser jeg massevis av tråder her hvor det har skjedd. Derfor jeg lurer på hva prosenten er for det :( Kan jo hende det sluttet å utvikle seg i uke 8 feks..

La oss si 2% sjanse, da.

• Liker 1
Skrevet

Liten sjanse, men det skjer. Det har også dessverre skjedd at den gravide går til den ordinære ultralyden i uke 17-19, og får beskjed om at fosterutviklingen stoppet feks opp i uke 8-11 et sted. Fra egen erfaring så ble det oppdaget en MA hos meg i uke 10 i forrige graviditet, fosteret hadde sluttet å utvikle seg i førsten av uke 8.  Jeg fikk tilbud om abort på sykehuset, men valgte å vente til det startet av seg selv. Aborten startet ikke før jeg var 12+1, så det kan ta lang tid før kroppen skjønner at det er noe galt ved en MA:(

Vet at dette ikke er noe du ville høre, men jeg synes det er best å være ærlig. Samtidig husk på at de aller fleste graviditeter går greit!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

La oss si 2% sjanse, da.

Sjansen er dessverre mye høyere enn det. 

Anonymkode: 93f71...357

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3-4% ender i MA. Det er ganske lite i forhold til spontanabort 

Anonymkode: 24bbd...d05

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste MA ender jo i SA. MA er bare blitt en stor greie de siste årene pga TUL. 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er den vel ikke. Vis meg gjerne kilder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på tidlig ultralyd uke 7+6 og så hjerte som slo. Jeg er 28 år. Jordmor sa da at sannsynligheten for å miste etter det er ca 1-2%. Er nå i uke 12+3 og skal på ny tidlig ultralyd til uka. Er også like redd som deg. Tror man leser litt for mye på nett om alt som går galt. Slikt som alt annet her i livet, det er oftest det negative og det som går galt som kommer frem.. Så glemmer man hvor mange det går bra med. 

Anonymkode: 1fd10...c26

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skjer svært sjeldent men jeg har opplevd å oppdage MA i uke 14+ etter vellykket ultralyd i uke 10+5. MA hadde inntruffet noen dager etter den vellykkete ultralyden i uke 10+5. Så det KAN skje men det er ikke noe du trenger regne med at du vil oppleve for de fleste er ikke så uheldig som meg. Men du kan tro det var et fryktelig vondt sjokk. I tillegg fungerte ikke disse tablettene på meg (cyrtec) altså jeg blødde masse, masse koagler og embryoet kom ut og det, men 3 mnd senere så hadde jeg enda utslag på HCG og rester i livmor og kramper i livmor og betent livmor og gul/grønn utflod og gule øye epler. Da hadde alle nektet å se på meg hele tida til jeg kom til syden og fikk noe så inni granskaugen med kramper (som rier) i livmor og måtte ta medisinsk behandling med badeforbud i alle de ukene jeg skulle være der. Blæææ....

Anonymkode: 15b5d...be6

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det merkelig at jeg har hatt 3 MA uke 9+, 10+ og 11+ (og 3 vellykkete svangerskap). Hvis det er så lite sannsynlig og få MA. 

AnonymBruker
Skrevet

https://datayze.com/miscarriage-chart

Der kan du legge inn info om deg selv og graviditeten, så kan du regne ut prosentsjansen uke for uke. (Basert på statistikk vil jeg tro) Det er aldri noen garantier, selvom oddsen for at babyen dør feks helt på slutten er under 1%, så skjer det jo. Jeg har selv opplevd å miste i uke 22, uten at de fant årsak verken hos meg eller babyen. I tillegg har jeg hatt 3 tidlige spontanaborter. 

Anonymkode: ce0cd...d10

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjer svært sjeldent men jeg har opplevd å oppdage MA i uke 14+ etter vellykket ultralyd i uke 10+5. MA hadde inntruffet noen dager etter den vellykkete ultralyden i uke 10+5. Så det KAN skje men det er ikke noe du trenger regne med at du vil oppleve for de fleste er ikke så uheldig som meg. Men du kan tro det var et fryktelig vondt sjokk. I tillegg fungerte ikke disse tablettene på meg (cyrtec) altså jeg blødde masse, masse koagler og embryoet kom ut og det, men 3 mnd senere så hadde jeg enda utslag på HCG og rester i livmor og kramper i livmor og betent livmor og gul/grønn utflod og gule øye epler. Da hadde alle nektet å se på meg hele tida til jeg kom til syden og fikk noe så inni granskaugen med kramper (som rier) i livmor og måtte ta medisinsk behandling med badeforbud i alle de ukene jeg skulle være der. Blæææ....

Herregud for et mareritt 💔😭 stakkars deg!

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på tidlig ultralyd uke 7+6 og så hjerte som slo. Jeg er 28 år. Jordmor sa da at sannsynligheten for å miste etter det er ca 1-2%. Er nå i uke 12+3 og skal på ny tidlig ultralyd til uka. Er også like redd som deg. Tror man leser litt for mye på nett om alt som går galt. Slikt som alt annet her i livet, det er oftest det negative og det som går galt som kommer frem.. Så glemmer man hvor mange det går bra med. 

Anonymkode: 1fd10...c26

Da er vi i samme båt. Så hjertet 7+1. Men er livredd for at det har gått galt etter det 😭

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, tussi84 skrev:

Liten sjanse, men det skjer. Det har også dessverre skjedd at den gravide går til den ordinære ultralyden i uke 17-19, og får beskjed om at fosterutviklingen stoppet feks opp i uke 8-11 et sted. Fra egen erfaring så ble det oppdaget en MA hos meg i uke 10 i forrige graviditet, fosteret hadde sluttet å utvikle seg i førsten av uke 8.  Jeg fikk tilbud om abort på sykehuset, men valgte å vente til det startet av seg selv. Aborten startet ikke før jeg var 12+1, så det kan ta lang tid før kroppen skjønner at det er noe galt ved en MA:(

Vet at dette ikke er noe du ville høre, men jeg synes det er best å være ærlig. Samtidig husk på at de aller fleste graviditeter går greit!

💔

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da er det merkelig at jeg har hatt 3 MA uke 9+, 10+ og 11+ (og 3 vellykkete svangerskap). Hvis det er så lite sannsynlig og få MA. 

Sjansen er statistisk sett like stor selv om noen dessverre opplever det flere ganger. 

Anonymkode: affee...460

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dine tre MA hadde blitt til vanlig SA om du ikke gikk på ultralyd og oppdaget det. En MA hvor kroppen faktisk ikke støter ut fosteret er mer sjeldent. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er så vanlig, men jeg har dessverre opplevd det selv😢 Var til TUL nøyaktig 12+0 og fosteret hadde sluttet å utvikle seg i ca uke 5. Jeg hadde ikke blødning eller noen ting. Hcg fortsatte å stige og alt virket «normalt». Var til TUL pga SA noen mnd før.

Krysser fingrene for deg❤️

Anonymkode: 1f0d7...2bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...