Gå til innhold

78% av Covid-19 smittede får hjertetrøbbel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ny-forskning-covid-19-paavirker-ogsaa-hjertet-hos-smittede-med-mild-sygdom

Synes dette virker som ganske dramatiske tall, særlig siden det også ser ut til å gjelde de utenfor risikogruppen og med mild sykdom? Om mange blir kronisk syke etter Covid-19 er det vel ikke "bare" en tragedie for den enkelte, men også noe som kan bli ekstremt dyrt og belastende for helsevesenet i svært lang tid fremover?

Så hvorfor er det ikke mer debatt om disse senskadene i Norge? Ser heller ikke ut som myndighetene har gått ut å advart unge om dette i særlig grad, selv om mange i denne gruppen virker å være ganske uredde viruset? Men kanskje jeg har oversett noe?

Er disse funnene egentlig langt mindre skumle og dramatiske enn de høres ut som? Jeg er jo ikke helsepersonell, så mulig det er jeg som misforstår? 🤔

Anonymkode: 82788...f45

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo en helt ny undersøkelse, og er unik i den forstand at det er pasienter i hele spekteret som er undersøkt, ikke bare de sykeste. Det er jo foreløpig vanskelig å fokusere på senskader, når sykdommen ikke har eksistert så lenge, og man er usikker på hvilke skader den gir på sikt.

Interessant er dette i hvert fall!

Anonymkode: ef349...38c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er jo om disse senskadene varer i noen måneder eller om de varer livet ut. Det er vel snakk om at det var funnet noe betennelse rundt hjertet i artikkelen. Spørsmålet er jo da om dette er noe som varer i f.eks 2-6 måneder etter endt sykdom, eller om det er en permanent skade som senere fører til ødeleggelser i hjertet, som igjen kan gi hjerteinfarkt osv.

Anonymkode: 2285f...d2e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Men burde det ikke kanskje være en større del av den politiske debatten om gjenåpning og tiltak i samfunnet fremover?

Om det er en mulighet for at mange får kroniske skader, er vel det et argument for å være forsiktig med grenseåpninger f.eks.?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men burde det ikke kanskje være en større del av den politiske debatten om gjenåpning og tiltak i samfunnet fremover?

Om det er en mulighet for at mange får kroniske skader, er vel det et argument for å være forsiktig med grenseåpninger f.eks.?

Jo. Og dette er kjent fra Italia, USA og Sverige. Men i Norge stoler ville kunnskap på egen forskning. Flere nordmenn som ble "mildt" syke hjemme i mars som fortsatt er sykemeldt.

Anonymkode: dfee9...5b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en ung, frisk person som har blitt diagnostisert med hjertesvikt etter et mildt forløp av Covid-19. 

Anonymkode: 161a0...3c4

• Liker 4
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ny-forskning-covid-19-paavirker-ogsaa-hjertet-hos-smittede-med-mild-sygdom

Synes dette virker som ganske dramatiske tall, særlig siden det også ser ut til å gjelde de utenfor risikogruppen og med mild sykdom? Om mange blir kronisk syke etter Covid-19 er det vel ikke "bare" en tragedie for den enkelte, men også noe som kan bli ekstremt dyrt og belastende for helsevesenet i svært lang tid fremover?

Så hvorfor er det ikke mer debatt om disse senskadene i Norge? Ser heller ikke ut som myndighetene har gått ut å advart unge om dette i særlig grad, selv om mange i denne gruppen virker å være ganske uredde viruset? Men kanskje jeg har oversett noe?

Er disse funnene egentlig langt mindre skumle og dramatiske enn de høres ut som? Jeg er jo ikke helsepersonell, så mulig det er jeg som misforstår? 🤔

Den sier jo ikke noe om det er alvorlig, att de har hatt påvirkning er jo ikke nødvendigvis farlig i hele tatt. Får jo ikke gjort noe med det uansett så hvorfor bekymre seg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Loff77 said:

Den sier jo ikke noe om det er alvorlig, att de har hatt påvirkning er jo ikke nødvendigvis farlig i hele tatt. Får jo ikke gjort noe med det uansett så hvorfor bekymre seg?

Du forstår at jo færre som blir smittet, jo færre vil være i fare for å få slike skader?

Anonymkode: 6e15d...01b

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du forstår at jo færre som blir smittet, jo færre vil være i fare for å få slike skader?

Nei sier du det? Merkelig altså

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Loff77 said:

Nei sier du det? Merkelig altså

Da burde du også forstått at det er mulig å gjøre noe med det.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da burde du også forstått at det er mulig å gjøre noe med det.

