Gå til innhold

33 av 35 smittede på Hurtigruten er fra Filippinene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet hvor på disse skipene det er vanlig med filippinsk arbeidskraft, og om hoveddelen av mannskapet ellers pleier å være norske? :klo:

Hvis det for eksempel er rengjøringspersonale har de vel gått rundt i alle lugarer og da er faren for å ha smittet mange passasjerer mye høyere enn det er hvis de er maskinoperatører av noe slag.

Anonymkode: 305ae...c87

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når min far jobbet på båt hadde de mye manskap fra filipinene ombord.  I maskinen  og på dekk. Nå var dette frakte båter da, så ikke så mange rengjørere ombord

• Liker 2
Skrevet

Dyktige folk, håper de har de samme sosiale rettighetene som norske ansatte, 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, ToveM said:

Når min far jobbet på båt hadde de mye manskap fra filipinene ombord.  I maskinen  og på dekk. Nå var dette frakte båter da, så ikke så mange rengjørere ombord

Interessant. Takk for svar :)

Jeg synes det er så rart at kun én nordmann i besetningen er smittet, for man skulle jo tro at de fleste er norske, men det er kanskje ikke sånn.

Skrevet

De var raske med å komme ut med etnisiteten på de smittede i denne saken, mens Corona bryllupet i Moss vet vi ikke noe om etnisitet enda 🧐

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Slowpoke said:

De var raske med å komme ut med etnisiteten på de smittede i denne saken, mens Corona bryllupet i Moss vet vi ikke noe om etnisitet enda 🧐

Har vel noe å gjøre med journalistene som presset Hurtigrutesjefen så grundig.

Etnisitet er vel heller ikke så viktig, mens nasjonalitet er det når man faktisk kommer rett fra utlandet og begynner å jobbe uten karantene.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

fillipinene satser hardt på sjømannkraft. De har et helt eget statlig organ som leier ut arbeidskraft til konkurransedyktige priser. De har offentlige skoler som gir utdanning i forskjellige områder innenfor sjøfart.

En dekksjauer kan koste så lite som 1000 dollar i måneden, dette er grunnen til at 1/3 av alle sjømenn i verden er filipinsk.

Anonymkode: c53a3...fcd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Erna og co har bæsjet Norge på leggen 💩 Samfunnet skulle ikke ha blitt åpnet før i 2021.

Anonymkode: 870c0...28b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Pleier de ansatte å dele lugar, tro? Blir interessant å høre hvor mange passasjerer som er smittet i forhold. Forstår jeg det rett at de ansatte fortsatt er samlet, så det ikke sprer seg mer smitte videre fra dem?

Anonymkode: c6f0e...641

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

fillipinene satser hardt på sjømannkraft. De har et helt eget statlig organ som leier ut arbeidskraft til konkurransedyktige priser. De har offentlige skoler som gir utdanning i forskjellige områder innenfor sjøfart.

En dekksjauer kan koste så lite som 1000 dollar i måneden, dette er grunnen til at 1/3 av alle sjømenn i verden er filipinsk.

Anonymkode: c53a3...fcd

Aha, så det er ikke usannsynlig at dette er spesialutdannede maskinoperatører som ikke nødvendigvis har så mye med passasjerene å gjøre?

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vel noe å gjøre med journalistene som presset Hurtigrutesjefen så grundig.

Etnisitet er vel heller ikke så viktig, mens nasjonalitet er det når man faktisk kommer rett fra utlandet og begynner å jobbe uten karantene.

Hva med å presse de Corona bryllupet i Moss også når de først driver med utpressing?

All statistikk er viktig for å vite hvem som er slepphendte med smitteverntiltak, så kan jeg forebygge og unngå å bli smittet hvis jeg møter disse folkene ute i offentligheten.

Endret av Slowpoke
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Erna og co har bæsjet Norge på leggen 💩 Samfunnet skulle ikke ha blitt åpnet før i 2021.

Anonymkode: 870c0...28b

Du tror at korona er borte innen 2021, ja? Newsflash: sorry mac, det er ikke realistisk. Samfunnet kan altså ikke vente på at korona skal fordufte, samfunnet må lære seg å leve med korona.

Anonymkode: a21e7...fa4

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hurtigruten burde ikke være åpen for drift enda midt i en pandemi. Særs risikabelt. 

Anonymkode: 45219...1fc

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Slowpoke skrev:

Hva med å presse de Corona bryllupet i Moss også når de først driver med utpressing?

All statistikk er viktig for å vite hvem som er slepphendte med smitteverntiltak, så kan jeg forebygge og unngå å bli smittet hvis jeg møter disse folkene ute i offentligheten.

Wtf

Nå er det veldig mange såkalte etnisk norske som er smittet. Slutt med rasisme oppi alt. Bruke dette for å være rasistisk. Kvalmt

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Slowpoke skrev:

Og da skjønner vi hvorfor 😷

Anonymkode: 8bf4f...4bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Apis skrev:

Dyktige folk, håper de har de samme sosiale rettighetene som norske ansatte, 

Håper da ikke de skal ligge her og oppta plass på norske sykehus. Må da gå an å få sendt de hjem igjen med et eget fly.

Anonymkode: 6c580...ad9

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper da ikke de skal ligge her og oppta plass på norske sykehus. Må da gå an å få sendt de hjem igjen med et eget fly.

De jobber for en norsk arbeidsgiver, leverer arbeidskraft som er mangelvare og bidrar med inntekter til staten. Når de blir syke skal vi bare sparke de på dør?

• Liker 42
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så de har jobbet for nordmenn, og sikkert jobbet bra, og så skal de ikke få helsehjelp her? At det er mulig å skrive noe sånt

• Liker 24
Skrevet (endret)
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant. Takk for svar :)

Jeg synes det er så rart at kun én nordmann i besetningen er smittet, for man skulle jo tro at de fleste er norske, men det er kanskje ikke sånn.

122 av mannskapet har testet negativt. Så de fleste er jo ikke smittet. Vet fra de andre gangene jeg har reist er det mye norske som jobber på båtene. Tipper de fleste fra filipinene er folk i maskin og på dekk og at de har minimalt med kontakt med passasjerer. 

Endret av ToveM
  • Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, SoWhat? skrev:

Wtf

Nå er det veldig mange såkalte etnisk norske som er smittet. Slutt med rasisme oppi alt. Bruke dette for å være rasistisk. Kvalmt

Vi lever tross alt i Norge så det skulle mangle at majoriteten av de som er smittet er norsk! Men hvis vi ser på antall smittede mot hvor mange som faktisk er fra de ulike landene er det en annen sak og der ser det veldig dårlig for dem.

Statistikk er ikke rasistisk og det samme er ikke Corona viruset så du må nok ta tilbake det rasistiske kortet og bruke det et annet sted. Vi vet fra før at enkelte grupper er slappe med hygiene, er det galt å ønske å vite hvem disse latsabbene er og så jeg kan ta mine forhåndsregler og beskytte meg mot disse?

• Liker 3
  • Opprett ny...