Nei er man først blitt smittet så er det jo ikke det

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Loff77 said:

Nei er man først blitt smittet så er det jo ikke det

Nesten ingen i Norge er eller har vært smittet, så det er irrelevant.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser for meg at det blir oppdaget at Covid-19 gir alvorlige senskader på hjertet som ikke går over og fører til død etter noen år. Da vil folk angre på at de ikke overholdt smittevernet. 

Anonymkode: 41ec5...bf0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en ung, frisk person som har blitt diagnostisert med hjertesvikt etter et mildt forløp av Covid-19. 

Skummelt... Hva som gjorde det? Angriper koronaen hjertet så hardt?

Og hvordan er prognosen hans?

Anonymkode: fefd4...0d5

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har tenkt tanken at ledere VIL at dette skal spre seg? Jorden er ganske så overbefolket, varslere som prøvde si ifra i Kina døde unge og friske av covid eller "forsvant"..

Erna gjor ikke en dritt i starten, hun satt og venta og hentet hjem folk fra utsatte områder. Importerte smitten helt selv faktisk! Så sier hun etterpå "vi visste ikke hva som ventet oss" BULLSHIT. Man så hvor gale alt var i Kina LENGE før det kom hit, man kunne ha kjøpt inn utstyr, stengt grenser og handlet mye tidligere. For meg virker det som om det var meningen at dette skulle spre seg!

Det er akkurat nå helt ulogiske smitteråd, 0 anbefalt bruk av maske for det er tydeligvis ikke vits, små bedrifter blir knust, økt fattigdom. Kjør dugnad, stay the fuck home, men hey, nå skal vi åpne for ferie slik at alt skal være forgjeves. Alt dette ulogiske greiene forteller meg bare en ting: noen VIL at dette faenskapet skal være i omløp. På tide å våkne!

Anonymkode: cbf98...10d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hysteri og Fake News. Eliten ønsker å slavebinde folket med skremselspropaganda.

Anonymkode: abbd7...85e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke bare 78%..var en skrivefeil.

Det skulle ha stått 150%🙄🙄

Folk som leter etter drama i hverdagen..kjenner 8 stk som har hatt det i mars..ikke noe mer enn en vanlig influensa på alle 8.

Ifølge denne artikkelen skulle 6 stk slite med et eller annet...de gjør heldigvis ikke det

Pust med magen

Anonymkode: 003d1...e7b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som har tenkt tanken at ledere VIL at dette skal spre seg? Jorden er ganske så overbefolket, varslere som prøvde si ifra i Kina døde unge og friske av covid eller "forsvant"..

Erna gjor ikke en dritt i starten, hun satt og venta og hentet hjem folk fra utsatte områder. Importerte smitten helt selv faktisk! Så sier hun etterpå "vi visste ikke hva som ventet oss" BULLSHIT. Man så hvor gale alt var i Kina LENGE før det kom hit, man kunne ha kjøpt inn utstyr, stengt grenser og handlet mye tidligere. For meg virker det som om det var meningen at dette skulle spre seg!

Det er akkurat nå helt ulogiske smitteråd, 0 anbefalt bruk av maske for det er tydeligvis ikke vits, små bedrifter blir knust, økt fattigdom. Kjør dugnad, stay the fuck home, men hey, nå skal vi åpne for ferie slik at alt skal være forgjeves. Alt dette ulogiske greiene forteller meg bare en ting: noen VIL at dette faenskapet skal være i omløp. På tide å våkne!

Anonymkode: cbf98...10d

Svenske myndigheter har jo regnet på hvor mye de sparer på at pensjonister dør av corona, så tanken din er nok ikke så feil.

Anonymkode: 4fd9a...553

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skummelt... Hva som gjorde det? Angriper koronaen hjertet så hardt?

Og hvordan er prognosen hans?

Anonymkode: fefd4...0d5

Vet ikke hvorfor akkurat han ble så hardt angrepet, men han må nå gå på medisiner for hjertesvikt, både betablokkere og vanndrivende. Langtidsprognosen er usikker. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke bare 78%..var en skrivefeil.

Det skulle ha stått 150%🙄🙄

Folk som leter etter drama i hverdagen..kjenner 8 stk som har hatt det i mars..ikke noe mer enn en vanlig influensa på alle 8.

Ifølge denne artikkelen skulle 6 stk slite med et eller annet...de gjør heldigvis ikke det

Pust med magen

Anonymkode: 003d1...e7b

Undersøkelsen viser at selv smitte uten symptomer trolig vil være livstruende for de fleste innen få måneder. Smitte må derfor forhindres med alle midler, og det beste vil være fullstendig portforbud i minst ett år, gjerne sikret gjennom sperring av alle utganger og omfattende patruljering ved politi og forsvar.

Anonymkode: 91cf9...7a2

• Opprett ny...